Opel Zafira 2.0 Di-16V Elegance (1999)

autoreview

Opel Zafira 2.0 Di-16V Elegance (1999)

Signalement

UitvoeringZafira 2.0 Di-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst319.050 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer goede betrouwbare reisauto met veel ruimte

  • 298.000 km

Auto is in 2007 aangeschaft bij een dealer in het oosten van het land. De plannen waren om met deze auto op vakantie te gaan. Nu, 5,5 jaar later, rijden we nog steeds met de auto. Hij wordt elke dag gebruikt door heel het gezin. :) Mijn vader gaat er elke dag naar werk met deze Zafira (5km verderop). Hieronder schrijf ik kort wat er elk jaar gedaan is aan de auto. Ik vermeld hier ALLE problemen die ik ermee heb gehad. Er kan dus gezegd worden dat dat heel weinig is naar mijn mening. Ik onderhoud de auto zeer goed. Ik rijd rustig tot de motor warm genoeg is om hard te rijden. Ook na het rijden laat ik de auto rustig draaien om de turbo te behouden.

Even kort de plus en minpunten:

+
Distributieketting ipv snaar!! (goed voor kilometervreters)
Zuinig
Zeer ruim
5-persoons of indien gewenst 7-persoons
Geen storingen oid
Hoge zit
Handige boordcomputer
Vier bekerhouders in de auto (hebben sommige auto's niet eens zoals een Golf5)


-
Motor is te klein voor zo een zware auto, deze moet minimaal 130 pk hebben
Bij drempels beweegt de auto te veel


Er wordt gezegd dat deze auto's veel olie verbruiken. Bij deze heb ik er gelukkig niet veel last van, ik doe er om de paar maanden 1 liter olie bij en dat was het wel. Het kan dus per auto verschillen.


2007
In mei 2007 deze auto aangeschaft voor 10.000 euro met 170.000 km. We hadden totaal geen kennis over auto's maar deze auto zag eruit als een leuke vakantieauto. Enfin, 1 maand na aankoop kreeg ik de melding 'remvoeringen' op de boordcomputer (heel handig die computer!!). Gebeld naar de dealer en hij zou de remblokken kosteloos vervangen. Alles werd gewoon goed geregeld en de remblokken werden vervangen.

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter voor 100,- (jaarlijkse routine). Verder gaat die moeiteloos door de APK.

De zomervakantie was begonnen. De rit was 3000 km. In 3 dagen kwamen we veilig aan. Heel de vakantie probleemloos comfortabel gereden. Op de terugweg hadden we echter een probleem. Na het tanken in Duitsland even verderop op de parkeerplaats gestopt om iets te eten. Wanneer we wilden vertrekken startte de auto niet. Hij draaide wel rond maar pakte 'm niet. ANWB waren we wel lid van maar hadden geen Europa-abonnement (domme actie natuurlijk). De andere auto waarmee we reisden had wel een Europa-abonnement en daarmee kwam de Duitse ADAC een half uur later bij ons aan. Hij spuit een beetje snelstarter in de luchtfilter en de motor slaat een paar seconde aan. Zijn conclusie, dieselpomp kapot. Een bekende woont toevallig in de buurt en hij brengt ons met zijn trailer achter een Mercedes W210 naar Nederland. In Nederland de dieselpomp laten vervangen voor 750,- en de auto reed weer als vroeger.


2008
Twee nieuwe voorbanden laten monteren (Continental).

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter voor 100,- Verder gaat die weer moeiteloos door de APK.

2009
De achterbanden moesten ook maar is vervangen worden. De bandenhandelaar adviseerde mij Bridgestone Turanza. 2 stuks laten monteren voor 125 euro.

Tijdens het rijden komt er een geluid van de rechtervoorwiel. Een snelle blik laat zien dat het plastic van de binnenspatbord is gescheurd. Bij een onderdelenwinkel een nieuwe besteld en de volgende dag laten vervangen (totaal 30,-).

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter voor 100,- Verder gaat die weer moeiteloos door de APK.

2010
Ramen professioneel laten tinten. Ik moet zeggen dat het een hele andere auto is geworden. In de zomer is dat zeer handig doordat de warmte niet in de auto komt. Voortaan laat ik elke auto tinten. :)

De bestuurdersmat blijkt nat te zijn, heb de auto naar de garage gebracht en hij kwam tot de conclusie dat de kachelradiateur lek is. De volgende dag de auto gebracht om te laten vervangen. De dag erna de auto opgehaald en de monteur zei dat alleen de rubbers van de kachelradiateurleiding bleken te lekken. Hij heeft wel de kachelradiateur laten testen op lekken zodat het hele dashboard niet weer eruit moet. De rekening van 300,- moest ik maar mee leven.

