Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond
Tijd om te stoppen?
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Laten we er geen doekjes om winden: de Peugeot 407 scoort op het onderdeel bedrijfszekerheid niet het hoogste cijfer, om het voorzichtig uit te drukken. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Zoals de SW met lpg van Wilco in ’t Veld. Gekocht met een ton op de klok en nu vier ton verder. Daar moeten we meer van weten!
Het toeval wil dat één van Joeps collega’s ooit bij een dealer van Peugeot werkte, zo ongeveer in de periode dat de 407 net op de markt kwam en in de jaren daarna. Dat weet hij zich nog levendig te herinneren. Is het echt zo’n slechte auto? Dat zal wel meevallen, lijkt ons en de tweeliter HDi-dieselmotor staat als zeer betrouwbaar bekend. Op het gebied van elektronica is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. En verkooptechnisch was het ook niet de gedroomde opvolger van de 405 en 406. Qua aantallen kwam hij niet eens bij die twee succesnummers in de buurt.
Vandaag de dag kom je de 407 niet zo vaak meer tegen, alle reden om Wilco met zijn zwarte SW uit te nodigen. “Mijn vorige auto was ook een Peugeot, een 406 Coupé. Die kocht ik met 80.000 op de klok en hij ging weg met een tellerstand van iets meer dan twee ton. Ook die liep op gas. De auto vóór die 406 was een Peugeot 106 Rallye. Daar heb ik echt heel veel lol mee gehad. Oké, heel veel herrie, maar hij was lekker vlot en heel erg wendbaar. Jammer dat ik die auto niet heb bewaard. Juist die versie is nu gewild en behoorlijk zeldzaam. De 406 Coupé werd echt te onpraktisch met een tweeling, ook al hebben we ons er nog een tijdje mee gered. Uiteindelijk ging ik op zoek naar een waardige opvolger, bij voorkeur weer met lpg.”
EERSTE CILINDERKOP
Eén van de euvels waarmee de 407 kampt, is het onderstel. Ook de auto van Wilco ontkwam er niet aan. De voorwielophanging is vrij gecompliceerd, met zelfs veerpoten zoals onder meer de Ford Focus RS die heeft. Beter bekend onder de naam RevoKnuckle, waarbij de stuurbewegingen zijn gescheiden van de aandrijf- en veerkrachten. Dat zorgt voor meer stuurprecisie. En in dit geval ook voor meer onderhoud aan de voortrein. Daarnaast kreeg Wilco te maken met achterbanden die scheef afsleten. “Hij is echt meerdere keren uitgelijnd, maar dat hielp niet. Uiteindelijk ontdekte de garage de ware oorzaak: de draagarmrubbers, waardoor de stand van de wielen niet juist was. De gasinstallatie zat er bij aanschaf al in, er stond een ton op de klok, aardig wat voor een auto van twee jaar oud.
Ik heb bewust naar de tweelitermotor gezocht, want die gaat lang mee. Dat blijkt nu wel! Dat ik er zo lang mee zou rijden, had ik niet verwacht. Meestal ga ik na een paar jaar op zoek naar een andere. Bij elke 100.000 die erbij komt, ga je de grens weer verleggen. Rustig warm rijden hoort ook bij mijn strategie om de motor heel te houden. Het eerste kwartier rijd ik op binnenwegen, pas daarna kom ik op de snelweg en ook daar ben ik geen jakkeraar. Misschien dat daardoor de eerste cilinderkop er nog op zit. Net als de originele uitlaat.”
VRAAGTEKENS BIJ JOEP
Je zou denken dat de Peugeot in een vrij goede staat is, maar dat valt tegen, zo concludeert Joep na de proefrit. “Je hoort en voelt aan alles dat deze auto al een heel leven achter zich heeft. De motor zelf is trouwens goed en loopt mooi, zowel op lpg als op benzine. De bijgeluiden vanuit het onderstel en de aandrijflijn zijn echter bijna ondraaglijk. Ik zou er niet mee kunnen leven.” Vreemd genoeg is het Wilco niet zo opgevallen.
Misschien is hij er door de jaren heen gewend aan geraakt. “Ja, hij is natuurlijk niet meer zo stil als in het begin, maar het stoort mij niet heel erg. Het motorlampje brandt eigenlijk altijd. Bij elke beurt wordt het gereset, maar vroeger of later springt het weer aan. Waarschijnlijk heeft het met de lpg-installatie te maken, maar hij rijdt er niet minder om. Het olieverbruik zit rond de liter op 6.000 kilometer, bij de 406 was dat 20.000 kilometer. Groot pluspunt is dat hij altijd binnen slaapt en het onderhoud gebeurt altijd door dezelfde garage.”
Toch zet Joep zo zijn vraagtekens bij dat onderhoud, want de voorste remschijven zijn echt ver beneden de minimale dikte en de achterbanden zijn het stadium van de slijtage-indicatoren ook al een tijdje gepasseerd, los van het feit dat ze gecupt zijn en daardoor veel herrie maken. De lijst met mankementen wordt langer dan verwacht. Wilco: “Het is de bedoeling om de zes ton aan te tikken, maar misschien moet ik toch maar iets eerder op zoek gaan naar die zevenzits 5008 HDi. Heel veel investeren in de 407 is eigenlijk zonde. Genoeg om over na te denken na vandaag!”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor Peugeot 407-begrippen rijdt de auto best lekker, maar technisch gezien is hij er toch niet zo goed aan toe. Versleten remmen, versleten achterbanden, oude remvloeistof, een stuurinrichting die niet goed werkt, kapotte wiellagers … Eigenlijk is hij gewoon total loss, zoals vrijwel alle Peugeots 407 van deze leeftijd met zo’n kilometerstand.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 407 SW Premium 2.0-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.335 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.763 mm / 1.811 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.476 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 208 g/km |
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.