Porsche Boxster

Tweede ronde voor Porsche Boxster

Porsche Boxster
Autoweek 2002 week 28
Autoweek 2002 week 28

Je leest het in Autoweek 2002 week 28

Zes jaar na z'n introductie staat de Porsche Boxster z'n mannetje nog als de beste. En na enige verzorging in de hoek van de ring is hij, met een facelift, nu klaar voor de tweede ronde.

De oprijlaan van ons hotel telt wel vijf gemene verkeersdrempels. Goed om de snelheid op deze met bomen omzoomde laan, waar twee auto's elkaar nauwelijks kunnen passeren, laag te houden. Maar de Porsche Boxster heeft er een hekel aan. Heel voorzichtig moet elke drempel genomen worden om schade aan de onderkant van de auto te voorkomen. Niet dat de Boxster nu zo doorveert na een hobbel. Helemaal niet, maar je hebt tussen de bodem en het wegdek maar weinig speling. Over speling gesproken; het gaat er in zo'n Boxster nogal krap aan toe. Veel bewegingsvrijheid heb je niet als je achter het stuur zit. Maar hoofdruimte is er in overvloed. Als je de kap omlaag doet. Dat is een fluitje van een cent; grendel in het midden boven de voorruit lostrekken, op een knop op het dashboard drukken en de kap vouwt zich keurig op, achter de stoelen. Die kap is vernieuwd. Tot nu toe had de Boxster een kuststof achterruit. Die is vervangen door een exemplaar van glas, dat ook nog verwarmd kan worden. Bij die operatie heeft de kap een iets andere vorm gekregen, waardoor hij meer het model heeft van de hardtop, die Porsche als extra voor de Boxster kan leveren.
Maar even terug naar de ruimte in het interieur. Wil je een tasje of iets dergelijks in de cockpit meenemen, dan zal het heel plat moeten zijn. Dan kun je het nog wel kwijt achter de rugleuningen van de stoelen. Echte opberg- of aflegruimte is er in de Boxster niet veel te vinden. Toch is er met de facelift die het model nu heeft gekregen op dit punt wel vooruitgang geboekt. Behalve portiervakken en een vak in de tunnelconsole, is de Porsche met middenmotor nu een echt - met de sleutel afsluitbaar - handschoenenkastje rijk. Met bagageruimte is de open tweezitter nog helemaal niet zo gek bedeeld. In de neus kun je spullen kwijt, want de motor zit immers achter de cockpit. En achterin, achter de motor heb je ook nog een bagageruimte.

Boxster-spotten
Dat was natuurlijk al zo toen de Boxster in 1996 op de markt werd gebracht. De Boxster was een heel waagstuk voor Porsche. Want het leek er op dat Porsche-klanten alleen maar een wagen wilden, die gebouwd was volgens het aloude Kever-concept; een auto met een boxermotor achterin. Maar de Boxster kreeg een middenmotor; achter de cockpit, maar vóór de achterwielen. En het nieuwe model moest het beslist gaan maken, anders zag de toekomst van Porsche er somber uit. Nu, zes jaar later, kunnen we vaststellen dat het project Boxster geslaagd is. De wagen verkoopt beter dan de mensen bij Porsche ooit hadden durven dromen, en het merk is kerngezond. De vraag naar de Boxster is zelfs zó groot, dat de Porsche-fabriek in Zuffenhausen er niet tegenop kan produceren. Een groot deel van de Boxsters werd al gebouwd bij Valmet in de Finse plaats Uusikaupunki, maar voortaan zullen daar bijna alle Porsches van dit type vandaan komen. Met voortaan bedoelen we augustus 2002, want dan gaat de productie van de gefacelifte Boxster van start. Niemand zal gedacht hebben dat de Boxster er gedateerd uit begon te zien, maar na zes jaar vond de fabriek het toch tijd worden voor een kleine facelift. Hoe herkennen we het nieuwe model? Aan de voorkant zien we in de bumperspoiler luchtinlaten met een sterkere welving aan de buitenkant. Dankzij die gewijzigde vorm kunnen de inlaten nu meer lucht innemen, wat goed is voor de koeling. De sterker gemotoriseerde Boxster S houdt z'n derde luchtinlaat in het midden. Verder is de lipspoiler onder de luchtinlaten nu nadrukkelijker aanwezig. Voor meer lucht zorgen ook de vernieuwde inlaten in de flanken, voor de achterwielen. Ook de spoiler op de achterklep kreeg een andere vorm. Maar z'n werking blijft hetzelfde. Als hij bij een snelheid van 120 km/h omhoogkomt, zorgt hij dat de achteras - en de aangedreven achterwielen - steviger op de weg gedrukt worden. Dan de nieuwe cabrio-kap waar we het al over hadden; die staat aan de achterkant wat meer rechtop. Bekijken we de achtersteven van de vernieuwde Boxster met autospottersblik, dan zien we dat de spatborden hoger zijn geworden, terwijl de rest van de achterpartij juist wat omlaag getrokken is. Nieuwe eindstukken zijn er voor de ovale uitlaat van de 'gewone' Boxster en de dubbele uitlaat van de Boxster S.

Arbeidsvitaminen
De eerste Boxster had een 2,7-liter zescilinder boxermotor. Die machine heeft 'ie nog steeds, maar is nu acht pk sterker. Iets wat op een totaal vermogen van 228 paardenkrachten niet direct opvalt. Maar alle beetjes helpen en de acceleratie van nul naar honderd ging met 0,2 seconden omlaag naar 6,4 s. De winst kon geboekt worden doordat de nokkenassen nu over een groter gebied verstelbaar zijn dan eerst.
We draaien de - onveranderd links naast de stuurkolom geplaatste - contactsleutel om en de uitlaat begint een onvervalst boxergeluid te produceren: krachtig maar gedempt, want ook wagens van een roemrucht merk als Porsche moeten voldoen aan de geluidsnormen die door de wet zijn gesteld. 'Onze' auto heeft Tiptronic S. We kunnen het schakelen dus aan de automaat overlaten of zelf de schakelmomenten bepalen door de pook, óf de knoppen op het stuur te bedienen. We laten de automaat het werk opknappen. Vól op het gas en de motor reageert met een enthousiast geluid op de flinke dosis 'arbeidsvitaminen' die hem worden toegediend. Snel stijgt het toerental, en je krijgt een stevige duw in de rug. Laat het gaspedaal weer wat van de bodem terugkomen; de automaat 'begrijpt' dat hij het kalmer aan kan doen en schakelt naar de hoogste versnelling - en dus het laagste toerental - dat bij het tempo past. Trap het gaspedaal weer stevig in en de automaat gaat één, twee versnellingen omlaag om de motor er voluit tegenaan te kunnen laten gaan. Ledjes op het instrumentenpaneel laten zien wat de automaat doet.
Met de kap open toeren we door de stad, begeleid door een ingehouden motorroffel. Buiten de stad gaat het sneller. We nemen een stuk weg waarvan het plaveisel hard aan vervanging toe is. Dat voelen we goed. Met z'n stug afgestemde vering en demping spaart de Porsche z'n inzittenden niet. Maar we merken ook dat het koetswerk van de open tweezitter keurig stijf is.

Uit de wind
We stappen over in de Boxster S. Die kreeg er ook acht paardenkrachten bij en komt nu aan 260 pk. Ook hij profiteert van de over een groter gebied verstelbare nokkenas. Net als de 'gewone' Boxster werd hij op de sprint van nul naar honderd 0,2 seconden sneller, zoadat hij voor deze 'oefening' nu nog maar 5,7 tellen nodig heeft. 'Onze' auto heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat is toch andere koek dan de 'basis-Boxster' met vijftraps Tiptronic. Om te beginnen heeft de 3,2-liter zescilinder van de 'S' meer vermogen en - zeker ook niet onbelangrijk - een 50 newtonmeter hoger koppel. We geven stevig gas en de 'S' spuit met een agressieve motorroffel weg. Bochten zijn kinderspel. De Boxster laat zich er heel neutraal doorheen mennen. Op kronkelige bergweggetjes stuiven we op de bochten af. Dan snel terugschakelen en afremmen. De krachtige schijfremmen - met rode remklauwen - grijpen gretig aan. Dan weer snel op het gas en opschakelen. Dat gaat heel vlot. De pook laat zich probleemloos, snel en volkomen trefzeker verzetten. Omdat in Italië de maximumsnelheden vooral symbolische betekenis lijken te hebben, kunnen we op de autostrada behoorlijk tempo maken. Dan valt bij lange doorgetrokken bochten ook op hoe vlak de Boxster op de weg blijft liggen.
De kap is ook nu weer open en we horen windgeruis, motorgegrom en snelweggeluiden. Maar een windschot zorgt ervoor dat je ook bij een tempo van ruim boven de 150 niet uit de cockpit stormt. Al snel is het zonneklaar; de Boxster 'S' met handgeschakelde zesbak is de auto voor de echte fans van actief rijden; meer vermogen, meer snelheid en dankzij de handbak vooral ook een directer contact met het mechaniek.

Beter geluid
Als bijdetijdse auto is de gefacelifte Boxster voorzien van glasvezelkabels die audiosignalen met hoge snelheid en vooral ook zonder kwaliteitsverlies kunnen doorgeven. Op het grote display in de middenconsole kunnen functies van het audio-systeem, de boordcomputer, de autotelefoon en het navigatiesysteem - met de mogelijkheid om te scrollen - zichtbaar worden gemaakt. Verder nieuws; nieuwe lichtmetalen velgen zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht; met de afstandbediening kunnen nu ook de kofferdeksels vóór en achter worden geopend èn; een bekerhouder is voortaan standaard!
In september staan de vernieuwde Boxsters bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar misschien zegt het iets dat in Duitsland de prijs van de basisversie niet wordt verhoogd. Een ding weten we in ieder geval zeker: opgefrist is de Porsche Boxster helemaal klaar voor een nieuwe ronde.