Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Tekna (2014)
Veilig en compleet
Bij zo'n herintrede in de compacte middenklasse zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. De Japanners hebben daarom goed naar de concurrentie gekeken. Heel spannend ziet de Pulsar er niet uit. Het is een keurige, moderne auto, maar daar blijft het bij. Vooral met ruimte en de nieuwste elektronica moet de Pulsar zich onderscheiden. Zijn daklijn is ruim 5 centimeter hoger dan die van de meeste concurrenten en in de lengte overtroeft hij bijvoorbeeld de Golf met maar liefst 12 centimeter. Het resultaat is een zeer ruim interieur, vooral de beenruimte achterin is riant. De kofferbak heeft een inhoud van 380 liter, maar helaas ontstaat er geen volledig vlakke laadvloer als je de achterbank voorover klapt.
Mede dankzij het mooi vormgegeven dashboard oogt de auto vanbinnen heel bijdetijds. Het grote touchscreen vertoont zelfs apps voor Facebook, Twitter en zoekmachine Google. Bovendien beschikt de auto over een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem en digitale DAB-radio.
Met z'n 115 pk sterke 1,2 liter turbomotor legt de in Spanje gebouwde Japanner de sprint van 0 tot 100 km/h af in 12,3 seconden. Verrassender zijn de behoorlijk vlotte tussenacceleraties. Die zijn te danken aan het relatief hoge koppel van de viercilinder: 190 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. Prettig bij inhaalmanoeuvres.
Het weggedrag van de nieuwe Nissan is vooral braaf. In snel genomen bochten wil hij eigenlijk liever rechtdoor en laat dat soms duidelijk merken. Al biedt de besturing voldoende precisie, echt inspirerend wordt het weggedrag nooit. Aan de andere kant veert de auto wel heel comfortabel.
Met zijn CO2-uitstoot van 117 g/km valt de Pulsar nog net binnen categorie van 20 procent bijtelling. Het zal de particuliere rijder worst zijn. Die vindt het gemiddelde verbruik (1:14,3 in de test) en de complete uitrusting waarschijnlijk veel interessanter. Onder meer biedt de Pulsar het veelomvattende Nissan Safety Shield, compleet met dodehoekwaarschuwing, rijstrookbewaking en parkeersensoren. Daarnaast heeft de testauto onder meer led-dimlicht, internet (via je eigen smartphone), een achteruitrijcamera, leren bekleding, stoelverwarming, klimaatregeling, een regensensor en lichtmetalen wielen. Nissans Around View Monitor is eveneens aan boord, waardoor je dankzij de camera's – als het ware – van bovenaf zicht hebt op de omgeving rondom de auto. Parkeren zou dus in theorie niet meer fout kunnen gaan.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Met zijn vormgeving en rijkwaliteiten maakt de Pulsar weinig indruk. Met z’n interieurruimte, rijke uitrusting en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen des te meer.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Pulsar DIG-T 115 Tekna |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.840 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.387 mm / 1.768 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 632 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 14,4 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Acenta / Navi / Cam / Aut / 4S band / Cruisecontrol
- 2016
- 111.241 km

Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna 360 Camera, Navigatie, Lederen interieur, Climate control, Stoelverwarming,
- 2014
- 196.868 km

Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 2016 AIRCO/CRUISE/CAMERA/KEYLESS/APK
- 2016
- 151.399 km
Lees ook
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.