Op de rollenbank - VW Polo GTI Cup Edition
Dikbetaald vermogen
66 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (66) (gesloten)
Lekker zo laten, niet chippen, lekker origineel en meer geld waard ipv dat het rag bak wordt!!! Leuke auto...
Aan de andere kant kan het makkelijk aan wat kleins liggen. Net wat minder lekker kunnen ademen door wat vuil in uit- of inlaattraject, bijvoorbeeld.
Zal wel een prijskaartje aanhangen.
Veel rijplezier met deze vette bak.
@ jaap veldman: "Chippen" is hetzelfde als het motormanagement aanpassen. Jij bedoelt met "Niet doen" de ouderwetse powerbox. Daar zit inderdaad veel troep bij. Veel van die boxjes verhogen alleen de turbodruk en brandstoftoevoer.
Er is weinig mits met het professioneel tunen van een dergelijke Polo. Onderstel en remmen zijn gebouwd op performance, zeker bij zo'n Cup-Edition. 210PK of zelfs 230PK met wat andere aanpassingen moet probleemloos mogelijk zijn. De 1.8T is een oersterk blok.
Persoonlijk denk ik van niet. Had deze Polo RON 98 in de tank? En de vorige tank? Het werkt pas na ca. 1 volle tank.
Citaat;
Het is aldaar een 'statische' bank, d.w.z. de auto wordt op een bepaald toerental gezet, waarna met de remkracht op de rol gebruikt om het toerental constant te houden.
Dit doe je bij meerder toerentallen zodat je de meetpunten krijgt om een grafiek uit te kunnen zetten.
Is dus niet erg nauwkeurig (zeg maar: grof) en nog minder als je toerental afleest van de toerenteller ipv de motor.
Voor de rollenbank artikelen van Autoweek is het prima (altijd mooie cijfers) maar als je dan naar een keer naar een andere Dyno gaat valt het verschil al heel snel op.
Had dan gelijk een Clio RS gekocht, had je sowieso gelijk al iets van 200 pk gehad en in alle opzichten een betere auto. En nog voordeliger ook. Pfff 10.000 euro voor 23 pk....
Misschien heeft een gewone Polo GTI wel 7 pk meer dan opgegeven. Dan is het verschil nog maar 16pk.....
Maar voor 10K krijg je niet alleen pk´s. Er zit echt wel wat meer op voor dat geld.
Allereerst, de rollenbank van Beek is inderdaad nogal 'optimistisch' en als gebruiker zelf slechts een paar meetpunten bepaald ook redelijk grof.
Zolang de bank vooral gebruikt voor het meten van het resultaat van doorgevoerde wijzigingen is dat geen probleem uiteraard, maar het maakt het vergelijken van de resultaten van diverse rollenbanken wel erg moeilijk (zeg maar onmogelijk).
Voor wat betreft de VW Polo GTI Cup het volgende.
Autovisie heeft een maand of twee geleden een hele batterij aan snelle kleine GTI-tjes op de rollenbank gehad.
Resultaat: GEEN VAN DE GETEST AUTO'S HAALDE DE FABRIEKSOPGAVE.
Vrijwel al deze GTItjes hebben een turboblok waarbij op het moment dat de zaak heet wordt het vermogen soms behoorlijk terugloopt. Dit wordt veroorzaakt omdat de inlaattemperatuur (sterk) oploopt en minder lucht betekent nu eenmaal minder vermogen.
Uitgaande van een optimistische bank. Dan is het met deze Polo weg erg triest gesteld.
Ik heb de test gevonden. Zie pagina 6. http://www.fordmediacenter.nl/persberichten/513/documents/Autovisie%20Super%20Test.pd f1388.pdf
Daar zie je dat de Ibiza Cupra met hetzelfde blok als deze Polo ook maar 175,5 pk scoort op Ron 98.
Er is dus niks aan de hand met deze Polo. De bank bij Beek klopt dus wel.
En een 'special' Polo??
Ha Ha!
Zou er nog een sperr op gooien als die er nog niet op zit, want die snelle kabouter voorwielaandrijver hebben te veel last van wheelspin door zwakke tractie.
Koppel is trouwens belangrijker dan de pk's, dus met 235 Nm zit het nog goed met de Polo.
Mogelijk kan oververhitting tot correcties van de ECU leiden, een turbomotor is dus is sterker afhankelijk van de atmosferische omstandigheden. Misschien helpt een race intercooler met een iets hoger koelvermogen nog wat.
Misschien nieuwe bobines en bougies met de juiste warmte graad, elk detail moet kloppen.
De meeste chippers?
Mijn advies ga naar JD Engineering in Lochem, de VAG specialist bij uitstek.
En laat hem daar "op maat" chippen, dit is eigenlijk de enige juiste manier om een auto aan te passen.
Daarbij, eerst aanpassen wat je wilt doen en daarna pas chippen. Ander moet je hem opnieuw af laten stellen :-)
Mooie auto btw!!
Dit blok kent zeer veel tunings mogelijkheden.
En idd net wat Poulusma aangeeft naar JD !! echt de beste VAG chipper.
Mijn S3 die ik een paar jaar geleden heb gehad is ook bij JD geweest, 260pk 350nm
De S3 8l heeft hetzelfde blok maar een grotere turbo/intercooler.
De eigenaar spat niet van het scherm kwa enthousiasme
Dit blokje van deze auto is gewoon kern gezond!
succes verder met de auto
Denk niet dat hij deze auto nieuw heeft gekocht.
Poulusma heeft gelijk: JD is de beste, tuner op dat gebied, ook qua rollenbank.
Idd eerst HW aanpassen en dan laten mappen op de bank.
Maar ik als je een polo heb met 210 pk heb je een vliegtuig op wielen
http://www.autoblog.nl/nieuws/afrojack-heeft-pech-met-zijn-audi-rs6-61235
Is het nieuw om te roepen dat Nm's belangrijker zijn dan Pk's ??
Wat een kul is dat. Nm is belangrijk in het terrein. Tractie en koppel. Het is altijd een samenspel maar geloof mij, als jij 700 Nm hebt en 3 Pk komt je autootje niet echt van zijn plek. Naar mijn mening hebben de sportiefste motoren relatief veel Pk's en relatief weinig Nm's . (denk aan S2000 of een RX-8).
Leg mij die eens uit??
Enkel een schoonluchtfilter zou wat kunnen schelen maar voor de rest ??
Nou ik heb meer vertrouwen in de ouderwetste 1.8 20vt dan de nieuwere tsi.
Vind het wel mager voor zo'n motor doen andere auto's toch stukken beter. Die leveren tenminste koppel meer dan fabriek opgave.
1 pk meer mag 100 euro kosten
Dan is JD een stuk goedkoper
Dat was bij atmosferische motoren het geval. Moeilijker om extra pk's uit tuning te krijgen.
Lekker scheurijzer zo'n Polo. Ik wist het wel, chipmeister mocht zijn gang gaan.
het is een compleet pakket wat je koopt en niet alleen het aanpassen van met motormanagement.
jammer dat ie een paar PK tekort komt. De 1.8T is een beresterk blok dat vermogens tot 300 PK goed kan handlen.
Ik zou hem bij JD in lochum neerzetten voor motorische aanpassingen.
de enige echte VAG specialist van nederland op motorisch gebied
Leg eens uit, een motor met 700 Nm en 3 Pk, bij welk toerental is dat?
Hoop dat 'ie 'm iig optisch origineel laat, motorisch moet er nog wel wat winst te boeken zijn....
Wel leuk voor je, dat je auto 263 ipv 245 Pk heeft, maar het zegt de kenner geen moer.
Een 328 heeft 245 Pk bij 5000 rpm. Heeft jouw auto 263 Pk bij 5500 rpm, dan is je winst praktisch gezien weinig.
Veel beter vergelijkingsmateriaal krijg je door de koppelkromme af fabriek naast de gemeten koppelkromme te leggen.
Dit is ook de reden waarom de BMW V10 destijds de beste motor was in F1, toen er nog concurrentie was op het gebied van motoren. Dat juweel kon meer toeren aan dan de concurrentie, op een gegeven moment zo'n 20.000 rpm en leverde daardoor naar schatting 25-50 PK meer dan de respectievelijke concurrenten. Jammer dat het chassis van Williams niet zo goed was in die dagen maar aan de andere kant is het daardoor nog knapper dat de motor zo goed was dat op banen met lange rechte stukken (in het bijzonder Monza en de oude Hockenheimring) de Williams-BMW onverslaanbaar was. De snelste ronde ooit in F1 staat zelfs nog steeds op naam van Montoya in de Williams-BMW op Monza. Tsja, voorsprong door techniek he...
Je vergeet nog een heel erg belangrijk aspect, gewicht!
Hier speciaal voor jou
313 Pk houdt 381 Pk bij.
http://www.youtube.com/watch?v=-CdI60lfaio
Hier deze test zal je wel aanspreken, allemaal auto's met een goede gewichtsverdeling, inclusief vergelijking van PK/koppelkromme's vanaf foto 20 en implicaties.
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/bmw-530d-535d-m550d-un d-alpina-d5-biturbo-basisversion-oder-durchzugsbulle-4854616.html
JD haalt er meer uit en beter
En ik geloof niet dat deze meneer de wagen nieuw heeft gekocht.
7pk minder is in principe niet erg. JD kan het zo aanpassen naar een hoger vermogen....
Meeste polo's van deze bouwjaren zijn bekrast en zien er echt cheap uit. Deze is in ieder geval netjes bijgehouden. Ben wel benieuwd wat dat cup edition idd inhoud, ik zie eigenlijk zo geen verschil met de normale gti...
Alleen dat shot in het interieur... damn een kia van die leeftijd ziet er nog moderner uit. Vreemd eigenlijk dat daar niet echt 'tunings paketten' voor zijn... Daar kijk je uiteindelijk zelf al die tijd tegenaan.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/13/polo-cup-edition-snelste-polo- aller-tijden
Voor de 10.000 euro meer ten opzichten van de polo gti kreeg de cup edition een andere body kit, grotere dak spoiler, 17 inch velgen en 30pk meer.
Had ook verhalen gehoord over een andere turbo maar weet dat niet zeker.
Wat ik wel weet dat er toen euro95 in de tank zat niet elk tank station heeft euro98 helaas, meschien dat de uitslag daardoor wat lager kwam dan gehoopt.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.