Porsche 718 Boxster 25 Years - Eerste rijtest

Zilveren jubileum

Porsche Boxster 25 Years
AutoWeek 22 2021
AutoWeek 22 2021

Je leest het in AutoWeek 22 2021

Het is alweer 25 jaar geleden dat Porsche de Boxster op de markt bracht. Ter gelegenheid van dat feit brengt het merk nu een speciale jubileumuitvoering op de markt, die beschikt over een aantal uitrustingsfeatures die de Boxster in topvorm moeten brengen.

‘Zo, lekker geluidje man!”, roept de wielrenner achter ons terwijl hij bij het verkeerslicht tot stilstand komt achter de Boxster met geopend dak. Vlak daarvoor hebben we, gewoon omdat het kan, met de draaiknop op het stuur de rijmodus Sport+ geselecteerd. De kleppen in het uitlaatsysteem worden dan geopend en we hebben onszelf een paar lekkere doordraaiers cadeau gedaan. Vervolgens kwamen we weer in de bewoonde wereld en moesten we ons weer aanpassen aan de realiteit van alledag. We hebben inmiddels de Normalmodus ingeschakeld, het start-stopsysteem heeft de motor het zwijgen opgelegd. “Heerlijk, zo’n auto die nog geluid maakt, zo hoort het!” Daarmee slaat de wielrenner wat ons betreft de spijker op zijn kop.

Je zou het niet zeggen, maar de Boxster maakt inmiddels alweer 25 jaar deel uit van Porsches modellengamma. In 1996 kwam de eerste generatie van de middenmotorroadster op de markt. Samen met de 911 van de 996-generatie, die tot de B-stijl aan toe identiek was aan de Boxster, redde hij de fabrikant uit Zuffenhausen van de ondergang. Het 25-jarige bestaan van deze reddende engel is natuurlijk een heuglijk feit. Zodoende brengt Porsche ter gelegenheid van het jubileum een speciale variant van de Boxster op de markt die ervoor moet zorgen dat de modelreeks opnieuw in de spotlights wordt gezet.

OP SLAG VERGETEN

Voor het gegrom en getrompetter is een atmosferische zescilinder met 400 pk verantwoordelijk, een motor die sinds vorig jaar ook dienstdoet in de GTS 4.0. De zespitter zorgt dat je de erg saaie viercilinder-turbomotor, die vijf jaar geleden zijn intrede deed in het model, op slag vergeet. Een verbrandingsmotor kan nauwelijks directer op het gaspedaal rea geren dan het exemplaar in deze Porsche. Qua veelzijdigheid is deze zes cilinder ook nauwelijks te overtreffen. Zowel binnen de bebouwde kom als op provinciale wegen is feitelijk elke versnelling van de tweede tot en met de zesde mogelijk, waarbij je vanaf de derde versnelling heerlijk kunt cruisen op 80-kilometerwegen. Afhankelijk van het toerental is de Boxster (de toevoeging 718 is bij deze uitvoering achterwege gelaten) een schreeuwlelijk of een oase van rust. Op een snelle en veilige manier schudt hij bij het naderen van een haarspeldbocht twee, drie auto’s van zich af, om dan met een dosis voorwaartse drang die gevoelsmatig tot achter de komma kan worden gedoseerd weer uit de bocht te knallen. Aan tractie is er dankzij de middenmotor, de 265-achterbanden en de variabele koppelverdeling in combinatie met een sperdifferentieel op de achteras geen gebrek. Op een gegeven moment kom je ook met deze auto op de limiet, maar je moet er lang naar zoeken.

In vergelijking met de oer-Boxster, die ten opzichte van zijn hedendaagse opvolger met name bij het aanremmen en op golvend wegdek aardig in de veren duikt, is de stoïcijnse wijze waarop zijn 25 jaar jongere nakomeling met dat soort zaken omgaat ronduit indrukwekkend. Het onderstel – dat eveneens van de GTS 4.0 stamt, maar ten opzichte van dat van de viercilinderuit voeringen met twee centimeter is verlaagd – overtuigt al in de Normal-modus. De standen Sport en Sport+ heb je zodoende feitelijk niet nodig. Daar komt bij dat de Boxster nooit op een maximale snelheid was gericht, maar op maximaal rijplezier.

MAXIMAAL RIJPLEZIER

Het is niet verbazingwekkend dat aan al deze lol ook een flink prijskaartje hangt: !"138.900, bijna ! "50.000 meer dan je voor de toch al niet misselijke basisuitvoering van de 718 Boxster moet neer tellen. Voor dat bedrag kun je vijf Volkswagens Golf kopen, maar die ‘wisselkoers’ is eigenlijk niet veranderd ten opzichte van de komst van de eerste Boxster-generatie in 1996.

Natuurlijk blijft het erg veel geld, maar daarvoor krijg je wel een auto die verdraaid lekker klinkt en stuurt. Het studiemodel van de Porsche Boxster liet de harten van miljoenen mensen sneller kloppen, het productie model is nog altijd in trek. Het klinkt wellicht als een eenvoudige truc van Porsche om ter gelegenheid van een jubileum de retroweg in te slaan, maar het werkt wel: net als vroeger zouden we het liefst vandaag nog naar de Porsche-dealer rennen om er een te bestellen. Daarbij moet je dan wel snel zijn, want er w orden slechts 1.250 stuks gebouwd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Porsche
Model 718 Boxster GTS 4.0 25 years
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 142.542

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.995 cc
Maximaal vermogen 294 kW / 400 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.379 mm / 1.801 mm / 1.262 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.410 kg
Laadvermogen 320 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor235/35ZR20Prijzen
Banden achter265/35ZR20Prijzen
Topsnelheid 288 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,0 s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 230 g/km