Peugeot 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V (2006)

Connaisseursauto

Peugeot 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V
Alleen kenners kunnen tegenwoordig een dure van een goedkope versie onderscheiden. Véél luxe in het interieur en een dikke motor. De Peugeot 407 SW HDI is zo'n topauto in een confectiepak.

Deze 407 SW XS Pack HDI-204 is feitelijk een luxe 407 met een V6-diesel. Maar waaraan kun je dat nou zien? Eigenlijk zijn de stootstrips de sleutel tot het geheim. Op élke 407 zijn ze zwart met een chromen randje, behálve op de XS Pack HDI 204 – daar zijn ze in kleur. De vijftienspaaks 18-inchvelgen zijn trouwens ook kenmerkend voor deze uitvoering.
Een minder opvallend maar belangrijker verschil is de 2.7 HDI-motor die door PSA samen met Ford is ontwikkeld. Sinds deze zomer is hij in de 407 sedan en stationwagon verkrijgbaar. Er is niet bespaard op technische hoogstandjes, dus heeft deze 2.7 HDI de modernste inspuittechniek, twee turbo's en natuurlijk een roetfilter. Met een vermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 440 Nm. Die technische poespas zal de meeste kopers worst zijn, als hij maar doet wat ervan verwacht wordt: flink presteren en verder stil zijn. Dat is bij deze Peugeot 407 zeker het geval.
We nemen plaats op riante stoelen. Op de bestuurdersplek komt de ware aard van de Franse stationwagon naar boven: hij is gemaakt voor lange ritten, lekker kilometers vreten en de bestuurder zo fris mogelijk op de eindbestemming afleveren. Binnenin is het pure luxe wat de klok slaat. Voor ons zien we een dashboard dat gezellig rommelig is. Achter het driespaaks stuur vind je vijf klokken op een lichte achtergrond: het standaard viertal, plus een voor de olietemperatuur, zeker niet onbelangrijk. De bekleding van het dashboard is opgetrokken uit een fijn aanvoelend, zacht materiaal. De stoelen zijn bekleed met leer, elektrisch te verstellen en natuurlijk ook verwarmd.
De temperatuur van de klimaatregeling is links en rechts apart in te stellen. Een parkeersensor is – gelukkig – aanwezig en naast cruise control heb je een snelheidsbegrenzer.


Glazen dak
Het grote glazen dak verdient een plusje en een minnetje. Door het glas is het prettig licht in de auto. Het is alleen jammer dat het dak niet open kan. Voor de SW is 'n schuifdak ook niet verkrijgbaar. Je kunt het glazen dak wél verduisteren met het elektrische rolgordijn, zodat die brandende zomerzon op het heetst van de dag éven uit het zicht is.
Niet alleen de uitrusting is zeer geschikt voor vele fijne kilometers; de rest van het materiaal is ook dik in orde. In de Peugeot wordt van de bestuurder een wat meer passieve houding verwacht. Dat merk je bijvoorbeeld aan de besturing; vooral bij lage snelheden is hij wat vaag rond het midden, als het wat sneller gaat wordt dat minder. De stuurbekrachtiging is afhankelijk van het motortoerental, de snelheid en de stuuruitslag.
Dankzij het niet geringe motorvermogen vliegen de kilometers onder je door. Vering en demping zijn lekker soepel, zoals je van een Franse auto mag verwachten. Deze 407 is voorzien van elektronisch gestuurde schokdempers. Zelfs als het wat te hard gaat, blijft hij keurig volgen. Als de elektronica het idee heeft dat er een slip aan zit te komen, grijpt het ESP in. De zestrapsautomaat past z'n karakter aan je rijstijl aan en wie dus snel accelereert en stevig remt, maakt kennis met een andere bak dan wie het heel rustig aan doet. Het schakelen zelf gaat probleemloos, behalve in de sportstand, want dan is hij wat nukkig en wordt het rijgedrag wat stoterig.

Signalement

Merk Peugeot
Model 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.720 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.763 mm / 1.811 mm / 1.486 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.580 kg
Laadvermogen 670 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km