Porsche Cayenne Turbo Coupe - Eerste rijtest
Sierlijke mastodont
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In eerste instantie lijkt de Porsche Cayenne Coupe gewoon een Cayenne met een iets andere daklijn. Maar Porsche bezweert ons dat het meer is dan dat. Of het klopt? We zoeken het uit met de Turbo-versie.
Degenen die nog steeds hun neus ophalen voor een Cayenne, waarvan de derde generatie er inmiddels alweer een tijdje is, hebben nu een goede reden om even stil te zijn en op te letten.
Lekker gemakkelijk, in 2002, zweren bij een 911. Maar inmiddels zijn de gewrichten wat stroever en heeft de voortplantingsdrang zich doen gelden. Dan blijft van zo’n 911 hoogstens een leuke concubine-cruiser over. Wat zou er voor het dagelijkse leven thuis dan mooier zijn dan een auto met het praktische gebruiksgemak van een Cayenne, maar overgoten met een coupésausje?
LANGER EN BREDER
Let wel: dit is geen afgeplatte Cayenne, zo proberen de ingenieurs van Porsche ons te overtuigen tijdens de gesprekken voorafgaande aan onze eerste kilometers. De Cayenne 3 is in de basis meteen ontwikkeld als SUV én coupé. Maar Porsche heeft veel meer gedaan dan alleen de achtersteven wat afvlakken. Om te beginnen is de carrosserie iets langer, 13 mm om precies te zijn. De voorruit en A-stijlen staan schuiner, wat mede mogelijk is doordat het dak maar liefst 20 mm lager is. Tegelijkertijd is de Coupé 18 mm breder. Deze aanpassingen laten de Coupé potenter ogen dan de gewone Cayenne. Die, laten we eerlijk zijn, ook al niet bepaald het voorkomen van een uit het nest gevallen vogeltje heeft.
Een stevige dakspoiler maakt het spierballenrollen compleet en wanneer de naald van de snelheidsmeter de 90 km/h overschrijdt, komt het carrosseriedeel tussen achterlichten en -ruit 135 mm omhoog bij wijze van spoiler, teneinde meer downforce op de achteras te zetten. Aan de achterzijde is de kentekenplaat van de achterklep naar de bumper verplaatst, waardoor ook die kant een bredere, lagere indruk achterlaat.
GEVAAR AFGEWEND
Twee centimeter lager en bovendien een sneller aflopende daklijn; dat belooft weinig goeds voor de hoofdruimte achterin. Porsche heeft dat gevaar afgewend door de achterbank 30 mm lager te plaatsen en dat sorteert effect. Je hebt geen moment het idee in een coupéachtige te zitten. Om de boel daar nog wat exclusiever te maken, monteert Porsche standaard twee stoelen.
Een driezitsbank kan op verzoek en zonder meerprijs worden geleverd. Een andere ingreep om de Coupé wat hoger op de ‘premiumschaal’ te positioneren, is het standaard glazen panoramadak. Dat moet bovendien het ruimtelijke gevoel vergroten, en heeft voor warme zomers of tegen glurende vogels een elektrisch rolgordijn.
Het dak kan tegen meerprijs worden vervangen door een exemplaar van koolstofvezel. Dat doe je niet alleen voor de looks: het scheelt ook 21 kilo en levert op dat punt bovendien een verlaging van het zwaartepunt op.
PINOKKIO
Dat is mooie theorie, maar wie blind het verschil voelt, is óf Pinokkio óf prinses op de erwt. Het is nog geen procent van het totaalgewicht en bovendien heeft Porsche de natuurwetten toch al op fenomenale manier in bedwang. Net als de gewone Cayenne rijdt de Coupé verbijsterend scherp voor zo’n mastodont. Je stuurt de auto heel secuur en uiterst neutraal de bochten door, ook wanneer je verwacht dat je er toch echt iets té enthousiast in bent gedoken. Toegegeven, we rijden eerst de achtcilinder Turbo, die standaard luchtvering heeft. Daarna de instapper, die het van huis uit zonder die luxe moet stellen, maar desondanks wonderbaarlijk goed in balans blijft.
Voorin treffen we het welbekende dashboard aan, waarbij het normaliter optionele Sport Chrono-pakket (met het centrale klokje) op de Coupé standaard is. Dat betekent dat je dus ook het PSM-systeem hebt met de draaiknop op het stuur, waarmee je kiest tussen de rijmodi Normal, Sport, Sport Plus en Individual.
Hoe goed die Turbo ook stuurt, de V6 voelt nog wat lichtvoetiger aan. Hij heeft een kleine 200 kg minder mee te zeulen, waarvan het grootste deel in de neus zit. Ondanks het neutrale karakter van de Turbo voelt de V6 wat speelser aan in het stuur. Dat zit hem ook in de motorkarakteristiek. De Turbo heeft even nodig om wakker te worden en ramt er daarna met verbluffend geweld in. De V6 bouwt zijn kracht veel geleidelijker op, hetgeen hem voor normaal weggebruik de prettigste van de twee maakt. Zeker in standje Normal schakelt de achttraps automaat fluweelzacht en dat maakt deze Cayenne een auto waar je de meest klein zerige hoogheid nog mee zou durven chaufferen.
De V8 van de Turbo is uitgerust met ‘adaptive cylinder control’, Porsche-taal voor cilinder uitschakeling. Tot zo’n 3.000 tpm en maximaal 235 Nm koppel kan de helft van het aantal cilinders, mits de omstandigheden dat toelaten, op non-actief worden gesteld, waarmee het verbruik enigszins in toom kan worden gehouden.
PLUG-IN HYBRIDE
Het Coupé-feest van de Porsche Cayenne begint rond deze tijd met de 340 pk sterke V6 en de Turbo met 550 pk. Korte tijd later volgt de Cayenne S Coupé met 440 pk. Bij dat trio blijft het overigens niet: Porsche belooft meer motoriseringen, waarvan de E-Hybrid in de showroom zal staan nog voordat de 2019-kalender bij het oud papier kan. Over zijn techniek doet Porsche nog geen uitspraken, maar wie een blik op het gamma van de gewone Cayenne heeft geworpen, zal ons vast niet voor gek uitmaken wanneer we een gecombineerd hybride-vermogen van 462 pk voorspellen.
De vraag of de wereld wel zit te wachten op een Cayenne Coupé is door de markt inmiddels beantwoord, want de importeur weet ons te vertellen dat in de lopende orderboeken voor ons land de Cayenne en Cayenne Coupé inmiddels gelijk op gaan.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Uitstekende balans
- +Ruim ondanks coupévorm
- -Weinig optisch onderscheid met gewone cayenne
- -Erg duur
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne Turbo Coupé |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 242.817 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 404 kW / 550 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 770 Nm bij 1.960 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.939 mm / 1.989 mm / 1.653 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 2.175 kg |
Laadvermogen | 740 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 285/40R21Prijzen |
Banden achter | 315/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 286 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 s |
Brandstofverbruik | 13,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 307 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid Platinum Edition | Blauw-Beige-Krijt | 1e. Eig.
- 2022
- 80.000 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT | PTS KLEUR | KERAMISCH | 4WIELSTURING | STOELKOELING | SOFT-CLOSE | 360 |
- 2022
- 64.280 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT / Burmester / Keramische remmen / 321k NP / Org. NL
- 2023
- 79.860 km
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.