Peugeot e-2008 (2019) - Eerste rijtest

Veelbelovend, weinig verrassend

73 reacties

Video
AutoWeek 49 2019
AutoWeek 49 2019

Je leest het in AutoWeek 49 2019

Ondanks dat de Peugeot e-2008 pas in het voorjaar bij de dealers staat, krijgen wij al de kans om eens op pad te gaan met de nieuwe elektrische Peugeot. Hij wordt zij aan zij onthuld met de benzine- en dieselvariant.

Een opgetogen sfeer in het Peugeot-kamp tijdens onze eerste testritten met de Peugeot e-2008: er is net bekend geworden dat de officiële actieradius zoals die in de folder mag worden gezet, volgens de NEDC-norm is opgetrokken van 310 naar 320 kilometer. Verder wordt de e-2008 met opvallend weinig borstklopperij en veel realisme voorgesteld. De elektrische variant wordt ‘gewoon’ gezien als derde optie naast benzine en diesel. Op de vraag waarom de auto ‘maar zo weinig actieradius heeft’ is het nuchtere antwoord: “We hebben klantonderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat die meer dan driehonderd kilometer actieradius wenst en niet meer dan een bepaald bedrag wil betalen. Aan alletwee die eisen hebben we voldaan. Natuurlijk zouden we een grotere accu voor meer actieradius hebben kunnen kiezen, maar daarmee werd de prijs te hoog.” Een variant met een grotere batterij komt er dus niet.

EVEN DOORVRAGEN

Wat ze wél spannend vinden bij Peugeot is dat de elektrische aandrijflijn in precies dezelfde auto ligt als de benzine- en de dieselmotor. Dus niet, zoals bij VW, een eigen modellijn voor de elektrische varianten. Als je even doorvraagt naar het waarom van die keuze, zijn de Fransen heus niet te beroerd om de erkennen dat het vooral een kostenkwestie is. De e-2008 wordt gebouwd op dezelfde productielijn als de normale modellen. Peugeot wil dat maximaal tien procent van de 2008-productie EV’s betreft. Als de vraag echt dolletjes wordt, kan dat maximaal twintig procent zijn.

Dan het rijden: waar een benzine- of dieselgestookte 2008 rond de 1.200 kilo weegt, legt de e-2008 1.548 kilo in de schaal. En hoewel onze auto een pre-productieexemplaar is, staat volgens Peugeot het onderstel al helemaal afgesteld zoals de klantenauto’s dat straks krijgen. Zo is de wielophanging aangepast en is de gewichtsverhouding optimaal. Tijdens onze eerste ritten is dat te merken. Natuurlijk voel je dat je met extra gewicht onderweg bent, maar hinderlijk wordt dat nooit. De tijd dat een EV aanvoelde als een overbeladen auto die maar met tegenzin over verkeersdrempels gaat, ligt nu wel achter ons.

Veelbelovend dus, die e-2008, maar weinig verrassend, want de aandrijflijn van deze auto kennen we al uit de e-208 en de DS 3 Crossback e-Tense die uit hetzelfde concern afkomstig zijn. De vanafprijs van de e-2008 is vastgesteld op € 40.930, zo’n € 2.500 minder dan de basisprijs van de chique DS 3. Die keuze is dus vlug gemaakt...

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum