Opel Astra 1.4 Turbo (2016)

Terug naar de top

Opel Astra AutoWeek
Opel Astra AutoWeekOpel Astra AutoWeekOpel Astra AutoWeekOpel Astra AutoWeekOpel Astra AutoWeek
De Opel Astra, die de Kadett in 1991 opvolgde als bestverkochte auto van Nederland, moest die eervolle positie in 2001 opgeven. De geheel nieuwe Astra keert nu terug naar de kernwaarden van het merk. Komt de nummer 1-positie daardoor weer in beeld?

Zo op het eerste gezicht is de nieuwe Astra een vrij anonieme auto. Netjes en strak, maar op de eigenzinnige C-stijl na weinig bijzonder. Wie beter kijkt, ziet koplampen opgebouwd uit glazen 'ijsblokjes': led-units van 'IntelliLux', een systeem (€ 1.295) dat grootlicht selectief dimt bij naderende tegenliggers. Het interieur is netjes en strak, het dashboard vooral rustiger en overzichtelijker dan voorheen. De stoelen bieden een prettige, stevige zit en achterin is de Astra erg ruim. Met 370 liter is de kofferruimte ook behoorlijk groot. De vorige Astra voelde vrij log aan. Die tekortkoming heeft Opel onderkend; de nieuwe Astra is 120 tot 200 kg afgeslankt. Dat scheelt niet alleen in het verbruik, de Astra rijdt er ook veel prettiger door. Je kunt behoorlijk hard een bocht in sturen, waarbij de koets weinig overhelt. Ga je van het gas, dan voel je de achterkant ietsjes los worden: precies de eigenschappen die een auto dynamisch maken. Dan heb je nog wel een fijne motor nodig en precies dat is de gloednieuwe 1.4 Turbo, die alert reageert. Hij pakt onderin mooi op en trekt daarna goed door. Het schakelen gaat mooi secuur. Bijzonder is het stop/startsysteem. Niet het koppelingspedaal laat de motor aanslaan, maar (het loslaten van) de rem. Daardoor kun je met de 1e versnelling ingeschakeld voor een verkeerslicht wachten. Prettig wanneer je dat gewend bent. Onze Astra Innovation is de rijkst uitgeruste versie. Voor € 25.395 krijg je gescheiden klimaatregeling, in hoogte verstelbare voorstoelen, 4G-hotspot, Opel OnStar, 17-inchwielen, verkeersbordherkenning, botspreventie, rijbaanhulp en zes luidsprekers.

Video

Oordeel

4 sterren

Met de nieuwe Astra keert Opel terug naar de kernwaarden van het merk: goede waar voor een schappelijke prijs. Zeker wie gebruik maakt van de introductieaanbiedingen krijgt een auto die kwalitatief aan de top staat, zonder het bijbehorende prijskaartje. Hij heeft de potentie om hoog in de verkoopstatistieken te komen.

Signalement

Merk Opel
Model Astra 1.4 Turbo Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.370 mm / 1.809 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.662 mm
Massa leeg 1.168 kg
Laadvermogen 647 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 620 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 5,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum