Peugeot 2008 1.2 Puretech Allure 110 pk (2016)
Weinig veranderd
Nu was dat ook niet direct nodig. Het dashboard van de 2008 was en is bijvoorbeeld één van de mooiste in deze klasse. Het kleine stuurwiel blijft de meningen verdelen, maar over het touchscreen van de navigatie is iedereen het eens: dat werkt gewoon te traag. De beperkte hoofdruimte achterin komt deels op het conto van het optionele panoramadak, maar dat is sowieso niet riant. Beenruimte op de achterbank is conform de geldende norm in dit segment. Gezien de totale wagenlengte is het geen verrassing dat het voor volwassenen niet overhoudt. De bagageruimte is netjes. Ruim voldoende voor de dagelijkse boodschappen en pas bij lange vakanties zal je met de beschikbare 350 liter ruimte tekort komen. Om bij Peugeot een viercilinder te krijgen, moet je een diesel bestellen. Alle benzinemotoren zijn varianten op de 1,2-liter driecilinder Puretech-motor. De driecilinder levert wat minder pk's dan de concurrentie, maar dankzij het lage gewicht merk je daar weinig van. Alleen bij de remmeting valt de 2008 door de mand. Meer dan 40 meter remweg op droog asfalt vanaf 100 km/h naar 0 is eigenlijk niet acceptabel. Dit heeft deels te maken met de vierseizoenenband waarop deze Peugeot standaard wordt geleverd als je Grip Control bestelt. Met dit systeem kun je middels een draaiknop verschillende standen van het ESP instellen, voor bijvoorbeeld zand of modder. Wie Grip Control laat voor wat het is, krijgt gelukkig normale zomerbanden. In combinatie met de 110 pk sterke Puretech-motor kost de op één na duurste Allure-uitvoering €24.190. Voor dat geld heb je standaard regen-, licht- en parkeersensoren achter, evenals 16-inch lichtmetaal, cruisecontrol en gescheiden klimaatregeling. Daarnaast is de Allure verder uit te rusten met een veelheid aan luxe opties. Leren bekleding inclusief stoelverwarming bijvoorbeeld voor €1.400, een groot panoramadak voor €600 of het Pack Connect voor €490. Vooral die laatste optie is gezien de prijs interessant, aangezien het navigatie en een DAB+-tuner bevat.
Oordeel
De aandrijflijn en het interieur van de Peugeot vallen in positieve zin op. De prestaties zijn goed en het verbruik is netjes. Ook de gebruikskosten zijn gunstig.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 2008 Allure 1.2 Puretech 82 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 118 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.159 mm / 1.739 mm / 1.556 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.030 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd | 770 kg |
Banden | 195/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 169 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 12,9 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 2008
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Peugeot 2008 tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht
Met €12.000 op zoek naar een compacte cross-over
Praktijkverbruik: hoe zuinig is de Peugeot 2008 PureTech (2013-2019)?
Let hierop bij een gebruikte Peugeot 2008 (2013-2019)
Opel Crossland X - Peugeot 2008 - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.