Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Opel Ampera

De echte doorbraak

49
Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
9 augustus 2011 om 08:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 27 2011
AutoWeek 27 2011

Je leest het in AutoWeek 27 2011

Wanneer is een auto belangrijk? Het spreekt voor zich dat een nieuwe Astra of nieuwe 3-serie alle mogelijke aandacht krijgt. Ook bij ons. Maar in de totale geschiedenis van de auto is een nieuwe generatie van zo'n model een zandkorrel. Weinig auto's hebben het in zich om de geschiedenis van de mobiliteit te veranderen. De Opel Ampera mogelijk wel.

Hoe noem je hem eigenlijk? Opel draait er niet omheen en noemt de Ampera structureel een elektrische auto. En dat niet alleen, als wij zeggen dat we het toch echt als een plug-in hybride (ook al is het een compleet nieuwe generatie superhybride) vinden, wordt men boos. "Hij rijdt altijd elektrisch, dit is een elektrische auto", vindt men. Tsja wie zien dat er nog altijd benzine in gaat en dat er twee motoren zijn die voor de aandrijving (kunnen) zorgen. Een hybride dus. En ja, je kunt hem opladen, dus plug-in hybride. We begrijpen overigens wel dat Opel zo vasthoudt aan de term elektrische auto, ze zijn bang dat de term hybride of zelf plug-in hybride ervoor zorgt dat mensen de auto meteen vergelijken met een auto als de Toyota Prius en niet inzien dat dit wel even wat anders. Want inderdaad, de Ampera is van een compleet ander niveau.

Techniek

Eerst de techniek nog maar eens doornemen. De Ampera is onderhuids natuurlijk gelijk aan de Chevrolet Volt, waar het allemaal mee begonnen is. Deze auto is in Amerika een grote hit en zal op termijn als Ampera-broer eveneens naar Nederland komen. De Ampera heeft een groot Lithium-ion accupakket dat je gewoon thuis kunt opladen door de auto aan de stekker te hangen. Zolang je een 16 ampèreaansluiting hebt, duurt dat zo'n vier uur. Vervolgens kun je ongeveer 80 kilometer vol-elektrisch rijden. Geen nieuws, we hebben al diverse elektro-auto's langsgehad op de redactie. Maar als je accu's leeg zijn sta je vervolgens niet langs de weg met de handen in het haar. De auto heeft namelijk ook een 'gewone' 1.4 benzinemotor voorin liggen. Deze drijft een generator aan die stroom levert voor zowel de accu als de aanwezige elektromotoren én zo geeft Opel voor het eerst echt toe, ook gedeeltelijk meteen de wielen als je hogere snelheden rijdt. Lang heeft GM dat ontkent. Al deze krachten worden gecombineerd door middel van een versnellingsbak met een planetair tandwielstelsel, zoals de Prius ook gebruikt. Het is overigens wel zo dat er altijd elektrokracht aanwezig is, de benzinemotor drijft nooit enkel de wielen aan.

Het briljante aan deze aandrijflijn is natuurlijk dat het grootste en wellicht zelfs enige nadeel van elektrisch rijden daarmee verdwijnt. Immers: de beperkte actieradius gecombineerd met de lange laadtijd en voor velen (een terechte) reden om elektrische auto's links te laten liggen. Niets van dat alles in de Ampera. Sterker nog, je rijdt wellicht vaker elektrisch dan in een echte elektrische auto, omdat je niet bang hoeft te zijn om stil te komen te staan. Als je een afstand van 85 kilometer moet afleggen en je elektro-auto zegt dat je 80 kilometer kan rijden, durf je dat aan? Waarschijnlijk niet. Maar in de Amera natuurlijk wel, want mocht je onverhoopt meer verbruiken, haal je je eindbestemming op benzine alsnog. Dus rijd je gewoon weg, en verrek je haalt het misschien gewoon op elektriciteit. Je durft het te proberen en dat is een groot winstpunt.

