Op de rollenbank - Jaguar XFR-S

Levert de bruutste Britse stationwagon ooit nog meer vermogen dan standaard?

38 reacties

Video

Een Jaguar XF kennen we als een keurige herenauto. Wat dat betreft hadden we wel verwacht dat er iemand als Dick Harthoorn zou uitstappen. Maar zijn XF is bepaald niet keurig, want het gaat hier om de XFR-S en wat betreft Dick zijn we ook niet zo niet zo zeker, want een twinkeling in zijn ogen verraadt dat er ergens in hem een klein jongetje schuilt. Heeft deze bruutste Britse stationwagon ooit nog meer vermogen dan de fabriek opgeeft?

Als je een Jaguar XF tegenkomt, is dat heel vaak een ­viercilinder diesel. Gaat het wat hoger in de boom, dan is het waarschijnlijk een 3.0-V6-benzine of een exemplaar met een supercharger. Een 4.2-V8 was echter ook leverbaar als het een wat dikker model mocht zijn. De 5.0-V8 was destijds het summum. Die had je zonder én met supercharger; die laatste is dan de XFR die het tot 510 pk schopt. De auto van Dick Harthoorn doet daar nog een schepje bovenop: als XFR-S levert hij 550 pk. De sedan kon je gemakkelijk herkennen aan de enorme spoiler op de kofferklep.

XFR-S als Sportbrake is zeldaam

Maar deze kandidaat voor de rollenbank is een Sportbrake en dat is een zeldzaam genoegen. “Jaguar was van plan honderd exemplaren te bouwen, maar van wat ik ervan kan terugvinden is het bij vijftig of zestig stuks gebleven”, zegt Dick. Op de vraag waarom hij zo’n auto koos, heeft hij een waterdicht ­antwoord: “We kregen thuis een hond en dus had ik een stationwagon nodig.” Wij denken echter zomaar dat zijn drie autogekke zoons er eveneens een stem in hebben gehad. Daar komt nog eens bij dat Dick er niet vies van is een model te kiezen dat afwijkt van de massa. “Mijn vorige auto was een Lancia Thema, zo’n omgemerkte Chrysler. Dat was een heerlijk ding. Ik vond het leuk om ermee naar Lancia-meetings te gaan, waar je nog net niet met de nek werd aangekeken.” Maar goed: toen kwam de hond en moest er een stationwagon komen.

Verzamelaarsobject, dus ook in de winter gebruikt

Dick wil er niets van weten dat zijn auto misschien wel een verzamelaarsobject is geworden. Die van hem moet gewoon aan de bak. “Ik rijd er ook ’s winters mee, dus ben ik gaan informeren bij Jaguar hoe ik aan winter­banden kom. Er kwam een nogal hautain antwoord via een mailtje, waarin staat dat eigenaren van deze auto’s ‘die ’s winters niet gebruiken’ en dat er dan ook geen banden voor zijn. Ik werd geacht voor de winter een andere auto aan te schaffen. ‘Preferably a Range Rover’, schreven ze.”

Vermogen wat extra maar vooral veel koppel

Aldus deed Dick een duik in de catalogus van Porsche en haalde daar zijn wintersloffen vandaan. Als de Jaguar op de rollenbank staat, toont hij meteen zijn spierballen. We starten met een beetje wielspin. Uiteindelijk komt het vermogen tamelijk precies vrij; het koppel is nog een flinke schep meer dan fabrieksopgave. Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven oppert dat deze auto met een grotere poelie op de supercharger nog wat extra kracht krijgt. Dat is niet tegen dovemans oren gezegd. “Kun je dat binnenkort eens voor me doen?” Een klein jongetje, we zeiden het toch?

Signalement

Merk Jaguar
Model XF Sportbrake XFR-S 5.0 V8 SC
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 175.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.000 cc
Maximaal vermogen 405 kW / 550 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 680 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.966 mm / 1.877 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.909 mm
Massa leeg 1.967 kg
Laadvermogen 483 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35R20Prijzen
Banden achter285/30R20Prijzen
Topsnelheid 300 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s
Brandstofverbruik 12,7 l/100km
CO2-uitstoot 297 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum