Opel Zafira 1.6 CDTI (2013) - Test

Ingeloste belofte

Opel Zafira 1.6 TDCi - Eerste rijtest
Opel Zafira 1.6 TDCi - RijimpressieOpel Zafira 1.6 TDCi - RijimpressieOpel Zafira 1.6 TDCi - RijimpressieOpel Zafira 1.6 TDCi - RijimpressieOpel Zafira 1.6 TDCi - RijimpressieOpel Zafira 1.6 TDCi - Rijimpressie
AutoWeek 42 2013
AutoWeek 42 2013

Je leest het in AutoWeek 42 2013

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk komt Opel met een compleet nieuwe generatie motoren. En dat was hard nodig, want de aandrijflijnen waren de afgelopen jaren niet Opels sterkste punt. We gaan op pad met de nieuwe 1,6-literdiesel in een forse Zafira Tourer.

Het was voor Opel jarenlang een hard gelag. De auto's zagen er leuk uit en de onderstellen waren doorgaans prima, maar slechte motoren gooiden meer dan eens roet in het eten. Ze waren onzuinig, lui door een veel te korte powerband en (in het geval van de diesels) nog flink lawaaiig ook. Neem de jongste Zafira Tourer of de Opel Astra. Wilde je die met dieselmotor, dan had je eigenlijk maar één optie: de 2,0-liter CDTI met een slordige 160 pk. Er waren weliswaar motoren met minder vermogen leverbaar, maar in de praktijk waren die niet krachtig genoeg om de auto fatsoenlijk vooruit te krijgen. Bovendien waren alle diesels brommerig en lawaaiig. En als je op dat vlak te lang achterblijft op de concurrentie, verliest een product een groot deel van zijn kracht. Een motor is per slot van rekening te belangrijk om zomaar terzijde te schuiven.

Gelukkig ligt die tijd nu achter ons. Althans, dat claimt Opel. Het merk komt met een belangrijk motorenoffensief, zowel op benzine- als op dieselgebied. Voor benzinerijders komen er twee nieuwe motoren: een 1,6- en een 1,8-liter, allebei voorzien van een turbo. Wat betreft diesels is er slechts één nieuwe motor: een 1,6-liter CDTI. Die wordt echter leverbaar met vermogens tussen de 95 en de 160 pk en vervangt op die manier in één klap de 1,3-, 1,6-, 1,7- én 2,0-liter CDTI. Daarmee staat er veel druk op die ene motor, dus is een eerste rij-impressie des te interessanter. We nemen de proef op de som met een Zafira Tourer met de belangrijkste versie van die nieuwe krachtbron: de 136 pk-variant.

Alleen als Tourer

De jongste Zafira is in zoverre een opvallende auto dat hij het label Tourer heeft gekregen. Dit om het model te onderscheiden van zijn voorganger, die buiten Nederland nog steeds te koop is. Bij ons bleek het fiscaal gezien niet interessant om de oude versie te handhaven, dus hebben wij 'alleen' de Zafira Tourer. Het is een forse auto, die volgens Opel qua design is gebaseerd op het principe van een hogesnelheidstrein. De auto weet zijn MPV-genen handig te benutten dankzij het Flex7-systeem. Daarmee tover je in een handomdraai een derde zitrij tevoorschijn en verberg je die weer net zo simpel. Leuker is dat je van de driezitsbank daarvóór een tweezitsvariant kunt maken. Passagiers hebben dan aparte stoelen en een dikke middenarmsteun, zodat zij niet alleen meer been-, maar ook meer schouderruimte hebben. Op die manier is het met vier volwassenen op wintersport plotseling heerlijk comfortabel. Doordat je de stoelen afzonderlijk kunt neerklappen, kun je een snowboard naar binnen schuiven, terwijl je toch met vier man op pad gaat. Met alle banken plat heb je ruim 1.800 liter aan bagageruimte.

Maar goed, de motor dus. We zijn nog geen 5 kilometer onderweg of er blijkt dat er wel degelijk het één en ander is veranderd. Sowieso is de motor een stuk stiller dan voorheen, maar – wellicht nog belangrijker – hij is ook veel soepeler. Niet langer zit er alleen tussen de 2.100 en 2.500 tpm een verdwaalde pluk vermogen verstopt, maar je hebt over een breed toerenbereik veel koppel tot je beschikking. Met 320 Nm (beschikbaar bij 2.000 tpm) scoort de motor sowieso prima voor een diesel. Nu is de Zafira met ruim 1.600 kg niet bepaald de lichtste auto op de markt, dus je hebt die trekkracht ook wel nodig. Niettemin presteert de motor zelf uitstekend. Helaas gaat dat niet op voor de versnellingsbak. Ook de koppeling had beter gekund, want die veert net iets te onregelmatig terug, waardoor de motor sporadisch afslaat. Weliswaar presteert de nieuwe 1,6-literdiesel beter bij lage toerentallen, maar het blijft opletten. De bak zelf schakelt net iets te hakerig, al doet hij dat wel met veel gevoel.

Strak en direct

Het onderstel van deze auto was altijd al dik in orde, en op dat vlak is er gelukkig niets veranderd. De Opel stuurt direct en het onderstel reageert daar zonder rare deiningen op. Naar wens kun je de auto aankleden met het Flexride-systeem, waarmee je onder meer het karakter van het onderstel kunt aanpassen. Een aanrader.
Uiteindelijk overheerst het gevoel dat het merk op motorisch gebied een flinke stap heeft gemaakt. Het smaakt naar meer. De diesels waren zonder twijfel de zwakste schakel van het hele modellengamma, en met de nieuwe 1,6-liter CDTI ligt dat probleem in één klap achter ons.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum