Opel Zafira OPC (2002)
Snelbus
"Het lijkt wel een diesel", denken we als we een tijdje met de Opel Zafira OPC op stap zijn. Dat klinkt niet bepaald als een compliment voor deze MPV, die onder handen is genomen door het Opel Performance Center. Toch is onze indruk zonder meer positief, want we hebben ervaren dat deze 'OPC' een eigenschap heeft die we in diesels waarderen; veel trekkracht bij lage toeren. De viercilinder turbomotor van deze Zafira ontwikkelt een koppel van 250 Nm, dat al bij 1950 toeren present is. Je hebt in de Zafira OPC dus nooit gebrek aan trekkracht. De motor pakt vanuit de 'kelder' in elke versnelling makkelijk op.
Sportprestaties
Dus het rechterpedaal omlaag en gaan maar. Laten we eens kijken hoe deze MPV het op de tussensprint doet. In de vierde gang heeft de Zafira acht seconden nodig om van tachtig naar honderdtwintig te versnellen. In 'vijf' doet de OPC 10,2 tellen over de 'inhaalactie'. Niet slecht dus.
En komt de Zafira met pep – z'n turbomotor levert 141 kW/192 pk – ook nog een beetje behoorlijk voor de dag als hij vanuit stilstand op moet trekken naar honderd? Jazeker, op dat 'onderdeel' stelt hij helemaal niet teleur. Hij bracht een nette 8,6 s 'op de klok'; 0,4 s sneller dan de fabrieksopgave.
Maar is dat niet raar; een sportieve MPV? Ruimte-auto's hebben toch niet het karakter om flitsende prestaties neer te zetten? Je zit er hoog in en juist door die hoge zit valt het des te meer op dat ze – met hun nadrukkelijk op comfort afgestemde onderstel – in bochten overhellen. Vergissing; dan hebben we toch een ander soort midi-MPV dan die van Opel voor ogen. Toen de Zafira op de markt kwam, bleek meteen dat Opel het over een andere boeg gegooid had dan Renault met de Scénic. In de Duitse ruimte-wagen lijkt de zitpositie van bestuurder en bijrijder veel meer op die van een 'gewone' personenauto. Daar komt nog bij dat de Zafira veel minder de neiging heeft om over te hellen dan z'n Franse collega. Je ging met Opels midi-MPV altijd al makkelijker snel door de bocht. Dankzij het Opel Performance Center gaat het met de OPC nog beter. Vering en demping kregen een wat steviger afstemming, zonder dat het comfort daar merkbaar onder te lijden heeft gehad. Resultaat; de Zafira OPC heeft rijeigenschappen die je bij een MPV niet zou verwachten. Z'n besturing geeft genoeg weerwerk om de chauffeur goed te laten voelen wat hij doet. Hij ligt solide op de weg en gaat strak door de bocht. Schakelen? Geen enkel probleem. En dan is er het prettige gevoel dat je altijd kunt putten uit een enorme reserve aan trekkracht. Om het forse motorvermogen goed en veilig op de weg te krijgen heeft Opel een flink aantal maatregelen genomen. Om te beginnen staat de Zafira OPC op brede sportbanden. Komen die – om welke reden dan ook – grip te kort, dan is het standaard gemonteerde elektronisch stabiliteitsysteem (inclusief traction control) altijd klaar om binnen fracties van seconden in te grijpen. Het spreekt vanzelf dat de OPC ook ABS en elektronische remkrachtverdeling meekrijgt.
Het is natuurlijk leuk dat een wagen sportieve prestaties levert. Het is ook wel leuk als je dat een beetje kunt zien wanneer de auto geparkeerd staat, of in de file voorthobbelt. Daar heeft Opel voor gezorgd; zonder de minste vorm van overdrijving. Van buiten onderscheidt de OPC zich van de andere Zafira's door een verder doorgetrokken bumperspoiler met een grotere luchtinlaat. Ook zien we 'n strakke sideskirt en speciale velgen en banden. En dan zijn er vóór en achter OPC-badges. In het interieur: instrumenten met luxe/sportieve witte wijzerplaten en Recaro-sportstoelen. Het driespaaks sportstuur is met leer bekleed.
Verder is de OPC ook nog een 'gewone' Zafira; een midi-MPV waarin de mensen op de tweede zitrij geen gebrek aan beenruimte hebben en ook goed met hoofdruimte zijn bedeeld. Rij twee is voorzien van drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen, maar telt niet meer dan twee driepunts rolgordels. De middelste gordel is een heupgordel. Achter de driezitsbank, een flinke bagageruimte die je makkelijk kunt beladen omdat de laadvloer meteen aansluit op de bumper. Als klap op de vuurpijl heeft de Zafira nog een derde zitrij van twee aparte stoelen die uit de laadvloer tevoorschijn getoverd kunnen worden. Worden die stoelen gebruikt, dan blijft er wel erg weinig plaats voor koffers en tassen over. Wil je een maximale hoeveelheid bagageruimte, dan blijft de derde zitrij onder de vloer en klap je de tweede voorover, tegen de leuningen van de voorstoelen aan.
Een mooie combinatie van sportiviteit en praktische bruikbaarheid, deze Zafira OPC. Maar zoveel moois krijg je niet voor een koopje. Met z'n prijs van zo'n € 32.500, is de 'OPC' veruit de duurste Zafira.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira OPC Turbo 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.318 mm / 1.742 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.694 mm |
Massa leeg | 1.540 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 600 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 10,0 s |
Brandstofverbruik | 10,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 243 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zo wild waren de jaren nul bij Opel: Speedster en Zafira OPC
Opel Zafira 2.2 automaat - 2001 - 510.241 km - Klokje Rond
Opel Zafira (2003) vs. Renault Scénic (2001) - Occasiontest
Opel Zafira 2.0 DTI Elegance (2002) - Klokje Rond
Opel Zafira - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso - Occasion Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.