Op zoek naar: Citroën Berlingo - Dacia Lodgy - Landwind CV9
Drie variaties op een ruimtelijk thema
- Henrie Hemmink
- Occasiontest
Op zoek naar goedkope ruimte? De Dacia Lodgy, Citroën Berlingo en Landwind CV9 zijn op de occasionmarkt voordelig te vinden, en kunnen als serieus familietransport ingezet worden.
Laat het wensenlijstje een relatief jonge en erg ruime occasion zien, maar die maandelijks niet te veel uit het huishoudbudget mag snoepen? En staat raffinement (daardoor) ergens onderaan dat lijstje? Dan zou je kunnen kiezen voor een auto van een budgetmerk. Of voor een van een bestelwagen afgeleid model. Of iets totaal onbekends, omdat merk en/of model niet is aangeslagen en nu voor een habbekrats te koop staat. Weet je wat? Van elk van deze mogelijkheden gaan we een representant rijden!
Want laten we wel zijn: heb je een wat groter gezin of een actieve, ruimtevergende hobby, dan zijn genoeg leefen stouwvolume én beheersbare kosten belangrijker dan het zo snel mogelijk ronden van een klaverblad of een modieus interieur dat niet vies mag worden. Wij vonden drie ruime en qua leeftijd en kilometerstand relatief jonge occasions, waarbij in elk geval budgetmerk Dacia niet kon ontbreken. Van bestellers afgeleide personenauto’s zijn er genoeg op de markt, neem de Fiat Doblò, de Renault Kangoo of de Caddy van Volkswagen.
Wij kwamen een Citroën Berlingo tegen waarmee we een blokje om gingen. En dan die witte raaf. Het zoeken daarnaar duurde verrassend kort! De exotische Landwind CV9 wist ons op meerdere fronten aangenaam te verrassen, maar er kleven ook haken en ogen aan deze Chinees.
DACIA LODGY (2013)
Nog immer is Dacia hét budgetmerk bij uitstek, dus dat mag hier niet ontbreken. Wij kozen voor een Lodgy die bij Garage Zaat in Nijmegen staat voor een vraagprijs van € 9.490. Dan heb je de 1.2TCe met Lauréate-uitrusting die het klokje nog niet is rond gegaan. Afleveringskosten en zes maanden Bovag-garantie zijn inbegrepen, dus weet je waar je aan toe bent. Dat geldt ook grotendeels voor deze occasion an sich, want het onderstel is gebaseerd op Renault-techniek, terwijl we zijn krachtbron ook uit diverse Renaults kennen. Qua uiterlijk lijkt het model eerder een stationwagon/familiale (de Lodgy is er ook in 7-persoonsuitvoering, wij reden de vijfzitter) dan een MPV, en daar zijn wij gelukkig mee. Het onderstel is namelijk vrij soft afgesteld. Daardoor wil de Lodgy in scherp genomen bochten best een oortje laten hangen, wat in het geval van een hogere MPV nog sterker het geval zou zijn. Wij menen dat de Lodgy-doelgroep sportieve aspiraties niet hoog op het wensenlijstje heeft staan, dus tillen we hier niet zwaar aan.
Maar … dan hebben we buiten het geblazen 1.2-blokje gerekend, want dat is juist wél van een licht explosief type. Al bij 2.000 tpm komt het maximale koppel van 190 Nm vrij, en dat merk je: hij wil er best aan sleuren en trekken! Besturing en schakeling zetten je weer met beide benen op de grond: nogal ongevoelig van aard. Nu we toch achter het stuur zitten, vallen de harde, maar gemakkelijk schoon te houden kunststoffen op. Eén en ander zit overigens goed in elkaar – geen rammeltjes. Sowieso is deze occasion om door een ringetje te halen. Kijk eens naar die brandschone motorruimte!
Op het gebied van uitrusting en qua veiligheidsvoorzieningen zit de 5-SNZ-85 tussen de Berlingo en de CV9 in. Het ruimteaanbod is uiteraard genereus – we zeiden het al: de Lodgy is er ook als zevenzitter. Meer dan genoeg ruimte op niet meer dan redelijk meubilair voor mens – achterin ook – en bagage. Indien alles is neergeklapt, zit je boven de 2.600 liter! Als we ervan uitgaan dat de Lodgy beproefde Renaulttechniek aan boord heeft en niet te zwaar is (1.156 kilo), dan lijkt ons deze occasion qua maandelijkse kosten het goedkoopste van de drie. Als geheel is de Lodgy niet helemaal homogeen, maar raffinement stond immers toch niet bovenaan ons lijstje en bovendien blinken de andere twee daar evenmin in uit. Al met al veel ruimteauto voor lage kosten.
CITROEN BERLINGO (2011)
Je zou het niet zeggen, maar onderhuids zijn de Dacia Lodgy en de Citroën Berlingo keiharde concurrenten! Het onderstel van de Fransman is namelijk gebaseerd op dat van de C4 Picasso. Dat levert een veel volwassener rijgedrag op ten opzichte van de eerste generatie Berlingo. Wij troffen deze luxe Tendance (onder meer klimaatregeling, modutop, lichten regensensor, privacy glass) aan bij een aanbieder in Oss die de auto zelf uit Duitsland heeft geïmporteerd. Dan is het altijd opletten geblazen, aangezien de oosterburen geen NAP kennen en je dus te maken kunt krijgen met teruggedraaide kilometertellers. De G-773-LG zag en voelde echter fris aan en dat mag ook wel bij nog geen 80.000 km. Alle boekjes waren aanwezig.
In meerdere opzichten is deze occasion het modernste van het geportretteerde trio. Neem de veiligheidsvoorzieningen die resulteerden in vier Euro NCAP-sterren. Het frivole en lichte interieur – met het prettigste meubilair – dat tal van leuke (opberg)vondsten biedt. Over de uitgebreide uitrusting hadden we het al. En dan die ruimte: met alles plat staat zomaar eventjes 3.000 liter tot je beschikking! Daar past dus gemakkelijk een crossmotor of iets dergelijks in, maar zou je dat wel doen? Is het interieur daar niet te mooi, te kwetsbaar voor? Dat moet iedereen zelf maar uitmaken. Reden voor al die ruimte is de bestelwagenopbouw: hoog en met rechte achteren zijkanten. Je merkt dat overigens wél tijdens het rijden: het nogal op-de-bokgevoel is altijd aanwezig, evenals windinvloeden. Ook staat de pook net iets te ver van je af om prettig te kunnen schakelen. Enerzijds is er zichtbaar veel werk aan besteed om het de inzittenden zo gerieflijk mogelijk te maken, anderzijds is het bestelwagengevoel nimmer uit te vlakken.
Ook de Berlingo is dus niet helemaal homogeen. Dat werpt de vraag op of je dan toch niet beter af bent met de reguliere C4 Picasso. Ook daarin zit je hoog, maar die is veel meer personenauto. Vanwege de exploitatiekosten hoef je dat niet te laten: deze auto is met 1.405 kg geen lichtgewicht. De Berlingo is per definitie de duurste en de oudste van het stel. Blijft dus de gigantische ruimte als grootste pluspunt over. En de handige zijschuifdeuren. Je kunt natuurlijk ook als een blok vallen voor het heerlijke no-nonsense karakter van deze goedmoedige lobbes.
LANDWIND CV9 (2014)
‘Ga je de CV9 vergelijken met een Lodgy en een Berlingo? Dat verliest hij”, klinkt het mismoedig uit de mond van verkoper Heino Oosterhout van ex-Landwind-dealer J. van den Heuvel uit Druten. Wij houden echter vol en even later zitten we achter het stuur van de Chinese MPV. Het nette, maar weinig opzienbarende model uit de Jiangling-fabrieken was hier nooit populair. Het gevolg is een occasion die van onze drie de jongste en goedkoopste is (vraagprijs inclusief afleveringskosten en zes maanden Bovaggarantie) plus gezegend met veruit de laagste kilometerstand! Als tegenwaarde voor je geld is de CV9 simpelweg niet te kloppen.
Ook qua weggedrag, besturing en schakeling is hij niet mínder geraffineerd dan de Citroën of de Dacia. Hij doet gewoon zijn ding, mits je niet te veel van de auto verlangt. Doe je dat wel, dan komt de atmosferische 1.6 al snel adem te kort en trakteert de VGI je bij snelwegsnelheden op een flinke portie motorlawaai, met bijna 4.000 toeren. Als we bij terugkomst onze bevindingen melden, is Heino optimistischer: “Je kunt hem best vergelijken met een Hyundai of Kia van tien jaar geleden.” Nou, daar is toch niets mis mee? Wat wel mis is, is het summiere veiligheidsniveau. Twee airbags en ABS is alles wat je krijgt. Twintig jaar geleden was dat al niet vermeldenswaardig, net als zijn twee Euro NCAP-sterren.
De gebruikte materialen zijn op het oog netjes, maar hier en daar zijn we minder enthousiast. Een zichtbare isolatiestrip achter het dashboard die bij zonlicht in de voorruit reflecteert, de baard van de inklapbare sleutel die nu al slapjes in de vlag zit, dat soort dingen. En dan is er die merkwaardige stoelopstelling. Omdat de achterbank maar twee gordels heeft, is de Landwind een vierzitter. Ons model heeft iets wat lijkt op het Flex7-systeem van de Opel Zafira. Twee wegklapbare zittingen maken er een zespersoonsauto van. Waar die hun bagage dan moeten laten, is ons een raadsel, want veel bagageruimte blijft er niet over. En waar laat je het onderhoud uitvoeren? Hoe kom je aan onderdelen? Er is een handvol Landwind-dealers geweest, die volgens de verkoper nog genoeg voorraad hebben. Voor een korte tijd lijkt dat oké, maar op de langere termijn?
Want ons lijkt de CV9 typisch zo’n auto die je koopt om hem helemaal op te rijden. Zo houd je je maandelijkse autokosten stevig in de hand, maar wel met de nodige vraagtekens. Je rijdt in elk geval iets exclusiefs, en dat is ook wat waard. Toch?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.