Opel Zafira OPC

MPV met pretenties

Opel Zafira
AutoWeek 2001 week 50
AutoWeek 2001 week 50

Je leest het in AutoWeek 2001 week 50

Eén van de instrumenten die Opel ter hand neemt om marktaandeel te herwinnen is het ontwikkelen van het imago. Zal de Zafira OPC, waarmee Opel de trend hoopt te zetten voor een compleet nieuw segment, een turbo-effect hebben op die merkbeleving?

Opel gaat op 't moment door zwaar weer. Zeker, in Nederland voert het merk de verkoopranglijst nog steeds aan, maar Europees gezien staat het er allemaal niet zo rooskleurig voor. Om uit de rode cijfers te komen werd onlangs het ingrijpende Olympia project gelanceerd. Het in 1997 opgerichte Opel Performance Center wordt wonderwel niet weggesaneerd. Integendeel: het speelt een substantiële rol in het vlot trekken van het merkimago. Met de nadruk op vlot, want net als ieder ander merk wil ook Opel graag geassocieerd worden met termen als dynamisch, jong en sportief. Volker Strycek, OPC-chef, liet weten dat de Opel-directie erin heeft toegestemd om 'zijn' sportdivisie de komende jaren nog meer ruimte te geven. We kunnen dus nog heel wat verwachten. De eerste OPC-vrucht, de Astra, proefden we vorig jaar. Van die auto zijn er slechts 3.000 gebouwd. De Zafira OPC zal in onbeperkte aantallen van de band gaan rollen. Opel claimt zelfs een volledig nieuw segment gecreëerd te hebben: dat van de sportieve MPV. De vraag is alleen of de consument zit te wachten op zo'n auto. Voor een sportieve hatchback, waarmee Volkswagen met de Golf GTI een trend zette, blijkt voldoende animo. Is de behoefte aan een sportieve MPV even groot als het voertuigtype zelf, dan kan dit wel eens een succes gaan worden. Een uitgebreide rij-impressie moet uitwijzen of de Zafira OPC voldoende in huis heeft om zo'n nieuw MPV-era in te luiden.

Smoelt krachtig
Voordat we de snelle Zafira het vuur aan de schenen leggen, beoordelen we hem eerst op zijn uiterlijk. Niets menselijks is ons vreemd mag u weten. Van opzij vallen onmiddellijk de 17-inch wielen op, die ook op toekomstige OPC-modellen te zien zullen zijn. Doordat de OPC iets lager bij het asfalt ligt, vullen band en velg de wielkasten lekker op. Daar scoor je altijd mee. De frontpartij smoelt al net zo lekker stoer. Een grille met honingraatstructuur, een diep doorlopende bumper met forse luchtinlaat en ronde mistlampen onderscheiden de OPC van je buurmans' Zafira 1.6 16V. Ook de achterzijde kreeg een forsere bumper en de stootstrips en wielkastverbreders zijn, net als bumpers en spiegels, in carrosseriekleur gespoten. In het interieur trekken de deels met leer beklede Recaro-zetels de aandacht. Verder is er een met leer bekleed sportstuur, witte wijzerplaten op de meters en een aluminiumkleurige pookknop. Niet zichtbaar, maar wel standaard op de Zafira OPC, zijn hoofdairbags (behalve op de derde zitrij) en een automatisch dimmende binnenspiegel. Helaas zijn er geen extra klokjes voor olietemperatuur en oliedruk. Neemt niet weg dat de auto als geheel een krachtige indruk maakt en wat dat betreft de op sportiviteit ingestelde automobilist best zal aanspreken.

Zwaarlijvig type
Oké, trappen met die bak! Niet gehinderd door enige vorm van bescheidenheid spreekt Opel van prestaties 'die menig volbloed sportwagen met het schaamrood op de kaken achterlaat'. Het is dat ze de Speedster in huis hebben, anders zouden we met dit soort uitspraken serieus gaan twijfelen aan de verstandelijke vermogens van sommige Opel-medewerkers. Laten we het maar houden op de uitspattingen van een overenthousiaste tekstschrijver. Het is heus een lekker vlotte auto, maar een sportwagen is het zeker niet. Hij brengt je niet meteen in vervoering. Dat komt ook door de wat afstandelijke bediening van bak, remmen en koppeling. En vergeet niet dat de 192 pk's maar liefst 1540 kg meezeulen, de bestuurder en zijn eventuele passagiers niet meegerekend. Als je echt stevig doortrekt, gaat de Zafira er alsnog vlot van tussen. Voor de sprint van 80 naar 120 in vijf geeft de fabriek een tijd op van 10,5 seconden. Met de Astra Coupé Turbo (zelfde motor) deden we daar begin dit jaar 9,8 tellen over, maar die auto is dan ook bijna driehonderd kg lichter dan de Zafira OPC. Met de stopwatch in de hand klokten we nog even 50 naar 80 in drie: kostte de sportieve MPV 4,7 seconden, waarmee hij best dicht in de buurt van de Coupé komt, die daar 4,2 seconden voor nodig had. Maar op de een of andere manier voel je die beloofde 250 Nm bij 1900 toeren niet. Pas later, zeg tussen drie- en zesduizend op de meter, is de turbomotor goed wakker en sleurt 'ie er lekker aan.

Voldoende markt?
Rijplezier wordt natuurlijk door meer factoren bepaald dan veel vermogen alleen. We kennen de gewone Zafira als een prettig sturende MPV. Een auto die lekker ligt en best strak stuurt. Met die wetenschap in het achterhoofd zijn de verwachtingen voor de OPC-versie hooggespannen. Te hoog, blijkt al snel. Je kunt met de OPC harder de hoek om, dat is een feit, maar hij voelt in zijn veergedrag toch nog nét iets te doordeweeks. Eigenlijk als een gewone Zafira. Terwijl Opel spreekt van een auto zonder compromissen. Moeten we in dit geval maar vertalen in geen concessies aan comfort. Wat ons betreft hadden de veerwegen wat korter gemogen en de demping nóg een tandje kordater. Dan zou de Zafira directer en lichtvoetiger aanvoelen. Vreemd genoeg maakt een stabilisatorstang achter geen deel uit van het OPC chassis.
Is er markt voor een auto als deze? Uit ervaring weten we dat je het als bestuurder niet in je hoofd moet halen om met je gezin aan boord het maximale uit motor en onderstel te halen. Je krijgt er de handen absoluut niet voor op elkaar. Wie van sportief rijden houdt, denkt niet meteen aan een Zafira. En wie een Zafira overweegt, denkt niet meteen aan sportief rijden. Terecht dus hoopt Opel op de geboorte van (alweer) een nieuw segment. In geval van overweldigend succes volgen wellicht snel een Renault Scénic Sport, een Citroën Xsara Picasso VTS en een Fiat Multipla Abarth, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Staan rijplezier, ruimte en vlotte prestaties bovenaan uw verlanglijstje en hoog zitten niet, dan valt in het reeds bestaande stationsegment heel veel leuks te halen voor de prijs van een Zafira OPC. Denk aan een Mondeo, 406 of Laguna met een dikke (V6) motor. Of wacht tot volgend voorjaar op de nieuwe Vectra. Goed, een laatste, voordelige optie nog: hang uw standaard-Zafira vol met accessoires uit het I-line programma van Opel. Ziet 'ie er in ieder geval snel uit.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum