Peugeot 5008 GT 1.6 THP (2010)
Trend-break
Lange tijd moest Peugeot niets weten van het fenomeen midi-MPV, maar met de 5008 hebben de Fransen eindelijk een antwoord op de Renault Grand Scénic en andere ruimte-auto's met vijf tot zeven zitplaatsen, want die mogelijkheid biedt de 5008 ook.
Voor de 307 SW en 308 SW te voorzien van trucs als verwijderbare stoelen dacht Peugeot lange tijd een weerwoord te kunnen bieden aan de Scénics en de Zafira's van deze wereld. Je kon de 307 SW en kunt de 308 SW zelfs met zeven stoelen bestellen. Maar een volwaardig alternatief voor echte MPV's zijn die twee modellen nooit geweest en Peugeot ging uiteindelijk overstag; er kwam een ruimteversie op basis van de 308. Peugeot biedt nu zo'n u itgebreid gamma aan modelvarianten op basis van het 308-platform, dat je haast zou vrezen voor ruimtegebrek in de showroom van de dealers. Naast de 308 SW en de 3008 biedt Peugeot met de 5008 een derde praktische variant. Terwijl de 3008 een concurrent is voor de normale Renault Scénic, heeft z'n grotere broer duidelijk de Grand Scénic op de korrel.
Zo uitbundig als de Peugeot-ontwerpers te werk gingen met het uiterlijk van de 3008, zo normaal oogt de 5008. Deze auto maakt meteen duidelijk dat het maar om één ding draait: functionaliteit. Maar als je het portier opentrekt, blijkt dat Peugeot ook in dit model weer ontzettend z'n best heeft gedaan op het dashboard. Dat lijkt sterk op dat van de 3008, de middenconsole is echter anders van vorm en bestel je de 5008 met head-updisplay, dan prijken er op het dashboard niet van die fraaie tuimelschakelaars. Wel zien we veel chroom, zoals bij de ringen rond de klokken. Het head-updisplay is een scherm tussen het instrumentarium en de voorruit, en heus, het is geen gimmick. Doordat de snelheid en de afstand tot voorliggers er digitaal op worden geprojecteerd, ben je je als bestuurder continu bewust van je snelheid en blijf je alert.
Lekker snel
De 5008 biedt een prima zitpositie. Het stuur kan ver naar je toe en je zit rechtop. En voor het soort auto biedt de Peugeot nog een lage zitpositie ook. Is de 5008 daarmee een 'rijders-MPV'? Hij stuurt behoorlijk direct en communicatief en voelt in bochten stabiel. In de Peugeot 5008 is de 1,6-liter THP, een motor die PSA samen met BMW heeft ontwikkeld en die in de 5008 een vermogen van 156 pk levert, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Trek je ver door in de versnellingen, dan merk je pas echt wat voor vlees je in de kuip hebt. Dan is de 5008 zelfs snel.
Het glazen dak lijkt wel een must in dit segment, maar gelukkig kun je er ook een scherm voor schuiven. Zo voorkom je bij zonnig weer hinderlijke reflecties in het instrumentenpaneel. Doe je dat niet, dan zitten de achterpassagiers lekker in het licht. Elke stoel van de middelste zitrij kun je verschuiven en om iemand op de derde zitrij te laten plaatsnemen, klap je de linker- of rechterstoel naar voren. Dat gaat heel simpel. De stoel klapt in één keer in elkaar en schuift naar voren. Op de derde zitrij gaat het er relatief riant aan toe. Peugeot biedt de twee extra stoelen, die achter in de vloer verdwijnen, niet standaard aan. Wie ze wil hebben, moet rekening houden met een meerprijs. Overigens heeft Peugeot voor de introductie van de 5008 een Première-pakket samengesteld, waarin een zesde en zevende stoel zijn meegenomen. Onze testauto is een uiterst complete GT, die onder meer beschikt over leren bekleding.
- +Prima presterende motor
- +Rijdt scherp en stevig
- +Royale uitrusting
- -Lange remweg
- -Niet echt zuinig met brandstof
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 5008 GT 1.6 THP 5P |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.480 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.529 mm / 1.837 mm / 1.639 mm |
Wielbasis | 2.727 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 6,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,1 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km (fabrieksopgave: 7,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 169 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 1.6 THP Active 7p. TREKHAAK | AUTOMAAT | PDC | CRUISE | AIRCO | NWE APK
- 2012
- 160.680 km

Peugeot 5008 1.6 THP ST 7p. | Panoramadak | Navi | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | DVD Entertainment | Privacy Glass | HANDEL / EXPORT!! | APK tot 25-01-2026!
- 2011
- 246.537 km

Peugeot 5008 1.6 VTi SR 5p. Zie opmerking, Airco, Radio cd speler, Trekhaak, Zie opmerking
- 2010
- 225.085 km
Lees ook
Met deze Franse MPV’s van €10.000 vervoer je kids comfortabel
Citroën C4 Picasso - Mercedes-Benz B-klasse - Peugeot 5008 - Occasion Test
Ford S-MAX vs. Peugeot 5008 - Vergelijkende Test
Test: Citroen Grand C4 Picasso - Ford S-MAX - Mazda 5 - Peugeot 5008 - Toyota Verso - Renault Scénic
Rij-impressie Peugeot 5008
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.