Peugeot 5008 - Seat Tarraco - Vergelijkende Test
De SUV is de nieuwe MPV
De rol van de ouderwetse MPV wordt steeds meer overgenomen door SUV’s. Lekker hoog en ruim, maar dan met een minder bedaagd uiterlijk. En als het moet met zeven stoelen. Seat heeft nu de Tarraco naast de Alhambra. Wij zetten er een Peugeot 5008 tegenover, die een stuk stoerder is dan voorheen.
De komst van de Seat Tarraco was allerminst een verrassing. Je kunt een Excel-sheet van modellen maken en daar de vier grote merken van de Volkswagen Group overheen leggen om te zien welke gaten nog moeten worden gevuld. De komst van de Skoda Karoq was logisch, de Volkswagen T-Cross leidde niet tot opgetrokken wenkbrauwen en dat er na de Ateca en Arona nog een Seat-variant moest komen van de Skoda Kodiaq, leek voor de hand liggend. SUV’s zijn razend populair en een grote variant met optioneel zeven zitplaatsen mag bij een beetje volumemerk niet in het portfolio ont breken. Seat kan bovendien shoppen in de stallen van zijn zustermerken, zodat het zich op het gebied van ontwikkelingskosten geen zorgen hoeft te maken. Men neme een Kodiaq (of Volkswagen Tiguan Allspace), wat andere logo’s, Seats herkenbare interieur uit bijvoorbeeld de Ateca, een iets andere onderstelafstelling en hop: weer een model erbij!
De Volkswagen Group heeft zijn befaamde matrix om de merken Audi, Volkswagen, Seat en Skoda van elkaar te onderscheiden. Audi en Seat zijn sportief, Skoda en Volkswagen comfortabel. Daarbij zijn Seat en Skoda wat goedkoper, en Volkswagen en Audi wat duurder. Zo heb je voor elk wat wils. Voor wie een ‘goedkopere’, maar strak sturende SUV wil (met zeven stoelen), is er nu de Tarraco, vernoemd naar de Romeinse naam voor de stad Tarragona in Spanje. Nou ja goedkoop, onze testauto kost krap € 62.000, en dat is best een flinke smak geld. Nu stijgen de prijzen door de nieuwe WLTP-cyclus en de daaraan gekoppelde papieren CO2stijging sowieso stevig, maar hier worden we keihard met de neus op de feiten gedrukt: de Tarraco-prijslijst.
DIKKE VERSIES
De aanwezige concurrent is iets minder duur. Het is de vrij succesvolle Peugeot 5008, in feite een verlengde 3008. Het model is evenals de Seat optioneel met zeven stoelen leverbaar en net als onze test-Tarraco is ook onze test-Peugeot daarmee uitgerust. We hebben van beide de dikste benzineversies tot onze beschikking, die bij beide merken in ons calvinistische Nederland opvallend goed worden verkocht. Voor de Peugeot 5008 is dat de GT-Line met 180 pk, dankzij de bekende 1.6 PureTech-motor. De Seat heeft een 2.0 TSI met 190 pk onder de kap, die opvallend genoeg alleen met vierwielaandrijving leverbaar is. Dit drijft de prijs in Nederland flink op, omdat de CO2-uitstoot door 4WD flink omhooggaat. Dat verklaart deels het forse prijsverschil tussen beide auto’s. Kijken we naar kleinere motoren, dan is de Seat met 150 pk € 5.000 duurder dan de Peugeot met 130 pk, dus niet alles ligt aan de 4WD.
Met opties loopt het prijsverschil tussen de testkandidaten verder op. De Peugeot is met zijn € 53.000 ook niet goedkoop, maar de Spanjaard gaat een stuk verder. Op het gebied van luxe lopen ze niet erg uiteen, hoewel Seat iets meer veiligheidsopties aanbiedt en in tegenstelling tot de Peugeot dynamische dempers heeft. De Peugeot heeft de nieuwste achttraps automaat van PSA, de Seat de volwassen versie van de zeventraps DSG.
De interieurs van beide auto’s verschillen als dag en nacht. Peugeots i-Cockpit geeft de 5008 een heel eigen karakter, met het kleine stuurtje en het dashboard dat naar de bestuurder is gedraaid. De schakelknoppen op de middenconsole zien er mooi uit, net als de strakke vliegtuigpook die dienst doet als automaathendel. De ergo nomie lijkt echter wel wat te lijden onder het strakke design. Zo moet je de temperatuur veranderen via het multimediascherm, wat erg omslachtig is. Ook is het systeem niet bijster vlot en moet je soms even zoeken naar de juiste menu’s. De zitpositie is beter dan in andere Peugeots, omdat het kleine stuurtje beter lijkt te werken in SUV’s dan in lagere modellen, zoals de 508. Wel zou de zitting iets langer mogen zijn, maar dat is een klacht die we vaker hebben bij Franse auto’s.
INVULOEFENING
De Seat is vanbinnen veel minder spraakmakend dan de 5008. Het oogt allemaal heel herkenbaar als een Seat van deze tijd, maar ook een verstokte Skoda-rijder heeft geen uren nodig om zijn weg te vinden. Het voordeel van de MQB-bouwwijze is dat de Volkswagen Group elke naad en kier van elk segment kan afdekken, het nadeel is dat het allemaal steeds meer op elkaar gaat lijken. Rechttoe rechtaan, met een mooi groot multimediasysteem in het midden en de klimaatregeling daaronder. Voor je neus heb je digitale klokken die je naar eigen inzicht kunt indelen en wat bedieningsknoppen in de middentunnel. We kennen het allemaal. Het functioneert super en het multimediasysteem is snel. Wel zouden we graag wat meer shortcutknoppen willen zien, zodat je vlot kunt wisselen tussen bijvoorbeeld de navigatiekaart en de muziek. Naast de pook een draaiknop met de verschillende standen voor de 4WD, die zoals gezegd een vaste waarde is op de 2.0 TSI-versie. Onze demo-auto van de 5008 had dat niet, wel biedt Peugeot Advanced Grip Control. Dat is nog steeds geen vierwielaandrijving, maar zijn slechts ingrepen van de tractieregeling, afhankelijk van de ondergrond. Het mag voor zich spreken dat je bij een gemiddelde wintersporttrip beter af bent met de Seat, dankzij de échte 4WD.
De motoren verschillen nogal van elkaar, maar lopen kwalitatief niet erg uiteen. De 1.6 van Peugeot haalt knap zijn vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud (niet vreemd als je bedenkt dat dit blok in de 308 GTi 270 pk ophoest) en het verbruik ligt in de praktijk lager dan bij de Seat. De 2.0 TSI loopt op zijn beurt veel lekkerder en heeft profijt van zijn brede toerenbereik. De DSGautomaat is beter bij de les dan de volautomaat van Peugeot, die weliswaar soepel is, maar niet de vlotste. Vooral als je met de flippers door meerdere verzetten wilt schakelen, geeft de bak niet thuis. Je moet wachten tot een verzet is ingelegd. De DSG in de Seat is de versie die hogere trekkracht aan kan. Deze transmissie bevalt ons beter dan de simpele variant die je bijvoorbeeld in de Arona aantreft. Die grijpt langzaam aan en heeft beduidend minder finesse.
STRAK RIJGEDRAG
De Seat rijdt zoals je van het merk verwacht. De Tarraco is een strak sturende SUV, die beduidend beter op de weg ligt dan de Skoda Kodiaq. Als het gaat om dynamiek, bevalt hij ons ook beter dan de wat merkwaardige Kodiaq RS. De dynamische dempers zorgen er weliswaar voor dat het comfort nog altijd redelijk is, maar het is niet bepaald de zachtste SUV op de markt. De besturing is fijn communicatief en de Tarraco is door die combinatie een SUV waarmee je snel kunt lezen en schrijven.
De 5008 is lastiger te plaatsen. Zoals bij wel meer Peugeots is de auto een beetje vlees noch vis. Je kunt ook zeggen: veilig in het middengebied. De auto is niet superzacht, maar wel redelijk comfortabel, en ligt redelijk in bochten, hoewel hij elke vorm van sportiviteit ontbeert. Als je de snelheid opvoert, heeft de 5008-koets meer moeite sereen te blijven dan de Seat. Met zijn torsieas heeft hij achter ook een simpeler wielophanging dan de Seat met zijn multilink en dat merk je absoluut.
De Seat profiteert van de Duitse invloeden, waar een strakke wegligging hoger gewaardeerd wordt dan in Frankrijk. Het kleine stuurtje maakt de 5008 soms wat lastig te plaatsen. Op lange afstand is de Peugeot echter een erg fijne auto, die zijn passagiers met zijn luxe-uitstraling in de watten legt. Ook op de achterbank, die met hetzelfde leer is uitgevoerd als de voorstoelen.
UITSTRALING
In de Seat is het in vergelijking hiermee maar een saaie boel. Je zit in de Seat wél beter door de hoogte van de stoel en de lengte van de zitting. In beide auto’s kun je de achterbank verschuiven, waardoor je kofferbakruimte kunt opofferen voor beenruimte of andersom. In beide modellen is het op de derde rij bijzonder krap; die is alleen geschikt voor kinderen. De Peugeot biedt hier iets meer ruimte dan de Seat.
De bagageruimte is in elk geval beter in de 5008. De wat hoekige vorm van de auto betaalt zich uit in harde liters, hoeveel zitrijen je ook gebruikt. In beide auto’s biedt de vijfzitter uiteraard meer ruimte. Wel kun je in de Peugeot de twee achterste stoelen verwijderen voor wat extra ruimte, maar verwacht geen vlakke laadvloer.
De uitrusting van beide modellen is goed in orde. Beide auto’s leveren op hun dikste benzinemodel standaard meer dan op de instapper en de prijs stijgt navenant mee.
De Tarraco rijdt veel beter dan de 5008 en dat verschil is groter dan we hadden gedacht. De leeftijd speelt mogelijk een rol. De Peugeot is alweer even op de markt en de ontwikkelingen op technisch gebied gaan snel. De 5008 moet het voor een groot deel van zijn uitstraling hebben. Wat een verschil met de bedaagde vorige generatie! De Seat oogt netjes en stoer, maar is wel minder onderscheidend. Het is van de Spanjaarden een prima zet geweest om dit model op de markt te brengen. Invuloefening of niet, het is doodgewoon een kwalitatief ijzersterke auto, die meer biedt dan je in eerste instantie verwacht.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Seat komt nieuw binnen in dit segment en pakt meteen de winst. De auto rijdt opvallend goed en de aandrijflijn is beter dan in de kleinere auto’s van het merk. Door zijn vierwielaandrijving is hij wel erg duur en dat kost hem bijna de winst. Jammer dat de 2.0 TSI er niet met voorwielaandrijving is, dat zou veel schelen. Ook jammer dat het interieur erg oogt als een Volkswagen-bouwpakket. De 5008 ziet er vanbinnen en vanbuiten gaaf uit, maar laat technisch wat puntjes liggen. Het onderstel biedt minder verfijning en de ergonomie kan beter. Hij biedt meer bagageruimte, maar de zit achterin is weer iets minder. Doordat hij flink zuiniger is dan de Seat, komt hij heel dichtbij, maar de Tarraco is de betere auto en wint de test.
Had je deze auto's al gezien?
![Peugeot 5008 1.2 PureTech 130pk GT-Line 7 pers. [ Panorama LED Navi ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57656621/0-038222f9813f9765f669b2d35fa65485.jpg)
Peugeot 5008 1.2 PureTech 130pk GT-Line 7 pers. [ Panorama LED Navi ]
- 2018
- 143.401 km

Peugeot 5008 1.2 PureTech 7p 360 Camera Pano Sfeerverl. LED Virtual Carplay Cruise Clima Navi Leder PDC 19"LMV
- 2020
- 128.863 km

Seat Tarraco 1.4 TSI e-Hybrid PHEV FR Business Intense | NIEUW BINNEN | Pano dak | 360 Camera | Trekhaak | ACC | Stoelverwarming |
- 2022
- 80.779 km
Lees ook
Zevenzitters met hoge instap voor €14.000: Citroën C4 Space Tourer vs. Peugeot 5008
Deze volwaardige gezinsauto's koop je met €20.000 budget
Praktijkervaring Peugeot 5008 SUV: ruimte… voor verbetering?
Test: Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid
Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV - Vergelijkende Test
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.