Opel Zafira Life 2.0 Diesel Innovation - Test

Vol met leegte

Opel Zafira Life
AutoWeek 14 2020
AutoWeek 14 2020

Je leest het in AutoWeek 14 2020

We leven in een bijzondere tijd, waarin een Mitsubishi met ‘Eclipse’ in zijn naam geen sportcoupé is en waarin het gevoelsmatig zo Duitse Opel onder de vlag van Groupe PSA opereert. Dat ook de Fransen niet vies zijn van een bijzondere naamstrategie blijkt wel uit de personenbus die naar voren is geschoven als opvolger van de Zafira: de Zafira Life. Aan ruimte in elk geval geen gebrek, maar is het daarmee een waardige plaatsvervanger van de oude, vertrouwde MPV?

De MPV, het lijkt een concept uit het verleden. Wie de Nederlandse verkooplijsten erop naslaat, komt er vrijwel geen meer tegen, op een verdwaalde Renault Scénic, BMW 2-serie Active of Gran Tourer na. De SUV en de crossover hebben de Europese consument met een rotgang uit de praktische en veelal comfortabele ‘ruimtewagen’ getrokken. Autofabrikanten spelen daarop in door enerzijds nieuwe hoogpotigen aan het modellengamma toe te voegen en er aan de andere kant MPV-achtigen uit weg te snijden. Onder leiding van Groupe PSA laat Opel zich in elk geval niet kennen.

De conventionele MPV-Zafira werd uit het gamma geknipt, maar de modelnaam Zafira mocht in aangepaste vorm blijven. Sinds 2019 is de Zafira Life namelijk de auto die ietwat ongemakkelijk op de oude Zafiratroon is gezet. Wie het uiterlijk bekend voorkomt, hoeft niet lang te puzzelen. De Zafira Life is namelijk de luxueuzer aangeklede, fraaier afgewerkte en volledig op personenvervoer gerichte broer van bedrijfswagen Vivaro, een auto die op zijn beurt weer Opels versie is van de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert en de Toyota ProAce. Ook die bestellers kennen in de vorm van respectievelijk de SpaceTourer, de Traveller en de ProAce Verso fraaier uitgevoerde personenversies, die je gewoon op geel kenteken kunt bestellen. Daarmee onderscheidt ook de Zafira Life zich van zijn bestelbroer, een bedrijfswagen waar Opel in de vorm van de Vivaro Combi ook een variant met zitplaatsen van levert. Er zijn echter meer verschillen. De Zafira Life, die in tegenstelling tot de personenversie van de Combo niet de toevoeging Tour heeft gekregen, heeft een interieur dat is afgewerkt met hoogwaardiger materialen, heeft een betere geluidsisolatie en zit fors beter in zijn spullen dan die Vivaro Combi.

RUIMTE EN GEMAK

Net als de Vivaro is ook de Zafira Life in diverse lengtematen te krijgen, met en zonder verhoogd laadvermogen van 1.200 in plaats van 800 kilo. Wij rijden een Zafira Life in de lengteversie die officieel M heet, lengtemaat twee. De kortere versie, die ook een kortere wielbasis heeft, levert Opel hier niet. Wel is er een versie die langer is dan onze 4,96 meter lange testauto, een 5,3 meter lange uitvoering met een langere overhang achter, die daarmee nog ruimer is. Wat ons betreft kun je die laten staan.

De in Nederland kortste versie is namelijk al de automobiele belichaming van het woord ‘luchtkasteel’. Opel levert de Zafira Life standaard met neerklapbare en verschuifbare stoelen op de tweede en derde zitrij. Dat maakt meer dan alleen een zeer slimme variabele indeling van het interieur mogelijk. De stoelen zijn namelijk afzonderlijk te verwijderen, wat de bagageruimte vergroot van 603 naar maar liefst 4.200 liter. Ruimte en gemak, dat is waar de Zafira Life het van moet hebben en gelukkig zit het met de andere praktische aspecten van deze witte balzaal ook wel snor. Opel propt de Zafira namelijk vol met leegte. We vinden opbergvakken boven op het dashboard, grote vakken in de portieren en een dubbel handschoenenvak waarvan het bovenste behalve verlicht ook nog eens gekoeld is.

Passagiers op de tweede zitrij genieten op prettige, met leer beklede stoelen van klaptafeltjes, bagagenetjes en bekerhouders, maar moeten het helaas wel zonder USBpoorten doen. Dat wordt dan weer goedgemaakt doordat je de klimaatregeling kunt beïnvloeden en er zijn – naast een 230Vaansluiting waar je alsnog een USB-adapter in kunt prikken – diverse 12V-aansluitingen. Wie veroordeeld is tot de derde zitrij hoeft echt niet te balen, ook niet in het midden. Hier zit je namelijk ook op volwaardige, met leer beklede stoelen, waar je als volwassene prima op kunt vertoeven.

AFKOMST

Ook voorin kan de Zafira Life natuurlijk niet verbloemen dat het stiekem een personenbus is. Hoewel het materiaalgebruik beter is dan in de Vivaro Combi zijn grote delen van het dashboard van erg harde kunststof gemaakt. De zilverkleurige accenten fleuren de boel gelukkig iets op. Opvallend is de zitpositie. Het dashboard staat relatief recht voor je en dat helpt het busjesgevoel enigszins tegen te gaan. Het infotainmentsysteem is bekend van Groupe PSA. Het is compleet, maar wint verder geen prijzen wat bediening en snelheid betreft. Het is alsof Opel zich schuldig voelt voor de stand van het stuurwiel. Dat ligt namelijk te vlak en dat brengt je in één klap terug in de busjesrealiteit. Ter compensatie zit je standaard op met leer beklede, elektrisch verstelbare stoelen mét massagefunctie, ook de bijrijder. Jawel, in een personenbus!

Op de standaarduitrusting van de enige leverbare Innovation-uitvoering is niets aan te merken. Een kleuren-head-up display is samen met cruisecontrol, parkeersensoren achter, keyless entry en een infotainmentsysteem met een touchscreen van 7 inch en tien luidsprekers net als het eerder omschreven meubilair namelijk in elke Zafira Life aanwezig. Aan de buitenkant zijn zaken als de bumpers en de zijspiegelkappen netjes in carrosseriekleur gespoten. 17-inch lichtmetaal, xenonlampen en diverse chroomkleurige accenten zorgen ook op de goedkoopste Zafira Life voor genoeg aankleding.

GENOEG

Hoe sterk Opel ook zijn best doet om de busjesgenen weg te poetsen, je merkt onderweg natuurlijk wel dat je niet met de Zafira van weleer onderweg bent. Wij rijden de Zafira Life met de 150 pk sterke 2.0-dieselmotor, een door Peugeot ontwikkelde machine, die ook een 177 pk sterke broer heeft. Vooral bij een koude start steekt de viercilinder niet onder de vele stoelen of banken dat er diesel in de tank zit. Ook bij wat enthousiaster trappen hoor je de machine goed zijn werk doen, maar verder presteert de instapdiesel naar volle tevredenheid. Dankzij het hoge koppel pakt de 2.0 goed op en rijd je ongemerkt, met zo nu en dan met een piepend voorbandje, weg bij het verkeerslicht. De 177 pk sterke variant lijkt ons overdaad, tenzij je de zeven passagiersplekken in de Zafira Life geregeld gevuld hebt. De 150 pk sterke variant is alleen te krijgen met een handgeschakelde zesbak, een transmissie met vrij lange slagen waar je geen wonderen van moet verwachten. Heb je liever een automaat? Dan ben je aangewezen op de krachtiger dieselmotor.

Ondanks zijn afmetingen en afkomst is de Zafira Life een plezierige reisgenoot, waar je uiteraard geen enkel vleugje dynamiek van moet verwachten. De besturing is zeer indirect en uiterst licht. Dat vraagt wat gewenning, maar maakt parkeren samen met de grote raampartij en de forse spiegels tot een eenvoudige klus. Het onderstel is vooral op comfort afgestemd. De neus is vrij zacht geveerd, terwijl de vering aan de achterzijde zonder belading iets aan de stoterige kant is. Op de snelweg gedraagt de Zafira Life zich echter uitstekend. Ook op hogere snelheid ligt hij stabiel op de weg en ook op tussensprints zit je niet om vermogen verlegen. Er is meer windgeruis dan je van een hoge personenauto verwacht.

LICHT

De Zafira Life is geen Zafira meer. Hoewel deze jongste verschijning minstens zo praktisch én ruimer is dan al zijn voorgangers staan de grote gezinnen vast niet in de rij om het Frans-Duitse ruimtewonder mee naar huis te nemen. De Zafira Life vervreemdt zich van zijn oorspronkelijke doelgroep, onder meer doordat hij alleen leverbaar is met dieselmotor en er dus een flinke bpm aan zijn broek hangt. Een instapprijs van zo’n 60 mille is voor een auto met een bedrijfswagen als basis dan te gortig. Dat is jammer. De Zafira Life voldoet voor wat hij in de basis is prima als MPV-achtige en is voor Opel een slimme en goedkope oplossing om een dergelijk model aan te bieden. Als zakelijk aangeschafte shuttlebus lijkt de Zafira Life in Nederland beter op zijn plek.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Fullsize MPV’s zijn in Europa al even uitgestorven. Wie op zoek is naar een met in totaal negen stoelen gevulde balzaal heeft dan ook weinig te kiezen. De Zafira Life voldoet op veel vlakken. De uitrusting is dik in orde, het interieur is slim ingedeeld en de rijkwaliteiten zijn net als de aandrijflijn voor een van een bedrijfswagen afgeleide personenauto in orde. Helaas gooit het kostenplaatje roet in het eten van grote gezinnen.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum