AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
30

Niet omdat het kan, maar omdat het moet

Porsche 718 Cayman

  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
31 augustus 2016 om 13:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 29 2016
AutoWeek 29 2016

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 29 2016

Porsche zegt dat de nieuwe viercilinder in de gefacelifte 718 Cayman een eerbetoon is aan de 718, een viercilinder-Porsche uit het verleden. Maar eerlijk is eerlijk, er is natuurlijk ook een stap noodzakelijk om de CO2-uitstoot te drukken. Begrijpelijk, maar ergens toch jammer.

Als de auto voor me afslaat, krijg ik voor de eerste keer de gelegenheid om de 300 pk van de vernieuwde Porsche 718 Cayman los te laten. Een druk op het gaspedaal, de PDK-bak schakelt ogenblikkelijk vier versnellingen terug en de toerentellernaald schiet omhoog, terwijl de coupé rap aan snelheid begint te winnen. Driftig klimt de 2,0-liter boxermotor in de toeren, de naald schiet voorbij de 6.000 op weg naar z'n maximum bij 7.500 toeren. Door naar de volgende versnelling, nog heel even gas erop houden en dan laten afzakken. De acceleratie naar snelheden van ver boven de 100 km/h is indrukwekkend. Maar ik mis iets. Kippenvel. Want de atmosferische zescilinder, die in de laatste 2.000 toeren veranderde in een machinaal meesterwerk van snelheid en geluid, is weg. In plaats daarvan beschik je over een efficiëntere, koppelrijkere viercilinder met turbo. En die is in veel opzichten beter, maar deelt nimmer de spectaculaire beloning uit die z'n voorganger in huis had voor die speciale momenten waarop je even kon doorgaan tot de rode lijn. Maar het is niet anders. Het goede nieuws is dat de nieuwe 2,0-liter viercilinder boxermotor wel meteen één van de beste sportieve turbomotoren van dit moment is.


DAADKRACHT

De slag van de zuigers is kort, waardoor ze makkelijk snelheid maken en de motor snel in toeren klimt. Afhankelijk van de rijmodus en rijstijl zorgt de elektronica ervoor dat er zo veel mogelijk lucht door de turbine blijft stromen. Bijvoorbeeld door de gasklep bij deellast verder open te zetten en de ontsteking te vertragen. Het vermogen blijft dan gelijk, maar de turbo draait sneller en zodra je op het gas gaat, reageert hij spontaan en direct. Ander dan bij de 718 Cayman S is de turbo niet voorzien van variabele geometrie, maar dat merk je eigenlijk alleen aan een turbogat onder de 2.000 tpm. Daarboven is het een waanzinnig alert en giftig blok. Aan daadkracht ontbreekt het niet en ook de zeventraps PDK-bak blijft steengoed. Supersnel en enorm direct in z'n manier van reageren op de flippers achter het stuur.

Gelukkig is het onderstel van een zeldzame klasse; het heeft geen enkele moeite met het vermogen. Op dit vlak zijn de wijzigingen aanzienlijk kleiner. Iets stijvere veren en stabilisatoren, directere besturing, dat werk. Het is vooral de basis die 'm zo goed maakt. De motor ligt in het midden en is laag, waardoor de wegligging neutraal blijft en de bochtensnelheden desgewenst onbeschoft hoog kunnen oplopen. Er is ongelooflijk veel grip, de besturing is licht maar gevoelig en de balans is heerlijk. Eigenlijk maakt het niet uit of je nu 50 of 150 km/h rijdt, de 718 Cayman is altijd een heerlijke auto om mee te sturen. Bovendien is het onderstel weliswaar stevig, maar niet oncomfortabel. Na 200 kilometer rijden stap je fris uit. Overigens is de auto, in Porsche-traditie, op z'n best met een hele reeks optionele – en prijzige – afkortingen, zoals PASM, PTV en PCCB. Respectievelijk adaptieve dempers, sperdifferentieel met torque vectoring en keramische remmen. Overigens zijn de standaardremmen meer dan toereikend; de instap-Cayman krijgt namelijk het remsysteem dat voorheen op de S zat.

COCKPIT

Binnenin neem je plaats in lage, maar comfortabele stoelen met veel ondersteuning. De nieuwe navigatiemodule is scherper en reageert sneller op aanraking, de knop om verschillende rijmodi in te schakelen zit voortaan op het stuur, maar verder is er niet zoveel veranderd aan de cockpit. Wel aan de bagageruimte, want vanwege de plaatsing van de intercooler is de ruimte achterin iets afgenomen; voortaan slikt de Porsche 334 liter in plaats van 425. Nog altijd genoeg voor een paar weekendtassen. Misschien niet het belangrijkste criterium voor een dergelijke auto, maar de relatieve veelzijdigheid is wel één van de redenen waarom de Cayman zo'n sublieme sportwagen-voor-alledag is. Want dat is het nog altijd. Het onderstel is geweldig, de bouwkwaliteit hoog en het vermogen ruimschoots voldoende. Eigenlijk is de hele auto een superlatief, op één onderdeel na. Omdat dat nu eenmaal moet.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Porsche 718
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 718 Supercars & Sportscars

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 718 specificaties
  • Porsche 718 occasions
  • Porsche 718 video's
Advies en informatie
  • Porsche 718 tests
  • Porsche 718 gebruikersreviews
  • Porsche 718 index
PREMIUM
BMW M2 Competition - Porsche 718 Cayman GTS

BMW M2 Competition - Porsche 718 Cayman GTS

Porsche heeft de Cayman GTS nog verder aangescherpt. Is er dan überhaupt nog een tegenstander...

Lees meer
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

36

Een viercilindermotor in een Cayman bleek toch echt een stap te ver. Dus brengt Porsche de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster 25 Years

    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster...

    12
    • 12 januari 2021
  • Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK

    Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK

    37
    • 7 januari 2021
  • Autonieuws
    Topversies Porsche 718 nu ook met automaat

    Topversies Porsche 718 nu ook met automaat

    26
    • 8 september 2020
  • Autonieuws
    Porsche 718 GTS 4.0 én GT4- en Spyder-varianten ook met automaat

    Porsche 718 GTS 4.0 én GT4- en Spyder-varianten...

    11
    • 24 juni 2020
  • Autonieuws
    Gepeperde Porsche 718 Cayman GT4 gesnapt

    Gepeperde Porsche 718 Cayman GT4 gesnapt

    11
    • 6 mei 2020
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

    Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

    36
    • 16 februari 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' in beeld

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' in beeld

    7
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Porsche Macan betrapt

    Vernieuwde Porsche Macan betrapt

    41
    • 6 april 2021
  • Porsche 911 Carrera S - Achteruitkijkspiegel

    Porsche 911 Carrera S - Achteruitkijkspiegel

    7
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Gegevens duizenden Porsche-eigenaren op straat

    Gegevens duizenden Porsche-eigenaren op...

    28
    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Macan - Back to Basics

    Porsche Macan - Back to Basics

    42
    • 27 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche komt met update voor oudere Taycans

    Porsche komt met update voor oudere Taycans

    30
    • 24 maart 2021
  • Autonieuws
    'Porsche 918-opvolger komt niet voor 2025'

    'Porsche 918-opvolger komt niet voor 2025'

    22
    • 22 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep