Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot 108

De leeuwenkloning

33
Peugeot 108
Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
21 september 2014 om 14:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 26 2014
AutoWeek 26 2014

Je leest het in AutoWeek 26 2014

Na de nieuwe Toyota Aygo en de al net zo verse Citroën C1 maken we in Parijs kennis met de Peugeot 108. Die ziet er beduidend anders uit dan z'n twee broertjes, maar onderhuids is het natuurlijk gewoon de derde kloon van het gecombineerde PSA/Toyota-project.

Na een aanzienlijke carrière van bijna tien jaar mag de eerste generatie van de PSA/Toyota-drieling dan eindelijk met pensioen. Een carrière die bovendien ook nog eens buitengewoon succesvol is geweest, aangezien de drieling gezamenlijk meer dan anderhalf miljoen keer werd verkocht op ons continent. En dat voor een auto die de bedrijven niet zo gek veel heeft gekost om te ontwikkelen. Aangezien de drie auto's onderhuids identiek zijn konden de kosten namelijk mooi gespreid worden. Een tactiek die de twee concerns voor de tweede generatie dus wederom toepassen. Maar, aangezien een auto tegenwoordig meer moet zijn dan een manier om van A naar B te komen zorgt men er dit keer wel voor dat het uiterlijk van de drieling meer onderlinge verschillen vertoont. Na de vrijdenkende Citroën en de uitgesproken Toyota is het nu de beurt aan het meer gedistingeerde, ingetogen broertje: de nieuwe Peugeot 108.
Natuurlijk moest één van de drie als laatste geïntroduceerd worden, maar dat feit zorgt er wel voor dat al het nieuws een beetje voor de voeten van de nieuwe Peugeot 108 is weggemaaid. Tijdens de introductie van de C1 en Aygo zijn beide motoren, de 1.0 en de 1.2 driecilinder, immers al aan bod geweest en meer motoropties heeft de drieling niet. En dus grijpen we de gelegenheid aan om kennis te maken met de automatische transmissie die Peugeot in haar kleinste model aanbiedt: de Efficiënt Tronic Gearbox, oftewel ETG. Dat is in wezen een handgeschakelde vijfbak, maar het koppelen en schakelen wordt voor je gedaan. Dat heeft als voordeel dat het gewicht laag blijft, evenals de kosten en het verbruik. Toch blijft het een beetje een noodoplossing, aangezien het mechaniek vrij traag en lang niet altijd op de juiste momenten schakelt. En aangezien het 69 pk sterke 1,0-liter driecilinder motortje sowieso al niet overbemeten is, zeker in de heuvelachtige omgeving waar wij rijden, wordt de 108 er behoorlijk onrustig van. Bovendien betaal je flink voor het gemak van een zelfschakelende transmissie. Omdat de ETG meer uitstoot betaal je naast de meerprijs van de automaat ook BPM bij de aanschaf. Bij gelijke uitrusting kost een automaat je € 1.400, pittig voor een stuk techniek dat niet overloopt van de verfijning.

Eisen
En als we het daar toch over hebben: de algehele indruk van de nieuwe Peugeot 108 is er sowieso niet één waar de verfijning vanaf druipt. Natuurlijk blijft het een A-segmenter, maar auto's als de Hyundai i10 hebben inmiddels wel bewezen dat je daar tegenwoordig ook best eisen aan mag stellen. Voorbeelden? Zelfs op de vijfdeursversie zijn de achterste ramen nog steeds uitdruk-ruitjes, de achterste portieren voelen alsof ze van colablikjes zijn gemaakt en hoewel het grote schuifdak erg leuk is, heb je op de snelweg soms het idee dat er per ongeluk nog een raampje open staat, zelfs met gesloten dak is het behoorlijk rumoerig in de 108.
Jammer, want hoewel de uitwerking niet altijd even geslaagd is, zijn de ideeën achter de 108 erg leuk. Dat grote schuifdak maakt bijvoorbeeld een halve cabrio van de 108 en het Mirror Screen is een even simpel als briljant concept. Functionaliteit als navigatie en telefonie zit allemaal op je smartphone, maar die mag je tijdens het rijden niet gebruiken. Mirror Screen kopieert als het ware het scherm van je telefoon op het 7 inch touchscreen in de middenconsole. Zo kun je alle functies legaal bedienen tijdens het rijden. Erg goed idee, alleen werkt het aanraakscherm op dit moment nog te langzaam om de bediening echt prettig te laten verlopen. Bovendien wilde het systeem tijdens onze testrit nog weleens dienst weigeren, dus hier is nog ruimte voor progressie.

Minder stadsauto
Gelukkig is bij het onderstel van de nieuwe 108 die voorwaartse sprong wel alvast gemaakt. Was de 107 vooral een auto voor in de stad, z'n opvolger voelt zich ook daarbuiten op z'n plek. De auto voelt stabieler en is minder gevoelig voor putten of windvlagen. Met een draaicirkel van 9,6 meter en een lichte besturing is de kleine Peugeot in de stad onverminderd wendbaar en hoewel-ie nu beter geschikt is voor langere ritten blijft dat z'n natuurlijke habitat.
Over de hele linie genomen heeft de Peugeot 108 dus een flinke sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van de 107. De vraag is echter of het genoeg is om de ijzersterke concurrentie in het kleinste segment het hoofd te bieden. Met kekke kleurtjes en stickers en opties als het grote schuifdak probeert Peugeot de 108 meer lifestyle te maken. Maar wie daar doorheen prikt ziet toch vooral een auto voor de kleine portemonnee. Dat is niet erg, maar met prijzen die beginnen bij € 9.690 is de 108 niet echt goedkoper dan de concurrentie. Kleed 'm aan met vijf portieren, centrale vergrendeling en een airco en de teller staat al gauw bij € 11.000. Dat is niet gek, maar op de vraag waarom je voor dat bedrag niet een ruimere Hyundai i10 met vijf jaar garantie zou kopen biedt de eerste kennismaking vooralsnog geen antwoord. En dat doet ons alvast reikhalzend uitkijken naar de eerste confrontatie op Nederlandse bodem.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +
  • +
  • +
  • -
  • -
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 108
Peugeot 108 Peugeot 108

PRIVATE LEASE Peugeot 108

INFO
Athlon
Athlon
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 309
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (5D/5H)
€ 249
 
Peugeot 108 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active

    • 2020
    • 7.076 km

    € 13.245

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active ETG AUTOMAAT !!

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active ETG AUTOMAAT !!

    • 2019
    • 23.582 km

    € 12.745

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active Airco, elektrische ramen en centrale vergrendeling, dagrijverlichting.

    Peugeot 108 1.0 e-VTi Active Airco, elektrische ramen en centrale vergrendeling, dagrijverlichting.

    • 2015
    • 23.296 km

    € 7.650

Meer Peugeot 108 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 108

    149
    • 25 mei 2018

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 108 specificaties
  • Peugeot 108 occasions
  • Peugeot 108 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 108 tests
  • Peugeot 108 gebruikersreviews
  • Peugeot 108 index
PREMIUM
Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

Kleintjes worden groot en dat geldt ook voor A-segmenters in autoland. Dat betekent meer ruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi (2016)

    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi (2016)

    2
    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2015)

    2
    • 25 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi 72 (2019)

    • 25 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2020)

    3
    • 18 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)

    2
    • 29 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

    1
    • 5 december 2019
meer reviews
Peugeot 108 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 108 - Occasion aankoopadvies

24

Een tweedehands Peugeot 108 is een prima keuze als je voor weinig geld betrouwbaar vervoer...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108: vaarwel

    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108:...

    83
    • 13 november 2021
  • Achtergrond
    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste...

    49
    • 14 september 2021
  • Peugeot 108 - Occasion aankoopadvies

    Peugeot 108 - Occasion aankoopadvies

    24
    • 11 augustus 2021
  • Nieuws
    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën C1'

    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën...

    75
    • 15 oktober 2020
  • PREMIUM
    Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

    Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi...

    • 26 maart 2020
  • Renault Twingo vs. Peugeot 108 - Dubbeltest

    Renault Twingo vs. Peugeot 108 - Dubbeltest

    • 18 juli 2019
  • Nieuws
    Peugeot: voorlopig geen opvolger 108

    Peugeot: voorlopig geen opvolger 108

    75
    • 6 maart 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    11
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    65
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    Nieuwe Peugeot 408 op komst

    23
    • 23 mei 2022
  • Autosport
    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve uitdossing

    Peugeot 9x8: Le Mans-hypercar in definitieve...

    12
    • 20 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden