Peugeot 308 SW vs. Renault Mégane Estate - Vergelijkende Test
Stekkerstations
224 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Was een C-segment stationwagon een jaar of tien geleden heel vaak voorzien van een dieselmotor, tegenwoordig probeert een plug-in hybride aandrijflijn kopers te verleiden. Dat kan op verschillende manieren, zo bewijzen de Peugeot 308 SW en Renault Mégane Estate.
“ De Mégane is er toch alleen nog maar als elektrische auto?” Dat vraagt een willekeurige voorbijganger tijdens onze dubbeltest. En dat klopt, in het geval van de hatchback. Na 25 jaar komt er een einde aan het tijdperk van de door een verbrandingsmotor aangedreven compacte middenklasse-hatchback van Renault en gaat hij verder als elektrische hatchback annex cross-over. Maar de Estate is er nog wél met een verbrandingsmotor, al dan niet voorzien van plug-in hybride techniek, zoals de auto op deze pagina’s. Het huidige model loopt al zo’n zes jaar mee en zit dus in de herfst van zijn carrière. De plug-in hybride aandrijflijn is echter aanmerkelijk jonger en kwam pas in 2020 op de markt.
Het is een vrij gecompliceerd stuk techniek, want eigenlijk drijven twee aandrijflijnen dezelfde vooras aan. Aan de ene kant is er een atmosferische 1,6-liter viercilinder met 91 pk die via een koppelingsloze vierbak de voorwielen aandrijft. Die kan schakelen dankzij een 34 pk sterke elektromotor die als het ware de spanning van de aandrijflijn afhaalt. Een beetje zoals je ook in een ouderwetse handbak van versnelling kunt wisselen door een beetje gas te geven en de pook zo uit en in een versnelling te bewegen. Aan de andere kant zit een tweede elektromotor met 67 pk, die een eigen twee versnellingsbak heeft om de voorwielen aan te drijven. Theoretisch heb je dus acht verschillende overbrengingsverhoudingen. De Mégane moet altijd elektrisch wegrijden, want zoals gezegd is er geen koppeling. Met een volle accu blijft de verbrandingsmotor uiteraard zo vaak mogelijk uitgeschakeld. Ondanks het relatief bescheiden vermogen dat je dan tot je beschikking hebt, komt de Mégane toch vlot uit de startblokken en zelfs op de snelweg gaat het allemaal prima. Uiteraard is het geen geboren sprinter, maar vervelend langzaam voelt de Renault niet aan. Alleen de overgang van het ene naar het andere verzet gebeurt af en toe een beetje onnatuurlijk.
Na zo’n 45 kilometer is het accupakket leeg en gaat de auto verder als reguliere hybride. Op dat moment wordt de aandrijflijn helaas minder prettig. Zolang je niet te veel vermogen vraagt, kunnen de twee elektromotoren alles mooi wegmoffelen. Vraag je echter (bijna) vol vermogen, dan wordt de beleving heel bijzonder. Eerst schakelt de versnellingsbak van de verbrandingsmotor omhoog en daarna loopt het motortoerental van de 1.6 weer op en voel je de andere versnellingsbak schakelen. Daarbij gaat het aankoppelen van de 1.6 niet altijd even schokvrij als je er opeens vandoor wilt. Nee, een rustige rijstijl rendeert hier beter en daar is de efficiëntie uiteraard eveneens bij gebaat. De Mégane scoort dan bijna 1 op 19 en dat is een keurige waarde. Wat vooral opvalt, is hoe vaak de elektromotor dan nog alleen de kar trekt.
MINDER GECOMPLICEERD
Dat is een groot verschil met de 308 Hybrid 180. Is daar de accu eenmaal leeg, dan zul je echt met een ei onder het gaspedaal moeten rijden om te voorkomen dat de verbrandingsmotor bijspringt. Kennelijk kan de 110 pk sterke elektromotor dan niet meer zijn volledige vermogen benutten. Daarmee komt ook het verbruik zonder in te pluggen wat minder gunstig uit, hoewel 1 op 18 nog altijd een nette waarde is voor een C-segment-stationwagon. De aandrijflijn is bovendien wat minder gecompliceerd van opzet. De elektromotor drijft samen met een 150 pk sterke 1.6-turbomotor namelijk via dezelfde automatische achtversnellingsbak de voorwielen aan. Het voordeel van die opzet is dat er bij grotere vermogensvraag meer rust in de aandrijflijn zit. Het samenspel tussen de elektromotor en de 1.6 gaat in de hybride modus eigenlijk naadloos en hoewel je uiteraard wel voelt dat er wordt geschakeld, doet de achtbak dat mooi soepel. Daarbij is de 308 een stuk sneller op alle sprintonderdelen en komt de Peugeot op een volle accu veel verder. Waar de Renault na 45 kilometer door zijn reserve is, kan de Peugeot nog circa 10 kilometer doorrijden. Wie dus veel ritten maakt van ongeveer 50 kilometer, heeft aan de 308 een betere ‘EV’. Daarbij kan hij in theorie twee keer zo snel laden, omdat de omvormer met 32 ampère overweg kan. Het voordeel daarvan zal in de praktijk minder groot zijn, aangezien 32-ampère-aansluitingen zeldzaam zijn.
Al die techniek heeft wel gevolgen voor het gewicht en de 308 SW Hybrid 180 weegt dan ook best veel. Rijklaar staat er maar liefst 1.743 kilo op de stoep en die kilo’s voel je onderweg enigszins. Toch heeft Peugeot een mooi compromis in het onderstel gevonden. De dempers zijn wat straf om het gewicht te kunnen controleren, maar de veren zijn opvallend soepel. Daardoor rijdt de stationwagon lekker comfortabel, terwijl er genoeg gevoel van controle is om bochten met vertrouwen te nemen. Het kleine stuurwiel geeft daarbij misschien net niet genoeg precisie als het bedoeld of onbedoeld wat harder gaat, maar over de hele linie valt er op het rijgedrag van de Peugeot weinig af te dingen. Alleen bij drempels moet je wat voorzichtig zijn om te voor komen dat de voorbumper het asfalt raakt.
Ook de Renault is gezegend met Frans veercomfort en hoewel het model zoals gezegd alweer wat jaartjes meegaat, bevalt het onderstel eigenlijk niet minder goed dan bij de 308. Wat wel een verschil maakt, zijn de gemonteerde banden. Die van de Mégane zijn gericht op minder rolweerstand en hoewel dat het verbruik ten goede komt, is de grip eerder op. Ook de remweg is naar moderne maatstaven aan de lange kant. Dat geeft als geheel wat minder vertrouwen, al vinden we het normale formaat stuurwiel dan wel weer een voordeel.
TRADITIONELER
Sowieso voelt de Mégane wat traditioneler aan, wat ook te maken heeft met het grotere aantal knoppen aan boord. In beginsel ziet het dashboard er nog steeds hetzelfde uit als zes jaar geleden, al heeft de Renault inmiddels wel een digitaal instrumentarium en een nieuwe generatie multimediasysteem. Vooral dat laatste maakt echt een positief verschil. Het is zeker niet het snelste of mooiste systeem, maar het werkt naar behoren en dat konden we voorheen toch echt niet zeggen. Het digitale instrumentarium krijgt eigenlijk hetzelfde oordeel: het oogt allemaal wat eenvoudig, zonder dat dat echt storend is. De bediening levert verder geen problemen op en de sportstoelen van de R.S. Line zitten erg prettig: veel ondersteuning en een ruime verstelbaarheid.
Op de achterbank blinkt de Mégane niet uit. Wel is het fijn dat het accupakket netjes in de bodem is verwerkt, waardoor de bagageruimte intact blijft. Die slikt standaard al 521 liter en met de bank plat groeit dat naar maximaal 1.504. Toch past er in de bagageruimte van de Peugeot 308 SW nog net wat meer: 548 tot 1.574 liter. En wie een (zwaardere) aanhanger wil trekken, kan eveneens beter voor de Peugeot gaan, aangezien die 1.450 kilo mag trekken tegenover 750 voor de Renault – een fors verschil. Nu was de vorige 308 SW ook al vrij riant met zijn bagageruimte, maar dat ging helaas wel ten koste van de ruimte op de achterbank, die bijna niet-bestaand was. De nieuwe is gelukkig geen rijdende dwangbuis meer en is hij zelfs iets ruimer dan de Mégane, al maakt het in de praktijk niet heel veel uit. Voorin zijn de verschillen in elk geval een stuk groter.
Vormgeving en materiaalgebruik van de Peugeot zijn duidelijk van een andere generatie en het infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium ogen eveneens veel moderner. Dat betekent niet dat het Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet mee ook beter werkt. Er zit namelijk wel erg veel verstopt in het scherm en helemaal vrij van haperingen en vastlopers is het niet. De verbinding met CarPlay viel tijdens de testweek om onverklaarbare redenen ook regelmatig weg. Het scheelt al een heel stuk als je de tijd neemt om een eigen home-menu en een selectie aan snelkoppelingen te configureren, zodat je niet meer dan noodzakelijk door het systeem hoeft te bladeren.
FORSE PRIJZEN
Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet echt mee. Beide auto’s zijn goed voorzien van opties en (adaptieve) veiligheidssystemen, waardoor we niet echt iets missen. In beide gevallen betekent dat echter wel een prijskaartje van meer dan € 40.000.
De geteste Peugeot eindigt inclusief opties op € 42.730, de Renault is nog iets duurder en kost € 43.005. De uitrusting is dan op wat details na gelijkwaardig. De Renault heeft bijvoorbeeld een head-up display, maar moet het zonder adaptieve cruisecontrol stellen. En hij voelt als geheel toch net wat minder modern.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Gezien zijn leeftijd doet de Mégane het nog heel aardig. Je ziet en voelt dat hij al wat langer meegaat, maar je wordt niet bevangen door het idee dat je in een sterk verouderd model zit. Wanneer je in de 308 overstapt, zijn de verschillen echter evident. De Peugeot oogt moderner, is sneller, komt verder op een acculading en is ook nog eens wat ruimer. Foutloos is hij zeker niet. Met name het soms erg nukkige infotainmentsysteem is voor verbetering vatbaar. Als geheel is de 308 een moderner product en zijn prijs is niet veel hoger. Daarmee is de Peugeot overduidelijk de winnaar. “ De Mégane is er toch alleen nog maar als elektrische auto?” Dat vraagt een willekeurige voorbijganger tijdens onze dubbeltest. En dat klopt, in het geval van de hatchback. Na 25 jaar komt er een einde aan het tijdperk van de door een verbrandingsmotor aangedreven compacte middenklasse-hatchback van Renault en gaat hij verder als elektrische hatchback annex cross-over. Maar de Estate is er nog wél met een verbrandingsmotor, al dan niet voorzien van plug-in hybride techniek, zoals de auto op deze pagina’s. Het huidige model loopt al zo’n zes jaar mee en zit dus in de herfst van zijn carrière. De plug-in hybride aandrijflijn is echter aanmerkelijk jonger en kwam pas in 2020 op de markt. Het is een vrij gecompliceerd stuk techniek, want eigenlijk drijven twee aandrijflijnen dezelfde vooras aan. Aan de ene kant is er een atmosferische 1,6-liter viercilinder met 91 pk die via een koppelingsloze vierbak de voorwielen aandrijft. Die kan schakelen dankzij een 34 pk sterke elektromotor die als het ware de spanning van de aandrijflijn afhaalt. Een beetje zoals je ook in een ouderwetse handbak van versnelling kunt wisselen door een beetje gas te geven en de pook zo uit en in een versnelling te bewegen. Aan de andere kant zit een tweede elektromotor met 67 pk, die een eigen twee versnellingsbak heeft om de voorwielen aan te drijven. Theoretisch heb je dus acht verschillende overbrengingsverhoudingen. De Mégane moet altijd elektrisch wegrijden, want zoals gezegd is er geen koppeling. Met een volle accu blijft de verbrandingsmotor uiteraard zo vaak mogelijk uitgeschakeld. Ondanks het relatief bescheiden vermogen dat je dan tot je beschikking hebt, komt de Mégane toch vlot uit de startblokken en zelfs op de snelweg gaat het allemaal prima. Uiteraard is het geen geboren sprinter, maar vervelend langzaam voelt de Renault niet aan. Alleen de overgang van het ene naar het andere verzet gebeurt af en toe een beetje onnatuurlijk. Na zo’n 45 kilometer is het accupakket leeg en gaat de auto verder als reguliere hybride. Op dat moment wordt de aandrijflijn helaas minder prettig. Zolang je niet te veel vermogen vraagt, kunnen de twee elektromotoren alles mooi wegmoffelen. Vraag je echter (bijna) vol vermogen, dan wordt de beleving heel bijzonder. Eerst schakelt de versnellingsbak van de verbrandingsmotor omhoog en daarna loopt het motortoerental van de 1.6 weer op en voel je de andere versnellingsbak schakelen. Daarbij gaat het aankoppelen van de 1.6 niet altijd even schokvrij als je er opeens vandoor wilt. Nee, een rustige rijstijl rendeert hier beter en daar is de efficiëntie uiteraard eveneens bij gebaat. De Mégane scoort dan bijna 1 op 19 en dat is een keurige waarde. Wat vooral opvalt, is hoe vaak de elektromotor dan nog alleen de kar trekt. MINDER GECOMPLICEERD Dat is een groot verschil met de 308 Hybrid 180. Is daar de accu eenmaal leeg, dan zul je echt met een ei onder het gaspedaal moeten rijden om te voorkomen dat de verbrandingsmotor bijspringt. Kennelijk kan de 110 pk sterke elektromotor dan niet meer zijn volledige vermogen benutten. Daarmee komt ook het verbruik zonder in te pluggen wat minder gunstig uit, hoewel 1 op 18 nog altijd een nette waarde is voor een C-segment-stationwagon. De aandrijflijn is bovendien wat minder gecompliceerd van opzet. De elektromotor drijft samen met een 150 pk sterke 1.6-turbomotor namelijk via dezelfde automatische achtversnellingsbak de voorwielen aan. Het voordeel van die opzet is dat er bij grotere vermogensvraag meer rust in de aandrijflijn zit. Het samenspel tussen de elektromotor en de 1.6 gaat in de hybride modus eigenlijk naadloos en hoewel je uiteraard wel voelt dat er wordt geschakeld, doet de achtbak dat mooi soepel. Daarbij is de 308 een stuk sneller op alle sprintonderdelen en komt de Peugeot op een volle accu veel verder. Waar de Renault na 45 kilometer door zijn reserve is, kan de Peugeot nog circa 10 kilometer doorrijden. Wie dus veel ritten maakt van ongeveer 50 kilometer, heeft aan de 308 een betere ‘EV’. Daarbij kan hij in theorie twee keer zo snel laden, omdat de omvormer met 32 ampère overweg kan. Het voordeel daarvan zal in de praktijk minder groot zijn, aangezien 32-ampère-aansluitingen zeldzaam zijn. Al die techniek heeft wel gevolgen voor het gewicht en de 308 SW Hybrid 180 weegt dan ook best veel. Rijklaar staat er maar liefst 1.743 kilo op de stoep en die kilo’s voel je onderweg enigszins. Toch heeft Peugeot een mooi compromis in het onderstel gevonden. De dempers zijn wat straf om het gewicht te kunnen controleren, maar de veren zijn opvallend soepel. Daardoor rijdt de stationwagon lekker comfortabel, terwijl er genoeg gevoel van controle is om bochten met vertrouwen te nemen. Het kleine stuurwiel geeft daarbij misschien net niet genoeg precisie als het bedoeld of onbedoeld wat harder gaat, maar over de hele linie valt er op het rijgedrag van de Peugeot weinig af te dingen. Alleen bij drempels moet je wat voorzichtig zijn om te voor komen dat de voorbumper het asfalt raakt. Ook de Renault is gezegend met Frans veercomfort en hoewel het model zoals gezegd alweer wat jaartjes meegaat, bevalt het onderstel eigenlijk niet minder goed dan bij de 308. Wat wel een verschil maakt, zijn de gemonteerde banden. Die van de Mégane zijn gericht op minder rolweerstand en hoewel dat het verbruik ten goede komt, is de grip eerder op. Ook de remweg is naar moderne maatstaven aan de lange kant. Dat geeft als geheel wat minder vertrouwen, al vinden we het normale formaat stuurwiel dan wel weer een voordeel. TRADITIONELER Sowieso voelt de Mégane wat traditioneler aan, wat ook te maken heeft met het grotere aantal knoppen aan boord. In beginsel ziet het dashboard er nog steeds hetzelfde uit als zes jaar geleden, al heeft de Renault inmiddels wel een digitaal instrumentarium en een nieuwe generatie multimediasysteem. Vooral dat laatste maakt echt een positief verschil. Het is zeker niet het snelste of mooiste systeem, maar het werkt naar behoren en dat konden we voorheen toch echt niet zeggen. Het digitale instrumentarium krijgt eigenlijk hetzelfde oordeel: het oogt allemaal wat eenvoudig, zonder dat dat echt storend is. De bediening levert verder geen problemen op en de sportstoelen van de R.S. Line zitten erg prettig: veel ondersteuning en een ruime verstelbaarheid. Op de achterbank blinkt de Mégane niet uit. Wel is het fijn dat het accupakket netjes in de bodem is verwerkt, waardoor de bagageruimte intact blijft. Die slikt standaard al 521 liter en met de bank plat groeit dat naar maximaal 1.504. Toch past er in de bagageruimte van de Peugeot 308 SW nog net wat meer: 548 tot 1.574 liter. En wie een (zwaardere) aanhanger wil trekken, kan eveneens beter voor de Peugeot gaan, aangezien die 1.450 kilo mag trekken tegenover 750 voor de Renault – een fors verschil. Nu was de vorige 308 SW ook al vrij riant met zijn bagageruimte, maar dat ging helaas wel ten koste van de ruimte op de achterbank, die bijna niet-bestaand was. De nieuwe is gelukkig geen rijdende dwangbuis meer en is hij zelfs iets ruimer dan de Mégane, al maakt het in de praktijk niet heel veel uit. Voorin zijn de verschillen in elk geval een stuk groter. Vormgeving en materiaalgebruik van de Peugeot zijn duidelijk van een andere generatie en het infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium ogen eveneens veel moderner. Dat betekent niet dat het Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet mee ook beter werkt. Er zit namelijk wel erg veel verstopt in het scherm en helemaal vrij van haperingen en vastlopers is het niet. De verbinding met CarPlay viel tijdens de testweek om onverklaarbare redenen ook regelmatig weg. Het scheelt al een heel stuk als je de tijd neemt om een eigen home-menu en een selectie aan snelkoppelingen te configureren, zodat je niet meer dan noodzakelijk door het systeem hoeft te bladeren. FORSE PRIJZEN Hoewel de bpm dankzij de op papier gunstige uitstoot beperkt blijft, vallen de prijzen van beide plug-in stations niet echt mee. Beide auto’s zijn goed voorzien van opties en (adaptieve) veiligheidssystemen, waardoor we niet echt iets missen. In beide gevallen betekent dat echter wel een prijskaartje van meer dan € 40.000. De geteste Peugeot eindigt inclusief opties op € 42.730, de Renault is nog iets duurder en kost € 43.005. De uitrusting is dan op wat details na gelijkwaardig. De Renault heeft bijvoorbeeld een head-up display, maar moet het zonder adaptieve cruisecontrol stellen. En hij voelt als geheel toch net wat minder modern.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.6 PHEV 180pk Active Pack Business Navigatie Carplay PDC VA + Camera 17" LM Velgen Adaptive Cruise Control Full LED Virtual Cockpit
- 2022
- 39.494 km

Peugeot 308 1.2 PureTech GT Climate control Adaptive cruise control Parkeersensoren Achteruitrijcamera Navigatie Voorstoelen verwarmd LED Apple Carplay/ Android Auto
- 2024
- 20.925 km

Peugeot 308 1.2 PureTech GT Climate control Adaptive cruise control Parkeersensoren Achteruitrijcamera Navigatie Voorstoelen verwarmd LED Apple Carplay/ Android Auto
- 2024
- 20.361 km
Lezersreacties (224) (gesloten)
.
Dapper en betrouwbaar ding, die Renault.
.
Wat er bij de Peugeot ONDER achterklep plaatsvindt …. Chaos, totale mayhem.?
Ik vind deze video en de conclusies niet helemaal het niveau waar je de handen voor op elkaar zult krijgen. Is die 10 km nou echt HET criterium voor de keuze? Ik hoop het niet.
Dan is de Opel "makkelijker"
Ook met de rest in zijn segment trouwens.
Ja, als je niet kan autorijden is een cvt niets voor je.
Gewoon een waardeloos ding in een Toyota dat is de realiteit.
Hoop lawaai en er gebeurd niets.
Je moet jouw realiteit niet verwarren met de realiteit van een ander.
De Toyota Corolla is een prima wagen, kwaliteit wint de strijd!
Loeiende matige CVT van Toyota wint helemaal niets, wat een rommel.
.
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/eerste-rijtest-toyota-corolla-zo-rijdt-de-vernieuwde-versie-voor-2023/
.
Als je Honda, Mitsubishi of Toyota monteurs in de familie hebt kan je het over belangrijke zaken hebben; over de auto's ben je snel uitgepraat want die monteurs doen eigenlijk alleen maar service.
Audi is een wannabe-priemiejum; het bekende pakketje schroot met een dun laagje chroom.
Duidelijk dat jij geen monteur bent en niets van auto’s weet.
Waar weet je eigenlijk wel iets van ?
Dat alluhoedje van je doet je weinig goed.
Tja, Audi is dan ook niet premium. Dus in dat opzicht kan ik die mensen geen ongelijk geven. Jij toch ook niet?
One of the top complaints about the latest generation of Honda vehicles is how the engines burn through an excessive amounts of oil. Mechanics did their best to place the blame on the owner's driving and maintenance habits, but it was clear through thousands of complaints that this was an emerging problem trend. A judge agreed.
Zal even 50 bots activeren en mijn eigen reacties liken dan.
Want dat is natuurlijk wel een bevestiging van gelijk hebben ?
Qat een nonsens, Audi is duur in aanschaf maar van onderhoud goed te doen. Nochtans beter dan dezen Fransen brol. En gaat u na een jaar of 5 inruilen hebt u niet duurder gereden, wel beter en fraaier met minder stilstand. Tzal de kift zijn.
Dat is het welbekende Audigevoel, facturen met 4 cijfers voor de komma, dan hoor je er echt bij
in de praktijk rijd je namelijk heel veel volledig elektrisch. En de benzine motor hoeft niet veel te doen.
In mijn ogen is de aandrijflijn naar hedendaagse maatstaven ook niet ingewikkeld.
Probeer het zelf eens uit, dan kom je zeker tot de zelfde conclusie dat het een fijne aandrijflijn is.
Deze auto's zijn zo krachtig dat je in de praktijk van alle dag eigenlijk nooit op de limiet rijdt.
De automaat van Renault wordt al veel langer gebruikt in de Formule 1, en blijkt erg betrouwbaar te zijn.
De Peugeot 308 is moderner, maar de Renault Megane is goedkoper. Best een hele lastige keus dus voor mij.
De Peugeot 308 vind ik erg fraai geworden zowel aan de binnen- als buitenkant
In beide auto's heb ik juist heel veel vertrouwen.
(Mijn laatste 2 Renault's waren erg degelijk en zeer betrouwbaar.)
Ook niet om aan te gluren zo lelijk vind ik.
Ik denk dat er weinigen hier zijn die het interesseert wat jij er van vindt.
Dat is toch al bekend , je kunt je energie beter in iets anders stoppen.
Fijn weekend ,kameraad.
Onzin. Beide modellen zijn robuust.
.
Herken je vast dit:
.
“Über 100.000 Kilometer überzeugte der Renault Mégane mit Topqualität im Dauertest. Einzig die pusselige Bedienung störte”
Maar het is het niet geworden omdat de achterbank erg krap is. We moeten een kinderzitje kwijt (nog in tegengestelde richting) en dat past gewoonweg niet. Soms zie je dat een station een ruimere achterbank heeft dan een hatchbak, maar hier is alle ruimte naar de kofferbak gegaan. Persoonlijk vond ik dat erg jammer want daarom is de Peugeot afgevallen.
Alleen bij figuren zoals jij hebben ze die reputatie.
In een Citröen omdat een onderdeel van het koppelingspedaal was afgebroken. Daarna kon de auto naar de sloop en dat was tevens mijn allerlaatste Franse auto.
(Een prima beslissing overigens)
€ 100,00) Eigenlijk best zonde om een auto hiervoor naar de sloop te brengen.
Ik heb ze vroeger verkocht, ze komen maar van maar een paar fabrikanten.
Als je kijkt naar Engelse betrouwbaarheids lijsten dan zie je dat Renault al vele jaren het hoogst scorende Europese automerk is en dat Peugeot inmiddels ook erg goed scoort.
Ook Citroën scoort hoger dan gemiddeld.
Veel hoger dan VW, Seat, Audi etc.
Ervaringen uit het verleden zeggen helemaal niets over de huidige kwaliteit van verschillende automerken en modellen.
Daarom ook de nieuwe 308SW GT besteld.
?
Diezelfde 1.9D lag in de Peugeot 206 van mijn moeder. Beresterke motor. Destijds gekocht, omdat ze studie volgde in Brabant. Zodoende reed die auto iedere week van Groningen naar het Zuiden des lands. Daarna voor vakanties half Europa probleemloos doorgereden, en na 450.000 km wilde de motor nog steeds niet met pensioen. Alleen de versnellingsbak begaf het door eigen toedoen. R.ip. 95-DD-SJ
.
Boeiend ?
.
Anno 2020 is Peu het betrouwbaarste merk.
Gewoon de diesel versie met handbak kiezen, dan is er niks aan de hand
Je kunt er anders prima 530.000 km mee rijden ?
Blablabla. Er is nog geen up voorbij gekomen met een kilometrage boven de half miljoen. Blijkt maar weer dat als je zuinig bent op je spullen de 1.2 PurTech een uitstekende motor is. Triest dat een aantal vag lieden dat alsnog proberen te verdraaien. Ga wat doen met leven
Bullshit.
De desbetreffende C1 heeft nog steeds dezelfde motor en bak.
Dat is zeker niet waar en je weet het.
Even het fragment terugspoelen.
Wie verzint zoiets,middenconsole veel te breed,ik ben zelf 1.84 en 90 kg,iemand die groter en zwaarder is kan deze auto beter laten staan je krijgt er claustrofobie van. Rijd nu de laatste Polo en de volgende wordt ook weer een Polo,Peugeot is voor mij vvt.
Onzin. Peugeot en Citroën hebben hun techniek gewoon op orde.
Allemaal een voldoende dus
Het is maar waarmee je het vergelijkt. Vag zit bijvoorbeeld op dezelfde lijn.
Volgens de statistieken wel.
Kijk eens op de sites van Honest John, Carwow, What car, Reliability Index etc. en je ziet dat Renault en Peugeot goed scoren op betrouwbaarheid.
.
Een C-segment station is een ideale wagen. Blijf het jammer vinden dat Honda geen Civic Tourer (daadwerkelijk excentriek!) meer levert en Mazda er nooit aan begonnen is.
De motor wordt al heel lang gebruikt en staat na een slechte start inmiddels al weer vele jaren
( vanaf 9-2014) bekend als heel betrouwbaar.
De Plug in Hybride techniek wordt al weer enige tijd gebruikt in diverse Stellantis producten zoals de Peugeot 508, 3008, etc etc. en blijkt het ook erg goed te doen.
In de Megane zit een 1.6 Nissan motor met indirecte injectie, die zijn sporen al heel lang verdient heeft, en een batterij van Hitachi. En de Megane is vele jaren op de markt.
Mensen die zeuren over storingen hebben zich in mijn ogen absoluut niet verdiept in de (hele goede) techniek die in deze twee auto's zit.
Net als van die mensen die zeggen: “Frankrijk, mooi land hoor alleen jammer dat er Fransen wonen”. Als je dan vraagt wat er aan (al) die Fransen mankeert, krijg je een paar vage, algemeenheden. Ik begrijp dat oprecht niet. En dat terwijl wij historisch gezien best eea aan de Fransen te danken hebben.
Degene die hier in hokjes denkt ben je volgens mij zelf.
‘Wie de schoen past, trekt hem aan. Wie hem niet past, laat hem staan.’
Oud gezegde, ook hier van toepassing.
Logisch toch, als mensen in ieder Frans auto topic lopen af te zeiken dan kun je daar op een gegeven moment wel conclusies uit trekken. Bij sommigen zit de Frankrijk haat nu eenmaal heel diep geworteld.
Dat is voorspelling die ik 1x gemaakt heb op basis van de voorgaande ID duurtest. Dat is natuurlijk van hele andere orde dan constant dezelfde cijfers van de Consumentenbond citeren, en vervolgens ontkennen dat vw net zo goed/slecht presteert. Wie is hier nou hypocriet?
En dan loop je hier te klagen als een kind terwijl je zelf niets anders doet. Ik hou er over op, verspilde tijd. ?
Dat je stelt dat ik er problemen mee hebt is ook onzin. Het is juist andersom gelet op je geklaag in deze topic. Ik druk je alleen met je neus op de feiten. ?
Ik zeg ook niet dat jij PSA geen brandhout mag vinden. Maar in de betrouwbaarheidstatistieken halen ze gewoon voldoendes. Dat is wellicht even slikken. ? Bovendien positioneren Citroën en Peugeot zich gewoon als middenmoot klasse. Dus zie niet helemaal in waarom je goede cijfers consequent naar beneden wilt halen, maar afijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat jij problemen hebt met de uitkomst. Maar goed, dat zou mij eigenlijk een rot zorg zijn. De cijfers zijn onafhankelijk en representatief. Meer kan ik er niet over zeggen, want dan val ik in herhaling. ?
Geen weldenkend mens koopt een DS
VW en Audi zijn de terechte winnaars.
.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-group-zet-topmanager-op-kwaliteitscontrole/
.
Anno 2021 pas een symbolisch modepopje op de kwaliteitscontrole. Iets met kinderziektes en softwareproblemen. Opvallend dat nota bene het top management van VW doorheeft dat ze rommel produceren, maar de schare fanboys op dit forum nog volop in de ontkenningsfase zitten. ?
En nog steeds geen volwaardige BEV kunnen leveren.
Was niet gebeurd als er enige kwaliteitscontrole was geweest bij jotota.
Lees eens een VW golf of polo artikel en de sneue reacties.
.
Ben niet Hans S.Olo. Wel Alexander.
Alex Wolfsbarge te Vorden.
.
En jij, Geurt Spijkerboor uit Kiel Windeweer. Of was het Tussenklepper?
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.