Opel Insignia 2.0 CDTI 5-d Cosmo (2014)
Eindelijk ook met belastingvoordeel
Na enkele moeilijke jaren staat het licht weer op groen voor Opel. Ondanks de slechte financiële resultaten wil moeder General Motors geen afscheid nemen van het Europese merk. Bovendien krijgt Opel meer ruimte in de markt, als GM binnenkort Chevrolet uit Europa terugtrekt.
Eén van de redenen waarom het de afgelopen jaren niet lekker ging bij Opel, was een tekort aan zuinige motoren. Ook de Insignia leed daaronder. Hij is vooral bedoeld voor de zakelijke rijder, maar als je leaserijders geen 20 procent of lagere bijtelling te bieden hebt, kun je het wel schudden op de huidige Nederlandse markt. Sinds kort zijn deze diesels er wél. Opel greep de gelegenheid aan om de Insignia meteen even op de frissen en dat ging verder dan een facelift. Ook het onderstel werd stevig onder handen genomen. Bovendien is een nieuw systeem voor het infotainment geïnstalleerd, dat echter erg onhandig in de bediening blijkt te zijn.
In deze test staat de vijfdeurshatchback centraal. Hij is te koop vanaf €28.395. De testauto kost €36.895, want dit is de Cosmo-uitvoering met de sterkste 2,0-liter dieselmotor (140 pk). Niettemin is ook hij nog steeds gezegend met 20 procent bijtelling.
Hoewel de Insignia alweer ruim vijf jaar oud is, oogt hij nog jong en dynamisch. Achterin valt de zitruimte tegen voor een auto van dit formaat. De kofferbak is wel groot genoeg voor deze klasse.
De Insigina blijkt helemaal bij de tijd als het om elektronische rijhulpjes gaat. Dit was ooit één van de eerste auto's met verkeersbordherkenning. Daar komt nu een radar bij die van links of rechts naderend verkeer signaleert als je achteruit een parkeervak verlaat.
Net na de koude start klinkt de diesel nogal luidruchtig. Maar eenmaal warmgedraaid, blijkt hij stil genoeg. Zeker als je het toerental een beetje in de gaten houdt, is een snelle sprint altijd binnen handbereik. Tijdens deze test was het verbruik ruim 1 op 16. De Insignia is overwegend koersvast, maar dat de ingenieurs het onderstel nog eens onder handen hebben genomen, maakt geen wereld van verschil. Wel blijkt dat de Insignia bij de vernieuwing iets aan veercomfort heeft ingeleverd.
Oordeel
Deze Insignia rijdt prima en is technisch bij de tijd. Maar de zitruimte achterin laat te wensen over en hetzelfde geldt voor de bediening van het infotainment.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Insignia 2.0 CDTI 140pk Cosmo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.395 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.956 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.842 mm / 1.858 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.737 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 657 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Brandstofverbruik | 3,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 98 g/km |
Lees ook
Opel Insignia 2.0 CDTi Biturbo - Op de Rollenbank
Opel Insignia 2.0 CDTI (2015) - Test
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.