Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Tekna (2014)

Veilig en compleet

Nissan Pulsar
Nissan PulsarNissan PulsarNissan PulsarNissan PulsarNissan Pulsar
Met de Pulsar doet Nissan voor het eerst sinds jaren weer mee in het C-segment, waar auto's als de Volkswagen Golf en Peugeot 308 de scepter zwaaien.

Bij zo'n herintrede in de compacte middenklasse zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. De Japanners hebben daarom goed naar de concurrentie gekeken. Heel spannend ziet de Pulsar er niet uit. Het is een keurige, moderne auto, maar daar blijft het bij. Vooral met ruimte en de nieuwste elektronica moet de Pulsar zich onderscheiden. Zijn daklijn is ruim 5 centimeter hoger dan die van de meeste concurrenten en in de lengte overtroeft hij bijvoorbeeld de Golf met maar liefst 12 centimeter. Het resultaat is een zeer ruim interieur, vooral de beenruimte achterin is riant. De kofferbak heeft een inhoud van 380 liter, maar helaas ontstaat er geen volledig vlakke laadvloer als je de achterbank voorover klapt.

Mede dankzij het mooi vormgegeven dashboard oogt de auto vanbinnen heel bijdetijds. Het grote touchscreen vertoont zelfs apps voor Facebook, Twitter en zoekmachine Google. Bovendien beschikt de auto over een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem en digitale DAB-radio.

Met z'n 115 pk sterke 1,2 liter turbomotor legt de in Spanje gebouwde Japanner de sprint van 0 tot 100 km/h af in 12,3 seconden. Verrassender zijn de behoorlijk vlotte tussenacceleraties. Die zijn te danken aan het relatief hoge koppel van de viercilinder: 190 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. Prettig bij inhaalmanoeuvres.

Het weggedrag van de nieuwe Nissan is vooral braaf. In snel genomen bochten wil hij eigenlijk liever rechtdoor en laat dat soms duidelijk merken. Al biedt de besturing voldoende precisie, echt inspirerend wordt het weggedrag nooit. Aan de andere kant veert de auto wel heel comfortabel.

Met zijn CO2-uitstoot van 117 g/km valt de Pulsar nog net binnen categorie van 20 procent bijtelling. Het zal de particuliere rijder worst zijn. Die vindt het gemiddelde verbruik (1:14,3 in de test) en de complete uitrusting waarschijnlijk veel interessanter. Onder meer biedt de Pulsar het veelomvattende Nissan Safety Shield, compleet met dodehoekwaarschuwing, rijstrookbewaking en parkeersensoren. Daarnaast heeft de testauto onder meer led-dimlicht, internet (via je eigen smartphone), een achteruitrijcamera, leren bekleding, stoelverwarming, klimaatregeling, een regensensor en lichtmetalen wielen. Nissans Around View Monitor is eveneens aan boord, waardoor je dankzij de camera's – als het ware – van bovenaf zicht hebt op de omgeving rondom de auto. Parkeren zou dus in theorie niet meer fout kunnen gaan.

Video

Oordeel

4 sterren

Met zijn vormgeving en rijkwaliteiten maakt de Pulsar weinig indruk. Met z’n interieurruimte, rijke uitrusting en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen des te meer.

Signalement

Merk Nissan
Model Pulsar DIG-T 115 Tekna
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.840

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.387 mm / 1.768 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 632 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 6,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 14,4 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 117 g/km

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.