Voor de zomervakantie heb ik de airco laten testen en bleek dat er een lek in was. De condensor vervangen voor 150,- en laten afvullen en geen probleem meer gehad.

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter voor 100,- Bij de APK moest er een onderdeel bij het stuur vervangen worden en vervolgens worden uitgelijnd. APK kwam 100,- meer uit dan verwacht.

2011
Tijdens de vakantie een inhaalactie op de bergen heeft de auto geen vermogen meer. Een kijk op de teller laat zien dat de koelvloeistof oververhit is geraakt. Gelijk aan de kant gezet en vervolgens tot de conclusie gekomen dat de radiateur lek is. Er wordt een zakmes gevonden naast de ventilator! Mijn vader had die een paar maanden geleden laten vallen in de motorruimte en daarna niet meer teruggevonden, hij dacht dat het op de weg was gevallen. :) Maar doordat de ventilator aanslaat wordt de zakmes steeds geslingerd waardoor het schade heeft aangebracht aan de radiateur. Maargoed, de radiateur heb ik laten lassen voor 30,- bij een garage en de weg werd weer vervolgd.

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter voor 100,-

2012
Knipperlicht links werk niet meer. Een nieuwe knipperlichtrelais à 10 euro is de oplossing.

Tijdens de winter start de auto iets langer dan normaal, komt bij een oude diesel vaker voor. Een keer heb ik echter te lang doorgestart waardoor de accu is leeggeraakt. ANWB gebeld en kon me weg weer vervolgen. De beste man adviseerde mij om de accu te vervangen. Die is nog origineel Opel van 1999, 13 jaar geleden dus!! Ergens bij een accuhandelaar een 68A accu voor 90 euro aangeschaft.

In de zomer krijgt de auto nieuwe olie, oliefilter, multiriem, luchtfilter en interieurfilter voor 140,- Bij de APK bleek er niks mis te zijn. :)

Het valt me altijd op dat de motor er veel te lang over doet om warm te worden. In de winter komt die niet eens verder dan 70 graden. Even op internet gezocht en de thermostaat lijkt de boosdoener. Bij de onderdelenwinkel een thermostaat gekocht voor 55,- en zelf vervangen. Het was een beetje pielen maar het is wel gelukt. Nu wordt de auto ook in de winter snel warm.

Rond oktober heeft de auto een storing, bij warme motor gaat de toerenteller naar 0 tijdens het rijden en schokt de auto hevig. Ik heb de auto uit laten lezen en de BDP-sensor blijkt de boosdoener. Een nieuwe aangeschaft à 25 euro en laten monteren bij een garage. Heb gelezen dat dit vaker voorkomt bij Opels.

2 nieuwe Bridgestone Turanza banden laten monteren a 125,-


2013
Door de kou geen zin gehad om alle zout af te spoelen in de wasbox en ben daardoor de wasstraat ingegaan. In de wasstraat werden de krachten van de borstels de achterruitenwisser te veel. De wisserarm kreeg een scheur in de houder. Heb inmiddels een nieuwe à 15 euro besteld.

  • 303.500 km

Twee nieuwe Bridgetstone Turanza banden laten monteren voor 140,- Op de laatste foto is de steenslagbeschermer te zien toen we op vakantie gingen. Die zijn heel handig!! Elke auto zou het eigenlijk moeten hebben als je een lange reis maak door landen waar wegen niet altijd even goed zijn. Anders is je motorkap binnen de kortste keren vol met schade.

APK

  • 304.000 km

Vandaag APK laten doen. Helaas kwam die deze keer niet probleemloos door de APK. Een stabilisatorstang en fuseekogel moesten vervangen worden. Verder een kleine beurt laten doen. Auto rijdt weer probleemloos verder.

  • 317.000 km

Ben er op vakantie mee geweest. Geen problemen gehad. Alleen 1 lampje vervangen. Voor de rest 10.000 km in 6 weken gereden zonder problemen of storingen. Auto wordt verkocht en er komt een Mercedes e-klasse in de plaats.

Auto is verkocht

  • 319.050 km

Na 6,5 jaar heb ik de Zafira verkocht aan een gezin. Toen ik hem weg deed had die 319.050 km. Ik weet zeker dat die makkelijk naar de 400.000 komt. Heb inmiddels 2 maanden een nieuwe auto. Mercedes E220 CDI Avantgarde van 2002. Gekocht van een medelid van hier. Auto rijdt zeer lekker en comfortabel.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens