Op zoek naar: Toyota Avensis - Renault Laguna - Ford Mondeo

Bagagebakken

AutoWeek 21 2018
AutoWeek 21 2018
AutoWeek 21 2018

Je leest het in AutoWeek 21 2018

Moeilijk is het niet om een stationwagon uit het D-segment te vinden. Alle grote fabrikanten – van Alfa Romeo tot Volvo – hebben wel zo’n model in het gamma (gehad). Van no-nonsense tot premium, van comfortabel tot sportief – de keuze is reuze. Ook voor ons budget. Omdat we een qua leeftijd en kilometerstand niet al te ervaren auto willen, blijven we met onze beide benen op de grond en gaan we rijden met ‘nuchtere’ occasions. Voor de particulier is diesel weinig interessant, vandaar de keuze voor benzinedrinkers. Ze hebben alle een inhoud van twee liter (downsizing was nog geen gemeengoed) en zijn goed voor 140 tot 150 pk. Daarmee kom

TOYOTA AVENSIS WAGON (2009)

Voor een multi-inzetbare pakezel is betrouwbaarheid één van de belangrijkste vereisten. De Toyota Avensis Wagon zou je bijna blind kopen. Maar laat van dit trio nu net deze auto als enige een ingrijpende reparatie achter de rug hebben! Een nieuwe koppeling na 130.000 km, da’s best snel. Toyota-dealer Spiering & Pluym: “De vorige, tweede eigenaar had wat moeite met schakelen. Hij rijdt nu een automaat. Uit voorzorg hebben we de koppeling vervangen, inclusief drukgroep.” Netjes. Ook heeft de 28-TT-FV volgens de RDW een terugroepactie openstaan wegens mogelijke airbagproblemen. “Die reparatie wordt verricht bij aflevering”, horen we. Inclusief afleveringskosten en zes maanden Bovaggarantie gaat hij weg voor € 9.489. Voor dat geld krijg je een auto die een stuk ouder is dan zijn tegenstrevers. Deels ligt dat aan de faam van het merk, deels aan de omvangrijke uitrusting.

Naast de zaken die een decennium geleden gebruikelijk waren, heeft de Toyota verwarmbare plus elektrisch verstelbare voorstoelen (bij de Mondeo is enkel de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar), inklapbare buitenspiegels en een trekhaak. Daarnaast hebben de Avensis en de Mondeo een knieairbag voor de bestuurder, parkeersensoren rondom (de Laguna alleen achter), leren bekleding en privacyglass achter. De Toyota en Renault hebben xenonverlichting en koplampsproeiers. De Ford verleidt met een verwarmbare voorruit, sportstoelen en rolgordijnen in de achterportieren, de Renault met een zesbak, automatisch inschakelende verlichting en een snelheidsbegrenzer.

De Toyota is een auto voor de stille genieter, want het is een wat ongeïnspireerde vierwieler. De krachtbron (147 pk, 196 Nm, 0-100 km/h in 9,6 seconden, top 210 km/h) doet zonder morren zijn werk. Besturing, transmissie en onderstel geven weinig feedback, zodat je ontspannen, maar wat vreugdeloos rijdt. Het dashboard is duidelijk, maar de grote knoppen zijn wat grofstoffelijk. Wel is de kwaliteit goed. Zowel de Renault (knikkend geluid bij het openen en sluiten van het linker voorportier) als de Ford (loslatende strip op de dorpel bij het linker achterportier) kregen we niet foutloos mee, maar de Avensis liet geen steken vallen. Mooi is het heldere geluid van de audio, minder fraai het rempedaal dat je (te) diep moet intrappen. Een pretentieloze auto, die zijn nieuwe eigenaar tot tevredenheid zal stemmen. Maar wij kijken een deurtje verder.

RENAULT LAGUNA ESTATE (2010)

Als het gaat om betrouwbaarheid, is de Renault Laguna een verhaal apart. De tweede generatie, die in 2001 op de markt kwam, dreef veel eigenaren tot wanhoop vanwege allerlei elektronisch malheur. De facelift in 2005 verhielp de grootste problemen en de volgende Laguna (2007) was ronduit betrouwbaar. Toch was zijn naam dermate besmet geraakt, dat er maar weinig kopers waren. En de afschrijving was behoorlijk. De occasionzoeker lijkt spekkoper te zijn, want voor weinig méér dan de prijs van de Avensis rijd je deze dik drie jaar jongere Laguna.

Bij de Laguna was navigatie standaard, terwijl de eerste Avensis-eigenaar er € 3.200 voor heeft moeten neertellen! Merk je iets van het leeftijdsverschil? Aan gadgets als de startknop, elektrische parkeerrem en sleutelkaart merk je dat deze auto van een jongere generatie is, hoewel de ‘beruchte’ Laguna die sleutelkaart ook al had. Ons ontgaat overigens het nut hiervan; we werden er geen vrienden mee. Wél goed zijn de hendels in de bagageruimte waarmee je de achterbank in delen kunt neerklappen. Binnenin vallen de huiselijkheid en de verzorgde afwerking op, evenals het meubilair, dat het prettigste zit van dit trio. Alleen de korte stoelzittingen vóór doen wat afbreuk aan het comfort aan boord van de Laguna.

Zo meenemen kost overigens € 9.450, inclusief afleveringskosten en zes maanden Bovag-garantie laat het prijskaartje € 10.045 zien. Op de weg wordt het comfortplaatje consequent voortgezet. Besturing en bak laten zich licht bedienen. In combinatie met het goedmoedig geveerde onderstel zorgt dit voor ontspannen reizen, maar evenals de Avensis is de Laguna bepaald geen actieve metgezel. Omdat wij wel houden van een beetje communicatie tussen mens en machine, vinden we die gevoelloosheid minder prettig, maar dat is persoonlijk. Dat kan ook gezegd worden van de portemonnee.

Welnu, de Laguna heeft een brandstofbesparende zesbak aan boord (minder toeren, dus minder motorgeluid en minder slijtage), de Avensis zit qua gewicht in een gunstiger wegenbelastingtarief. Voor de Ford geldt geen van beide. Zonder hem te declasseren (qua kilometerkostprijs zijn de verschillen naar verwachting klein), zou het zomaar kunnen dat de Duitser de duurste kostganger is en de Laguna, gezien zijn lage kilometerstand, de kleinste maandelijke aanslag op het huishoudbudget doet.

FORD MONDEO WAGON (2009)

Deze Mondeo staat qua bouwjaar, kilometerstand en motorvermogen mooi tussen de andere twee kandidaten in. De prijs lijkt het hoogst, maar ís het laagst! Bij Ford-dealer Van der Burgh in Vierpolders/Brielle zijn de afleveringskosten (inclusief zes maanden Bovag-garantie) namelijk bij de prijs inbegrepen. Dan krijg je onder meer een volle tank (70 l) brandstof, terwijl Toyota een halve tank (30 l) levert en Renault voor € 25 tankt.

De Mondeo oogt zelfverzekerd en assertief, terwijl de Laguna niet echt karakteristiek is en de Avensis zelfs wat anoniem. Binnenin een verrassing: de voormalige eigenaar heeft roodleren bekleding laten aanbrengen! Je moet ervan houden, maar het geeft het interieur van deze zwarte Ford beslist meerwaarde; je rijdt iets bijzonders! En over rijden gesproken: ten opzichte van de Avensis en Laguna vaart de Mondeo zijn eigen koers. Stuur en pook vergen wat meer kracht, maar geven in ruil daarvoor ook meer feedback. Waar je na een forse rit onbewogen uit zijn tegenstrevers stapt, vind je het bij de Ford bijna jammer dat je bent gearriveerd en zou je graag nog een extra rondje willen maken. Sturen is een feestje, het uiterlijk maakt de verwachtingen waar (dat geldt ook voor de Avensis, maar minder voor de Laguna).

Uitstekend is de binnenruimte, toch dé reden van aanschaf van dit soort bakbeesten. De Mondeo lijkt de grootste, is dat ook, maar de verschillen vallen mee. Hij meet 4,83 m, de kortste is de Avensis (4,72 m). Dit optisch bedrog komt door de wielbasis, die bij de Ford wel duidelijk de grootste is. Als we het meetlint erbij pakken, heeft de Mondeo de meeste been- én hoofdruimte voorin (de Laguna de minste been-, de Avensis de minste hoofdruimte). Achterin biedt de Laguna de minste beenruimte, maar de meeste hoofdruimte, bij de Avensis is dat precies andersom en de Mondeo zit er tussenin. Vóór en achter heeft de Ford de grootste interieurbreedte, de Laguna is voorin het smalst, de Avensis achterin.

Alles bij elkaar genomen blijkt de Ford het ruimst. Dat geldt ook helemaal achterin: in de kofferbak past 554 l, met de achterbank omlaag zelfs 1.745 l. Die ruimte is bovendien optimaal te benutten: het maximum laadvermogen is maar liefst 802 kg (Renault: 575 kg, Toyota 555 kg). Daarnaast mag de Ford 1.500 kg trekken (Renault 1.300 kg, Toyota 1.400 kg). We begonnen met de constatering dat de Mondeo mooi tussen de Avensis en de Laguna in past. We zaten fout: hij is de veelzijdigste van het stel.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren