Praktijkervaring Audi A6: ‘politieauto’ als zakenauto
'Je zit nog veel meer dan vroeger in een soort geluidsarme cocon'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De Audi A6 speelt een belangrijke rol als speciaal politievoertuig, uit de monden van agenten tekenden we op dat de auto voor deze taak uitstekend voldoet. De meeste Audi A6’en zijn echter in handen van burgers en worden doorgaans niet ingezet voor snelle interventies. Is-ie dan nog steeds zo goed?
Om een antwoord te kunnen geven op die vraag wenden we ons tot de gebruikersreviews. Daarvan hebben we er niet uitgesproken veel, maar de reviews die er wél zijn zijn stuk voor stuk zó compleet dat ze een goed beeld schetsen van het eigenaarschap. Voor de duidelijkheid, we kijken naar de huidige generatie A6, de C8, die alweer sinds 2018 onder ons is.
Waarom een A6?
Op de vraag waarom particulieren een A6 kiezen geeft een rijder duidelijk antwoord. “Materiaalkeuze: prachtig. Dit is nog steeds een belangrijke reden waarom ik voor een Audi kies. De schakelaars, de draaiknoppen, de bekleding …, het voelt en oogt allemaal bijzonder goed”, schrijft-ie over zijn A6 40 TDI. Maar er is meer. “Alhoewel, als je dichterbij kijkt en voelt, was de kwaliteit van de vorige versie gewoon beter. Van ver is het nu allemaal ‘moderner’, maar de kwaliteit van de kunststoffen en de details is gewoon minder.”
Daar staat wel iets anders tegenover, laat een andere 40 TDI-rijder weten. “Ik wil meteen beginnen met de grote verschillen ten opzichte van de A6 C7. Ten eerste is er de grote sprong in rij- en geluidscomfort. Het is niet zo dat de C7 oncomfortabel of luid was, maar wat ze met de C8 gedaan hebben is toch opmerkelijk. Je zit nog veel meer dan vroeger in een soort geluidsarme cocon, ook bij hogere snelheden blijft het echt stil aan boord.”
Maar er is meer, schrijft de bestuurder van een Audi A6 45 TFSI. “De stoelen zitten goed, met voldoende zijdelingse steun, en een goede positie achter het stuur is voor iedereen te vinden. Ook achterin is de ruime meer dan royaal te noemen en kunnen volwassenen het een hele lange tijd uithouden.” Dat benadrukt een andere bestuurder eveneens. “Dankzij de sportstoelen is het zitcomfort perfect. Stoel op de laagste stand, de beenverlengers volledig uit, het stuur maximaal naar je toe getrokken, de rugleuning recht, de lendensteun goed ingesteld en je zit perfect.”
Opvallende bediening
Bij deze generatie introduceerde Audi een nieuw MMI-systeem. Dit kent niet één, maar twee aanraakgevoelige schermen. De bekende draai- en drukknop kwam daarbij te vervallen. “De touchscreens trekken natuurlijk enorm vingerafdrukken en stof aan, maar werken over het algemeen erg intuïtief. Adressen ingeven in de MMI is eindelijk een heel stuk sneller dan het draaien aan een controller”, schrijft een 40 TDI-rijder. “Een hele sprong vooruit!”
Ook de bestuurder van een A6 45 TFSI is erg te spreken over de nieuwe oplossing. “Dan nu verder naar de twee schermen in de middenconsole. Op Autoweek.nl lees je vaak het gemis van de MMI-knop. Zelf was ik er ook bang voor dat ik deze zou missen, maar dat valt mij 100 procent mee. Sterker nog; ik vind het persoonlijk een hele verbetering.”
Een andere 45 TFSI-rijder is al net zo tevreden over de bediening, maar heeft nog wel een suggestie voor de fabrikant. “Op het stuur zitten de meeste belangrijke functies (radio, volume, virtual cockpit-settings) en er is ook een draaiknop voor volume op de middenconsole. Het enige wat mist is zo'n zelfde draaiknop voor de temperatuur, dan hoef je tijdens het rijden niet aan de schermen te zitten.”
Hoe rijdt de A6?
Over zijn vierwielaangedreven Audi A6 40 TDI Quattro schrijft een rijder: “Veercomfort en demping, hier niets dan lof. Zelfs op de typische betonwegen met dwarsnaden in België voldoet deze perfect.” Om welke uitvoering het gaat? “De wagen heeft het standaard onderstel, dus niet de verlaagde S line, niet de adaptieve dempers en ook niet de luchtvering en de standaard 18-inch wielen. Ondanks de comfortabele afstelling voelt de wagen meer dan voldoende strak en zijn snelle lastwissels geen enkel probleem.”
De eigenaar van een A6 45 TFSI, met 245 pk, koos eveneens voor het standaard onderstel. “Hiervoor had ik een A6 met een S line-onderstel, mijn nieuwe heeft het normale onderstel. Voordeel is dat hij nu een stuk comfortabeler is en oneffenheden (en drempels) veel prettiger wegveert.” Een kritiekpunt is er ook. “Hoewel de auto voor mijn gevoel makkelijker de bocht door gaat dan zijn voorganger is het stuurgevoel wel erg beperkt.”
Een andere 45 TFSI-rijder is eveneens minder te spreken over de dynamische capaciteiten. “Sportief rijden is er absoluut niet bij. Eigenlijk zou de 45 TFSI standaard AWD moeten hebben, want 245 pk op alleen de voorwielen is te veel. Stoplichtsprint is bijna niet te doen, aangezien de wielen direct doorspinnen, ondanks de Pirelli P Zero-sloffen die eronder zitten. Als ik nu een voorwielaangedreven A6 moest kiezen werd het de 40 TFSI met 190 pk. Dat is meer dan genoeg.” Zo’n A6 40 TFSI-rijder klaagt inderdaad niet over een tekort aan tractie en vat zijn beleving als volgt samen: “De auto blinkt uit op de langere ritten, waar ze zeer comfortabel en stil is op hogere snelheden.”
Over de S tronic-automaat zijn de meningen verdeeld. “De traagheid van de versnellingsbak haalde ik in m'n initiële review al aan”, schrijft de berijder over zijn A6 40 TDI. “Niet bij het opschakelen tijdens acceleratie, dan is hij gewoon bliksemsnel, maar wel bij het hernemen of vertrekken. Dan is hij lui, te lui.” Een andere berijder was bang voor bruusk aangrijpen van de automaat met dubbele koppeling, maar wordt niet teleurgesteld. “Hier doet de S tronic het boven alle verwachtingen bijzonder goed. Wegrijden verloopt zeer geleidelijk en zacht.”
Onderhoud en storingen
Tot zover doet de Audi A6 het heel behoorlijk. Hoe scoort-ie op het gebied van betrouwbaarheid? “Helaas is de auto softwarematig in mijn optiek niet heel sterk”, geeft een 45 TFSI-rijder aan. “Al diverse kleine storingen gehad (versnellingsbak, kinderbeveiliging en zwart scherm camera’s). Auto uit en aan en de storing is weer weg.”
Problemen met de camera’s kwamen ook bij een andere berijder voor, wat niet verholpen werd met een kleine reset. “Ik schreef in de vorige update over de camera's. Na een verblijf van zes maanden bij de dealer, waarbij zo'n beetje alles vervangen is wat maar van dichtbij of veraf verband houdt met het tonen van de camerabeelden, was het probleem eindelijk helemaal opgelost. Het laatste halfjaar heb ik gelukkig nog zonder problemen kunnen rondrijden”, verzucht hij.
Tot slot geeft de eerstgenoemde rijder inzicht in de reguliere onderhoudskosten die een dergelijke auto met zich meebrengt. “Zojuist heeft de auto een servicebeurt gehad, factuurtje van € 1.350,-. Wat was er stuk dan?”, vraagt hij zichzelf af. “Nou nee, niets, gewoon long life servicebeurt inclusief olie verversen, luchtfilter, interieurfilter, nieuwe bougies, versnellingsbakolie, aircobehandeling, ruitenwissers en apk.” En nog iets: “De Audi Connect moest verlengd worden, dat kost nog steeds €185 per jaar. Maar goed, dan kan hij er wel weer 30.000 km tegenaan”, besluit deze chauffeur optimistisch.
Het lijkt erop dat de Audi A6 ook niet-agenten goed bevalt. Toch zijn burgers iets kritischer dan de politiemensen. Zo vinden meerdere berijders dat het interieur minder mooi is afgewerkt dan bij de vorige generatie en vinden ze de Audi niet bijzonder dynamisch sturen. Positief ontvangen zijn het nieuwe multimediasysteem, waarvan ook de mensen in het blauw profiteren, en de verbeterde snelwegcapaciteiten. Dat laatste is voor élke doelgroep fijn.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant S edition 40 TFSI 150 kW / 204 PK
- 2025
- 50 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e Quattro S Line Plug In Hybrid 367pk PHEV | Panodak | Adaptive Cruise | Virtual | 19"L.M | Sportstoelen Verwarmd | 19"L.M | Camera | Parkeerassistent |
- 2021
- 68.692 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition S-line | Matrix | Pano | Memory | Trekhaak elek.
- 2021
- 61.253 km
Lees ook
Praktijkervaring Audi E-tron: voorsprong door techniek?
Praktijkervaring BMW 5-serie: wat vinden eigenaren van hun auto?
Praktijkervaring Mercedes-Benz E-Klasse: eigenaren delen ervaringen met hun auto
Audi A6 3.0 TDI Swiss Line (2011) - Blits Bezit
Dit kan en doet de Audi A6 Avant als Snel Interventie Voertuig politie
Lezersreacties (138) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.