Test: Porsche 911 Cabriolet (1998)
Extra luchtkoeling
Het zat er natuurlijk dik in, een open variant van de jongste Porsche 911. De Carrera Cabriolet is niet alleen adembenemend mooi, maar ook nog eens uitgerust met enkele opmerkelijke constructies. Stap mee in.
We wekken de machtige zescilinder watergekoelde boxer tot leven. In de gauwigheid vergeten we even dat het contactslot links van de stuurkolom zit; tja, het is een 911. Even gassen en luisteren; ja, dat klinkt goed. De zware koppeling intrappen, de pook van de zesbak in 1 en daar gaan we. Nog even rustig aan om de machinerie op temperatuur te krijgen. Maar dan zijn we de stad uit en kan het rechter pedaal naar beneden. De boxermotor zet een diepe grom op en de 911 katapulteert razendsnel naar hoogst illegale snelheden. Daarbij valt het op dat het motorgeluid wat duidelijker hoorbaar is dan in de Coupé en in dit geval vinden we dat helemaal niet erg. Deze krachtige boxer mag wat ons betreft best gehoord worden.
Porsche-prestaties
Op de prestaties van deze auto hebben we helemaal niets aan te merken, maar ja, had u anders verwacht bij een Porsche? Even wat naakte cijfertjes: sprintje naar 100 in 5,4 tellen, vanuit stilstand naar 200 km/h nog steeds maar 19,1 seconden en een top van maar liefst 280 km/h. Die 300 paardenkrachten brengen dus wat teweeg als ze op hun staart worden getrapt, maar ook bij matige belasting trekken ze er nog goed aan. Net boven de 2000 toeren sjouwt de 911 makkelijk weg en laat dan een buitengewoon sensuele, diepe brom horen. Muziek kan haast niet mooier zijn. Je kunt met de 911 dus gerust op je gemak rondhuppelen, maar het wordt allemaal een stuk leuker als de onrust in je rechtervoet zich mag verplaatsen naar het gaspedaal. Temeer daar de rubber walzen van geen opgeven weten als er forse grip wordt gevraagd. Onverstoorbaar blijft de 911 zijn, met de uiterst precieze besturing opgelegde koers, volgen. De staartlastigheid van vroegere 911-en is de nieuwste generaties geheel vreemd. Oké, als het echt m-et, is die achterkant best naar buiten te drijven, maar daar moet je nu wel wat voor doen. De grenzen van de fenomenale wegligging van de jongste generatie liggen zo ver weg dat je die maar beter op een circuit kunt gaan opzoeken. Nu we er toch zo lekker de gang in hebben zitten, maar eens even luisteren naar de kap die nog steeds overeind staat. Die is dus opvallend stil, ook op zeer hoge snelheid. Nu is het tijd voor extra luchtkoeling. Tenslotte koop je daar de Cabriolet voor. De kap neerlaten gaat mooi bij zo'n 911. Maar nog veel leuker is de mogelijkheid om dat op afstand te doen. De 911 is de eerste cabrio waar je de elektrische kapbediening op afstand kunt activeren. Twintig seconden neemt de show in beslag en dan ligt het stoffen dak netjes uit het zicht weggevouwen. Nu de kap open is, hebben we het pas echt naar onze zin en het gaspedaal gaat dan ook weer naar beneden. Door de uitgekiende a'rodynamica van deze 911 waai je zelfs bij 200 per uur nog niet uit de auto. En het windgeruis is dan ook nog niet eens oorverdovend. Wie helemaal geen last van de wind wil hebben, kan het windscherm monteren. Er kunnen dan geen passagiers meer mee, maar een fatsoenlijk mens durft die ruimte toch alleen maar aan zijn vijanden aan te bieden. Naast een prima kap heeft Porsche ook veel tijd gestoken in extra veiligheidsmaatregelen. Om te beginnen is er een fors stijvere carrosserie ontwikkeld dan bij de vorige 911 Cabrio. Daardoor stuurt de open 911 haast net zo scherp als de Coupé en dat draagt bij aan de actieve veiligheid die daardoor bij de cabrio op hetzelfde hoge niveau staat als bij de Coupé. Als het dan misgaat heeft de 911 Cabriolet nog een paar extra trucs aan boord. Zo knallen er uit de ruimte achter de noodzitjes bij een dreigende koprol twee hardstalen beugels. Die vergrendelen zich automatisch om dan samen met de enorm stijve voorruitstijl de passagiers voldoende overlevingsruimte te bieden. Ook heeft de 911 Cabriolet standaard zij-airbags van extra groot formaat die ook in een open auto een effectieve bescherming bieden. Deze Porsche weet duidelijk te voldoen aan onze zeer hoog gespannen verwachtingen. Mag ook wel, want wie hem een beetje leuk uitrust, moet wel drie ton op tafel leggen. Het zal dus (op die enkele geluksvogel na) voor u net als voor ons wel bij dromen blijven. Wel een mooie droom, overigens. Slaap lekker.
- +Adembenemend mooi
- +Bloedsnel
- +Perfect rijgedrag
- -Kleine bagageruimte
- -Bijna onbetaalbaar
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Carrera Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 116.848 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.387 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.765 mm / 1.305 mm |
Wielbasis | 2.350 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Banden voor | 205/50ZR17Prijzen |
Banden achter | 255/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 280 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s (fabrieksopgave: 5,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 5,4 s |
Brandstofverbruik | 11,8 l/100km (fabrieksopgave: 11,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 296 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera | Leer | Cruise-control | Clima | Youngtimer!! | Zeer nette en goed rijdende 911 cabrio!!
- 1999
- 110.986 km

Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera Orgineel NL, Motor is vervangen, Applecarplay (PCCM Plus) orgineel
- 2000
- 193.383 km

Porsche 911 CARRERA engine rebuild I extensive history I hardtop availible
- 1998
- 233.571 km