Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

autoreview

Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 CDTI 136pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst123.456 km
Lezerswaardering: 60%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie en rijden met Opel Zafira Tourer 1.6 C

  • 106.306 km

De 'extreem blauwe' Grand Scenic 1.5dci Parisiènne EDC is met 208.000 vrijwel probleemloze kilometers gepensioneerd in de dienst als leasewagen, zie de review die ik daarover heb geschreven.
Een opvolger moest worden gezocht en het mocht wederom een leasewagen worden en dat is voor nieuw rijden natuurlijk een groot voordeel. De orientatie kwam al gauw op andere auto's dan een Scenic want de zo gewaardeerde diesel+EDC Renault was niet meer te leasen en de enig beschikbare versie was een handgeschakelde Limited met een hoge prijsstelling. Overigens is de leaseregeling verder beperkt tot alleen VAG auto’s.
Awel, onze hoofdvraag was: blijven we hoog zitten of stappen we weer in een auto met 'gewone zit' dus in ons geval een stationcar of eventueel een sedan. Daarnaast vragen over welke diesel-automaat uitvoeringen eventueel beschikbaar zijn, want benzine-hybride maakt geen deel uit van het aanbod.
De eisen en wensen liggen als volgt:
• Peugeot; de dames blijken in die auto’s misselijk te worden, zowel bij kennissen als eerder proefgereden wagens. Mocht ik echt niet doen van ze!
• Diesel-automaat indien mogelijk
• Ruimte voor 4 volwassenen en de strandzeil-hobbymaterialen
• Ergonomie van de bediening.

Gereden/beproefd: Passat, Octavia, Superb, Grand +gewone C4 Picasso en Kadjar. Op enig moment kwam daar toch ook de auto bij waar ik aanvankelijk helemaal niet aan dacht: de Opel Zafira Tourer. Die kwam in beeld omdat die -na ons besluit om MPV te blijven rijden - ook financieel erg voordelig uitkwam waarbij er ook nog knap wat extra’s aan de wagen konden worden toegevoegd.
Al met al: voor mezelf en de gezinsleden komen deze kandidaten er uit: de Kadjar, maar met relatief beperkte gebruiksruimte of de Zafira met veel ruimte, veel luxe en zoals gezegd een gunstig aanbod. Veel reviews gelezen om te weten of er risico’s zijn.. zie de andere reviews want toch.. er staat het nodige technisch leed vermeld.
Uiteindelijk de beslissing voor de Opel gedaan. De bestelling daarvan werd iets vertraagd omdat Opel juist in juli het “modeljaar 2016” doorvoerde. Kort daarna werd 26 oktober afgegeven als afleveringsdatum.
Het is de Zafira Tourer 1.6 CDTI Business+ in 5-persoons uitvoering en deze draagt de kleur “Dark Sea Blue”. Het kleurenaanbod was naar onze smaak knap teleurstellend (grijs, grauw etc) en deze kleur spreekt voor ons nog het meest, en de leasevoorwaarden stellen metallic als vereiste. Een automaat is helaas niet leverbaar op deze 1.6 motor en de 2 liter Zafiradiesel maakte geen deel uit van het lease aanbod.
Deze configuratie kon worden uitgebreid met een panoramavoorruit en –dak en de pakketten Winter, Comfort/AGR en Parkeren. Ook de mooie AFL verlichting en de ergonomische stoelen + de Intellilink 950 multimedia maken deel uit van de configuratie. Uiterlijke en praktische zaken als 17 inch lichtmetalen velgen en een trekhaak + volwaardig reservewiel ronden het plaatje af.
• Winter: verwarming van de voorstoelen en het stuurwiel
• Comfort/AGR: fantastische sportstoelen en een 2e zitrij die tot “Loungeseats” kan worden verbouwd.
• Parkeren: rondom parkeerhulpen, een achteruitrijcamera en een hulp voor meten van een parkeerruimte
De auto kon op 19 oktober in gebruik worden genomen, een week eerder dan gepland. De contractbasis is 3 jaar van 55.000 kms per jaar.

25 oktober 2015
Mijn eerste duizend staan er ook bijna op en ik kan de ervaring van menig ander vrijwel geheel onderschrijven – scherp rijden, de stilte aan boord + je merkt niet hoe vlot de motor trekt in 2 en 3; je rijdt zó gemakkelijk véél te snel.
De slimme dingetjes van de Renault worden in deze fase wel zeker gemist en die zijn niet altijd klein: wat een grote opbergruimtes heeft de Scenic (en onder handbereik) in vergelijking met die Opel! Dat gemak van waar stop ik het weg kan de Zafira echt niet bieden: 8 minder in het interieur (er ontbreken 4 onder de stoelen en 4 in de bodem). Tevens is de box tussen de voorstoelen kleiner, maar ik verwacht dat alles zal wennen..
Maar het rijden van de Tourer goed hoor zo scherp, op het sportieve af voor een wagen van dit formaat en gewicht. De zuinigheid is in de beginkilometers ook grandioos - gemiddeld 5,4l/100kms bij dit inrijden mede door een erg zachte voet. Later stijgt dit en stabiliseert het rond 6.0 gemiddeld, mede doordat ik wat vlotter wil rijden. Zie voor verbruikscijfers van alle auto’s de Travelcard site http://www.werkelijkverbruik.nl/Zoek-alfabetisch.aspx

31 oktober 2015
Eindelijk (toevallig) in de software kunnen ontdekken hoe je de geluidsinstellingen kunt aanpassen, toevallig omdat ik nog geen tijd aan het boekje heb besteed maar het ontdekkenderwijs wil vinden. En ook dat de files wél in een overzichtje kunnen worden getoond, maar helaas na verschillende stappen in het menu, niet met een snelle handeling of 1-2 kliks.

En ook: de elektrische parkeerrem. De Opel gaat niet (altijd?) automatisch op de handrem bij parkeren en auto afsluiten - je (ik wel namelijk) zou denken/verwachten dat de software zo is geprogrammeerd dat bijvoorbeeld situaties zoals parkeren worden herkend [immers motor uit + sleutel eruit + uitstappen (geen gewicht meer op de stoel) + gehele auto afsluiten] en dat de auto de maatregel neemt “elektronische handrem activeren”. Maar nee: dat bleef uit en de auto is buiten ons zicht naar achteren gerold. Helemaal gelukkig onschuldig gebleven omdat de regengoot van het nieuw aangelegde parkeerterrein de auto opving maar poeh wat een waarschuwing was dat bij terugkomst..

7 november 2015
Een rondrit naar Noord-Duitsland dus 60% Autobahn ritten. Dient mede om de auto verder in te rijden zeg maar de eerste 2.500 kms. Prima verlopen rit.
Net als in NL bemerk ik vaak dat het voeren van reguliere verlichting overdag echt nodig is omdat voorliggers je dan veel beter waarnemen dan alleen met de led-dagrijverlichting. In grijs of nat weer doe ik het dimlicht meestal zelf aan, eerder dan wat de lichtautomaat doet.

De bediening van de lichtautomaat gaat met de draaiknop links op het dashboard. Het was even wennen maar je ziet dan in de toerenteller een Dimlicht controlelampje met een A verschijnen. Het automatisch inschakelend grootlicht moet je ook eerst activeren met 2x op grootlicht drukken. De werking daarvan vraagt gewenning want het schakelt later in dan je zelf zou doen en schakelt voor je gevoel ook laat weer uit. Het is regelmatig zo dat andere weggebruikers seinen op je gewone dimlicht omdat het mogelijk te hoog zou staan maar dat kan ik niet wijzigen – er is geen handmatige hoogteverstelling aanwezig..

23 november 2015
De 5.000 kms aangetikt en het gebruik volgt zo precies de calculatie van de leasemaatschappij want 55.000 kms per jaar.
Bij de 7.000 kms noteer ik even dit tussenstandje:
-De parkeerrem had ik al eens genoemd maar het blijft wennen om deze electrodinges handmatig te moeten activeren.
-Even stilstaan met draaiende motor: achter de auto ruikt het naar chloor/ozon, zal een AdBlue effect zijn.
Mijn indruk / bevindingen in vergelijking met de Scenics:
- Nóg stiller, pittige motor, maar auto kun je lastiger overzien want lijkt een best grote bak.
- De AGR prima zittende stoelen laten door de voorgevormde rugleuningen wel weinig ruimte voor je verplaatsen / verzitten, zeker de iets langere mensen onder ons - ze voelen zich een beetje 'vastgezet'. Voor mezelf geldt dit niet zo sterk met mijn 1,78m.

29 februari 2016: 15.000 kms
Door de verhuizing van ons hoofdkantoor is de woon-werk afstand verkort zodat logischerwijs ook de km opbouw lager is, het kan enkele honderden kms per week schelen. Maar dat komt later aan de orde bij de beoordeling einde contract.

6 en 7 maart 2016: 15.500 kms en plaatsing van de eerste versie van dit review.
Aanvankelijk vermelde ik voor comfort 5 sterren en de prestaties op 4 maar andersom scoren doet meer recht aan het volgende: het soms ongemakkelijke schakelen in 1 en de niet-automatische elektrische handrem doen (iets) afbreuk aan het bedieningscomfort dus 4 sterren. Juist de prestaties zijn prima vooral in 2-3 en 4e versnelling. Maar al met al is het na ruim 4 maanden kennismaken goed werken met dit machien.

18 april 2016: 20.102 kms omdat het werk weer over NL is gespreid en toeneemt. De dagelijkse ritten zijn al gauw 100+ kms enkele reis. Vandaag veroorzaakt steen op de voorruit een 'koeienoog' aldus Autototaal. Zij repareren 20/4 dit op locatie in Rotterdam.

2 mei 2016: de grote voorruit ontmoette in april een kleine steen met een reparatie tot gevolg, maar vandaag ontmoette de kleine achterruit een grote steen en dat was 'beyond repair': ook ditmaal zal Autotaalglas de gevolgen van vandalisme voor mij oplossen. En ik ondervond dat een ontploffende achterruit de kleine glasdelen werkelijk overal in de auto terecht laat komen; tot in de dashboardklokken en tot de voorruit aan toe. Op 14 mei trouwens even terug naar Autotaalglas want een glaskorrel blokkeerde de achterklep ontsluiting. Zij hebben dit snel en grondig opgelost; in een halfuur alles gestript, geschoond en teruggeplaatst.

12 mei 2016: de melding "AdBlue vervangen binnen 1.500 km" verschijnt bij ongeveer 24.000 kms in het scherm. Prima - dat wetende het bericht weggedrukt; toch komt de melding zeer snel daarna herhaaldelijk (en hinderlijk) weer in beeld met verschillende teksten - wat mij betreft onnodig mr Opel. AdBlue blijkt na enkele telefoontjes gemakkelijk te tanken op een aantal stations bijv bij Texaco Bunnik: gewoon uit de pomp precies de hoeveelheid die je nodig hebt. En voor 59 cent per liter prima geprijsd; losse jerrycans AdBlue worden tot 3 euro per liter verkocht (!)

17 mei 2016: de zomerbanden zitten er weer sinds 29 april onder en goed om te zien hoe de 4 banden goed op spanning blijven. Als je de boardcomputer op 'Lichte belasting' instelt dan geeft die geen onnodige meldingen bij spanningswisselingen onderweg. En komt het door de banden of het mooie weer maar het verbruik daalt naar een niveau van gemiddeld 5,1 tot 5,4 liter per 100kms.

Over het climate systeem: niet eerder vertoond althans niet door mij in andere wagens waargenomen - de blower tempert het uitblaastempo zodra de knop voor stembediening wordt ingedrukt of er wordt gebeld, zodat ik in relatieve stilte een gesprek kan voeren of een stemcommando kan invoeren. Zodra het gesprek is beëindigt neemt de blower weer in kracht toe. Nice!

23 juni 2016: 31.800 kilometers dat is gemiddeld 4.500 per maand. Auto performt keurig en ik ben tevreden mens. Had een vooroordeel tegen Opel maar de Zafira heeft dat inmiddels geheel kunnen wegnemen.

8 juli idem dito. En over de laatste duizenden kilometers is het verbruik structureel gedaald naar gemiddeld 5.2 - 5.4 liter/100kms. Na de vakantie volgt een update over de performance aldaar (binnenlanden en berggebied).

13 juli - net onder de 35.000 kms: AdBlue meldt zich wederom met " Actieradius 1.749 kms" - onverwacht snel want de vorige keer was halverwege de 20-30.000 km. Bijgevuld bij Texaco Bunnik, daar staat een pomp en hoef je niet met jerrycans te hannesen. De pompbediende verbaasd 'hoeft de motorkap daarvoor niet open?' Nee Opel heeft achter de tankdopklep een tweede tankopening aangebracht, in dit geval met een blauwe dop.

23 augustus 2016: vakantie Tsjechië - 4.000 kms onder de wielen door voor Autobahn Deutschland (150 kmh op cruise control) en voornamelijk lokaal verkeer (50-90 kmh B-wegen) in het vakantieland. Prima gefunctioneerd, veel nut van de verlichting: meedraaiend in de vele bochten, en erg goede zichtbaarheid van het vele wild langs de weg. In 4e versnelling zuiniger toeren dan in 5 of 6 :-)
Bij Techniek slechts 1 melding te maken: éénmaal een onbekend geratel in de motor(ruimte) ondervonden. Geen problemen in de zin van storingen of garagebezoek gehad.

22 december 2016: de afgelopen maanden van hetzelfde laken een pak: geen afwijkingen in de luxe en handling van de wagen. Een 60.000 onderhoudsbeurt bij ruim 58.500 vanwege melding uit het motormanagement systeem "tijd om olie te verversen" waarbij de voorremmen wel even aan de beurt waren: schijven iets krom dus vervangen incl nieuwe blokken.

1 januari 2016: de 60.000 kms gepasseerd.

17 april 2017: goede rapportcijfers voor deze auto; de positieve teneur van hierboven blijft onverminderd aanwezig, auto nu 75.000 gelopen, gemiddeld zo 5,4 liter/100 kms verbruikend.

6 juli 2017; vooruitlopend op de zomervakantie is de 90.000 km onderhoudsbeurt gepland en uitgevoerd.

Augustus 2017: 3.000 kms gereden in Duitsland, Polen en Tsjechië met een gemiddeld verbruik van 6,3l/100kms wat ik een zeer net verbruik vind. Immers met 1.900 kms over de heen en terugtocht en als belading 4 volwassenen en bijbehorende bagage aan boord én in Duitsland op snelwegen een kruissnelheid van 150 kmh (op de cruise) leidt tot tevredenheid.. Technisch ook geen enkel probleem gehad.

20 September 2017; wordt binnenkort een 'oudere jongere' want tikt de 100.000 kms voorbij. Over precies een maand zitten er 2 jaren op en dan ligt het jaarkilometrage op ongeveer 52.000 kms. Nog altijd lekker en probleemloos rijden, mijn enige kritiekpunt blijft het niet 100% comfortabele koppelen/schakelen.

24 oktober 2017: net 2 jaar geworden met de 104.000 kms op de teller. Leasemaatschappij heeft het jaarkilometrage naar 48.000 aangepast (reden onbekend maar zal financieel gedreven zijn) en daarmee komt er straks dus op 144.000 kms een einde aan deze lease.

31 oktober 2017: rondrit naar Wales van 1.950 kms, probleemloos, zuinig, stil en snel ondanks gemiddelde belading.

Techniek, betrouwbaarheid, onderhoud: All OKE maar

  • 119.120 km

7 tot en met 15.500 kms:
Andere reviews en ook testen melden het hakerige schakelen van met name de eerste versnelling: dat herken ik volledig, maar gewoon rustig aan doen werkt het beste.
Over de IntelliLink 950 kan ik alleen melden dat soms na opstarten een onwerkelijke tijd wordt vermeld die later weer goed is. Alle andere functies werken goed en het systeem is stabiel.

Problemen tot en met 44.400 kms:
Alleen de voorvallen die mij in mijn mobiliteit beperken classificeer ik als probleem. Dat zijn in de eerste plaats storingen in de motor en de aandrijftechniek, maar ook bijv het openvallen van alle ruiten of andere issues waardoor de auto niet kan worden afgesloten. Ook voorvallen die (herhaaldelijk) bezoek van de dealer nodig zouden hebben, zou ik als probleem beoordelen.
In deze periode heeft zich niets van deze aard voorgedaan, de auto is wat dat betreft voorbeeldig en ik ben erg tevreden over de betrouwbaarheid.

1 vermelding te maken van tijdens de vakantie: een ratelend geluid in de motor(ruimte) tijdens het stadsverkeer. Met rustige voet doorgereden want in het dashboard / de boardcomputer verschenen geen meldingen van verstoring of de noodzaak tot garagebezoek. Na die ene maal is dit niet weer voorgekomen.

2017; geen opvallende zaken te melden :-) alle vloeistoffen -dus ook AdBlue- zijn bijgevuld tijdens de beurt etc dus tanken en rijden en veel genieten van de prima stereo; ergens na de 70.000 kms is de DAB het ineens goed gaan doen (??) met allerlei NPO stations waaronder Soul & Blues. Zéér welkom, very nice. // Ineens bedenk ik me: software verbeterd na de beurt? Garage heeft mij h-e-l-e-m-a-a-l niets verteld dus wat het moge zijn, het is oke.

2017 juni: gaat prima. Recent meldde de AdBlue zich, weer gemakkelijk bijgevuld. Wel staat (20 juni) de oliemeter cq controle op 15% niveau oliekwaliteit ofwel: alvast de garage gebeld dat een onderhoudsbeurt aanstaande lijkt - over een maand zal de km stand ook rond de 90 dkm staan zodat er net voor de vakantierit een verversing van o.a. de olie heeft plaatsgevonden.

2017 september: Auto bijna 100.000 kms op de teller, verder geen bijzonderheden van deze goede rij- en reis auto.

2017 eind december: 113.000 kms op de teller en alles loopt werkelijk prima met deze dagelijkse " 2e jas" en zijn Intellilink systeem.

2018 - 26 januari: de 120.000 km beurt; uitgebreide controle van de auto incl airco-test; nieuwe remblokken achter en ruitenwissers. De dealer levert de auto prettig schoongewassen aan mij terug & mooi zo. Technisch geen enkele wanklank in al deze kilometers met deze auto - we kunnen de baan weer op :-)

Edoch: enkele dagen na de vorige alinea schrijf ik: 2 dagen na de beurt gaat een motorstoringlampje branden maar levert de boardcomputer geen concrete informatie wat er mis zou zijn, dus de garage laten uitlezen (bezoek 1).
'NOX sensor in het uitlaattraject' defect, wordt besteld en wordt enkele dagen later ingebouwd (bezoek 2).
Vrij kort daarna: het motorstoringlampje brandt weer zonder dat de boardcomputer duidelijkheid geeft; garage laten uitlezen (bezoek 3). ' Er zitten in totaal 9 sensoren in het uitlaattraject en nu is een andere defect'. Onderdeel wordt besteld en kan binnenkort worden geinstalleerd (bezoek 4)
What is going on? Ik wil zo'n dealerbedrijf helemaal niet zoveel van binnen zien..

Kosten van deze auto

  • 120.084 km

Het brandstofverbruik stabiliseert (volgens de boardomputer) op gemiddeld 5.6 kms/liter over alle gereden kilometers. Hij wordt zuiniger en ik leer er beter mee omgaan. Het dagelijks verbruik ligt de laatste tijd op 5,4-5,5 liter gemiddeld met hoofdzakelijk snelweg-woon-werk verkeer; ik tank ook regelmatig de diesel-plus omdat ik de motor dan prettiger en gemakkelijker vind lopen
Voor deze zware bak beoordeel ik dit verbruik als uitstekend. Zie ook de registraties op de site www.werkelijkverbruik.nl.

2018 update, de brandstofpasmaatschappij verzocht me in net nieuwe jaar weer gewoon diesel te tanken. Ok

Omdat zich qua Techniek geen storingen en reparaties voordeden zijn er geen extra kosten te vermelden. De nu opgetreden vervanging van 2 sensoren in het uitlaattraject bij 118-120.000 kms zorgde wel voor enig tijdverlies, zij het voor het eerst in ruim 2 jaar.
Voor deze wagen een uitstekende score en ik ben natuurlijk zeer tevreden dat de Tourer dit zo blijft doen.

Het derde en laatste jaar: tot 150.000 kms

  • 123.456 km

Ja de kilometerstand is correct en met een contract van 3x48.000 kms is de theoretische eindstand 144.000 km: naar verwachting te bereiken in augustus van 2018. Auto is 1 mei ingeleverd

Uiteindelijk oordeel: een zeer goede auto. De Zafira Tourer zit goed in elkaar en is ook zeer betrouwbaar gebleken, geen enkele hickup die mij in mijn bewegingen heeft beperkt. Ik ben heel erg tevreden en dat licht ik graag toe aan de hand van vele pluspunten (en enkele punten van kritiek).

De auto komt bijzonder vlot mee in het verkeer, ligt goed op de weg en is op het sportieve af te rijden. Je kunt er goede kruissnelheden mee halen en krijgt er voor deze wagen goede verbruikscijfers voor terug. Daarbij blijft de wagen ook zeer goed rijden en bestuurbaar.
Bij optrekken en snelle bochten merk je de 1.700 kilootjes natuurlijk goed maar daarin hoeft deze auto zich niet de betere dan anderen te tonen :-). T.a.v. het rijden heb ik erg aan het koppelen en schakelen van 1->2 moeten wennen en er mee leren omgaan, maar dit puntje is niet vlekkeloos.

Uitstekende stoelen - niet eerder zo goed! Ik ben ook erg goed te spreken over het dashboard indeling en -kwaliteit, de klimaatinstallatie en de geluidskwaliteit van het systeem: dat zit erg goed in elkaar en die vele knoppen leer je echt waarderen: met 1 handeling krijg je meestal wat je wilt.
Enige minpunt is de kwaliteit (werking en bediening) van de navigatie als je veel lange ritten in het spitsverkeer moet doen: met oude kaarten en voor mij véél te weinig interactie over de verkeerstoestand en routesuggesties voldoet dit ssyteem echt niet. Dit gemis is gemakkelijk gecompenseerd met de gebruiksvriendelijke apps zoals Waze en (soms) Google Maps vanaf de smartphone.
De stembediening van functies werkt vaak goed en leidt nog altijd tot hilarische situaties als 'de miep' mij niet begrijpt. Ach :-):-)

De uitstekende Xenonverlichting; niet eerder had ik zo veel licht uit de licht units voorop. Prettig ook dat zij de weg volgen en in stadsverkeer de zijbermen bijlichten bij afslaan of andere manouvres. De camera bij het achteruitrijden maakt het mooi af.
En niet vergeten: de verwarming van stoelen en stuur - heerlijk en o zo vaak gebruikt! Groot gevoel van comfort.

De gebruiksmogelijkheden van deze MPV zijn - zoals mag worden verwacht - groot voor gezin en hobby.

Maar: al met al een zeer aan te bevelen auto!

(Bij de keuze voor deze auto als privéwagen wordt je wel geconfronteerd met de relatief hoge MRB - de wagen is rijklaar 1.700 kilo en zwaarder dan de meeste concurrenten. Maar autokeuze blijft een persoonlijke afweging van functie, kosten, merkvoorkeuren etc.)

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens