Nissan Pathfinder 2.5 LE Premium (2005)
Chic modderworstelen
De Pathfinder misstaat niet bij de tennisvereniging of in een trendy winkelstraat. Instappen doe je trouwens niet, je bestijgt de Pathfinder. Via treeplanken kom je uiteindelijk terecht op met leer beklede, gladde en platte stoelen. Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht op een niet onaardig vormgegeven dashboard. De verchroomde afwerking van de middenconsole en het stuur doet verzorgd aan. Het interieur is bovendien in een warme zandkleur uitgevoerd en doet best gezellig aan. Maar je moet er niet aan denken hoe het eruit ziet als je met je Patfinder lekker hebt 'gemodderworsteld'...
Nissan heeft het erg overzichtelijk gehouden met knoppen en functies in de Pathfinder. Een paar dingetjes op het stuur zijn altijd handig – en in zekere zin veilig – en de rest zit op de juiste plek. De knoppen van de airco zitten dus redelijk in de buurt, die van de vierwielaandrijving wat minder. Onze Pathfinder is voorzien van een hip IT-pakket, waarmee de middenconsole opgesierd wordt met een beeldscherm voor navigatie, audio, telefoon en achteruitrijcamera. De Nissan Pathfinder in LE Premiumuitvoering laat zich starten met de afstandsbediening in je zak. De startknop heeft jou al herkend als de bestuurder.
Soepel
De viercilinderdiesel is zacht gezegd nogal lawaaiig. De 2,5-liter common-rail dieselmotor met directe injectie is door Nissan zelf ontwikkeld. Hij heeft een maximumvermogen van 174 pk en een koppel van 403 Nm. De automatische vijftrapper doet z'n werk naar behoren. Hij schakelt soepel en is niet bang om een trapje terug te doen als je dat met je rechtervoet vraagt. De Pathfinder heeft voor het inschakelen van de vierwielaandrijving een draaiknop met vier standen. Naast 2WD en Auto is er 4 Hoog en 4 Laag. Die laatste heb je nodig voor serieus klim- en klauterwerk.
Onafhankelijke ophanging
De Pathfinder is ondanks zijn chique verschijning ook een goede modderploeteraar. En elke eigenschap die in het terrein als een voordeel gezien wordt, is op het asfalt juist een nadeel: lange veerwegen, soepele dempers en een indirecte besturing. Om het typische wiebelen en waggelen te onderdrukken, monteerde Nissan onafhankelijke wielophanging achter, maar van het te verwachten effect is weinig te merken. De Pathfinder blijft gevoelig voor zijwaartse bewegingen als er wat oneffenheden in de weg zitten. Op de snelweg is de Pathfinder uiteraard het comfortabelst. Daar is het asfalt het best en heb je de minste bochten. Maar naarmate het aantal bochten toeneemt, neemt het comfort af. Hij gaat behoorlijk op één oor en we schreven al dat de stoelen aan de gladde kant zijn. De besturing is van een aanvaardbaar niveau. De remmen doen hun werk ook naar behoren en stoppen de bijna 2.200 kg binnen redelijke grenzen.
In de Pathfinder LE Premium heb je qua hebbedingetjes weinig te klagen. Dus zijn de elektrisch bedienbare stoelen bekleed met leer en heeft de autospuiter de spiegels en de bumpers meegespoten. De buitenspiegels zijn elektrisch inklapbaar. In de bagageruimte zijn overigens nog twee zitplaatsen waar kinderen een plaatsje kunnen vinden. We struinen de lijst verder af: automatische xenonverlichting, lichtmetalen wielen en een regensensor.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Pathfinder 2.5 dCi LE Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.346 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 126 kW / 171 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 403 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.850 mm / 1.780 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 2.081 kg |
Laadvermogen | 799 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.000 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,9s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 283 g/km |