Opel Zafira 1.8i-16V Elegance (2001)

Ruimtebroertje

Opel Zafira 1.8i-16V Elegance
Verbluffend hoe Opel de autowereld heeft verrast met een tamelijk eigenwijze Europese MPV, de Zafira. Alhoewel, verrast..? Geen enkele auto-fabriek kan met droge ogen beweren dat ze de klap niet aan konden zien komen.

Een jaar of vier geleden stond hij al als studiemodel op een tentoonstelling te glimmen. Inclusief de slimme Flex7-constructie van de stoelen die aan de basis van zijn succes staat. Op de IAA van Frankfurt, in 1997, om precies te zijn.
Iedereen met een beetje gevoel voor auto"s kon aan z"n water aanvoelen dat de Zafira bij zijn lancering (nu dik twee jaar geleden) vol uit de startblokken zou komen. Maar gek genoeg waren elders in autoland de luiken nog vol omlaag gerold. Waar zaten al die marketinggoeroes nou? Zelf zullen ze het nooit openlijk toe-geven, maar de Zafira trof concurrenten als Volkswagen en Ford alsof er een lading bakstenen op ze landde. Alleen in ons landje zijn er in krap twee jaar tijd al 25.000 Zafira"s verkocht. De vraag naar de diverse Opel Astra"s verbleekt bij het enthousiasme over hun "uitgeklopte" ruimtebroertje. De Opel staat op een forse wielbasis. Dat moet ook wel als je helemaal achterin mensen wilt vervoeren en nog een fatsoenlijke wegligging moet overhouden. De oplossing voor de derde zitrij is handig gevonden. Je klapt de stoelen als het ware voorover, plat op hun buik in de vloer; twee extra zitplaatsen die je in luttele tellen als een soort goocheltruc tevoorschijn tovert... of juist weer onzichtbaar wegbergt. Je moet de middenbank trouwens eerst wel even naar voren schuiven om plek voor die beweging te scheppen.
Bij de Zafira zijn de stoelen afzonderlijk voor de dag te halen, zodat je desgewenst bijvoorbeeld met één extra passagier helemaal achterin op pad kunt en dan toch nog een halfvrije bodem van de laadruimte overhoudt. Dat klinkt vergezocht, maar kan in de praktijk best handig zijn. De derde zitrij is veelal typisch het domein van kinderen. Desnoods vrij grote kinderen zelfs, want op zich is er ruimte zat. Zelfs volwassen personen passen daar in theorie best. Al zul je dan wel een handbreedte beenruimte van de middenrij moeten lenen. Achterin is de ruimte minder goed bedeeld. De Zafira opklapstoeltjes zijn te laag geplaatst voor een volwassen passagier. Hoogstens geschikt voor korte afstanden. Jammer. De stoelzittingen, rugleuningen, hoofdsteunen en beschikbare hoofdruimte zijn verder niet eens verkeerd. Er is met de ruimte gewoekerd om de gebruiker de keus te geven uit een forse laadruimte of een derde zitrij. In beide gevallen is dat wonderbaarlijk goed gelukt.

Standaard bagagenet

De Elegance-versie beschikt standaard over een bagagenet. Dat kun je verticaal achter de eerste of tweede zitrij vastklikken. In speciale bevestigingspunten natuurlijk. In rusttoestand schuif je het net in zijn geheel opgerold in een soort cassette, mooi uit de weg tegen de onderkant van de bank. Wanneer we gaan rijden houdt ons de vraag bezig of de 125 pk 1.8-16V Opel-motor - sterker en op papier ook soepeler - veranderd zou zijn? Ehhh, nee dus. De nieuwe krachtbron is beter, maar maakt op kruissnelheid nog steeds wat al te veel toeren. Het effect is minder indringend dan vroeger, dat wel. Een echt probleem is het niet meer. De Zafira is af. Hij stuurt makkelijk en voorspelbaar, de vering is goed uitgebalanceerd, je zit prima op je gemak, hij is door zijn compacte bouw mooi wendbaar, het geluidscomfort is goed voor elkaar, de remmen doen onopvallend hun werk, vrijwel alles is overzichtelijk geplaatst en goed bedienbaar en hij gaat als een speer een bocht om. Alleen is zijn onderstuur bij een al te enthousiaste aanpak niet meer zo makkelijk in een neutraal gedrag om te buigen. Qua zitcomfort mag de sportief geprofileerde stoel in de Zafira wat ons betreft wel iets breder. Schijnt te maken te hebben met de bewegingsruimte van de side-airbags. Op de middenrij is het goed toeven; een nogal korte bank, maar één die wel lekker hoog en stevig is gevuld. Hoofd- en beenruimte heb je zat. Details die opvallen, zijn het skiluik en de armsteun met uitschuifbare bekerhouders. Direct zichtbare details zijn de dakrelingen en lichtmetalen velgen. Tot de meer verborgen uitrusting behoren zaken als een voorstoel die plat kan (voor het vervoer van lange spullen), maar ook ABS en elektronische tractieregeling. Binnen ontdek je onder andere cruisecontrol, airconditioning, een met leer afgewerkt stuurwiel, boordcomputer, dat befaamde veiligheidsnet, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, een in hoogte verstelbare stoel, actieve hoofdsteunen en een koppeltje airbags. Zijdelingse airbags zijn jammer genoeg niet standaard.

Signalement

Merk Opel
Model Zafira 1.8i-16V Elegance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.317 mm / 1.742 mm / 1.634 mm
Wielbasis 2.694 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 207 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum