Porsche Panamera GTS - Rij-impressie
Nu met V8 uit Panamera Turbo
27 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
De Panamera GTS is bij de eerste generatie een zeer succesvolle uitvoering geweest. Logisch dat er beide generatie twee nu weer een GTS is. Roy reed met de auto op het circuit van Bahrein.
Voor sommige mensen is de gewone max nooit genoeg. Op een brave manier plezier maken zien ze als half werk. Als een slap aftreksel van de kick die je zou kúnnen hebben als je die brave engel op je ene schouder zijn mond kan laten houden en reageert op de lokroep van het duiveltje aan de andere kant. Als die zijn zin krijgt, neem je in de showroom geen genoegen met een normale Porsche Panamera S. Dan wil je meer. Iets heftigs, iets met meer kabaal, meer agressie. Voor wie nu denkt: daar is toch de Turbo-versie voor? Nou ja ... toch niet helemaal. De Turbo is als de supergetrainde sporter die altijd en overal het beste presteert. Zonder twijfel de ultieme max. Maar hij mist het foute randje, de bravoure die zorgt voor die mogelijke overdosis. Van adrenaline welteverstaan. En aangezien een hardcore Panamera in de stijl van de 911 GT3 zelfs Porsche te ver gaat (terecht overigens) kom je uit bij de GTS-modellen. Net even meer pit dan de gewone versies, met meer nadruk op agressie en hufterigheid dan de Turbo-versies. Het heeft twee jaar geduurd, maar nu staat hier dan ook de GTS van de tweede generatie Panamera.
WEL EEN V8
De GTS-versie van de eerste generatie Panamera was verrassend succesvol. Toen bij de facelift de S-versie overging van een atmosferische V8 naar een geblazen V6, behield de GTS de atmosferische V8. “Als we vroegen waarom klanten de GTS zo waardeerden, waren de motor en het geluid de belangrijkste zaken”, legt een technicus van Porsche uit. Een GTS-model van Porsche heeft bijna altijd de motor van de S-versie met een paar pk extra. Met de nieuwe generatie gaan de Duitsers een stapje verder. Alle Panamera’s behalve de Turbo-versies hebben nu een V6. Maar Porsche was van mening dat de Panamera hoe dan ook een V8 moest hebben. En dus heeft de auto vanaf nu niet langer een S-motor met een boost, maar een wat teruggeschroefde motor van de Turbo-versie. Inderdaad, de 4.0 V8-biturbo ligt nu ook in de GTS en wel met 460 pk. Slechts 20 pk meer dan de V6 in de S-versie (die ook in de Audi RS4 ligt), maar volgens een engineer zat die sowieso aan zijn max. “Als je het vermogen én het koppel wilt laten stijgen, zoals we hebben gedaan, maar ook aan de nieuwe uitstootnormen wilt voldoen, dan vraag je misschien te veel van die V6.”
Het was voor het merk genoeg reden om dat andere nadeel voor lief te nemen: de hoge CO2-uitstoot. De 240 g/km van de nieuwe GTS ligt fors boven de 187 gram van de S-versie met een veel hogere bpm als gevolg. Hierdoor ligt de vanafprijs van de nieuwe GTS op krap 2 ton, € 50.000 meer dan de S. Een hoop geld voor 20 pk erbij. Gelukkig krijg je nog meer: standaard luchtvering bijvoorbeeld. Hierdoor ligt de auto een centimeter lager op de weg. Ook het Sport Chrono-pakket, dikke sportstoelen en de uitklapbare achterspoiler zijn standaard. Grote zwarte wielen, zwarte side-skirts en de alcantara afwerking maken de GTS tot wat hij is. Samen met de eveneens standaard zwarte sportuitlaat natuurlijk, want de GTS mag zich laten horen. De V8 is er niet voor niets!
VIERDEURSLIMO
Op het F1-circuit van Bahrein krijgen we de kans om de auto uit te wringen. Het optionele sportdifferentieel en de vierwielsturing doen magische dingen. In krappe bochten kan je de neus ondanks het hoge gewicht makkelijk naar binnen krijgen door de sturende achterwielen. Op hoge snelheid voorkomen ze juist dat de achterkant een eigen wil krijgt bij snelle koersveranderingen. Het stuurgevoel is als vanouds Porsche-achtig subliem en de turbo’s spoelen dankzij de plaatsing binnen de ‘V’ zo snel op dat de auto goed met het gas is te sturen. Wellicht valt de snelheid van de PDK wat tegen als je de bak uit Porsches sportwagens gewend bent, maar dit is een vierdeurslimo. Door zijn overweldigende dynamische kwaliteiten is het gevaar aanwezig dat we hem op alle facetten als een sportauto gaan beoordelen en dat is niet helemaal eerlijk. Voor zover het met de S- en Turbo-versies al niet het geval was, ramt de GTS de nieuwe Panamera opnieuw naar de top als het gaat om sportieve limousines. Een E63S AMG haalt dit niet, de nieuwe BMW M5 ook niet. Ja, die auto’s hebben meer power (voor een sprintwedstrijd moet je de Panamera Turbo SE hebben), maar zeulen meer met hun gewicht dan deze Panamera GTS die laat zien hoe Porsche ook met een limousine als deze trouw blijft aan zijn sportieve hart. En voor het eerst ook met een stationwagon. De optionele toevoegingen staan de ST goed en geven hem zonder meer het foutje randje dat kopers van dit type auto zullen waarderen. Terwijl we vierwieldriftend achter de 911 Turbo pacecar aan rammen, kunnen we ons goed vinden in de beslissingen van Porsche om de GTS een V8 te geven. De sound klopt, en de punch vanaf onderin is zalig. Door de standaard vierwielaandrijving heb je zelden tractieproblemen. Dat de achterkant bij het uitaccelereren van een krappe bocht soms een stap opzij wil doen, voegt enkel wat toe aan de feestvreugde. En hoewel het geluid door de turbo’s niet zo gruwelijk is als bij de versie die hij opvolgt, krijg je er spectaculaire rij-eigenschappen voor terug.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geweldige rijeigenschappen
- +Oogt lekker dik
- -Erg duur door de bpm
- -Concurrenten hebben flink meer vermogen
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera Sport Turismo 2.9 4 E-Hybrid Sport Chrono+ PANODAK/PDLS+/CARPLAY/21INCH/BOSE
- 2018
- 84.612 km

Porsche Panamera Sport Turismo 4.0 Turbo S E-Hybrid, FULL OPTIONS, KERAMISCH, PANO, BURMESTER, MATRIX, CARBON, LEDER, ALCANTARA, STOELVERWARMING/VENTILATIE, LICHTMETAAL 21"
- 2018
- 141.231 km

Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid | Pano | Bose | Exclusive
- 2018
- 87.541 km
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.