Opel Omega SW 2.2-16V Business Edition (2001)

In de aanbieding

Opel Omega SW 2.2-16V Business Edition
Opel levert sinds kort een Business Edition van de Omega. Een interessante uitvoering vanwege de gunstige verhouding tussen prijs en uitrusting. De stationwagon met 2.2 16V-motor staat voor f 59.995 (e 27.224,54) voor de deur. Kom daar maar eens om in München of Stuttgart.

In 1994 verbaast Opel vriend en vijand met een geheel vernieuwde Omega; ronder, aërodynamischer, moderner. De Duitsers presenteren bij die gelegenheid ook een nieuwe generatie motoren, Ecotec genaamd. Het gamma omvat een 2,0-liter viercilinder en twee V6"en (2,5 en 3,0 liter). Van BMW "leent" Opel een 2,5-liter V6 diesel. En welke Omega de klant ook bestelt, hij krijgt altijd twee airbags. Na drie jaar vindt een vrijwel onopvallende facelift plaats. Omega"s van na 1997 zijn te herkennen aan ander koplampglas en een gewijzigd logo op de achterklep. De laatste modificatie stamt uit 1999. Opel heeft de Omega weer wat vierkanter en hoekiger gemaakt. De auto oogt nu voornamer en "n beetje Amerikaans zelfs.
Het huidige model moet naar verluidt nog tot 2005 mee. Of er een opvolger komt, is niet bekend. In het marktsegment waarin de Omega opereert, is heden ten dage vooral vraag naar duur en chic. In eerste instantie plukken BMW en Mercedes daar de vruchten van. Wellicht heeft Opel helemaal geen zin om tweede viool te spelen en kiest het ervoor om een GM-concerngenoot als Saab de honneurs te laten waarnemen in deze klasse.

Subtop

Wie wars is van uiterlijk vertoon en niet per se een ster op de motorkap of dubbele nieren in de grille verlangt, kan in het subtopsegment traditiegetrouw prima terecht bij Opel. Wie voor een Omega gaat - en een 520i en een E-klasse links laat liggen - houdt een flinke bom duiten in de achterzak. En da"s in ons land een steekhoudend argument om de Omega te verkiezen boven z"n concurrenten. Bij Opel speelt men daar handig op in door de Business Edition te lanceren. Het merk laat speciaal voor deze uitvoering de f 2.000 (e 907,56) meerprijs van de station ten opzichte van de sedan varen. Voor een "instapper" zit de Business Edition fors in z"n toebehoren. Cruise control, airco en een boordcomputer zijn aan boord. Het stuurwiel is uiteraard in hoogte te verstellen, maar het is ook nog eens met leer omkleed. We treffen er bovendien bedieningsknoppen voor de audio op aan. De bestuurdersstoel heeft een verstelbare lendensteun en kan langs elektrieke weg omhoog en omlaag bewogen worden. Net als de passagiersstoel heeft "ie een zogenaamde actieve hoofdsteun; als de Omega van achteren wordt aangereden, schieten de hoofdsteunen omhoog en naar voren om het hoofd van de inzittenden op te vangen en de kans op een whiplash te verkleinen. Hierin is duidelijk de samenwerking met Saab in GM-verband zichtbaar. Verder zien we naast airbags voor de chauffeur en de passagier ook zij-airbags in de voorstoelen. De uitrusting van de Business Edition komt overeen met die van de Comfort, maar die is wel f 16.000 (Û 7.260,49) duurder. En we vragen ons dan ook in gemoede af welk bestaansrecht die nu nog heeft. Op de Comfort zijn overigens wel meer opties te bestellen. In z"n nog rijker toegeruste broers (Elegance, Sport, Executive) vinden we zaken als hout- of aluminiumstrips op de portieren en het dashboard, een elektrisch in hoogte verstelbare passagiersstoel, leeslampjes achterin, verlichte spiegeltjes in de zonnekleppen, elektrisch bedienbare zijruiten achter en een telefoonvoorbereiding. De Business Edition moet die ontberen en verwent zonder te overdrijven.
Dat kunnen we helaas niet zeggen als we "t over z"n motor hebben. De Business Edition is leverbaar met een 2,2-liter direct ingespoten zestienkleps zelfontbrander (120 pk) of de door ons gereden 2.2 16V-benzinekrachtbron (144 pk). Die loopt niet mooi trillingvrij, ondanks de toepassing van balansassen. Hij spreidt daarenboven een onvervalst zestienklepskarakter tentoon: pas als de motor behoorlijk op toeren is, levert "ie trekkracht. Een transmissie met korte bakverhoudingen zou dit karakter nog enigszins kunnen camoufleren, maar de Omega is uitgerust met een vijfversnellingsbak met lange overbrengingen - die qua bediening ook niet uitblinkt in soepelheid. In de praktijk betekent dit dat de Opel de grootste moeite heeft om van z"n plaats te komen. Eenmaal op tempo laat de Omega zich echter gewillig met het verkeer meevoeren, al merk je wel dat je een behoorlijke auto bij je hebt. Omdat het zo"n zwaargewicht is, neig je al snel naar een zescilinder, want die heeft het merk ook in "t programma. Maar ja, die is er niet als Business Edition en dan vervalt er wel een belangrijk aankoopargument.

Signalement

Merk Opel
Model Omega Stationwagon 2.2i-16V Business Edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.198 cc
Maximaal vermogen 106 kW / 144 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 203 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.898 mm / 1.776 mm / 1.505 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.565 kg
Laadvermogen 641 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km
CO2-uitstoot 236 g/km