Peugeot Ion

Niet links, niet rechts, maar zoemend rechtdoor

Peugeot Ion
AutoWeek 38 2010
AutoWeek 38 2010

Je leest het in AutoWeek 38 2010

Veel autofabrikanten proberen zich als dé elektropionier te presenteren, maar Peugeot voegt de daad bij het woord met de Ion. Wij reden alvast met deze elektrische Peugeot, die rond de jaarwisseling bij de dealers staat.

De Ion is geen compleet nieuwe auto, maar onderdeel van een nieuwe Frans-Japanse drieling. De auto deelt namelijk z'n techniek met de Citroën C-Zero en de Mitsubishi i-Miev. Dat betekent een 64 pk/180 Nm sterke elektromotor, gekoppeld aan een pakket lithium-ionaccu's. De aandrijfkrachten gaan naar de achterwielen en de topsnelheid is 130 km/h. Voldoende natuurlijk, zeker wanneer we bedenken dat deze Ion toch vooral in de stad rond gaat rijden.

Bij de instap valt het interieur in positieve zin op. Je verwacht in zo'n karretje van nog geen 3,5 meter een nogal eenvoudig binnenste, maar het ziet er allemaal netjes uit. Dankzij de slimme opbouw van decarrosserie biedt de Ion ook opvallend veel binnenruimte. Wanneer we wegzoemen, blijft die volwassen indruk overeind. Op de – aanvankelijk – vrij rechte wegen is de Ion een fijne metgezel. De besturing is communicatief genoeg, motorgeluid is er uiteraard nauwelijks en het instantkoppel van de elektromotor zorgt ervoor dat de Ion op buitenwegen verrassend rap is.

Peugeot wil een 'representatieve testroute', wat veel kilometers in een voorstad van Parijs betekent. Op de – niet overdreven – 50+ minirotondes op het traject blijkt dat de Ion niet van te veel avontuur houdt. De Peugeot is behoorlijk onderstuurd, dus enthousiast een bocht in duiken, is er niet bij. Maar daar zal 99 procent van de Ion-bestuurders niet om malen. Een ander kritiekpuntje is de harde demping: verkeersdrempels – ook in groten getale aanwezig op Peugeots testtraject – worden ook bij lagere snelheden duidelijk doorgegeven.

Pittige prijs

Belangrijker nog is de actieradius: de Ion kan 150 kilometer op een lading rijden, maar gebruik van de airco kan die reikwijdte al aanzienlijk verminderen. Waar mogelijk dus de airco uit! 'Het nieuwe rijden 2.0' voor de elektrische automobilist, zullen we maar zeggen. Peugeot heeft echter onderzocht dat 90 procent van de gebruikers dagelijks maar 60 kilometer rijdt, en dat de auto daarna genoeg stilstaat om hem weer op te laden.

Maar dan is er nog de grootste drempel: de vanafprijs. Exclusief btw is die € 29.550, inclusief btw komt die uit op € 35.165. Dat is natuurlijk heel veel geld voor iets wat – als we onze groen-roze bril afzetten – in de basis een compacte stadsauto is. Een verkoopknaller voor particulieren gaat de Ion dus niet worden (Peugeot gokt op 10 procent particuliere kopers), maar Greenwheels en diverse overheidsinstanties gaan hem wel inzetten. De elektrische auto is er kortom nog niet voor de grote massa, maar de kleine doelgroep kan ongetwijfeld goed met deze pionier leven.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.