Opel Insignia 2.0 CDTI (2015) - Test

Met stille trom

Opel Insignia
Opel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia
AutoWeek 12 2015
AutoWeek 12 2015

Je leest het in AutoWeek 12 2015

Zonder er al te veel ophef over te maken, heeft Opel opnieuw een 'fluisterdiesel' aan haar motorengamma toegevoegd. Is de nieuwe tweeliter dieselmotor echt zo stil als de marketeers ons willen doen geloven?

Eerlijk is eerlijk, bij Opel is het roer drastisch omgegaan op motorengebied. Het merk had enige tijd terug nog een achterstand en bouwde vooral motoren die het beloofde aantal pk's niet leken te leveren, maar de laatste tijd lanceert het de ene na de andere fijne nieuwe krachtbron. En die laatste term mag je het geval van de 170 pk sterke tweeliter CDTI waarmee de Insignia per direct wordt geleverd gerust letterlijk nemen. Als de naald van de toerenteller net de 1.000 tpm passeert, reageert de motor al onmiddellijk op het gaspedaal. Ten opzichte van de 195 pk sterke bi-turbodiesel in de top-Opel, hoef je gevoelsmatig eigenlijk niets in te leveren. Ondanks de dik 1.600 kilo die de Insignia weegt, heb je dan ook nauwelijks de behoefte aan meer vermogen en dat maakt de 195 pk sterke Bi-CTDI overbodig. Hoewel het motorblok in grote lijnen identiek is aan dat van de oude tweeliter CDTI, is 95 procent van de onderdelen nieuw of vernieuwd. In tegenstelling tot de nieuwe 1.6 CDTI in onder meer de Meriva, is het blok echter niet uit aluminium opgetrokken: het is net als zijn voorganger van gietijzer gemaakt. Een echt splinternieuwe motor is dit dan ook niet, maar alle maatregelen hebben hem wel getransformeerd. Zo zijn met name de loopeigenschappen en de vermogensafgifte verbeterd, iets waarin de 2.0 CDTI tot op heden niet bepaald uitblonk.

Comfortabel en geruisloos

Zo klonk de oude motor alsof je hem mishandelde als de toerenteller langzaam richting het rode gebied ging, terwijl de nieuwe motor niet vies is van hogere toeren. Als je hem start, kun je het traditionele dieselgenagel nog enigszins horen, maar als de motor op temperatuur is, is de benaming 'fluisterdiesel' eigenlijk best op zijn plaats. Bij 130 km/h in de zesde versnelling draait de motor maar net iets meer dan 2.000 tpm, waardoor de kilometers comfortabel en geruisloos onder je door glijden. Hier is de Insignia dan ook helemaal in zijn element, mede met dank aan de comfortabele vering. Op bochtige wegen zitten zijn hoge gewicht en wat indirecte, kunstmatig aanvoelde besturing hem een beetje in de weg. Dat doet echter niets af aan het feit dat deze nieuwe zelfontbrander een echte aanwinst is voor dit model.

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum