AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Porsche Boxster S (2003)

Stevig gefilterd

Porsche Boxster S
Als het merk van de testauto 'Porsche' luidt, gaat het bij ons altijd kriebelen. Ook wij ontkomen niet aan de sterke uitstraling van de renpaarden van deze Duitse sportwagenbouwer. Dus de verwachtingen ten aanzien van de Porsche Boxster S zijn dan ook hooggespannen.

Hoe ze het doen, doen ze het, maar de meerwaarde van een Porsche springt onmiddellijk in het oog. Wat wil je; de carrosserienaden zijn foutloos, de afwerking top. Met het trotse Porsche-wapen in de stoelen zit je als een zeer gelukkig man (of gelukkige vrouw) achter een iets te groot stuurwiel. De forse toerenteller knalt je tegemoet en de snelheidsmeter geeft zowel digitaal als analoog aan hoe hard het gaat. Wie het roadsterkarakter van de Boxster omschrijft als 'puur', die zit ernaast. De Porsche Boxster S blinkt uit als het gaat over rijkwaliteiten en weggedrag. Maar is wat te gefilterd voor de echte ultieme beleving. De pret die je beleeft achter het stuur is plezier op niveau, maar er zijn heel wat roadsters die je prettiger aan het werk houden.


Vooral bochtenridder
De Porsche Boxster heeft klasse, grote klasse. Maar foutloos is 'ie niet. In rechte lijn op hoge snelheid is bijsturen geregeld vereist. De neus begint dan enigszins te 'liften', waardoor 'ie een beetje zoekerig wordt. Je moet dan goed opletten om de Porsche in het rechte spoor te houden.
En binnenin hebben we ook een aanmerking. Die toerenteller is heel fraai, maar de middenconsole heeft niets aparts. Weinig vertier, maar overall is de Boxster een stuk doordachter dan je in eerste instantie ziet. De Boxster S is een 2-zitter voor iemand die alles wil. Open rijden, cruisen en hard hoeken. En verdraaid, de auto kán het ook allemaal. Tiptronic op de S-versie van de auto (die 260 pk heeft tegen 228 voor de gewone Boxster) maakt het pakket Boxster nog uitgebreider. Zeker omdat je die tiptronic aan beide kanten van het stuurwiel kunt op- en terugschakelen. De snelheid van het schakelwerk is redelijk vlot, maar niet snel genoeg. Je moet voor je gevoel net even te lang wachten voordat de bak van verzet wisselt. Het doet afbreuk aan de dynamiek van de messcherp sturende S. Want dat moet nog wel even expliciet gezegd; de besturing van de Porsche is van uitzonderlijke klasse.


Hoe snel vooruit dan?
Een Porsche koop je niet om te sukkelen onderweg. Hoe doet de snelste Boxster het op dat vlak? Keurige cijfers. De stoplichtsprint richting 100 km/h lukt nét binnen de 7 seconden en de tussenacceleraties mogen er zijn. Maar beestachtig is het ook weer niet. Waar de Porsche wel ongehoord mee scoort, is motorgeluid. De boxerroffel is ronduit imponerend en entertaining tegelijk. 'Je hebt een Porsche onder je kont, wat zeur je nu nog.' Helemaal waar, maar toch, de lat ligt nu eenmaal heel hoog, zeker als je een Porsche rijdt.
Dan de prijs, die is traditiegetrouw fors. Die staat niet in verhouding tot het rijplezier dat de Porsche biedt. Maar zoals gezegd, de auto is completer dan alleen 'fun to drive'. En voor Porsche-liefhebbers en –rijders is het prijskaartje slechts een stel cijfers dat voor kennisgeving wordt aangenomen. De geluksvogels!

Die afwerking
Even nog iets over de afwerking want op dat punt gaat Porsche veel tegenstrevers voorbij. Niet alleen oogt alles in en op de auto erg grondig en stevig. Het is ook precies het gevoel wat het geeft in de omgang met de auto. Homogeen, strak en safe. Tot bij hoge snelheden aan toe. Toch wel indrukwekkend zo'n Porsche.Met pijn in ons automobiele hart nemen we afscheid van de Porsche Boxster S.

Signalement

Merk Porsche
Model Boxster S
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 76.018

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.179 cc
Maximaal vermogen 191 kW / 260 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.320 mm / 1.780 mm / 1.290 mm
Wielbasis 2.415 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 310 kg
Banden voor205/50ZR17Prijzen
Banden achter255/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 258 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,7s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 268 g/km