Porsche Panamera S Hybrid
165 km/h elektrisch!
We zijn met het ontwikkelingsteam van Porsche, dat onder leiding staat van dr. Michael Steiner, in Zuid-Afrika om een martelexpeditie mee te maken met de nieuwe Porsche Panamera S Hybrid. Dit wordt de laatste test waarin de snelste hybride-sportlimousine ter wereld zich moet bewijzen. Op dit moment wordt de nieuwe Porsche op de Autosalon van Genève getoond en vanaf mei rijden de eerste klanten ermee rond. Maar wij maken nu alvast rijdend kennis met de Panamera S Hybrid.
"Wow, een Porsche!" Vol bewondering kijken drie paar donkere ogen naar het begeerde object. De tankbedienden vullen rap onze tank en maken onze ruiten schoon. Ze maken nog één fotootje ter herinnering en dan vervolgen we onze rit. De Zuid-Afrikanen kijken ons na met teleurgestelde gezichten, want als de verbrandingsmotor uit is, horen ze helemaal niets. Ze konden natuurlijk niet weten dat onze Panamera S Hybrid met één druk op de middenconsole (E-schakelaar) tot en met een snelheid van 70 kilometer per uur elektrisch kan rijden. Dat kan de Panamera ongeveer 1,5 kilo-meter volhouden. Als we het gaspedaal wat verder intrappen en de 3,0-liter V6-compressormotor aanslaat, zijn we allang uit het zicht verdwenen.
0 tot 100 in zes seconden
Michael Steiner test het vermogen van debatterij, die door middel van regeneratie weer wordt opgeladen. Ook onderzoekt hij of alle componenten van de hybride in harmonie samenwerken. Hij laat de gecombineerde benzine-elektroaandrijving van de Porsche steeds weer accelereren en afremmen. Dat laatste is belangrijk, omdat door recuperatie (energiewinning tijdens het remmen en uitrollen) de 70 kilo zware nikkel-metaalhydride-accu (NiMH) in de kofferbak steeds weer wordt opgeladen. Uit die accu haalt de elektromotor zijn kracht. Dit vlakke schijfje van 15 centimeter huist tussen de verbrandingsmotor en de achttraps Tiptronic S automatische versnellingsbak. Met deze elektriciteit kan de Porsche rijden zonder uitlaatgassen uit te stoten en in samenwerking met de verbrandingsmotor kan hij zeer fel accelereren. In slechts zes seconden haalt deze hybride de 100 en zijn top ligt op 270 km/h.
Omdat de nieuwe Panamera S Hybrid zijn NiMH-accu zelf bijlaadt, werkt het systeem het best in het stadsverkeer, waar je vaak remt en optrekt. Daarom testen we de auto in Kaapstad en omgeving. Parallel-hybride noemen de technici het Porsche-systeem, dat we al kennen uit de Cayenne S Hybrid. Bij de Panamera zijn de energiebesparende eigenschappen van het systeem uitgebreid. Puur elektrisch rijden met maximaal 47 pk lukt als je een beheerste rechtervoet hebt. Met de maximaal 333 pk uit de verbrandings-motor kun je echt hard, terwijl een deel van de energie wordt gebruikt om de accu op te laden. Het meest geniet je van de auto wanneer je met ondersteuning van beide motoren rijdt. Dan gaat er 380 pk naar de achteras, die dankzij de naar achterenverplaatste gewichtsverdeling (47:53 voor/achter) een prima tractie heeft. "We hebben afgezien van vierwielaandrijving", vertelt Steiner. "Dan zou de auto tot 'n halve liter per 100 kilometer meer verbruiken." Dat zou ook het rijgenot verminderd hebben, aangezien de S Hybrid nu lekker dynamisch zijn achterkant wil laten uitbreken. Michael Steiner geniet zichtbaar van het verkennen van de grenzen van de nieuwe Panamera. Het hybridesysteem weegt in totaal 170 kilo en daarvan komt 70 kilo voor rekening van de zware accu die op de bodem van de kofferbak is gemonteerd. Anders dan in de Cayenne wordt deze accu elektrisch op temperatuur gehouden. De luchtvering en de grote remmen (beide uit de Panamera S V8) wegen ook het nodige en totaal komt de S Hybrid daarmee op een gewicht van 1.980 kilo.
Verrassing
De grootste verrassing ondervinden we op de snelweg. Bij een constant tempo en een goed opgeladen accu schakelt de direct ingespoten V6 onmerkbaar uit en vervolgens glijdt de vierdeurs Porsche over een afstand van 1,5 kilometer zonder een grammetje C02 uit te stoten, puur en alleen op snelheid gehouden door de elektromotor. Dit lukt tot een snelheid van maar liefst 165 km/h. Pas wanneer je op het centrale display ziet dat de accu leeg raakt, neemt de verbrandingsmotor het weer over. Een speciaal ontwikkelde koppeling zorgt voor een boterzachte wissel.
De elektromotor kan zijn 300 Nm al vanaf 1.000 tpm afgeven. Samen met de verbrandingsmotor loopt dat cijfer op naar 580 Nm, bij een toerental dat iets boven stationair ligt. Dat is meer dan het wezenlijk grotere Porsche V8-aggregaat presteert! Standaard rolt de S Hybrid de fabriek uit met gewone 18-inchwielen, optioneel met 19-inch Michelins die een lagere rolweerstand hebben en een iets hogere druk (2,7 bar). In de eerste drie versnellingen wisselt de bak al onder de 2.000 toeren naar de volgende, dus de zevende en achtste versnelling worden ook benut (overdrive-functie). Alle verbruiks-beperkende maatregelen leiden, samen met de speciale Michelin-banden, tot een verbazingwekkend brandstofverbruik van 6,8 l/100 km en een C02-uitstoot van niet meer dan 159 g/km. Daarmee is de Panamera S Hybrid de zuinigste hybride in zijn klasse.
Porsche met A-label
Na een rit van drie uur door Kaapstad en omgeving lezen we op het diagram van het infotainmentsysteem dat de V6-motor in totaal slechts anderhalf uur heeft gelopen. Nog duidelijker blijkt de efficiëntie van het hybridesysteem uit het verbruik tijdens 1.787 testkilometers. Met 8,8 liter per 100 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 86 km/h worden voor een topklasse-limousine respectabele cijfers neergezet. Zo respectabel dat hij zelfs een A-label omgehangen heeft gekregen, en dat is uniek voor een auto van dit kaliber! Alleen zijn vanafprijs van € 127.000 is niet echt vriendelijk te noemen. Dit is meer een voertuig dat de merknaam Porsche een milieuvriendelijker imago moet gaan bezorgen. Wie de aanschaf overweegt van een Panamera S met het 400 pk sterke 4,8-liter V8-aggregaat en de optionele keramische remmen, kan voor diezelfde prijs de S Hybrid bestellen, die meer trekkracht heeft en minder brandstof verbruikt dan de normale Panamera S Hybrid met de 300 pk sterke 3,6-liter V6-motor. Een mooie reden om voor de milieuvriendelijkste Porsche te kiezen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 4.8 S Btw auto, Fiscale waarde € 14.000,- (€ 35.495,87 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2011
- 90.155 km

Porsche Panamera 4.8 4S Btw auto, Fiscale waarde € 14.000,- (€ 43.760.33 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2010
- 67.849 km

Porsche Panamera 4.8 S, V8, Leder/Schuifdak/20 Inch/Carbon
- 2009
- 186.388 km
Lees ook
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
15 jaar Porsche Panamera: op pad met een ex-Turbo van een Promi
Porsche Panamera Diesel – 2011 – 535.010 kilometer - Klokje Rond
Porsche Panamera S Hybrid (2012)
Test: BMW 640i Gran Coupé - Mercedes CLS 350 - Porsche Panamera 4
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.