Rijden

Tot zover de theorie, dan de praktijk. Hoe rijdt het? Nu hebben de twee elektromotoren (één voor de lage snelheden en één voor hoger tempo) een gezamenlijk maximum vermogen van 150 pk en belangrijker: een koppel van 370 Nm. En die trekkracht heb je zoals bij alle elektrische aandrijving vanaf stilstand. Dat betekent dat de auto extreem soepel en vlot van zijn plek komt, maar ook onderweg vooral op de korte tussensprint heerlijk alert reageert. En dat is veel belangrijker voor het dagelijks gebruik dan de beroemde 0-100 sprint, die met zo'n 9 seconden overigens niet eens heel redelijk is. Je kunt kiezen voor verschillende aandrijf-instellingen. Switch je van 'normal' naar 'sport', dan reageert de auto vlotter op het gaspedaal, en worden de remmen wat sneller aangesproken. In normal merk je namelijk meer van de wissel tussen regenereren en remmen bij het gebruik van het rempedaal. In de mountain-stand zorgt de auto ervoor dat tijdens vlakke stukken en afdalingen de accu wat meer wordt opgeladen dan normaal door de benzinemotor, zodat je genoeg kracht overhoudt voor je beklimmingen. Daarnaast kan je er met een vierde stand 'hold' voor kiezen om de accu zoveel mogelijk te ontzien. Dit kan handig zijn als je weet dat je bij je eindbestemming door de stad moet en je je accucapaciteit liever bewaart tot dat moment. Handig gedaan dat je dit alles zelf kunt bepalen.

Hoe de benzinemotor precies gebruikt wordt, hangt dus gedeeltelijk af van deze standen, maar verder bepaalt de computer dat. Als je accu eenmaal leeg is, merk je wel dat het toerental van de 1.4 wat omhoog gaat als je versnelt, maar er is duidelijk geen strakke lineair link tussen je gaspedaal en de motor. De overgangen tussen de verschillende soorten aandrijving gaan overigens heel erg soepel. Geen schokken, geen koppelingen die je voelt dichtklappen en geen bewegingen in de koets. Helemaal in orde. Wel van groot belang: als de accu leeg is, rijdt de auto merkbaar minder prettig. Je mist het massale koppel dat de elektromotor je biedt als je een gevulde accu hebt. Bovendien is het benzineverbruik vanaf dat moment niet heel denderend. De introductierit was te kort om een reëel verbruik neer te zetten, maar het lijkt erop dat zuiniger dan 1:15 al heeft veel moeite gaat kosten. En dan zijn we nog voorzichtig met schatten.

Veel autogevoel

Het rijden zelf is niet verkeerd. Het sturen gaat redelijk direct en je merkt dat de auto een laag zwaartepunt heeft. Zet je een bocht in, dan helt de auto niet extreem veel over en bij versnellen krijg je uiteindelijk braaf onderstuur. Wel heeft vooral het onderstel vooral achter wat moeite met te snelle links rechtswisselingen, het accugewicht op de achteras deint ietsje te veel door. De demping had daar wat strakker gekund, zonder ESP zou dit in theorie tot overstuur kunnen leiden bij slalom oefeningen. Maar dat ben je wel aan het pushen. Als totaal biedt de Ampera veel meer autogevoel dat bijvoorbeeld een Toyota Prius dat doet. Achterin slechts twee stoelen in plaats van een achterbank (noodzakelijk vanwege het accupakket in het midden) maar daarvoor wel veel ruimte voor de passagiers. De achterbak houdt niet over.

Ben je over de 'spanning' van het nieuwe rijden heen, dan ga je om je hen kijken en merk je dat het materiaalgebruik niet overdreven geweldig is. Het stuur en de knoppen daaromheen komen uit de Insignia en kunnen er nog mee door, maar de middenconsole is één grote lap plastic. Voor zo'n belangrijke auto had dat wel iets mooier gemogen. Hetzelfde geldt voor de grove pook van de versnellingsbak die zich met veel gekraak laat bewegen. Waarom zo ouderwets terwijl er niet eens een mechanische verbinding is? De Amerikaanse roots doen zich hier gelden.

Beide benen op de grond

Evengoed is dat natuurlijk niet waar het bij deze auto omdraait. De Ampera is enig in zijn soort (als we broertje Chevy Volt even negeren) en kan iets teweeg brengen. Je doorbreekt het kip-ei probleem door de Ampera op de markt te brengen. Iedereen snapt: geen auto's betekent geen infrastructuur, en zonder infrastructuur komen de auto's er niet. De Ampera overvleugelt dat probleem. De Nederlandse overheid heeft daar veel voor over, want de Ampera wordt ondersteund door zo'n beetje elke mogelijke belastingvrijstelling. (zie kader). Laadpalen zien we meer en meer, maar het feit dat er eind volgend jaar ongetwijfeld duizenden Ampera's rondrijden in Nederland brengt dat vermoedelijk in een stroomversnelling. Na deze ophemeling toch een opmerking om iedereen even met beide benen op de grond te zetten. Particuliere rijders zullen de Ampera zoveel mogelijk op stroom rijden. De benzinemotor komt er dan enkel aan te pas als het niet anders kan, want waarom zouden ze de hoge brandstofkosten betalen? Ook zullen die mensen deze Opel alleen kopen als ze hem kunnen opladen, niet als ze driehoog achter wonen. Maar hoe zit dat met zakelijke rijders? Die kiezen graag voor de auto enkel en alleen vanwege vrijheid van fiscale bijtelling, of ze nu thuis kunnen laden of niet. En als hun werkgevers ze niet verplichten tot laden, houd je een auto over die verbruikstechnisch helemaal geen wonderen verricht en wel van veel belastingvrijstellingen geniet. Het is een beetje negatieve manier van denken, maar als we zien hoe groot het verschil is tussen wat een zakelijk rijder met een hybride verbruikt versus een particuliere rijder, wilden we het niet onbenoemd laten.

De Ampera wordt vanaf eind dit jaar geleverd. Het is nog niet bekend hoeveel Opel er de komende jaren naar Nederland haalt, maar dat de vraag veel hoger is dan het aanbod staat wel vast. Wil je er een, kan je maar beter haast maken. In Nederland zijn zeventien Opel-dealers bevoegd om de Ampera te verkopen. De auto gaat krap 43.000 euro kosten.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Opel Ampera
Opel Opel Ampera

Uitgelicht aanbod

    Opel Ampera 1.4

    Opel Ampera 1.4

    • 2012
    • 116.000 km

    € 14.900

    Opel Ampera Launch executive 60 kWh Apple Car Play, LED, Leder

    Opel Ampera Launch executive 60 kWh Apple Car Play, LED, Leder

    • 2018
    • 101.092 km

    € 26.690

    Opel Ampera 1.4 Aut. | Leer | Navigatie | Stoelverwarming | Camera |

    Opel Ampera 1.4 Aut. | Leer | Navigatie | Stoelverwarming | Camera |

    • 2012
    • 76.312 km

    € 13.900

Meer Opel Ampera occasions

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Ampera specificaties
  • Opel Ampera occasions
  • Opel Ampera video's
Advies en informatie
  • Opel Ampera tests
  • Opel Ampera gebruikersreviews
  • Opel Ampera index
PREMIUM
Opel Astra PHEV - Test

Opel Astra PHEV - Test

De nieuwe Astra is de eerste Opel die volledig door het nieuwe Stellantis-concern is ontwikkeld....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    5
    • 4 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    7
    • 12 november 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    15
    • 10 september 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    5
    • 1 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    9
    • 1 december 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2013)

    Opel Ampera (2013)

    8
    • 3 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Ampera (2012)

    Opel Ampera (2012)

    1
    • 6 januari 2017
meer reviews
Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

Nog helemaal niet zo lang geleden, was de plug in-hybride het ei van Colombus. Elektrisch rijden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje Rond

    Opel Ampera - 2012 - 311.848 km - Klokje...

    • 25 maart 2019
  • PREMIUM
    Opel Ampera-e

    Opel Ampera-e

    • 7 februari 2017
  • Nieuws
    Opel maakt Ampera flink goedkoper

    Opel maakt Ampera flink goedkoper

    54
    • 3 september 2015
  • Nieuws
    'Geen opvolger voor Opel Ampera'

    'Geen opvolger voor Opel Ampera'

    56
    • 21 juli 2014
  • Nieuws
    Opel Ampera wint prijs AutoBild

    Opel Ampera wint prijs AutoBild

    26
    • 17 september 2013
  • Nieuws
    'Plug-inhybride wordt vaak verkeerd gebruikt'

    'Plug-inhybride wordt vaak verkeerd gebruikt'

    44
    • 4 juni 2013
  • Nieuws
    Driepitter voor Opel Ampera?

    Driepitter voor Opel Ampera?

    24
    • 18 maart 2013
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    133
    • 15 mei 2022
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    12
    • 11 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden