AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Vergelijkende Test

Stekkerstations

224 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 33 2022
AutoWeek 33 2022

Je leest het in AutoWeek 33 2022

Was een C-segment stationwagon een jaar of tien geleden heel vaak voorzien van een dieselmotor, tegenwoordig probeert een plug-in hybride aandrijflijn kopers te verleiden. Dat kan op verschillende manieren, zo bewijzen de Peugeot 308 SW en Renault Mégane Estate.

“ De Mégane is er toch alleen nog maar als elektrische auto?” Dat vraagt een willekeurige voorbijganger tijdens onze dubbeltest. En dat klopt, in het geval van de hatchback. Na 25 jaar komt er een einde aan het tijdperk van de door een verbrandingsmotor aangedreven compacte middenklasse-hatchback van Renault en gaat hij verder als elektrische hatchback annex cross-over. Maar de Estate is er nog wél met een verbrandingsmotor, al dan niet voorzien van plug-in hybride techniek, zoals de auto op deze pagina’s. Het huidige model loopt al zo’n zes jaar mee en zit dus in de herfst van zijn carrière. De plug-in hybride aandrijflijn is echter aanmerkelijk jonger en kwam pas in 2020 op de markt.

Het is een vrij gecompliceerd stuk techniek, want eigenlijk drijven twee aandrijflijnen dezelfde vooras aan. Aan de ene kant is er een atmosferische 1,6-liter viercilinder met 91 pk die via een koppelingsloze vierbak de voorwielen aandrijft. Die kan schakelen dankzij een 34 pk sterke elektromotor die als het ware de spanning van de aandrijflijn afhaalt. Een beetje zoals je ook in een ouderwetse handbak van versnelling kunt wisselen door een beetje gas te geven en de pook zo uit en in een versnelling te bewegen. Aan de andere kant zit een tweede elektromotor met 67 pk, die een eigen twee­ versnellingsbak heeft om de voorwielen aan te drijven. Theoretisch heb je dus acht verschillende overbrengingsverhoudingen. De Mégane moet altijd elektrisch wegrijden, want zoals gezegd is er geen koppeling. Met een volle accu blijft de verbrandingsmotor uiteraard zo vaak mogelijk uitgeschakeld. Ondanks het relatief bescheiden vermogen dat je dan tot je beschikking hebt, komt de Mégane toch vlot uit de startblokken en zelfs op de snelweg gaat het allemaal prima. Uiteraard is het geen geboren sprinter, maar vervelend langzaam voelt de Renault niet aan. Alleen de overgang van het ene naar het andere verzet gebeurt af en toe een beetje onnatuurlijk.

Na zo’n 45 kilometer is het accupakket leeg en gaat de auto verder als reguliere hybride. Op dat moment wordt de aandrijflijn helaas minder prettig. Zolang je niet te veel vermogen vraagt, kunnen de twee elektromotoren alles mooi wegmoffelen. Vraag je echter (bijna) vol vermogen, dan wordt de beleving heel bijzonder. Eerst schakelt de versnellingsbak van de verbrandingsmotor omhoog en daarna loopt het motortoerental van de 1.6 weer op en voel je de andere versnellingsbak schakelen. Daarbij gaat het aankoppelen van de 1.6 niet altijd even schokvrij als je er opeens vandoor wilt. Nee, een rustige rijstijl rendeert hier beter en daar is de efficiëntie uiteraard eveneens bij gebaat. De Mégane scoort dan bijna 1 op 19 en dat is een keurige waarde. Wat vooral opvalt, is hoe vaak de elektromotor dan nog alleen de kar trekt.

MINDER GECOMPLICEERD

Dat is een groot verschil met de 308 Hybrid 180. Is daar de accu eenmaal leeg, dan zul je echt met een ei onder het gaspedaal moeten rijden om te voorkomen dat de verbrandingsmotor bijspringt. Kennelijk kan de 110 pk sterke elektromotor dan niet meer zijn volledige vermogen benutten. Daarmee komt ook het verbruik zonder in te pluggen wat minder gunstig uit, hoewel 1 op 18 nog altijd een nette waarde is voor een C-segment-stationwagon. De aandrijflijn is bovendien wat minder gecompliceerd van opzet. De elektromotor drijft samen met een 150 pk sterke 1.6-turbomotor namelijk via dezelfde automatische achtversnellingsbak de voorwielen aan. Het voordeel van die opzet is dat er bij grotere vermogensvraag meer rust in de aandrijflijn zit. Het samenspel tussen de elektromotor en de 1.6 gaat in de hybride modus eigenlijk naadloos en hoewel je uiteraard wel voelt dat er wordt geschakeld, doet de achtbak dat mooi soepel. Daarbij is de 308 een stuk sneller op alle sprintonderdelen en komt de Peugeot op een volle accu veel verder. Waar de Renault na 45 kilometer door zijn reserve is, kan de Peugeot nog circa 10 kilometer doorrijden. Wie dus veel ritten maakt van ongeveer 50 kilometer, heeft aan de 308 een betere ‘EV’. Daarbij kan hij in theorie twee keer zo snel laden, omdat de omvormer met 32 ampère overweg kan. Het voordeel daarvan zal in de praktijk minder groot zijn, aangezien 32-ampère-aansluitingen zeldzaam zijn.

Al die techniek heeft wel gevolgen voor het gewicht en de 308 SW Hybrid 180 weegt dan ook best veel. Rijklaar staat er maar liefst 1.743 kilo op de stoep en die kilo’s voel je onderweg enigszins. Toch heeft Peugeot een mooi compromis in het onderstel gevonden. De dempers zijn wat straf om het gewicht te kunnen controleren, maar de veren zijn opvallend soepel. Daardoor rijdt de stationwagon lekker comfortabel, terwijl er genoeg gevoel van controle is om bochten met vertrouwen te nemen. Het kleine stuurwiel geeft daarbij misschien net niet genoeg precisie als het bedoeld of onbedoeld wat harder gaat, maar over de hele linie valt er op het rijgedrag van de Peugeot weinig af te dingen. Alleen bij drempels moet je wat voorzichtig zijn om te voor­ komen dat de voorbumper het asfalt raakt.

Ook de Renault is gezegend met Frans veercomfort en hoewel het model zoals gezegd alweer wat jaartjes meegaat, bevalt het onderstel eigenlijk niet minder goed dan bij de 308. Wat wel een verschil maakt, zijn de gemonteerde banden. Die van de Mégane zijn gericht op minder rolweerstand en hoewel dat het verbruik ten goede komt, is de grip eerder op. Ook de remweg is naar moderne maatstaven aan de lange kant. Dat geeft als geheel wat minder vertrouwen, al vinden we het normale formaat stuurwiel dan wel weer een voordeel.

TRADITIONELER

Sowieso voelt de Mégane wat traditioneler aan, wat ook te maken heeft met het grotere aantal knoppen aan boord. In beginsel ziet het dashboard er nog steeds hetzelfde uit als zes jaar geleden, al heeft de Renault inmiddels wel een digitaal instrumentarium en een nieuwe generatie multimediasysteem. Vooral dat laatste maakt echt een positief verschil. Het is zeker niet het snelste of mooiste systeem, maar het werkt naar behoren en dat konden we voorheen toch echt niet zeggen. Het digitale instrumen­tarium krijgt eigenlijk hetzelfde oordeel: het oogt allemaal wat eenvoudig, zonder dat dat echt storend is. De bediening levert verder geen problemen op en de sportstoelen van de R.S. Line zitten erg prettig: veel ondersteuning en een ruime verstelbaarheid.

Op de achterbank blinkt de Mégane niet uit. Wel is het fijn dat het accupakket netjes in de bodem is verwerkt, waardoor de bagageruimte intact blijft. Die slikt standaard al 521 liter en met de bank plat groeit dat naar maximaal 1.504. Toch past er in de bagageruimte van de Peugeot 308 SW nog net wat meer: 548 tot 1.574 liter. En wie een (zwaardere) aanhanger wil trekken, kan eveneens beter voor de Peugeot gaan, aangezien die 1.450 kilo mag trekken tegenover 750 voor de Renault – een fors verschil. Nu was de vorige 308 SW ook al vrij riant met zijn bagageruimte, maar dat ging helaas wel ten koste van de ruimte op de achterbank, die bijna niet-­bestaand was. De nieuwe is gelukkig geen rijdende dwangbuis meer en is hij zelfs iets ruimer dan de Mégane, al maakt het in de praktijk niet heel veel uit. Voorin zijn de verschillen in elk geval een stuk groter.

Vormgeving en materiaalgebruik van de Peugeot zijn duidelijk van een andere generatie en het infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium ogen eveneens veel moderner. Dat betekent niet dat het Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet mee ook beter werkt. Er zit namelijk wel erg veel verstopt in het scherm en helemaal vrij van haperingen en vastlopers is het niet. De verbinding met CarPlay viel tijdens de testweek om onverklaarbare redenen ook regelmatig weg. Het scheelt al een heel stuk als je de tijd neemt om een eigen home-­menu en een selectie aan snelkoppelingen te configureren, zodat je niet meer dan noodzakelijk door het systeem hoeft te bladeren.

FORSE PRIJZEN

Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet echt mee. Beide auto’s zijn goed voorzien van opties en (adaptieve) veiligheidssystemen, waardoor we niet echt iets missen. In beide gevallen betekent dat echter wel een prijskaartje van meer dan € 40.000.

De geteste Peugeot eindigt inclusief opties op € 42.730, de Renault is nog iets duurder en kost € 43.005. De uitrusting is dan op wat details na gelijkwaardig. De Renault heeft bijvoorbeeld een head-up display, maar moet het zonder adaptieve cruisecontrol stellen. En hij voelt als geheel toch net wat minder modern.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Gezien zijn leeftijd doet de Mégane het nog heel aardig. Je ziet en voelt dat hij al wat langer meegaat, maar je wordt niet bevangen door het idee dat je in een sterk verouderd model zit. Wanneer je in de 308 overstapt, zijn de verschillen echter evident. De Peugeot oogt moderner, is sneller, komt verder op een acculading en is ook nog eens wat ruimer. Foutloos is hij zeker niet. Met name het soms erg nukkige infotainmentsysteem is voor verbetering vatbaar. Als geheel is de 308 een moderner product en zijn prijs is niet veel hoger. Daarmee is de Peugeot overduidelijk de winnaar. “ De Mégane is er toch alleen nog maar als elektrische auto?” Dat vraagt een willekeurige voorbijganger tijdens onze dubbeltest. En dat klopt, in het geval van de hatchback. Na 25 jaar komt er een einde aan het tijdperk van de door een verbrandingsmotor aangedreven compacte middenklasse-hatchback van Renault en gaat hij verder als elektrische hatchback annex cross-over. Maar de Estate is er nog wél met een verbrandingsmotor, al dan niet voorzien van plug-in hybride techniek, zoals de auto op deze pagina’s. Het huidige model loopt al zo’n zes jaar mee en zit dus in de herfst van zijn carrière. De plug-in hybride aandrijflijn is echter aanmerkelijk jonger en kwam pas in 2020 op de markt. Het is een vrij gecompliceerd stuk techniek, want eigenlijk drijven twee aandrijflijnen dezelfde vooras aan. Aan de ene kant is er een atmosferische 1,6-liter viercilinder met 91 pk die via een koppelingsloze vierbak de voorwielen aandrijft. Die kan schakelen dankzij een 34 pk sterke elektromotor die als het ware de spanning van de aandrijflijn afhaalt. Een beetje zoals je ook in een ouderwetse handbak van versnelling kunt wisselen door een beetje gas te geven en de pook zo uit en in een versnelling te bewegen. Aan de andere kant zit een tweede elektromotor met 67 pk, die een eigen twee­ versnellingsbak heeft om de voorwielen aan te drijven. Theoretisch heb je dus acht verschillende overbrengingsverhoudingen. De Mégane moet altijd elektrisch wegrijden, want zoals gezegd is er geen koppeling. Met een volle accu blijft de verbrandingsmotor uiteraard zo vaak mogelijk uitgeschakeld. Ondanks het relatief bescheiden vermogen dat je dan tot je beschikking hebt, komt de Mégane toch vlot uit de startblokken en zelfs op de snelweg gaat het allemaal prima. Uiteraard is het geen geboren sprinter, maar vervelend langzaam voelt de Renault niet aan. Alleen de overgang van het ene naar het andere verzet gebeurt af en toe een beetje onnatuurlijk. Na zo’n 45 kilometer is het accupakket leeg en gaat de auto verder als reguliere hybride. Op dat moment wordt de aandrijflijn helaas minder prettig. Zolang je niet te veel vermogen vraagt, kunnen de twee elektromotoren alles mooi wegmoffelen. Vraag je echter (bijna) vol vermogen, dan wordt de beleving heel bijzonder. Eerst schakelt de versnellingsbak van de verbrandingsmotor omhoog en daarna loopt het motortoerental van de 1.6 weer op en voel je de andere versnellingsbak schakelen. Daarbij gaat het aankoppelen van de 1.6 niet altijd even schokvrij als je er opeens vandoor wilt. Nee, een rustige rijstijl rendeert hier beter en daar is de efficiëntie uiteraard eveneens bij gebaat. De Mégane scoort dan bijna 1 op 19 en dat is een keurige waarde. Wat vooral opvalt, is hoe vaak de elektromotor dan nog alleen de kar trekt. MINDER GECOMPLICEERD Dat is een groot verschil met de 308 Hybrid 180. Is daar de accu eenmaal leeg, dan zul je echt met een ei onder het gaspedaal moeten rijden om te voorkomen dat de verbrandingsmotor bijspringt. Kennelijk kan de 110 pk sterke elektromotor dan niet meer zijn volledige vermogen benutten. Daarmee komt ook het verbruik zonder in te pluggen wat minder gunstig uit, hoewel 1 op 18 nog altijd een nette waarde is voor een C-segment-stationwagon. De aandrijflijn is bovendien wat minder gecompliceerd van opzet. De elektromotor drijft samen met een 150 pk sterke 1.6-turbomotor namelijk via dezelfde automatische achtversnellingsbak de voorwielen aan. Het voordeel van die opzet is dat er bij grotere vermogensvraag meer rust in de aandrijflijn zit. Het samenspel tussen de elektromotor en de 1.6 gaat in de hybride modus eigenlijk naadloos en hoewel je uiteraard wel voelt dat er wordt geschakeld, doet de achtbak dat mooi soepel. Daarbij is de 308 een stuk sneller op alle sprintonderdelen en komt de Peugeot op een volle accu veel verder. Waar de Renault na 45 kilometer door zijn reserve is, kan de Peugeot nog circa 10 kilometer doorrijden. Wie dus veel ritten maakt van ongeveer 50 kilometer, heeft aan de 308 een betere ‘EV’. Daarbij kan hij in theorie twee keer zo snel laden, omdat de omvormer met 32 ampère overweg kan. Het voordeel daarvan zal in de praktijk minder groot zijn, aangezien 32-ampère-aansluitingen zeldzaam zijn. Al die techniek heeft wel gevolgen voor het gewicht en de 308 SW Hybrid 180 weegt dan ook best veel. Rijklaar staat er maar liefst 1.743 kilo op de stoep en die kilo’s voel je onderweg enigszins. Toch heeft Peugeot een mooi compromis in het onderstel gevonden. De dempers zijn wat straf om het gewicht te kunnen controleren, maar de veren zijn opvallend soepel. Daardoor rijdt de stationwagon lekker comfortabel, terwijl er genoeg gevoel van controle is om bochten met vertrouwen te nemen. Het kleine stuurwiel geeft daarbij misschien net niet genoeg precisie als het bedoeld of onbedoeld wat harder gaat, maar over de hele linie valt er op het rijgedrag van de Peugeot weinig af te dingen. Alleen bij drempels moet je wat voorzichtig zijn om te voor­ komen dat de voorbumper het asfalt raakt. Ook de Renault is gezegend met Frans veercomfort en hoewel het model zoals gezegd alweer wat jaartjes meegaat, bevalt het onderstel eigenlijk niet minder goed dan bij de 308. Wat wel een verschil maakt, zijn de gemonteerde banden. Die van de Mégane zijn gericht op minder rolweerstand en hoewel dat het verbruik ten goede komt, is de grip eerder op. Ook de remweg is naar moderne maatstaven aan de lange kant. Dat geeft als geheel wat minder vertrouwen, al vinden we het normale formaat stuurwiel dan wel weer een voordeel. TRADITIONELER Sowieso voelt de Mégane wat traditioneler aan, wat ook te maken heeft met het grotere aantal knoppen aan boord. In beginsel ziet het dashboard er nog steeds hetzelfde uit als zes jaar geleden, al heeft de Renault inmiddels wel een digitaal instrumentarium en een nieuwe generatie multimediasysteem. Vooral dat laatste maakt echt een positief verschil. Het is zeker niet het snelste of mooiste systeem, maar het werkt naar behoren en dat konden we voorheen toch echt niet zeggen. Het digitale instrumen­tarium krijgt eigenlijk hetzelfde oordeel: het oogt allemaal wat eenvoudig, zonder dat dat echt storend is. De bediening levert verder geen problemen op en de sportstoelen van de R.S. Line zitten erg prettig: veel ondersteuning en een ruime verstelbaarheid. Op de achterbank blinkt de Mégane niet uit. Wel is het fijn dat het accupakket netjes in de bodem is verwerkt, waardoor de bagageruimte intact blijft. Die slikt standaard al 521 liter en met de bank plat groeit dat naar maximaal 1.504. Toch past er in de bagageruimte van de Peugeot 308 SW nog net wat meer: 548 tot 1.574 liter. En wie een (zwaardere) aanhanger wil trekken, kan eveneens beter voor de Peugeot gaan, aangezien die 1.450 kilo mag trekken tegenover 750 voor de Renault – een fors verschil. Nu was de vorige 308 SW ook al vrij riant met zijn bagageruimte, maar dat ging helaas wel ten koste van de ruimte op de achterbank, die bijna niet-­bestaand was. De nieuwe is gelukkig geen rijdende dwangbuis meer en is hij zelfs iets ruimer dan de Mégane, al maakt het in de praktijk niet heel veel uit. Voorin zijn de verschillen in elk geval een stuk groter. Vormgeving en materiaalgebruik van de Peugeot zijn duidelijk van een andere generatie en het infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium ogen eveneens veel moderner. Dat betekent niet dat het Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet mee ook beter werkt. Er zit namelijk wel erg veel verstopt in het scherm en helemaal vrij van haperingen en vastlopers is het niet. De verbinding met CarPlay viel tijdens de testweek om onverklaarbare redenen ook regelmatig weg. Het scheelt al een heel stuk als je de tijd neemt om een eigen home-­menu en een selectie aan snelkoppelingen te configureren, zodat je niet meer dan noodzakelijk door het systeem hoeft te bladeren. FORSE PRIJZEN Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet echt mee. Beide auto’s zijn goed voorzien van opties en (adaptieve) veiligheidssystemen, waardoor we niet echt iets missen. In beide gevallen betekent dat echter wel een prijskaartje van meer dan € 40.000. De geteste Peugeot eindigt inclusief opties op € 42.730, de Renault is nog iets duurder en kost € 43.005. De uitrusting is dan op wat details na gelijkwaardig. De Renault heeft bijvoorbeeld een head-up display, maar moet het zonder adaptieve cruisecontrol stellen. En hij voelt als geheel toch net wat minder modern.

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Lezersreacties (224) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
EV0 II
EV0 II
  • 17
Wat is die Peugeot LELIJK. Niet om aan te zien.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Oei! Emoties zeg. Vervelend.
.
Dapper en betrouwbaar ding, die Renault.
.
Wat er bij de Peugeot ONDER achterklep plaatsvindt …. Chaos, totale mayhem.?
Geen idee
Geen idee
  • 8
Goed verhaal EVO!
Ik vind deze video en de conclusies niet helemaal het niveau waar je de handen voor op elkaar zult krijgen. Is die 10 km nou echt HET criterium voor de keuze? Ik hoop het niet.
dens
dens
  • 27
De 308 is wel echt een mooie auto geworden, hoor. Ook vooral het interieur. Indrukwekkend in deze klasse (zei ik Premium ?).
Helios
Helios
  • 3
Denk dat de Peugeot zo stylistisch is dat een deel afhaakt. In mindere maten net als de vorige Civic, die vond je of mooi of niets. Denk dat velen dat hierbij ook hebben.
Dan is de Opel "makkelijker"
Patatboer
Patatboer
  • 2
De voorkant van de Peugeot, de rest van de Megane. Kan dat ook? Overigens, vandaag in een 2008 gezeten en dat stuur/dashboard kan me niet bekoren.
Autonoom
Autonoom
  • 4
Hele mooie station die 308, vergeleken met de Mégane.
Ook met de rest in zijn segment trouwens.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 4
2 multi-inzetbare stee-sjuns, voor gebruik in emissie vrije zones in steden, tot verre vakanties, en alles daar tussen in. De Renault oogt prima, de Peugeot ziet er obese en opgezwollen uit. De achterkant is erg druk (bijna ADHD) vormgegeven. Het 308 interieur en dashboard mag er wezen.
TLF
TLF
  • 10
Of toch nog maar even een Corolla...?
Jeroen81
Jeroen81
  • 6
Dan liever de nieuwe Opel Astra ST. Het knappere broertje van de 308.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 3
Vreselijke auto met een nog ergere CVT, wat een gejoel.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 11
Vreselijke auto met een nog ergere CVT, wat een gejoel.

Ja, als je niet kan autorijden is een cvt niets voor je.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 3
Natuurlijk ?
Gewoon een waardeloos ding in een Toyota dat is de realiteit.
Hoop lawaai en er gebeurd niets.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 11
Natuurlijk ?
Gewoon een waardeloos ding in een Toyota dat is de realiteit.
Hoop lawaai en er gebeurd niets.

Je moet jouw realiteit niet verwarren met de realiteit van een ander.
De Toyota Corolla is een prima wagen, kwaliteit wint de strijd!
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
???
Loeiende matige CVT van Toyota wint helemaal niets, wat een rommel.
Jeroen A
Jeroen A
  • 10
Als jij een Corolla rommel noemt ben je nog dommer dan ik voor mogelijk had gehouden. Knappe prestatie.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 0
Wat is het dan? Die saaie burgermans auto. Afgelopen jaar als huur auto gereden op vakantie. Man man wat een droefenis op wielen , geen greintje plezier in het sturen, niet eens zuinig zoals Autoweek zelf ook constateerde met hun test. En wat een matig interieur die Corolla.
Just Saying
Just Saying
  • 8
De journalisten van AW reppen met geen enkel woord over gejoel. Alleen maar complimenten voor de wegligging en de geweldige techniek. Lawaai hoor je vooral als het zoveelste storingslampje in jouw rammelbak brandt.
.
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/eerste-rijtest-toyota-corolla-zo-rijdt-de-vernieuwde-versie-voor-2023/
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 0
Nogmaals in de praktijk een lawaai bak die heel erg matige CVT van Toyota.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Nee joh, top ding van Van Doorne!! ??
Jeffreyyy
Jeffreyyy
  • 10
Een Peugeot zou ik sowieso nooit kiezen met een stuur in je kruis.
Jeroen81
Jeroen81
  • 8
Nooit last van gehad in een 208 of 308. Stuurde erg fijn en zat ook fijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ze zullen je niet missen - 10 mio Peu’s met zo’n kruisbesturing vonden een koper.
.
lennie
lennie
  • 5
Ik heb in beide auto’s bijzonder weinig vertrouwen. Maar als ik moet kiezen, dan ging ik voor de Renault.
XM RCK
XM RCK
  • 28
Nee, dan koop je een Audi. Dan weet je zeker dat je het 6-voudige aan onderhoudskosten hebt.
lennie
lennie
  • 6
De onderhoudskosten die ik hier gelezen heb van verschillende Honda eigenaren, lagen hoger dan bij mijn dealeronderhouden Audi. Maar laten we het hier niet over premium Audi’s gaan hebben. Dit is een test tussen 2 Franse auto’s. Daar krijg je gegarandeerd ellende mee.
XM RCK
XM RCK
  • 14
Ik geloof er niks van. Ik heb 2 VW monteurs in de familie en krijg regelmatig de verhalen te horen. Audi is geen premium trouwens. Jarenlang Citroën gereden en zelden problemen mee gehad, zeker niet anders dan slijtage. We reden toen bijna 50.000 km per jaar. Sinds 2012 Honda en nog nooit wat kapot gehad. Jij hoort verhalen die je wilt horen. Je bijdrages zijn al lange tijd twijfelachtig. Ik denk dat je dromen niet met de werkelijkheid moet verwarren.
lennie
lennie
  • 6
Tja als je VW monteurs in de familie hebt, dan hoor je VW problemen. Als je Fiat monteurs in de familie hebt, dan hoor je Fiat problemen. Als je een hartchirurg in je familie hebt, dan hoor je hartproblemen. Als je Audi geen premium noemt, ben je sowieso niet serieus te nemen. Frans is rommel.
XM RCK
XM RCK
  • 10
Ook een gepensioneerde Peugeot monteur... Peugeots van 2000-2010 zijn niet al te best, maar daar kan VW over meepraten. In het algemeen waren Europese auto's van midere kwaliteit die jaren door nieuwe techniek die nog niet rijp was. De 407 en A4 van die tijd behoren tot de slechtste auto's uit die klasse. En de eerste generatie direct ingespoten bezinemotoren zijn ook van slechte kwaliteit. Ook dan maakt het niet uit of je PSA THP- of VW TSI motoren hebt. Beide dramatisch slecht en ver vanaf blijven. Voor de rest zijn de auto's redelijk betrouwbaar. Een 'premium' auto naar de 2 ton rijden zonder grote kosten is vrijwel onmogelijk. En Honda, Toyota, Mazda, Hyundai en Kia zijn beslist betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud dan menig Europees merk. Mijn Accord zit bijna op de 2 ton en ik heb nog nooit onkosten gehad en ben tweede eigenaar. Alleen banden. Haal die plaat voor je gelaat weg, verbreed je interesse en geniet. Zoveel leuks in autoland. Hou op met jouw eeuwige gezeur.
lennie
lennie
  • 5
Ook nog een Peugeot monteur erbij. Grote familie! Gezellig! Mijn A5 ben ik ook tweede eigenaar van, ook nog nooit wat gehad. De rest van mijn familie rijdt ook vrijwel enkel Audi. Ook geen problemen.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 10
Tja als je VW monteurs in de familie hebt, dan hoor je VW problemen. Als je Fiat monteurs in de familie hebt, dan hoor je Fiat problemen. Als je een hartchirurg in je familie hebt, dan hoor je hartproblemen. Als je Audi geen premium noemt, ben je sowieso niet serieus te nemen. Frans is rommel.

Als je Honda, Mitsubishi of Toyota monteurs in de familie hebt kan je het over belangrijke zaken hebben; over de auto's ben je snel uitgepraat want die monteurs doen eigenlijk alleen maar service.
Audi is een wannabe-priemiejum; het bekende pakketje schroot met een dun laagje chroom.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 5
?????
Duidelijk dat jij geen monteur bent en niets van auto’s weet.
Waar weet je eigenlijk wel iets van ?
Dat alluhoedje van je doet je weinig goed.
EV0 II
EV0 II
  • 4
Dan zullen we het maar niet over Mazda hebben... Mijn enige ervaring met Japans spul is niet al te best in elk geval. Met vag daarentegen wel. En ik heb het uit eerste hand. Niet van 1 of andere monteur.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 1
Tja als je VW monteurs in de familie hebt, dan hoor je VW problemen. Als je Fiat monteurs in de familie hebt, dan hoor je Fiat problemen. Als je een hartchirurg in je familie hebt, dan hoor je hartproblemen. Als je Audi geen premium noemt, ben je sowieso niet serieus te nemen. Frans is rommel.

Tja, Audi is dan ook niet premium. Dus in dat opzicht kan ik die mensen geen ongelijk geven. Jij toch ook niet?
EV0 II
EV0 II
  • 3
Je hoort verhalen die je wil horen. Precies. Ook jij.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 5
Ach de bekende verhalen van de neef en daar een vriend van en daar weer de buurman van.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Larie, ik heb Audi gereden en 3 Honda´s. Aan Audi ben je vaak bedrogen en bij een Honda zeer zelden.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Nee natuurlijk niet , Honda is tegenwoordig ook maar zeer matig helaas.
One of the top complaints about the latest generation of Honda vehicles is how the engines burn through an excessive amounts of oil. Mechanics did their best to place the blame on the owner's driving and maintenance habits, but it was clear through thousands of complaints that this was an emerging problem trend. A judge agreed.
Miamidade
Miamidade
  • 1
Beide bedrijven vallen in een Nederlandse groep?,begrijp dat geouwehoer over het Franse peugeot toch al niet. In de jaren zestig werd Peugeot als bijna Zwitserse degelijkheid gezien... Nu uit Lijnden, Noord-Holland.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 4
Bij Franse auto’s is dat Idd van toepassing.
Anoniem
Anoniem
  • 14
Lol, moet je je reacties eens terug lezen en kijken hoeveel likes je hebt. Ben je een keer op je plek gezet door een Fransman ofzo ? LOL
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 6
Oh gaat het om de likes??
Zal even 50 bots activeren en mijn eigen reacties liken dan.
Want dat is natuurlijk wel een bevestiging van gelijk hebben ?
Miamidade
Miamidade
  • 1
Lol, kop Nederlandse waar! Nissan, Renault, dodge of peugeot??
G van Beringen
G van Beringen
  • 3
Nee, dan koop je een Audi. Dan weet je zeker dat je het 6-voudige aan onderhoudskosten hebt.

Qat een nonsens, Audi is duur in aanschaf maar van onderhoud goed te doen. Nochtans beter dan dezen Fransen brol. En gaat u na een jaar of 5 inruilen hebt u niet duurder gereden, wel beter en fraaier met minder stilstand. Tzal de kift zijn.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 9
Nee, dan koop je een Audi. Dan weet je zeker dat je het 6-voudige aan onderhoudskosten hebt.

Dat is het welbekende Audigevoel, facturen met 4 cijfers voor de komma, dan hoor je er echt bij
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 3
Volgens de neef van de buurman en daar weer een verre vriend van zeker?
Oliebaron
Oliebaron
  • 4
Terwijl Toyota met zijn hybride technologie er vaak van langs kreeg over de hoge motor toerentallen bij stevig rijden blijken Peugeot en Renault ook niet helemaal lekker te schakelen als je het gaspedaal wat dieper intrapt. Zelf rijd ik een Ford C-Max Engergi die ook gebruik maakt van een CVT, gewoon de Toyota constructie. Veel eenvoudiger en nooit een schokje door de aandrijflijn. Werkt perfect, op het loeien van de motor na dan als je hard optrekt. Waarom andere fabrikanten er zo'n technologische kerstboom van maken begrijp ik niet. Ik vraag mij af hoe het zich door de jaren heen houdt.
ak2
ak2
  • 9
De aandrijflijn van Renault is heel soepel en stil,
in de praktijk rijd je namelijk heel veel volledig elektrisch. En de benzine motor hoeft niet veel te doen.
In mijn ogen is de aandrijflijn naar hedendaagse maatstaven ook niet ingewikkeld.
Probeer het zelf eens uit, dan kom je zeker tot de zelfde conclusie dat het een fijne aandrijflijn is.
Deze auto's zijn zo krachtig dat je in de praktijk van alle dag eigenlijk nooit op de limiet rijdt.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
Ik denk dat Oliebaron wel een goed punt heeft dat de complexiteit uit de hand loopt hier. Wat als tussenoplossing weer een impact gaat hebben op onderhoud, technische problemen en herverkoopwaarde.
ak2
ak2
  • 8
Een volledig elektrische aandrijving is natuurlijk eenvoudiger. De automaat van Renault is echter veel eenvoudiger dan bijvoorbeeld de automaten die VW/ Audi gebruiken in de plug in modellen. Op YouTube staan filmpjes hoe de automaat van Renault werkt, dan zie je dat dit echt niet hogere wiskunde is. Beelden zeggen veel meer dan woorden.
De automaat van Renault wordt al veel langer gebruikt in de Formule 1, en blijkt erg betrouwbaar te zijn.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 7
Precies dit is gewoon een hele mooie aandrijflijn met niet te veel componenten en geen slijtage delen (koppeling).
ak2
ak2
  • 14
Zowel de Renault Megane als nieuwe Peugeot 308 zijn erg aantrekkelijke auto's in hun klasse.
De Peugeot 308 is moderner, maar de Renault Megane is goedkoper. Best een hele lastige keus dus voor mij.
De Peugeot 308 vind ik erg fraai geworden zowel aan de binnen- als buitenkant
In beide auto's heb ik juist heel veel vertrouwen.
(Mijn laatste 2 Renault's waren erg degelijk en zeer betrouwbaar.)
Anoniem
Anoniem
  • 9
Doe mij dan maar de 'verouderde' Mégane; effecienter en niet zo kijkmijeensvandeafdelingvormgeving als de 308, vooral die achterkant van de 308..... way too much! Jammer, want ik vond de vorige 308 altijd de elegantste in z'n klasse. Nu is de 308 met een blikje anabolen naar de sportschool geweest, met een hoop uiterlijk geschreeuw tot gevolg.
Helios
Helios
  • 1
Maar je kan "dezelfde auto" ook rustiger gestyleerd krijgen, dan staat er alleen zo,n bliksemschicht op de neus.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Liever de moderne en krachtige Peugeot 308. De Renault Megane is wat gedateerd. Het is een beetje als de vraag: wil je een verse boterham of wil je wat oud brood.
Fhui
Fhui
  • 1
Dus de Peugeot wint nipt van een Megane waarvan Roy of Marco nog niet zo lang geleden zei dat het een typisch voorbeeld was een auto die niet beter was dan zijn voorganger.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gaap... als het zo moet hoeft het van mij al niet meer dat autorijden ?
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Beide heel erg matige auto’s , en dat schakelen gaat echt niet fijn?
Ook niet om aan te gluren zo lelijk vind ik.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 6
Beide heel erg matige auto’s , en dat schakelen gaat echt niet fijn?
Ook niet om aan te gluren zo lelijk vind ik.

Ik denk dat er weinigen hier zijn die het interesseert wat jij er van vindt.
Dat is toch al bekend , je kunt je energie beter in iets anders stoppen.
Fijn weekend ,kameraad.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Blijkbaar jij wel, daar alleen al doe ik het voor ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Met een PHEV kan je veel zuiniger rijden dan 1 op 16-20. De praktijk, ook in deze test is kennelijk te weerbarstig. Een HEV doet het in de praktijk beter, de accu is veel kleiner, de auto lichter en prettiger bestuurbaar. En je hoeft niet om de haverklap bij te laden.
AutoTest
AutoTest
  • 5
Beide auto’s zou ik niet aandurven. Op z’n minst een abonnement bij de ANWB wegenwacht afnemen.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 2
Beide auto’s zou ik niet aandurven. Op z’n minst een abonnement bij de ANWB wegenwacht afnemen.

Onzin. Beide modellen zijn robuust.
TMTY
TMTY
  • 0
https://www.autobild.de/artikel/vw-golf-sportsvan-1.4-tsi-150.000-kilometer-dauertest-13781255.html
Anoniem
Anoniem
  • 3
Autobild is de naam?
.
Herken je vast dit:
.
“Über 100.000 Kilometer überzeugte der Renault Mégane mit Topqualität im Dauertest. Einzig die pusselige Bedienung störte”
Snuig
Snuig
  • 5
De Mégane is gracieus gerijpt - het was bij de introductie al een fraaie auto en dat is er eigenlijk alleen maar beter op geworden. Ik heb verscheidene jaren het vorige model gehad, een diesel die bijzonder goed beviel en erg plezierig reed. Al 'oogt' de Peugeot dan van binnen wat moderner, alleen al om het gebruiksgemak in de cockpit zou ik zonder twijfel de Renault kiezen, waarbij het net iets betere rijcomfort, de gunstiger verbruikscijfers en het stijlvolle uiterlijk de keuze definitief op de Mégane zouden doen vallen.
Auzzer
Auzzer
  • 11
Heb een jaartje in de Megane Estate mogen rijden, een veel fijnere auto dan sommigen op basis van veronderstellingen hier doen geloven. Was een vlotte, ruime, betrouwbare en zeer comfortabele auto. Aanrader.
MCOO
MCOO
  • 0
Ik heb proefgereden met de 308 phev station. Ik vond het fijn rijden en ook best vlot.
Maar het is het niet geworden omdat de achterbank erg krap is. We moeten een kinderzitje kwijt (nog in tegengestelde richting) en dat past gewoonweg niet. Soms zie je dat een station een ruimere achterbank heeft dan een hatchbak, maar hier is alle ruimte naar de kofferbak gegaan. Persoonlijk vond ik dat erg jammer want daarom is de Peugeot afgevallen.
Linkerbaan
Linkerbaan
  • 4
Tegen de tijd dat de 308 hybrid geleverd word heb je van die kinderstoel geen last meer hoor.
autoradje
autoradje
  • 2
Dacht dat Citroen een eigenwijs automerk was. Maar Renault kan er ook wat van. Heb het over dat cruise control pookje achter het stuur. Afknapper en ergonomisch niet goed te praten.
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 8
De cruisecontrol van de Megane zit gewoon op het stuur, de satelliet waar jij naar verwijst is voor de bediening van de radio.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 6
Inderdaad. Die satelliet is 40 jaar geleden geïntroduceerd op de Renault 11 Electronic en sindsdien op bijna elk model toegepast. Het werkt perfect, blindelings (letterlijk) kan je diverse functies van de audio-installatie ermee bedienen, zonder je handen van het stuur af te halen.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 6
Citroën heeft de reputatie, maar feitelijk heeft Renault meer ‘eigenwijze’ vindingen gedaan en toegepast.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Beide hebben de reputatie van bijzonder slecht, en ook beide maken ze die waar.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 4
Beide hebben de reputatie van bijzonder slecht, en ook beide maken ze die waar.

Alleen bij figuren zoals jij hebben ze die reputatie.
Twin Turbo
Twin Turbo
  • 2
Wie deed dat ook vroeger, schakelen zonder koppeling te gebruiken? Vond dat altijd het toppunt van voertuigbeheersing. Tot ik automaat ging rijden.
LaMawaaie
LaMawaaie
  • 3
Ik.
In een Citröen omdat een onderdeel van het koppelingspedaal was afgebroken. Daarna kon de auto naar de sloop en dat was tevens mijn allerlaatste Franse auto.
(Een prima beslissing overigens)
ak2
ak2
  • 6
Een koppelingsplaat en drukgroep zijn voor een Citroën niet duur. ( vaak nog geen
€ 100,00) Eigenlijk best zonde om een auto hiervoor naar de sloop te brengen.
Ik heb ze vroeger verkocht, ze komen maar van maar een paar fabrikanten.
Als je kijkt naar Engelse betrouwbaarheids lijsten dan zie je dat Renault al vele jaren het hoogst scorende Europese automerk is en dat Peugeot inmiddels ook erg goed scoort.
Ook Citroën scoort hoger dan gemiddeld.
Veel hoger dan VW, Seat, Audi etc.
Ervaringen uit het verleden zeggen helemaal niets over de huidige kwaliteit van verschillende automerken en modellen.
MarsTT
MarsTT
  • 1
Wel voor een paar verstokte reaguurders hier. Die enkel en alleen in vooroordelen kunnen praten, alle vormen van vernieuwing niets bk den en vooral niet over meerdere facetten van mobiliteit kijken.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 8
Ik vind het nog steeds een mooie auto die Mégane. En juist die aparte techniek vind ik altijd zo leuk bij Renault. Altijd proberen ze daar ‘out of the box’ te denken en komen dan met creatieve vindingen die erg zinvol blijken te zijn. Daarbij is hij ook nog eens voordeliger, zowel in gebruik als in aanschaf, dus deze zou ik kiezen. En dan is het ook nog eens een hele fijne en super betrouwbare auto waardoor het een prettige metgezel is.
Linkerbaan
Linkerbaan
  • 8
Inmiddels rijd ik 3,5 jaar de Peugeot 508 Berline en heb ik meer dan 120k km hiermee afgelegd en heb tot op heden nog geen enkel probleem ondervinden. De aannames van sommige omtrent de kwaliteit van Peugeot is inmiddels wel aardig achterhaald. Peugeot bouwt nu gewoon hartstikke goede auto's.
Daarom ook de nieuwe 308SW GT besteld.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Die aannames zijn er al jaren, en zijn hardnekkig. Begin jaren '00 reed ik een Peugeot 306 van 9 jaar oud, stond toen bekend als een zeer slechte auto waaraan vanalles stuk zou gaan. Ik reed ermee van 230.000km naar dik 400.000km, feitelijk probleemloos! Goed onderhoud en niet besparen op materiaal. Daarvoor een 205 een paar ton op de klok gezet, idem. Fijne autos! Daarna heeft Peugeot was mindere haren gehad met de THP's en deels 1.6 HDI, maar ook VW en veel andere merken hadden toen problemen.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 4
Ja. In de jaren ‘90 reed ik een aantal jaren meer dan 100.000km per jaar. Met Citroën en Renault. Altijd probleemloos.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Ah wat toevallig ik ook, altijd problemen , de dealer had ook geen tijd zoveel pech gevallen.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Ah juist, daarom is die jotota van je ook altijd stuk?
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 6
Als je al zo oud bent, dan zijn jouw berichten wel heel erg sneu. Is toch meer niveautje jongetje van een jaar of 13.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 2
Je hoeft niet naar me te knipogen hoor, straks denk ik nog dat je wat van me wilt.
Bimmert
Bimmert
  • 2
In die periode reed ik een 306 XTDT uit 1995 en die geeft mij ronduit slechte ervaringen met het merk gegeven. Vaak niet starten en de reden daarvan is nooit gevonden. Bekleding van de deuren die spontaan losliet, dat soort dingen. Was verder wel een fijn autootje maar de Golf IV die erna kwam was op vrijwel alle punten beter (was dan ook wel een generatie nieuwer)
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 5
Honderdduiozenden km's met de 1.9 XtDt gereden (306 en later de 406 Familiale); 1x een goedkope koelwatertemperatuursensor en dat was alles....
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 3
Daar trapt niemand in , iedereen uit die tijd weet hoe ze slecht ze waren ?
Bimmert
Bimmert
  • 1
Dat had ik onthouden, dat wij dezelfde auto hebben gereden. Zo zie je maar weer, ervaringen kunnen wisselen.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 1
Honderdduiozenden km's met de 1.9 XtDt gereden (306 en later de 406 Familiale); 1x een goedkope koelwatertemperatuursensor en dat was alles....

Diezelfde 1.9D lag in de Peugeot 206 van mijn moeder. Beresterke motor. Destijds gekocht, omdat ze studie volgde in Brabant. Zodoende reed die auto iedere week van Groningen naar het Zuiden des lands. Daarna voor vakanties half Europa probleemloos doorgereden, en na 450.000 km wilde de motor nog steeds niet met pensioen. Alleen de versnellingsbak begaf het door eigen toedoen. R.ip. 95-DD-SJ
Anoniem
Anoniem
  • 1
U reed een Peugeot van voor de 80 Jarige Oorlog.
.
Boeiend ?
.
Anno 2020 is Peu het betrouwbaarste merk.
MarsTT
MarsTT
  • 3
Veel reaguurders hier reageren ook erg onvolwassen, zonder enig besef van de werkelijkheid. Kijk naar de statistische cijfers en je weet dat je bij ieder merk wel eens pech hebt.
0829G3
0829G3
  • 0
@linkerbaan. Vind je het niet jammer dat je zo'n stap achteruit gaat maken? Vind de 508 echt een fantastische auto om te zien, maar die 308 daarentegen.....
Helios
Helios
  • 1
Resultaat verbaast me nogal, de Renault wordt vaak bekritiseerd, de Peugeot lijkt bijna de nieuwe benchmark, nu zit het toch opeens dicht bij elkaar omdat op de lange rit je een liter per honderd km minder verbruikt
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 12
Wat een mooie auto is de Renault Megane Estate, in vergelijking met de Peugeot 308 SW. Technisch beide gewoon goed.
MarsTT
MarsTT
  • 3
Ah, een glazen bol kijker. Zonder enive kennis van zaken.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Beide gewoon slecht.

Gewoon de diesel versie met handbak kiezen, dan is er niks aan de hand
TMTY
TMTY
  • 2
Die Peugeot is al bagger met die 1.2 Pure Pech motor. Wegwerpmotor.
2CV 1953
2CV 1953
  • 8
Haal je nu niet je accounts door elkaar? Want dat is toch de taak van Ragnar, om tot in den treure te herhalen hoe vreselijk slecht die Pure Tech motor toch wel niet is.
TMTY
TMTY
  • 3
Nee, ik heb al vaker geopperd dat de 1.2 Pure Tech een matige motor is. Wat jij beweerd laat ik aan jouw over.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 7
Die Peugeot is al bagger met die 1.2 Pure Pech motor. Wegwerpmotor.
we
Je kunt er anders prima 530.000 km mee rijden ?
TMTY
TMTY
  • 2
Heel veel rijden in zeer korte tijd. Maar nu over 15 jaar uitsmeren. Trek je portemonnee maar. Ook een VW UP had een half miljoen gereden in korte tijd.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 2
Heel veel rijden in zeer korte tijd. Maar nu over 15 jaar uitsmeren. Trek je portemonnee maar. Ook een VW UP had een half miljoen gereden in korte tijd.

Blablabla. Er is nog geen up voorbij gekomen met een kilometrage boven de half miljoen. Blijkt maar weer dat als je zuinig bent op je spullen de 1.2 PurTech een uitstekende motor is. Triest dat een aantal vag lieden dat alsnog proberen te verdraaien. Ga wat doen met leven
TMTY
TMTY
  • 1
Er wordt niet verdraaid. Zijn feiten. Je bent overigens wel hypocriet gelet op je volgende bewering> De duurtest gaat natuurlijk weer gehakt maken van dit trieste vwtje. Zo zie je maar. Hier klagen en bij VW topics trollen. Inderdaad, ga wat nuttigs doen. ?
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Er wordt niet verdraaid. Zijn feiten. Je bent overigens wel hypocriet gelet op je volgende bewering> De duurtest gaat natuurlijk weer gehakt maken van dit trieste vwtje. Zo zie je maar. Hier klagen en bij VW topics trollen. Inderdaad, ga wat nuttigs doen. ?[/quote
De feiten worden telkens verdraaid. De 1.2 drie cilinder is geen slechte motor. Bij regulier onderhoud, en een enigszins normale rijstijl is het een degelijk blok. Waarom je die duurtest van VW erbij pakt is me niet helemaal duidelijk. Lijkt me toch alles behalve relevant in de topic, waar een Peugeot en Renault getest worden. Ga wat doen met je leven knul En klagen doe ik niet aan, dat laat ik aan anderen over
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 0
Nee juist een hele slechte motor is algemeen bekend van de 1.2 pure pech.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Nee juist een hele slechte motor is algemeen bekend van de 1.2 pure pech.

Bullshit.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Geloof ik direct, alleen welke elke 50.000 km een nieuwe ruil motor??
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 2
Geloof ik direct, alleen welke elke 50.000 km een nieuwe ruil motor??
t
De desbetreffende C1 heeft nog steeds dezelfde motor en bak.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 0
Haha??
Dat is zeker niet waar en je weet het.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Haha??
Dat is zeker niet waar en je weet het.

Even het fragment terugspoelen.
Fhui
Fhui
  • 4
Als je de video had bekeken wist je dat hier helemaal geen 1.2 PureTech in ligt. Ga uithuilen bij Ragnar alsjeblieft.
TMTY
TMTY
  • 1
Nee zelfs geen traan in mijn ogen. De Peug ordt nu eenmaal ook geleverd met een slechte motor. In de test, de plugin hybride, zal de techniek alleen nog maar meer complex zijn met kans op nog meer storingen / gebreken.
MarsTT
MarsTT
  • 4
Nog een glazen bol kikker zonder enive kennis
DeeTwee
DeeTwee
  • 3
Erg fraai die nieuwe 308. Zag m laatst ook al op de snelweg, als SW in GT-uitvoering, oogt indrukwekkend gewoon. En dat voor een C-segment stationwagon. In praktijk zal ik zeer waarschijnlijk de Renault de fijnere auto vinden, zoals ik Renault eigenlijk altijd als prettiger ervaar dan alles uit de PSA-stal. Logischer bediening, stuurt fijner, minder weke onderstellen.
MarsTT
MarsTT
  • 3
De 308 heeft beslist geen week onderstel.
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Dat zou dan een flinke verbetering zijn. Ik heb in de nieuwe Astra gereden, dat vond ik een erg fijn rijdende auto, maar die zou als ik het journaille mag geloven, wel een stukje stugger zijn dan de 308.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 2
De 308 is niet echt mijn smaak. De Renault heeft dan ook mijn voorkeur en ook zuiniger.
Jo 7701282
Jo 7701282
  • 0
Gisteren deze auto bekeken,buitenkant ziet er mooi uit,maar die binnenkant…
Wie verzint zoiets,middenconsole veel te breed,ik ben zelf 1.84 en 90 kg,iemand die groter en zwaarder is kan deze auto beter laten staan je krijgt er claustrofobie van. Rijd nu de laatste Polo en de volgende wordt ook weer een Polo,Peugeot is voor mij vvt.
LA CHARGE DS
LA CHARGE DS
  • 3
Vind de Renault de meest nette wagen met nog een fatsoenlijk dashboard. De Peugeot is ronduit een lelijke auto. Zonder het enorme accu parket zijn gewoon meer functionele auto die paar kilometers eclectische zetten ook geen zoden aan de dijk als het überhaupt al gebruikt wordt door de eigenaren.
Rob 3475803
Rob 3475803
  • 16
Kinderachtige opmerkingen allemaal weer . Vnl Lennie, bmw z4 etc. Ik snap niet waarom eigenlijk. Ik heb wel 10000 x gelezen dat deze figuren franse auto's verafschuwen. Nu weten we het wel hoor...... Hou op !
2CV 1953
2CV 1953
  • 5
Ragnar is blijkbaar met vakantie, want ik heb helemaal nog niet gelezen hoe slecht de Pure Tech motor is. En dat hoort toch ook bij de folklore van een Peugeot onderwerp.
Rob 3475803
Rob 3475803
  • 2
Ik bedoel maar, kinderachtig.?ga buiten spelen.
G van Beringen
G van Beringen
  • 1
Amai dat trekt toch geen van twee op niks en dan Franse slag als toegift, pak maar een Focus.
TMTY
TMTY
  • 4
Makkelijke keus als ik moest kiezen. De Renault Megane is al wat langer op de markt en uitgerijpt. Een nieuwe Peugeot / Citroen zitten nog vol met kinderziektes en is het nog maar de vraag of het opgelost wordt. Zo hardnekkig kunnen de problemen zijn.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 4
Makkelijke keus als ik moest kiezen. De Renault Megane is al wat langer op de markt en uitgerijpt. Een nieuwe Peugeot / Citroen zitten nog vol met kinderziektes en is het nog maar de vraag of het opgelost wordt. Zo hardnekkig kunnen de problemen zijn.

Onzin. Peugeot en Citroën hebben hun techniek gewoon op orde.
TMTY
TMTY
  • 3
Nee hoor> De drie minst betrouwbare automerken zijn volgens de Consumentenbond Citroën, Peugeot en Alfa Romeo. Zij scoren respectievelijk een 6,2, 6,1 en 5,7.
WimZ
WimZ
  • 3
Als iets niet betrouwbaar is dan is dat wel de Consumentenbond. Helemaal als het om auto's gaat.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 1
Nee hoor> De drie minst betrouwbare automerken zijn volgens de Consumentenbond Citroën, Peugeot en Alfa Romeo. Zij scoren respectievelijk een 6,2, 6,1 en 5,7.

Allemaal een voldoende dus
TMTY
TMTY
  • 1
Maar wel de minste.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Maar wel de minste.

Het is maar waarmee je het vergelijkt. Vag zit bijvoorbeeld op dezelfde lijn.
ak2
ak2
  • 0
Erg jammer dat je steeds oude onderzoeken aanhaalt, in het laatste onderzoek van de Consumentenbond scoorden VW en Tesla het laagste.
Kijk eens op de sites van Honest John, Carwow, What car, Reliability Index etc. en je ziet dat Renault en Peugeot goed scoren op betrouwbaarheid.
Losange
Losange
  • 4
Het verbaast me totaal niet dat de Peugeot door sommigen als te excentriek wordt beschouwd. Kijk wat er rondrijdt in het grauwe 'zes uur aan de piepers' NL en je weet meteen waarom. Zo uitbundig gestileerd is de 308 nml niet.
.
Een C-segment station is een ideale wagen. Blijf het jammer vinden dat Honda geen Civic Tourer (daadwerkelijk excentriek!) meer levert en Mazda er nooit aan begonnen is.
Losange
Losange
  • 0
Klopt, maar de 6 is een wagen uit het D-segment. Ik had het leuk gevonden als Mazda ook eens met een 3 Sportbreak was gekomen ?
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 0
Oh zo. Ik heb een jaar of drie geleden een weekje een 3 hatchback als huurauto gehad. Wat een heerlijk rijdende bak was dat. Was er zo mee naar huis gereden als ik dan mijn borg niet was kwijt geraakt!! En juist deels vanwege deze ervaring nu bij een CX5 uitgekomen. Mijn vrouw en ik wilde wegens de positieve ervaringen met de huurauto nog een keer een Mazda kopen. Al is het dan geen 3 geworden. Misschien later een wat oudere MX5 als tweede auto voor de leuk.
ak2
ak2
  • 8
Stellantis heeft de techniek in de nieuwe Peugeot 308 denk ik erg goed voor elkaar.
De motor wordt al heel lang gebruikt en staat na een slechte start inmiddels al weer vele jaren
( vanaf 9-2014) bekend als heel betrouwbaar.
De Plug in Hybride techniek wordt al weer enige tijd gebruikt in diverse Stellantis producten zoals de Peugeot 508, 3008, etc etc. en blijkt het ook erg goed te doen.
In de Megane zit een 1.6 Nissan motor met indirecte injectie, die zijn sporen al heel lang verdient heeft, en een batterij van Hitachi. En de Megane is vele jaren op de markt.
Mensen die zeuren over storingen hebben zich in mijn ogen absoluut niet verdiept in de (hele goede) techniek die in deze twee auto's zit.
Miamidade
Miamidade
  • 3
@AJ2: helemaal eens. Veel reaguurders hebben geen clou waar de componenten bij de auto's vandaan komen...een getrag automaat wordt geprezen in een vag-product, geruimd in een MB en afgekraakt bij een Renault...
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 8
Ja het is inderdaad opmerkelijk dat sommige mensen zo anti-Frans zijn of zelfs anti-alles-wat-niet-Duits is. Interessante case voor een socio-psycholoog.
Net als van die mensen die zeggen: “Frankrijk, mooi land hoor alleen jammer dat er Fransen wonen”. Als je dan vraagt wat er aan (al) die Fransen mankeert, krijg je een paar vage, algemeenheden. Ik begrijp dat oprecht niet. En dat terwijl wij historisch gezien best eea aan de Fransen te danken hebben.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Jij vult hier nogal wat in. Eerder deze week deed een ander het ook al, precies zo. Die dacht dat ik om wat voor reden dan ook een hekel aan Frankrijk zou hebben omdat ik kritiek had op zijn (franse) automerk. En waar haal jij ' anti-alles-wat-niet-Duits-is' en je overige generalisaties in hemelsnaam vandaan.
Degene die hier in hokjes denkt ben je volgens mij zelf.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 11
Heb ik jou ergens genoemd?
‘Wie de schoen past, trekt hem aan. Wie hem niet past, laat hem staan.’
Oud gezegde, ook hier van toepassing.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Ik ga in op jouw opmerking over hokjes door op je eigen hokjes te wijzen, met een verwijzing naar wat mij overkomen is. Wie de schoen past trekke hem aan, inderdaad.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 1
Jij vult hier nogal wat in. Eerder deze week deed een ander het ook al, precies zo. Die dacht dat ik om wat voor reden dan ook een hekel aan Frankrijk zou hebben omdat ik kritiek had op zijn (franse) automerk. En waar haal jij ' anti-alles-wat-niet-Duits-is' en je overige generalisaties in hemelsnaam vandaan.
Degene die hier in hokjes denkt ben je volgens mij zelf.

Logisch toch, als mensen in ieder Frans auto topic lopen af te zeiken dan kun je daar op een gegeven moment wel conclusies uit trekken. Bij sommigen zit de Frankrijk haat nu eenmaal heel diep geworteld.
TMTY
TMTY
  • 1
Je doet zelf niets anders in Volkswagen topics. > De duurtest gaat natuurlijk weer gehakt maken van dit trieste vwtje. Dat is je reactie in de VW Id Buzz topic. Stop met huilen aub en doe normaal.
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Je doet zelf niets anders in Volkswagen topics. > De duurtest gaat natuurlijk weer gehakt maken van dit trieste vwtje. Dat is je reactie in de VW Id Buzz topic. Stop met huilen aub en doe normaal.

Dat is voorspelling die ik 1x gemaakt heb op basis van de voorgaande ID duurtest. Dat is natuurlijk van hele andere orde dan constant dezelfde cijfers van de Consumentenbond citeren, en vervolgens ontkennen dat vw net zo goed/slecht presteert. Wie is hier nou hypocriet?
TMTY
TMTY
  • 1
Een voorspelling is geen waarheid. En andere opmerkingen breng je wel als waarheid zoals> ``XANTHOS V6 GISTEREN OM 08:37 De T4 was niet kapot te krijgen. T5 en T6 brandhout. Noem het maar gerust allemaal brandhout. Vw produceert niet anders dan dat.`` Dat zijn je eigen soort opmerkingen in een VW topic.
En dan loop je hier te klagen als een kind terwijl je zelf niets anders doet. Ik hou er over op, verspilde tijd. ?
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 1
Die citaat was een aanvulling op andermans opmerking. Wel belangrijk om de context erbij te houden. ? Ik heb inderdaad slechte ervaringen met verschillende modellen van VW, dus ik durf best te beweren dat het merendeel van hun productie brandhout is. Problemen mee? Prima, maar ga even ergens anders als een kind uithuilen svp. Zo zonde om hier nog langer mijn tijd aan te verspillen ?
TMTY
TMTY
  • 1
Nu is het merendeel maar eerst was het allemaal brandhout. Je praat jezelf helemaal klem. Als je VW brandhout vind dan lijkt het mij dat ik citroen en Peugeot brandhoud mag vinden. Tenslotte heb ik ook slechte ervaringen met Citroen en Peugeot.
Dat je stelt dat ik er problemen mee hebt is ook onzin. Het is juist andersom gelet op je geklaag in deze topic. Ik druk je alleen met je neus op de feiten. ?
Xanthos V6
Xanthos V6
  • 0
Nu is het merendeel maar eerst was het allemaal brandhout. Je praat jezelf helemaal klem. Als je VW brandhout vind dan lijkt het mij dat ik citroen en Peugeot brandhoud mag vinden. Tenslotte heb ik ook slechte ervaringen met Citroen en Peugeot.
Dat je stelt dat ik er problemen mee hebt is ook onzin. Het is juist andersom gelet op je geklaag in deze topic. Ik druk je alleen met je neus op de feiten. ?

Ik zeg ook niet dat jij PSA geen brandhout mag vinden. Maar in de betrouwbaarheidstatistieken halen ze gewoon voldoendes. Dat is wellicht even slikken. ? Bovendien positioneren Citroën en Peugeot zich gewoon als middenmoot klasse. Dus zie niet helemaal in waarom je goede cijfers consequent naar beneden wilt halen, maar afijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat jij problemen hebt met de uitkomst. Maar goed, dat zou mij eigenlijk een rot zorg zijn. De cijfers zijn onafhankelijk en representatief. Meer kan ik er niet over zeggen, want dan val ik in herhaling. ?
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Helaas maakt Renault van dezelfde automaat/techniek een rommeltje.
AS61
AS61
  • 7
Mij valt vooral op dat Franse en semi-Franse auto's tegenwoordig menig test van hun concurrenten winnen. Zo zag ik op Auto Express dat de DS4 de Audi A3 versloeg in een rechtstreekse confrontatie en de Astra versloeg de Golf en de Focus. De tijden zijn wel degelijk veranderd, Tenzij je echt een enorme plaat voor je kop hebt (zoals sommigen hier) kunnen veel (vooral negatieve) vooroordelen over Franse auto's nu wel eens overboord. De Franse auto-industrie doet weer echt mee. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Ach nee joh dat gelooft niemand.
Geen weldenkend mens koopt een DS
VW en Audi zijn de terechte winnaars.
2CV 1953
2CV 1953
  • 11
Ruim 120 reacties waarvan ruim de helft negatief, afkomstig van hooguit 2 gefrustreerde personen, die hun weerzin tegen alles wat niet Duits is, blijkbaar constant te pas en te onpas moeten ventileren.
Just Saying
Just Saying
  • 12
Volgens onze in house trol met BMW avatar is alles wat niet-Duits is "matig" en "vreselijk". Dom gelöl natuurlijk. Hier een reminder aan de geweldige Duitse "kwaliteit":
.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-group-zet-topmanager-op-kwaliteitscontrole/
.
Anno 2021 pas een symbolisch modepopje op de kwaliteitscontrole. Iets met kinderziektes en softwareproblemen. Opvallend dat nota bene het top management van VW doorheeft dat ze rommel produceren, maar de schare fanboys op dit forum nog volop in de ontkenningsfase zitten. ?
Jeroen A
Jeroen A
  • 11
In de psychologie wordt dat cognitieve dissonantie genoemd. Dat soort volk leeft liever in een comfortabele leugen dan met een onplezierige waarheid. Dat zie je ook aan de enorme hoeveelheid desinformatie, leugens en BS die ze verspreiden. Simpele zielen.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 1
Ja kwaliteit brekende wielbouten van die Lexus ??
En nog steeds geen volwaardige BEV kunnen leveren.
Was niet gebeurd als er enige kwaliteitscontrole was geweest bij jotota.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 1
Kan Autoweek alsjeblieft agressiever gaan optreden tegen lui die het nodig vinden om op iedereen zo onnodig negatief en kinderachtig te reageren zonder inhoudelijke argumenten? Autoweek is een serieus autoblad en dit is een premium artikel, maar de discussie onder dit artikel gaat helemaal nergens over.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 1
Voetnoot: het haalt voor mij echt het plezier uit het reageren onder artikelen, laat staan de reacties van anderen te lezen. Autoweek had toch een jongen aangesteld die de online interactie moest verbeteren? Aan de slag, zou ik zeggen.
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 2
Ja graag !! Maar dan ook eerlijk!
Lees eens een VW golf of polo artikel en de sneue reacties.
TMTY
TMTY
  • 1
Peter, mag ik je er op attenderen dat het bij Volkswagen en Vag topics ook gebeurd. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-id-buzz-niet-aan-te-slepen/
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 2
Interesseert me geen bal door wie of waar het gebeurt. Als het van alle kanten maar stopt. Wat een kleuters hier zeg.
Charles TaycanRWD
Charles TaycanRWD
  • 3
Frankrijk is een prachtig land en bied alles qua landschappen en natuur. Ook de Fransen zijn aardig en beleefd kan ik na 14 jaar hier te wonen zeggen. Qua auto’s hebben ze niet direct mijn voorkeur maar vind ze wel steeds mooier en beter worden. De Peugeot vind ik de fraaiste vd 2 !?
Bmw Z430SI
Bmw Z430SI
  • 4
Bij fatsoenlijke en redelijke mensen zoals jij Charles zal ik dat ook altij lid doen ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat bedoel je Geurt?
.
Ben niet Hans S.Olo. Wel Alexander.
Alex Wolfsbarge te Vorden.
.
En jij, Geurt Spijkerboor uit Kiel Windeweer. Of was het Tussenklepper?
AutoTest
AutoTest
  • 1
bitte hör auf mit den fiesen kommentaren. Wir alle wissen, dass französische Autos etwas weniger Qualität haben, was gut für die Wirtschaft ist.
Okki
Okki
  • 0
1 op 16 en 1 op 20. Tjonge jonge, wat een zuinigerds zeg. Not!

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum