Opel Zafira 1.6 Turbo 170pk Cosmo (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.6 Turbo 170pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 142.000 km |
Effe sneller vooruit
- 142.000 km
Ik was sinds 2012 in het bezit van een Zafira Tourer 1.4 T Cosmo automaat.
Ik was best tevreden over deze auto maar ik had steeds vaker het gevoel dat de auto met deze motor niet echt vooruit wilde. Kan ook wel met bijna een leeg gewicht van meer dan 1500 km.
Uiteindelijk heb ik in juni 2015 deze auto ingeruild voor eenzelfde Zafira Tourer, maar nu met 170 pk en 260 Nm; echt, een wereld van verschil van die 30 pk en 60 Nms meer. Deze motor pakt beter op en geeft de auto meer optreksnelheid. Jammer dat de 200 pk uitvoering (met 20 Nm's meer) niet in automaat verkrijgbaar was.....
Vanaf het eerste moment beviel deze Zafira met deze motor mij dus meteen, gewoon een nog fijnere reisauto dan de vorige en in de stad is de automaat gewoon heerlijk rustgevend rijden. Benzineverbruik (afwisselend stad en snelweg) is ongeveer 1 op 12, 5 km, al heb ik dit nooit echt bijgehouden.
Reparaties en andere onkosten: ik heb vanaf het begin niet alles goed bijgehouden maar een paar zaken borrelen ondertussen op:
Van de bestuurdersstoel (en het vanwege mijn werk door het ongetwijfeld veelvuldig in- en uitstappen) heeft de linkerwang van de zitting het plastic van het stoelframe laten scheuren. Is dus vervangen (service!) en deze week zag ik dat de passagiersstoel aan de rechterkant hetzelfde euvel vertoont.
Naast tussendoor bandenvervanging (en 's winters op de winterbanden) zijn de remblokken rondom bij ca. 55. 000 km vervangen. Je merkt dan dat je met een automaat veel minder het remmend vermogen van de motor kunt gebruiken en je dus meer het rempedaal gebruikt. Bij 105. 000 km zijn naast de blokken ook de schijven rondom vervangen.
In 2020 had ik plots een scheur in de panoramavoorruit. Niet veroorzaakt door steenslag, dat weet ik zeker, er was ook geen pitje o.i.d. te zien. Ook de dealer had geen verklaring voor deze scheur, wellicht toch na 5 jaar wat onverklaarbare spanning in de ruit?
Onlangs had ik lekkage bij de dakantenne, bij iedere regenbui lag er wat water op het afdekzeil. Daar afkitten nou ook niet echt mooi is leverde dit wel een prijzige reparatie van ca. € 440, 00 op.
Vier weken geleden was er olielekkage bij een krukassimmering, samen met vervanging van multiriem en spanrol (zaten onder de olie) weer ca. € 450, 00 aan kosten.
Ondertussen staat de teller na bijna zes jaar op 142. 000 km en het begon toch steeds meer te kriebelen om te zoeken naar een opvolger. Jammer dat dit MPV-model (zoals bij vele merken) uit het assortiment is verdwenen. Een Grandland X viel sowieso af, ik vind het geen mooie auto en er rijden er al zoveel van rond.
Dus onlangs toch als Opelliefhebber een proefrit gemaakt in de opvolger en de knoop doorgehakt: een Insignia Sports Tourer met het nieuwe 2 liter 200 pk blok (nog van GM!) met 9-trapsautomaat en voorzien van de nodige opties zal binnenkort op de oprit staan. Wel terug van een hoge instap naar een lagere auto, maar ik vind het zo'n mooi model en de proefrit deed de rest!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Navigatie Trekhaak Climate control Origineel NL
- 2012
- 195.436 km

Opel Zafira 1.4 Turbo 140pk Cosmo 7 Persoon
- 2013
- 181.296 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Aut. Business+ 7p. 140pk I Ecc l+r I Cruise I Camera I 16" I Leder/stof I Navi I Armst I Priv glass
- 2016
- 89.281 km
Lees ook

Ford C-Max - Opel Zafira - Occasiondubbeltest

Opel Zafira - Occasion Aankoopadvies

Ford S-Max 1.5 Ecoboost vs. Opel Zafira 1.6 Turbo 170 pk - Test

Opel Zafira 2.0 CDTi Bi-Turbo Cosmo - Klokje Rond Speciaal

BMW 218d Gran Tourer - Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi
