Opel Signum 2.0 Turbo (2004)
Doe 'ns gek
Als zakenman of -vrouw wil je vervoer op niveau. En dat betekent al gauw een BMW, Mercedes of Audi. Opel probeert daar verandering in te brengen met een... ja, wát eigenlijk? De Signum is een moeilijk aan te duiden auto. Het is geen hatchback, geen combi, geen sedan en geen MPV. Hij lijkt enorm lang, maar is slechts 40 mm langer dan de Vectra. Tussen de voor- en achteras zit echter 130 mm extra. Hoewel de auto wel wat op een stationcar lijkt, heeft de Signum niet bijzonder veel bagageruimte. Alle extra lengte komt namelijk ten goede aan de achterpassagiers. De Cosmo-uitvoering van de Signum ziet er chic uit. En bij het openen van het portier schreeuwt het hout en het leer je tegemoet. Hier is niet op materialen bespaard! Maar je kijkt gewoon tegen een Vectra-dashboard aan, waar overigens niks mis mee is. De Signum heeft vakjes tegen het plafond, waarvan het nut ons ontgaat. Er kunnen bijna alleen maar (zonne)brillen in en twee van dergelijke vakjes lijkt ons voldoende. Met draaiknoppen op de middenconsole bedien je in de Signum de ventilatie, radio en boordcomputer. Het resultaat daarvan zie je op het schermpje bovenin. Overigens heeft deze Cosmo ook stuurwielbediening van de audio-installatie. De stoelen van de Signum zijn prettig en het stuur laat zich goed verstellen. Achterin is een zee van ruimte, want wat staan die achterstoelen ver weg! En je kunt eindeloos variëren met hun opstelling. Maar wat een beenruimte! Je kunt als volwassene gerust met de benen over elkaar zitten. Bovendien zijn de stoelen achterin uitgebreid verstelbaar, in de Signum zou je je bijna liever láten rijden. Krantje erbij en ontspannen maar. Voor een bedrag van 40.000 euro of meer mogen er wel toeters en bellen aan boord zijn. Leren bekleding is standaard, net als cruise control, een boordcomputer en elektronische airco. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en de Signum Cosmo heeft lichtmetalen 17-inchwielen met zeven spaken. Twee airbags voorin, zij-airbags en gordijnairbags zorgen voor de passieve veiligheid. Net als de actieve hoofdsteunen.
Smeuïg
De tweeliter turbomotor van de Signum is een heerlijk apparaat. De viercilinder levert 175 pk en is gekoppeld aan een zesbak. Hij trekt smeuïg vanaf lage toeren, een turbogat ontbreekt. Je merkt niet dat er een turbo op zit en da's in dit geval een compliment. De motor past bijzonder goed bij de Signum. Het is geen écht snelle auto maar gewoon lekker vlot met altijd voldoende vermogen achter de hand. De prettig schakelende zesbak laat zich licht en met korte slagen door de verzetten jagen.
Langere wielbasis
Dat het ook met de rij-eigenschappen van de Signum wel snor zit, is geen verrassing. Hij deelt immers veel techniek met de Vectra. Het gevoel in de besturing is voldoende en hij stuurt direct. Maar wat merk je nu van de langere wielbasis van de Signum? Niet zo veel eigenlijk, hoewel hij golven in het wegdek soepel neemt, bijna deinerig, en korte richels voortreffelijk opvangt. In bochten helt hij wel iets, in snelle bochten voel je heel lichtjes de achterkant opkomen. We hebben dus weinig aan te merken op het weggedrag. Is zo'n Signum een aantrekkelijk alternatief voor een BMW, Mercedes-Benz, Audi of Volvo? Zijn tweeliter turbomotor is een fijn apparaat en je merkt duidelijk dat de Signum Cosmo een topmodel is. Als je dan toch wilt overstappen naar iets anders, neem wat ons betreft dan gerust de Signum.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Signum 2.0-16V Turbo Cosmo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.636 mm / 1.798 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 221 g/km |