AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
23

De nieuwe werkelijkheid

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
1 oktober 2017 om 09:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 35 2017
AutoWeek 35 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 35 2017

Het vlaggenschip van Porsche is vanaf nu een stekkerauto. De Turbo S E-Hybrid luidt een nieuw tijdperk in.

De Panamera was in 2014 al de eerste plug-in hybride van Porsche, vlak daarna kwam de hypercar 918 Spyder, ook met een stekker. Toch was het al in 2010, met een concept van de 918, dat we voor het eerst konden kennismaken met het idee van een Porsche met een stekker. Het was natuurlijk een teken aan de wand dat de sterkste straat-Porsche ooit, een plug-in hybride was. Porsche wilde zijn publiek klaarstomen voor een tijd met meer en meer (semi-)elektrische Porsches. Na de vorige Panamera E-Hybrid kwam een Cayenne met stekker en met de jongste plug-in van het merk geven de Duitsers nu opnieuw een signaal af.

De Turbo S is altijd het topmodel van een reeks geweest, enkele GT-versies daargelaten.
Van de nieuwe Panamera was de Turbo bij de lancering de krachtigste variant. Dat was geen verrassing, de S volgt meestal iets later. Wat echter wel een verrassing was: ook die nieuwe Turbo S is een plug-in geworden. Inderdaad: het Porsche-vlaggenschip is een hybride. En waar de S-versie meestal een handvol pk's meer telt dan de gewone Turbo, krijg je er in deze Panamera Turbo S E-Hybrid vrolijk 130 pk bij. Niet geheel toevallig is dat bijna evenveel als het vermogen van de elektromotor. Het totaal komt daarmee op een niet misselijke 680 pk. Het is een record in dit segment als je de Brabus-achtigen van deze wereld buiten beschouwing laat en de krachtigste Porsche die je op dit moment kunt kopen. Je krijgt bovendien 850 Nm aan koppel, en wel vanaf 1.400 tpm. Daarmee ram je de auto in 3,2 seconden naar 100 km/h, 9 tellen later rijd je al boven de 200 km/h. De top ligt op niet minder dan 310 km/h en besef dat Porsche meestal erg bescheiden is met zijn opgaves.

AANDRIJVING

De 4,0-liter V8 met twee turbo's uit de Panamera is gebleven, net als de achttraps PDK-bak. Tussen deze twee in zit een elektromotor die naar wens de V8 ondersteunt of zelfstandig de auto aandrijft. Puur elektrisch haalt de auto 140 km/h en zit je binnen 7 seconden op 100 km/h. Beter is om de auto zelf te laten bepalen wanneer accustroom wordt gebruikt. Filerijden en licht accelereren gaat dan elektrisch, bovendien kijkt de auto naar aanleiding van de route in het navigatiesysteem wanneer de opgeslagen stroom het beste kan worden ingezet. Maar uiteraard is er ook de stand Sport-plus, waarin beide motoren continu maximaal presteren. De V8 laadt in deze stand bovendien de accu bij op de momenten dat je niet al het vermogen gebruikt, zodat je accu zolang mogelijk vol blijft. Niet zuinig, wel leuk. De auto is werkelijk bizar snel en levert op elk moment vermogen. Doe je rustig aan, dan schakelt de aandrijflijn moeiteloos over naar de elektrische modus, al kun je dit naar wens forceren.

De auto is zwaar, maar het onderstel zo goed dat je hier tijdens het rijden niet echt last van hebt. De rijdynamiek is net zoals in de gewone Panamera onaards goed, evenals de afwerking in de cabine. Porsche overstijgt zichzelf de laatste jaren met de kwaliteit van zijn auto's, en deze joekel is geen uitzondering. De S E-Hybrid is meer dan een luxe Panamera. De keuze van Porsche om een plug-in tot vlaggenschip te benoemen, zegt genoeg. Het merk neemt elektrificatie serieus, dit is geen model voor erbij. Reken erop dat het met de nieuwe Cayenne een vergelijkbare line-up laat zien. Vervolgens is het wachten op het onvermijdelijke: een hybride 911.

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Panamera
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Porsche Porsche Panamera Elektrische Auto Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    4.8 Turbo Keramische Remmen Burmester NL-Auto 1e Eigenaar 500 Pk

    Porsche Panamera 4.8 Turbo Keramische Remmen Burmester NL-Auto 1e Eigenaar 500 Pk

    • 2010
    • 102.325 km

    € 44.888

    3.0 D Navigatie Leer Camera 20"LM 301Pk! Automaat!

    Porsche Panamera 3.0 D Navigatie Leer Camera 20"LM 301Pk! Automaat!

    • 2014
    • 99.824 km

    € 48.950

    4S Bi-Turbo Sportchrono 360°View SportDesign

    Porsche Panamera 4S Bi-Turbo Sportchrono 360°View SportDesign

    • 2018
    • 53.780 km

    € 97.990

Meer Porsche Panamera occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Panamera specificaties
  • Porsche Panamera occasions
  • Porsche Panamera video's
Advies en informatie
  • Porsche Panamera tests
  • Porsche Panamera gebruikersreviews
  • Porsche Panamera index
BMW M850i xDrive Gran Coupé vs. Porsche Panamera GTS - Dubbeltest

BMW M850i xDrive Gran Coupé vs. Porsche Panamera GTS - Dubbeltest

Satijnen revers, gestoffeerde knopen, lakschoenen: in de details gaat een smoking voor speciale...

Lees meer
Porsche Panamera 4 E-Hybrid - Rij-impressie

Porsche Panamera 4 E-Hybrid - Rij-impressie

41

Bijtellingsvoordeel kun je tegenwoordig wel vergeten bij plug-in hybrides, maar dankzij z'n...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Porsche Panamera als 700 pk sterke Turbo S E-Hybrid

    Porsche Panamera als 700 pk sterke Turbo...

    27
    • 20 oktober 2020
  • Porsche Panamera 4S E-Hybrid - Rij-impressie

    Porsche Panamera 4S E-Hybrid - Rij-impressie

    • 22 september 2020
  • Autonieuws
    Dít is de vernieuwde Porsche Panamera

    Dít is de vernieuwde Porsche Panamera

    18
    • 26 augustus 2020
  • Autonieuws
    Nóg meer Porsche Panamera

    Nóg meer Porsche Panamera

    10
    • 21 augustus 2020
  • Autonieuws
    Porsche jaagt vernieuwde Panamera over de Nürburgring

    Porsche jaagt vernieuwde Panamera over...

    37
    • 13 augustus 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Porsche Panamera duikt op

    Gefacelifte Porsche Panamera duikt op

    18
    • 9 juli 2020
  • Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

    Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo...

    • 3 april 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Zes bijzondere carrosserievarianten van Porsche

    Zes bijzondere carrosserievarianten van...

    21
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    77
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    14
    • 3 maart 2021
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor onthulling

    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor...

    23
    • 24 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    4
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep