AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Op de rollenbank - VW Polo GTI Cup Edition

Dikbetaald vermogen

66 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 35 2013
AutoWeek 35 2013

Je leest het in AutoWeek 35 2013

Een Volkswagen Polo GTI is natuurlijk een gedoodverfde kandidaat om eens plaats te nemen op de rollenbank. Maar nog veel interessanter is de Cup Edition. Die leverde destijds tegen forse bijbetaling nóg meer pk's. Zitten die er nog wel allemaal in?

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
7 pk vind ik te overzien maar toch wat hoog. Zo oud is dat ding toch niet of wel? Zie wel eens betere resultaten...

Lekker zo laten, niet chippen, lekker origineel en meer geld waard ipv dat het rag bak wordt!!! Leuke auto...
RS2
RS2
  • 0
Lekker chippen. Meer PK's is meer plezier, en meestal worden ze zuiniger...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij moet de auto NIET laten chippen. Dat is super slecht voor de auto. Hij moet het motormanagement aan laten passen, dat doen ze handmatig en halen ze gewoon het maximale vermogen uit het blok door de geknepen software aan te passen!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een Club Edition, dus is het natuurlijk wel een auto waarbij die 7 pk iets meer pijn doen dan gemiddeld.
Aan de andere kant kan het makkelijk aan wat kleins liggen. Net wat minder lekker kunnen ademen door wat vuil in uit- of inlaattraject, bijvoorbeeld.
vettebak
vettebak
  • 0
1.8je in de Polo, goed voor meer dan 210pk zoals Audi heeft bewezen met de S3 en TT.
Zal wel een prijskaartje aanhangen.

Veel rijplezier met deze vette bak.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jaap veldman. is dat niet chippen?
Gubstra
Gubstra
  • 0
7 pk, dat is toch nauwelijks meer dan een meetfout. Leuk speelgoed.
Maarten 760
Maarten 760
  • 0
173pk is netjes. Wellicht dat hij met een filterwissel/kleine beurt en het tanken van 98-benzine al de 180PK haalt.

@ jaap veldman: "Chippen" is hetzelfde als het motormanagement aanpassen. Jij bedoelt met "Niet doen" de ouderwetse powerbox. Daar zit inderdaad veel troep bij. Veel van die boxjes verhogen alleen de turbodruk en brandstoftoevoer.

Er is weinig mits met het professioneel tunen van een dergelijke Polo. Onderstel en remmen zijn gebouwd op performance, zeker bij zo'n Cup-Edition. 210PK of zelfs 230PK met wat andere aanpassingen moet probleemloos mogelijk zijn. De 1.8T is een oersterk blok.
MWT
MWT
  • 0
Men zegt dat de bank van Beek overdrijft. Mijn auto had daar 263pk ipv de opgegeven 245pk (km stand 2500)
Persoonlijk denk ik van niet. Had deze Polo RON 98 in de tank? En de vorige tank? Het werkt pas na ca. 1 volle tank.

Citaat;
Het is aldaar een 'statische' bank, d.w.z. de auto wordt op een bepaald toerental gezet, waarna met de remkracht op de rol gebruikt om het toerental constant te houden.
Dit doe je bij meerder toerentallen zodat je de meetpunten krijgt om een grafiek uit te kunnen zetten.
Is dus niet erg nauwkeurig (zeg maar: grof) en nog minder als je toerental afleest van de toerenteller ipv de motor.
Voor de rollenbank artikelen van Autoweek is het prima (altijd mooie cijfers) maar als je dan naar een keer naar een andere Dyno gaat valt het verschil al heel snel op.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En hij lacht als een boer die kiespijn heeft; volgens mij had ie gehoopt dat er veel meer pk's in zaten...

