Volvo XC90 (2015-heden) - Occasion aankoopadvies

Smaakvolle Zweedse stayer

87 reacties

Video
AutoWeek 4 2025
AutoWeek 4 2025

Je leest het in AutoWeek 4 2025

Goedbeschouwd gaat de Volvo XC90 zijn elfde jaar in. Naast de volledig elektrische EX90 zet Volvo de fabricage van de voor de derde keer gefacelifte SUV voort. Daarom een Koopwijzer van de nog immer geliefde XC90.

Laten we eerlijk zijn, zo’n fullsize SUV is lang niet voor iedereen weggelegd. Eerst even een beknopte terugblik. De Volvo XC90 mengt zich aan het begin van dit millennium in de SUV-strijd en weet meteen een trouwe schare klanten aan zich te binden. In de lage landen kan het merk niet stuk. De eerste SUV van Volvo wint de harten van vele Estate-rijders. Maar ook van opvallend veel vreemdmerk-rijders. Het eerste model gaat lang mee, pas in 2014 verschijnt er een opvolger. Die houdt het ook weer meer dan een decennium uit. Het is aanvankelijk de bedoeling dat de EX90 het stokje overneemt, maar de malaise in het EV-segment doet de Chinees-Zweedse combinatie besluiten het oude model nog een poosje in leven te houden, zij het met lichte aanpassingen en slechts één overgebleven motorisering.

De XC90 is er in beginsel altijd met viercilindermotor, zowel diesel als benzine. Als T8 is hij er per definitie als plug-in hybride, met immer vierwielaandrijving. Die T8 heet eerst Twin Engine, vervolgens Recharge en uiteindelijk Plug-In Hybrid. De T4 komt te vervallen, de T5 blijft. Nieuw zijn de B5 en B6, beide mild hybrids. De XC90 is in principe een vijfzitter, maar je kunt hem desgewenst bestellen met een extra set stoelen.

Dure vervangingen

Het relatief compacte accupakket van de plug-in hybride ligt in de middentunnel, aan het zicht onttrokken door een kunststof plaat. Onder de eerste serie is het een pakket uit één geheel, maar vanaf 2016 bestaat het uit losse segmenten. Dat heeft een reden: de eerste lichting is op zijn zachtst gezegd niet uitgerijpt. Er gaan aan de lopende band XC90’s terug naar de dealer, nadat ze zijn stilgevallen. Of niet eens van hun plek komen doordat de automaat niet van P naar D wil schakelen. Vele kopers van het eerste uur, maar ook van later gebouwde XC90's, moeten minstens een keer per maand terug naar de dealer. Dure reparaties en vervangingen drijven fabrikant én gebruikers tot wanhoop. Met separate kleine accusegmenten, bovendien van een veel betere kwaliteit, weet Volvo de aanvankelijke problemen te overwinnen.

De meeste dealers ruilen geen vroege T8’s in, beduchte als ze zijn voor kostbare reparaties, nu de garantie en coulances al lang en breed zijn verlopen. Naast de T8 zijn er de gewone uitvoeringen en die kennen weinig gedoe. De kwaliteit van vroegere Volvo’s, die met gemak vier ton tot een miljoen kilometers afleggen, lijkt de XC90 niet te halen, zo merken vele gebruikers enigszins teleurgesteld op. Zo gaan er ettelijke XC90's terug naar de dealer voor nieuwe leren stoelbekleding, omdat die voor de 100.000 kilometer al versleten is.

Er zijn best wat luchtgeveerde XC90’s geleverd. Die techniek brengt meer storingsgevoelige onderdelen met zich mee. Denk aan de luchtpomp, de bijbehorende software en de veerelementen. Verwacht hier een (grote) kostenpost. Normale slijtagedelen als homokineet-afdichtingsrubbers en versleten stuur- en/of fuseekogels zullen opduiken bij auto’s met meer dan twee ton kilometers achter de wielen. Een zware auto drukt letterlijk door in je portemonnee als het gaat om grote banden en remmen. Dat is beslist iets om in je achterhoofd te houden.

Echte gebruiksauto

Een SUV is een echte gebruiksauto. Neem dus de tijd om je aanstaande XC90 minutieus te bestuderen. Beschadigingen en gebruikssporen kun je nu eenmaal verwachten. Natuurlijk ga je na of je XC90 slachtoffer was van grotere schades. Inspecteer zeker de bagageruimte onder de vloermat en trek de motorkap open om te kijken of de langsbalken onbeschadigd zijn. Belangrijk bij dit soort auto's, dat over het algemeen toch al niet goedkoop is in onderhoud, is de historie. Zijn alle beurten uitgevoerd en gedocumenteerd? Tegenwoordig is alles digitaal vastgelegd, waarmee het achterhalen van de onderhoudshistorie gemakkelijk zou moeten zijn.

In motorisch opzicht kun je in feite alleen kiezen tussen benzine en diesel, al dan niet aangevuld met een elektromotor. Alle benzinemodellen maken gebruik van een en dezelfde tweeliter viercilinder turbomotor. Check tijdens de proefrit of de krachtbron het vermogen daadwerkelijk levert, door even flink door te trekken met een warme motor.

Als je een diesel wilt of moet, bestaat er evenmin een ruime keus. Ook dat is een viercilinder. De hoogtijdagen van de beroemde vijfcilinders liggen helaas achter ons. Volvo varieert met software het beschikbare motorvermogen en koppel. Uiteraard kun je de motoren oppeppen met software, ontwikkeld door onafhankelijke partijen. De D5 krijgt vaak kritiek vanwege zijn rauwe motorgeluid onder belasting en de turbo en de turboslang, die tussen 100.000 en 150.000 km de geest geeft. Dit naast het gebruikelijke malheur bij de verplichte apk-roetmeting, als gevolg van een kapotte EGR en dichtgeslibde roetfilters.

Wees kritisch

Terug op aarde stappen we in en zo komen we erachter hoe ruim zo’n XC90 is. Inzittenden op de eerste twee zitrijen hebben het bijzonder riant. Om op de derde zitrij te komen is wat klauteren voldoende. Voor kinderen en jongeren levert dat doorgaans geen problemen op. We starten de motor en gaan op pad. Meteen valt op dat de XC90 uitblinkt in comfort. Hij rijdt zeer prettig en relaxt.  Sturen doet hij zowel vederlicht als vlijmscherp. De grote 18-inch wielen en banden - er kan tot 22 inch onder - voeren de stuurcommando’s direct uit. De actieradius van het lithium-ion accupakket in deze T8 is net voldoende voor een korte woon-werkafstand. De T8 viercilinder levert zelf 320 pk. Alle andere motoren zijn eveneens krachtig genoeg voor de twee ton zware SUV.

Het is niet voor niets dat de XC90 tot op de dag van vandaag een geliefde Volvo is. Tussen 2014 en dit jaar zijn er zo’n 10.000 exemplaren van verkocht. Daarmee laat hij alle soortgenoten achter zich. Sterker nog, hij hoeft alleen de nog populairdere XC60 voor zich te dulden. Welke uitvoering je moet hebben hangt af van je jaarkilometrage.

Ook van de jongere T8-uitvoeringen (de Recharge en de Plug-In Hybrid) staan tegenwoordig eveneens voldoende exemplaren bij dealers en universele autobedrijven. Wil je per se de plug-in hybride, speel je op zeker én zijn je zakken diep genoeg, ga dan voor een XC90 van na 2016. Laat je budget dat niet toe, zoek er dan eentje bij een dealer en laat je goed informeren over de eventuele risico’s van een falend batterijpakket. De overige versies hebben minder kwetsbare techniek aan boord. Wees hoe dan ook kritisch tijdens je zoektocht. Maar een machtige, smaakvolle SUV is de kloeke Zweed zonder enige twijfel.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Occasion aankoop advies
Occasion aankoop adviesOccasion aankoop adviesOccasion aankoop adviesOccasion aankoop adviesOccasion aankoop adviesOccasion aankoop advies

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Momentum
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 78.685

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 299 kW / 407 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 2.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 10 kWh
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.931 mm / 1.775 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.182 kg
Laadvermogen 828 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,6 s
Brandstofverbruik 2,1 l/100km
CO2-uitstoot 49 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (87) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum