Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Porsche Panamera Sport Turismo

Het laatste heilige huisje

61
Porsche Panamera Sport Turismo
Porsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport TurismoPorsche Panamera Sport Turismo
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
3 september 2017 om 09:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 31 2017
AutoWeek 31 2017

Je leest het in AutoWeek 31 2017

Na een SUV, een sedan en zelfs dieselversies komt nu de genadeklap voor de conservatieve autoliefhebber: Porsche heeft een stationwagen in het gamma. Wellicht is het een troost dat hij steengoed is.

Toen ondergetekende nog jong en naïef was, wandelde hij met zijn vader over de AutoRAI waar de eerste Porsche Cayenne te zien was. Enkel verontwaardiging natuurlijk: wat moest Porsche met een SUV? Schande! Noem het een jeugdzonde, want dat soort geklaag heeft niets met de realiteit te maken. De Cayenne was niet aan te slepen, de sedan Panamera deed het ook goed en sinds de Macan bestaat, is Porsche een SUV-fabrikant die ook nog wat sportauto's maakt. Daarover klagen is onzinnig. Niet alleen zijn de familieauto's stuk voor stuk een groot succes, sinds er zo veel geld is om te investeren zijn de sportauto's van het merk er ook niet bepaald slechter op geworden. Ach, sommige mensen eisen ook dat BMW teruggaat naar de tijd dat het enkel een 3-, 5-, en 7-serie leverde. De tijden zijn echter veranderd. Porsche ziet dat er behoefte is aan familieauto's van hun merk; een Cayenne wordt nu eenmaal veel meer ingezet als dagelijkse auto dan een 911. De nieuwe markt betekent meer klanten, maar ook meer gereden kilometers, meer onderhoud en meer omzet. Hoe dat verder uit te breiden? Met een stationwagon. En zo ging het doek van de Panamera Sport Turismo (ST).


VORM EN FUNCTIE

De auto oogt goed. De vorm is zodanig dat je je snel vergist in het formaat. Dit is een forse auto. Omdat de bijzondere, uitklapbare spoiler van de sedan logischerwijs niet op de ST past, heeft deze een adaptieve dakspoiler. Een primeur voor een auto als deze. Niet alleen levert de spoiler bij hoge snelheden meer downforce, hij past zich ook aan wanneer je het schuifdak open zet. De kofferbak is ruim 50 liter groter dan die van de sedan, zodat je op 520 liter uitkomt. Klap je de achterbank om, dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer waarop je 1.390 liter bagage kwijt kunt – in een Porsche dus! Die achterbank kent ook een nieuwtje: je krijgt niet langer twee stoelen, maar een bank met plaats voor drie personen. Nou ja, de Duitsers noemen de ST niet geheel onterecht een 4+1, want de middelste zitpositie achterin is niet te benijden: je benen moeten aan weerszijden van de forse middentunnel staan. De twee andere plekken zijn wel prettig: de hoofdruimte is uitstekend en de knieruimte behoorlijk. De voeten zitten alleen soms klem onder de voorstoelen. De bank is licht gekanteld en er is redelijk wat zijdelingse steun. Hierdoor blijf je goed op je plek als de bestuurder besluit de dynamische kwaliteiten van de auto te benutten. Omdat de achteras (met op alle versies behalve de ST4 standaard luchtvering) geweldig stabiel is, word je minder snel onwel bij snelle rijacties dan op de achterbank gewoonlijk het geval is. Goed nieuws voor de bestuurder, die zich hierdoor wellicht minder bezwaard voelt om het vermogen aan te spreken.

MOTOREN

Vermogen, dat is er volop: de basisversie heeft een V6 met één turbo en die levert al 330 pk. Alle ST's hebben vooralsnog vierwielaandrijving; later volgt een achterwielaangedreven variant en een meer hardcore GTS. De 4S heeft een kleinere V6 met twee turbo's (de motor die Porsche aan Audi heeft geleend voor zijn nieuwe RS5) en levert 440 pk. Wij rijden de Sport Turismo Turbo met een V8 biturbomotor die een leuke 550 pk ophoest. Een diesel 4S (met V8) en een plug-in 4 E-Hybrid complementeren voorlopig de range. De Turbo is niet minder dan weergaloos. De motor ramt de auto in zo'n 12 seconden naar 200 km/h, de PDK-automaat is feilloos in zowel de automatische als de manuele stand. Doordat bij rustig rijden vier cilinders worden uitgeschakeld, is het verbruik nog enigszins binnen de perken te houden. Wat het meeste indruk maakt, is evengoed het onderstel; er is wat ons betreft geen verschil met de Panamera sedan, wat betekent dat de ST bizar goed rijdt. Zelden was het begrip 'een auto krimpt om je heen' zo van toepassing als op deze auto. Je moet steeds in de spiegel kijken om jezelf ervan te overtuigen hoeveel auto er achter je aan komt; je merkt het simpelweg niet aan het stuur. Geholpen door achterwielsturing volgt de achterkant perfect: nooit zwenkt er wat, nooit hoeft je bewegende massa te corrigeren. Ondertussen duikt de neus naar binnen met de gretigheid van een echte sportauto en geen merk heeft elektrische stuurbekrachtiging zo goed voor elkaar als Porsche. Niet alleen het formaat, maar ook het gewicht wordt volledig gecamoufleerd door de waanzinnige rij-eigenschappen. En vooral dat laatste is waar de auto het meest verschilt van voor de hand liggende concurrenten als de Mercedes E63 AMG Estate en de Audi RS6. Auto's met gelijkwaardig vermogen en zeker meer bruikbaarheid, maar ook een logheid die in deze Porsche totaal niet is te vinden. De Ferrari GTC4Lusso kan de dynamiek matchen, maar is veel duurder en minder bruikbaar dan de Panamera.

De afwerking van de auto is zeer hoogwaardig, al moet je er rekening mee houden dat je flink moet bijbetalen voordat de cockpit naar je smaak is. Het multimediasysteem met een extreem groot touchscreen is zeer modern; de tijd dat Porsche op dit gebied als klein merk onderdeed voor anderen, ligt achter ons. Je moet er wel even voor gaan zitten; je bent soms erg lang op zoek naar de juiste menu's. Porsche slaat bovendien door met de bediening van de ventilatieroosters, die ook via het touchscreen loopt. Het zijn details. De stoelkoeling houdt je rug droog terwijl je bochten verslindt, de dakspoiler houdt de auto op koers als je op de autobahn de 300 km/h aantikt en de passagiers achterin zitten beter dan ze ooit in een Porsche hebben gedaan.

Het merk heeft een auto geleverd die de dynamische lat voor dit soort auto's naar een nieuw universum tilt. Zolang Porsche dat met als zijn nieuwe carrosserievarianten blijft doen, hoor je ons niet klagen over een stationwagen met een Porsche-logo.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Panamera
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche Panamera Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche Panamera 3.0 4S Executive Lang org. NL-auto Collectors item!! nw.pr.200.000,-

    Porsche Panamera 3.0 4S Executive Lang org. NL-auto Collectors item!! nw.pr.200.000,-

    • 2015
    • 74.293 km

    € 69.940

    Porsche Panamera Sport Turismo 4S E-Hybrid

    Porsche Panamera Sport Turismo 4S E-Hybrid

    • 2021
    • 14.000 km

    € 164.900

    Porsche Panamera 4.0 GTS | Sport Design | Pano | Bose | Soft-Close | 360 Camera

    Porsche Panamera 4.0 GTS | Sport Design | Pano | Bose | Soft-Close | 360 Camera

    • 2019
    • 70.837 km

    € 119.850

Meer Porsche Panamera occasions

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Panamera specificaties
  • Porsche Panamera occasions
  • Porsche Panamera video's
Advies en informatie
  • Porsche Panamera tests
  • Porsche Panamera gebruikersreviews
  • Porsche Panamera index
PREMIUM
Porsche Panamera - BMW M5

Porsche Panamera - BMW M5

Wat krijgen we nu: een BMW M5 met vierwielaandrijving en een stationwagonachtige Porsche met...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Panamera 4S (2010)

    Porsche Panamera 4S (2010)

    7
    • 27 april 2022
meer reviews
Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Puur hedonisme, dat is de nieuwe Audi RS 6, met een dikke V8 in de neus en een onbeschofte...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Tijdelijke productiestop voor Porsche Macan en Panamera

    Tijdelijke productiestop voor Porsche Macan...

    9
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe generatie Porsche Panamera onderweg

    Nieuwe generatie Porsche Panamera onderweg

    6
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Porsche Panamera krijgt weer een update

    Porsche Panamera krijgt weer een update

    13
    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Porsche Panamera als Platinum Edition

    Porsche Panamera als Platinum Edition

    4
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Porsche Panamera licht gefacelift op pad

    Porsche Panamera licht gefacelift op pad

    5
    • 24 juni 2021
  • Nieuws
    Porsche Panamera kort na facelift weer aangepakt

    Porsche Panamera kort na facelift weer...

    6
    • 12 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden