Peugeot 107 1.4 HDi 54 pk (2005) - Test

De jongste van de drieling

Peugeot 107
AutoWeek 28 2005
AutoWeek 28 2005

Je leest het in AutoWeek 28 2005

Samen met Toyota ontwikkelde PSA (Peugeot en Citroën) een heel compact modelletje. Toyota en Citroën hebben hun versies bij ons al op de markt gebracht. Op de laatste van de drieling – de Peugeot 107 – moeten wij in Nederland wachten tot eind 2005.

Je zult je aan boord heus niet vergissen; de Peugeot 107 1.4 HDi laat duidelijk horen dat hij een zelfontbrander in het vooronder heeft. De plek waar de dwars geplaatste krachtbron staat opgesteld, ligt dan ook dichtbij het passagierscompartiment. Dat kan ook niet anders bij een model dat maar 3,43 m kort is. Het 'motorengamma' voor het door Toyota en PSA samen ontwikkelde subcompacte model bestaat uit twee machines. Een daarvan, een 998 cc driecilinder benzinemotor, komt van Toyota. De ander, een viercilinder 1.398 cc diesel, wordt geleverd door Peugeot. Logisch, want dit merk heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van het bouwen van diesels. Logisch is het ook dat het kleine wagentje met een dieselmotor geleverd gaat worden, want in landen als Frankrijk, Italië en Spanje zijn diesels al sinds jaar en dag erg in trek en in andere Europese landen winnen ze nog steeds terrein. Met de 54 pk zelfontbrander onder de kap kan de 107 een top van 154 km/h halen. Snel genoeg. In Frankrijk bijvoorbeeld, waar je op de snelwegen maximaal 130 mag rijden, houd je nog bijna 25 kilometer over. De tijd die de 107 1.4 HDi nodig heeft om vanuit stilstand naar honderd op te trekken - 15,8 seconden – belooft niet veel goeds. Maar in het dagelijks verkeer valt er best mee te leven. En we moeten niet vergeten dat de 107 en de andere twee leden van de Frans-Japanse drieling in eerste instantie ontworpen zijn voor gebruik in het drukke stadsverkeer, waar je aan een hoge top niets hebt en snel accelereren meestal onmogelijk is.

Moderne elektronica

Iets waar je in de drukke stad wel wat aan hebt – bijvoorbeeld bij het inparkeren – is stuurbekrachtiging die bij lage snelheden harder meewerkt en de hogere snelheden minder. De standaard elektrische stuurbekrachtiging van de 107 doet dat. Als het harder gaat, zit er daardoor in de besturing toch genoeg gevoel. Hier geen slapte dus. En ook niet in het onderstel, dat een stevige afstemming heeft, maar waar toch ook nog voldoende comfort zit ingebouwd. Je zou het misschien niet verwachten bij zo'n bescheiden autootje, maar elke 107 heeft ABS én Cornering Stability Control; een systeem dat gebruik maakt van het ABS en ervoor zorgt dat de auto op koers blijft als je in een bocht remt. Tegen meerprijs kun je de kleinste Peugeot zelfs met ESP geleverd krijgen. Geen gebrek dus aan moderne elektronica in de 107. En er is méér. In plaats van met een handgeschakelde vijfbak kan de 107 met benzinemotor ook worden uitgerust met een elektronisch geregelde (2Tronic) versnellingsbak. Het schakelen wordt dan automatisch geregeld, maar de bestuurder kan ook zelf schakelen. Als het gaat om passieve veiligheid is het mini-Peugeotje ook al helemaal bij de tijd. De basisuitvoering – de XR – is natuurlijk voorzien van airbags voor bestuurder en bijrijder. De XS krijgt ook zijairbags mee. Als extra zijn die airbags ook op de XR leverbaar. Gordijnairbags zijn op alle twee de uitvoeringen een optie. En nu we het toch over de utrusting hebben; een in hoogte verstelbaar stuur is altijd standaard. Kies je voor de XS, dan zijn ook zaken als elektrisch bedienbare ruiten vóór; centrale portiervergrendeling met afstandsbediening; een in delen neerklapbare rugleuning achter en twee hoofdsteunen achter bij de prijs inbegrepen.

Nederland zal nog tot het einde van 2005 op de Peugeot 107 moeten wachten. En dan zal de kleinste Peugeot alleen nog met benzinemotor leverbaar zijn. De dieselmotor wordt pas in de tweede helft van 2006 verwacht.