Had dan gelijk een Clio RS gekocht, had je sowieso gelijk al iets van 200 pk gehad en in alle opzichten een betere auto. En nog voordeliger ook. Pfff 10.000 euro voor 23 pk....
Bartone
Bartone
  • 0
1.8T blok is het meest getunede blok ter wereld: gewoon doen! Mijn Sharan ging 12 jaar geleden (SKN) van 150 naar 195 pk en van 210 naar 265 Nm. Probleemloos.
MWT
MWT
  • 0
@HenkP,

Misschien heeft een gewone Polo GTI wel 7 pk meer dan opgegeven. Dan is het verschil nog maar 16pk.....
Maar voor 10K krijg je niet alleen pk´s. Er zit echt wel wat meer op voor dat geld.
MvM
MvM
  • 0
@MWT

Allereerst, de rollenbank van Beek is inderdaad nogal 'optimistisch' en als gebruiker zelf slechts een paar meetpunten bepaald ook redelijk grof.
Zolang de bank vooral gebruikt voor het meten van het resultaat van doorgevoerde wijzigingen is dat geen probleem uiteraard, maar het maakt het vergelijken van de resultaten van diverse rollenbanken wel erg moeilijk (zeg maar onmogelijk).

Voor wat betreft de VW Polo GTI Cup het volgende.
Autovisie heeft een maand of twee geleden een hele batterij aan snelle kleine GTI-tjes op de rollenbank gehad.
Resultaat: GEEN VAN DE GETEST AUTO'S HAALDE DE FABRIEKSOPGAVE.

Vrijwel al deze GTItjes hebben een turboblok waarbij op het moment dat de zaak heet wordt het vermogen soms behoorlijk terugloopt. Dit wordt veroorzaakt omdat de inlaattemperatuur (sterk) oploopt en minder lucht betekent nu eenmaal minder vermogen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Grotere intercooler plaatsen dus.
MWT
MWT
  • 0
@MvM,

Uitgaande van een optimistische bank. Dan is het met deze Polo weg erg triest gesteld.
MWT
MWT
  • 0
@MvM,

Ik heb de test gevonden. Zie pagina 6. http://www.fordmediacenter.nl/persberichten/513/documents/Autovisie%20Super%20Test.pd f1388.pdf
Daar zie je dat de Ibiza Cupra met hetzelfde blok als deze Polo ook maar 175,5 pk scoort op Ron 98.
Er is dus niks aan de hand met deze Polo. De bank bij Beek klopt dus wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@henkp; welke renault je ook bekijkt, deze zal nooit een "betere" auto zijn dan een ander, hooguit hetzelfde of minder degelijk met evt meer pk's...of dat beter is, en laten we vooral niet over mooier praten, dat is natuurlijk een eigen mening, geen feit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@henkp; welke renault je ook bekijkt, deze zal nooit een "betere" auto zijn dan een ander, hooguit hetzelfde of minder degelijk met evt meer pk's...of dat beter is, en laten we vooral niet over mooier praten, dat is natuurlijk een eigen mening, geen feit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Special edition van een POLO?!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ken wel een handjevol aan Renaults die heel wat beter zijn dan hun sportieve concurrentie!

En een 'special' Polo??
Ha Ha!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voor de 10.000 euro is wel meer gebeurd dat alleeen wat meer motorvermogen.
Zou er nog een sperr op gooien als die er nog niet op zit, want die snelle kabouter voorwielaandrijver hebben te veel last van wheelspin door zwakke tractie.
Koppel is trouwens belangrijker dan de pk's, dus met 235 Nm zit het nog goed met de Polo.
Mogelijk kan oververhitting tot correcties van de ECU leiden, een turbomotor is dus is sterker afhankelijk van de atmosferische omstandigheden. Misschien helpt een race intercooler met een iets hoger koelvermogen nog wat.
Misschien nieuwe bobines en bougies met de juiste warmte graad, elk detail moet kloppen.
Japanese Minded
Japanese Minded
  • 0
Haha, wat een nonsens om nog meer geld in dit Po-lootje te steken. In de praktijk gebruik je het vermogen toch zelden. Het is grappig dat er veel liefhebbers meedenken en zich er ook wel wat onbedoeld mee bemoeien ;-)
Poulusma
Poulusma
  • 0
@ Eigenaar van de auto

De meeste chippers?
Mijn advies ga naar JD Engineering in Lochem, de VAG specialist bij uitstek.
En laat hem daar "op maat" chippen, dit is eigenlijk de enige juiste manier om een auto aan te passen.
Daarbij, eerst aanpassen wat je wilt doen en daarna pas chippen. Ander moet je hem opnieuw af laten stellen :-)
Mooie auto btw!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nu het een vw is wordt de 7 pkr gerelativeerd had het een ford of opel geweest de reacties zouden wel anders zijn
Bofkont
Bofkont
  • 0
Leuke wagen met echt een geweldig oer degelijk blok, zo goed maakt VAG ze helaas niet meer.
Dit blok kent zeer veel tunings mogelijkheden.
En idd net wat Poulusma aangeeft naar JD !! echt de beste VAG chipper.
Mijn S3 die ik een paar jaar geleden heb gehad is ook bij JD geweest, 260pk 350nm
De S3 8l heeft hetzelfde blok maar een grotere turbo/intercooler.

De eigenaar spat niet van het scherm kwa enthousiasme
Dit blokje van deze auto is gewoon kern gezond!
fredboz
fredboz
  • 0
Op de video lieten ze ook de binnenkant even zien en ik moet zeggen wat ziet dat er allemaal gedateerd uit zeg van die polo. ja je kunt zeggen zeer mooi afgewerkt en degelijk misschien maar ook de buitenkant , het zal wel aan mij liggen maar ik zie er weinig speciaals aan. ik denk dat als je zo veel geld voor een auto uit wil geven ongeacht het merk dat je toch wel met iets specialers wilt rijden.

succes verder met de auto
Bofkont
Bofkont
  • 0
fredboz

Denk niet dat hij deze auto nieuw heeft gekocht.
RS2
RS2
  • 0
@ eigenaar

Poulusma heeft gelijk: JD is de beste, tuner op dat gebied, ook qua rollenbank.

Idd eerst HW aanpassen en dan laten mappen op de bank.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb ook een polo GTI, maar geen cup edition een normale 2012, zou ook 180 pk moeten hebben. Ben benieuwd wat die zou aangeven.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@maarten 760 & @Gubstra Nee Chiptunning is een powerbox er op zetten en bijvoorbeeld alles 20% omhoog, compressie lucht inlaat benzine toevoer en software engineering is software aanpassen en de nulletjes en de eentjes aanpassen oftewel beter voor de auto!. Mijn broer werkt in die business vandaar ( www.digicar.nl )

Maar ik als je een polo heb met 210 pk heb je een vliegtuig op wielen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mager resultaat maar wat verwacht je van het merk waar je als je 150K neerlegt na een maandje al langs de kant van de weg staat:

http://www.autoblog.nl/nieuws/afrojack-heeft-pech-met-zijn-audi-rs6-61235

MKa
MKa
  • 0
Mijn 1.8TSI pers er ook met gemak 210PK uit met 340Nm. Dus denk dat deze ook wel iets meer in zijn mars heeft. Heb er nu al meer dan 100K km mee gereden zonder enkel probleem.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Trollhättan

Is het nieuw om te roepen dat Nm's belangrijker zijn dan Pk's ??
Wat een kul is dat. Nm is belangrijk in het terrein. Tractie en koppel. Het is altijd een samenspel maar geloof mij, als jij 700 Nm hebt en 3 Pk komt je autootje niet echt van zijn plek. Naar mijn mening hebben de sportiefste motoren relatief veel Pk's en relatief weinig Nm's . (denk aan S2000 of een RX-8).
Anoniem
Anoniem
  • 0
vaak met een beurtje zijn de ontbrekende pks er weer bij.
Bofkont
Bofkont
  • 0
mpowerrr

Leg mij die eens uit??
Enkel een schoonluchtfilter zou wat kunnen schelen maar voor de rest ??
Bofkont
Bofkont
  • 0
MKa

Nou ik heb meer vertrouwen in de ouderwetste 1.8 20vt dan de nieuwere tsi.
Astennu
Astennu
  • 0
30 PK voor 10000 euro en dan daar na zo'n tijd al weer 7 kwijt van zijn :
Vind het wel mager voor zo'n motor doen andere auto's toch stukken beter. Die leveren tenminste koppel meer dan fabriek opgave.
Anoniem
Anoniem
  • 0
23pk voor 10000 euro. Das een dompert, dure bedoening.
Anoniem
Anoniem
  • 0
euhh, oude spreuk ooit gehoord van een tuner:

1 pk meer mag 100 euro kosten
Bofkont
Bofkont
  • 0
Flame17

Dan is JD een stuk goedkoper
Anoniem
Anoniem
  • 0
@flame
Dat was bij atmosferische motoren het geval. Moeilijker om extra pk's uit tuning te krijgen.

Lekker scheurijzer zo'n Polo. Ik wist het wel, chipmeister mocht zijn gang gaan.
Marktplaats
Marktplaats
  • 0
de cup edition is meer te vergelijken met een Abarth Grande Punto SS pakket
het is een compleet pakket wat je koopt en niet alleen het aanpassen van met motormanagement.
jammer dat ie een paar PK tekort komt. De 1.8T is een beresterk blok dat vermogens tot 300 PK goed kan handlen.
Ik zou hem bij JD in lochum neerzetten voor motorische aanpassingen.
de enige echte VAG specialist van nederland op motorisch gebied
gheirunah
gheirunah
  • 0
dit is een leuke gti zeg. Lekker in doorrijden. enne alleen chippen als de auto het kan hebben.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is exact dezelfde motor als in de Octavia RS en die die van mij ging bij Vmax in Duitsland van 150 pk aan de wielen naar 180 pk aan de wielen, ongeveer 180 pk naar 210-215 pk dus... En reed echt veel beter!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Dreetjuh

Leg eens uit, een motor met 700 Nm en 3 Pk, bij welk toerental is dat?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke video en dito auto, en volgens mij is de eigenaar zo trots als 'n pauw op z'n Polo maar is hij alleen een beetje cameraschuw.

Hoop dat 'ie 'm iig optisch origineel laat, motorisch moet er nog wel wat winst te boeken zijn....
Anoniem
Anoniem
  • 0
@MWT

Wel leuk voor je, dat je auto 263 ipv 245 Pk heeft, maar het zegt de kenner geen moer.

Een 328 heeft 245 Pk bij 5000 rpm. Heeft jouw auto 263 Pk bij 5500 rpm, dan is je winst praktisch gezien weinig.

Veel beter vergelijkingsmateriaal krijg je door de koppelkromme af fabriek naast de gemeten koppelkromme te leggen.
JelleNetherlands
JelleNetherlands
  • 0
@VroemKa het is een CUP Edition geen Club Edition... het is geen Opel! :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ai Ghanz, de druiven zijn weer zuur zo te lezen. Je gegoochel met cijfertjes klopt ook niet helemaal; als je max 263 pk hebt bij 5500 toeren en je racet tegen iemand die max 245 pk heeft bij 5000 toeren dan win je wel degelijk, tenminste als je een beetje kan schakelen.

Dit is ook de reden waarom de BMW V10 destijds de beste motor was in F1, toen er nog concurrentie was op het gebied van motoren. Dat juweel kon meer toeren aan dan de concurrentie, op een gegeven moment zo'n 20.000 rpm en leverde daardoor naar schatting 25-50 PK meer dan de respectievelijke concurrenten. Jammer dat het chassis van Williams niet zo goed was in die dagen maar aan de andere kant is het daardoor nog knapper dat de motor zo goed was dat op banen met lange rechte stukken (in het bijzonder Monza en de oude Hockenheimring) de Williams-BMW onverslaanbaar was. De snelste ronde ooit in F1 staat zelfs nog steeds op naam van Montoya in de Williams-BMW op Monza. Tsja, voorsprong door techniek he...
Bofkont
Bofkont
  • 0
V12 LMR

Je vergeet nog een heel erg belangrijk aspect, gewicht!
Paulus S
Paulus S
  • 0
Wat een blije jongen is die Ghisbert toch!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ V12 LMR

Hier speciaal voor jou
313 Pk houdt 381 Pk bij.

http://www.youtube.com/watch?v=-CdI60lfaio
Anoniem
Anoniem
  • 0
10.000 euro meer voor 30PK? Dude, je bent zoooooo genaaid, das echt genaaid XXXL. Als je een gewone polo GTI had gekocht en die naar Beek racing had gebracht had je na hun kuurtje zelfs 195pk, alleen dan voor 600 euro
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Ghanz

Hier deze test zal je wel aanspreken, allemaal auto's met een goede gewichtsverdeling, inclusief vergelijking van PK/koppelkromme's vanaf foto 20 en implicaties.

http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/bmw-530d-535d-m550d-un d-alpina-d5-biturbo-basisversion-oder-durchzugsbulle-4854616.html
Bofkont
Bofkont
  • 0
mylvan

JD haalt er meer uit en beter
En ik geloof niet dat deze meneer de wagen nieuw heeft gekocht.
MKa
MKa
  • 0
JD Engineering adviseer ik ook. De 1.8T heeft veel in zijn mars. het koppel kan in iedergeval een stuk hoger.
Anoniem
Anoniem
  • 0
dit model Polo GTI was de eerste turbo benzinemotor waar ik mee reed. Hierdoor heeft ie dus wel een indrukje nagelaten.
7pk minder is in principe niet erg. JD kan het zo aanpassen naar een hoger vermogen....
pieter154
pieter154
  • 0
Volgens mij is de eigenaar erg happy met zijn auto. Ziet er ook netjes uit. Wie zijn wij om dat te bekritiseren?
Meeste polo's van deze bouwjaren zijn bekrast en zien er echt cheap uit. Deze is in ieder geval netjes bijgehouden. Ben wel benieuwd wat dat cup edition idd inhoud, ik zie eigenlijk zo geen verschil met de normale gti...
Alleen dat shot in het interieur... damn een kia van die leeftijd ziet er nog moderner uit. Vreemd eigenlijk dat daar niet echt 'tunings paketten' voor zijn... Daar kijk je uiteindelijk zelf al die tijd tegenaan.
Bofkont
Bofkont
  • 0
pieter154

http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/13/polo-cup-edition-snelste-polo- aller-tijden
dens
dens
  • 0
Leuk ding, hoor (klinkt ook lekker). Maar ohoh, wat is dat dashboard gaaaaaaaaappppp. Zo jammer.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hier de eigenaar,

Voor de 10.000 euro meer ten opzichten van de polo gti kreeg de cup edition een andere body kit, grotere dak spoiler, 17 inch velgen en 30pk meer.
Had ook verhalen gehoord over een andere turbo maar weet dat niet zeker.
Wat ik wel weet dat er toen euro95 in de tank zat niet elk tank station heeft euro98 helaas, meschien dat de uitslag daardoor wat lager kwam dan gehoopt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een volkswagen polo, waar hebben we het over. Dit is toch geen brommobielsite
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wow 10.000 euro voor een 30PK? + andere velgen en bumper. In 2008 kocht je voor dat geld ook een volledig aangekleden Ibiza Cupra (180pk), Clio RS (197pk) of een Corsa OPC (197pk). + een maandkaart voor de ring.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit lijkt me een verschil van euro95 of euro98 tanken...
20V Turbo
20V Turbo
  • 0
Heerlijke motoren en ontzettend betrouwbaar. 7 pk op 180k is kleine 3% verlies. Hier was laatste een ferrari die 20% mistte. Dat is pas naar bij een auto van meer dan 100k

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum