Porsche Cayman 2.7 - Doorgelicht
Bijtgrage instapper
- AutoBild
- Doorgelicht
Het instapmodel van Porsche, de Cayman, is niet alleen in naam een kleine krokodil. Ook na jaren zijn de scherpe kantjes er niet vanaf!
Een echte Porsche met zescilinder boxermotor is voor veel mensen nog steeds de ultieme sportwagen. Waardevast is hij ook. Toch kun je online voor nog geen € 25.000 al heel fraaie Caymans vin den. Nieuw zijn ze dan natuurlijk niet meer, maar de kilometerstand valt doorgaans erg mee. Genetisch gezien is de scherp gelijnde tweezitter nauw verwant aan zijn roadstertegenhanger, de Boxster. Ook de overeenkomsten met de modelgeneratie 997 kun je onmogelijk over het hoofd zien. Tegenover zijn grotere broers biedt de Cayman echter een aantal belangrijke voordelen. Zo zorgt de positie van de motor, vlak voor en boven de achteras, voor een perfecte gewichtsverdeling. Verder heeft hij twee bagageruimtes, samen goed voor 410 liter. Daarmee kun je ook op reis prima uit de voeten. Goed, er zit geen achterbank in, zoals bij de 911, maar dat is alleen in theorie een nadeel, want die bank is zo krap bemeten dat alleen kinderen er met goed fatsoen een plekje vinden.
Voordat het 718-tijdperk begon met de introductie van een viercilinder, werd de Cayman soms bespot met aanduidingen zoals Gayman of Schni-Schna-Schnappi. Die tijd is voorbij, want niet alleen Porsche-puristen hebben het door: de Cayman, intern aangeduid als 987C, is een mijlpaal in de geschiedenis van het concern. Want waar de Carrera in twintig jaar is uitgedijd tot een behaagziek pronkstuk, is de Cayman nog net zo kernachtig en authentiek als vroeger.
KIPPENVEL
Het geluid van de 2.7 basisboxer is al goed voor een dosis kippenvel. Hoe hoger in de toeren, hoe mooier. Met zijn naar huidige maat staven bescheiden 245 pk – en zeker met de vijftraps Tiptronic S-automaat van ZF – valt het niet mee om dikke leasediesels de baas te blijven. Maar voor heerlijk ontspannen cruisen met de 1.435 kg zware basis-Cayman volstaat de 2.7-motor wel degelijk. Op één voorwaarde: je moet als serieuze gegadigde dan geen proefrit maken in een S. Want de 3.4 met zijn 50 pk meer en 67 Nm extra is echt een stuk prettiger in het dagelijks gebruik. Vooral in combinatie met een hand geschakelde versnellingsbak bezorgt die je pas écht het Porsche-gevoel.
Porsche heeft altijd al een grote verscheidenheid aan modellen en uitvoeringen op de bestellijst gezet. Dat maakt de zoektocht naar de perfecte Cayman een avontuur. Los daarvan hebben verzamelaars het potentieel van deze youngtimer onderkend. Zij concentreren zich vooral op bijzondere modellen, zoals de Design Edition 1 uit 2007 en de S Sport van 2008. Met de 330 pk sterke Cayman R betreedt de kleine krokodil het jachtgebied van de 911: die sprint als Sport Plus met dubbele koppeling in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h en weet pas bij 280 km/h van ophouden.
IMPORT-OCCASIONS
Wie liever een prijstechnisch behapbaar exemplaar heeft, komt waarschijnlijk bij een van de vele import-occasions uit. Vanuit de halve wereld komen gebruikte Porsches onze kant op. Let er dan wel goed op dat jouw Cayman een Europese typegoedkeuring heeft en over een complete onderhoudshistorie beschikt. Eventuele sportaccessoires moeten allemaal origineel zijn. Zo niet, dan kan dat de prijs enorm drukken. Laat bovendien een vakman eerst onderzoeken of het geen schadeauto betreft. Bij Porsche-centra hebben ze een checklist met 111 punten, die bij serieuze aankoopplannen voor duidelijkheid zorgt. Bepaalde reparaties, zoals noodzakelijk bij versleten oliekeerringen aan de krukas of een defect infotainmentsysteem, lopen flink in de papieren bij de Cayman. Door corrosie aangetaste veerpoten worden soms over het hoofd gezien omdat ze schuilgaan onder kunststofschuim van de dempers. In een Cayman rijden is altijd leuk, maar nooit goedkoop. Ook als de prijs je meevalt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Cayman doet alles wat je van een Porsche verwacht. Hij ziet er schitterend uit, heeft een fantastisch onderstel en is wars van overdreven luxe. Sinds de 718 de zescilinders heeft vervangen, wordt de 987C ook interessant voor verzamelaars. Tot slot: goed onderhoud loont altijd – ook voor de toekomst.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayman |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.146 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.687 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 273 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.341 mm / 1.801 mm / 1.305 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.300 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Banden voor | 205/55R17Prijzen |
Banden achter | 235/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 260 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 227 g/km |