Nissan Pathfinder 2.5 dCi LE Premium (2007)
Zware Japanse mix
Twee jaar geleden introduceerde Nissan de nieuwe Pathfinder. De nieuwe gaat door het leven als SUV, maar dan wel een met het voor terreinwagens gebruikelijke ladderchassis, een lage gearing en een systeem dat helpt bij het afdalen. In de Pathfinder is de automaat nogal enthousiast met terugschakelen, waardoor de 2,5-liter dCi te pas en te onpas gaat loeien als een koe. Ook bij filerijden maakt de viercilinder al snel te veel toeren, een klein beetje gas resulteert in een hoop lawaai. Vervelend, en daarom raden we ook de handgeschakelde zesbak aan. De viercilinder common-rail turbodiesel van 2,5 liter levert 171 pk en een koppel van 403 Nm.
Je kunt de versnellingsbak ook zelf bedienen, zonder interventie van de elektronica. Maakt de motor te veel toeren, dan moet je zelf opschakelen; de bak doet dat in de manuele stand niet.
De Pathfinder overschrijdt de grens van twee ton met 81 kilo. Nog net binnen de 12 seconden dendert de Nissan vanuit stilstand naar 100 km/h. De tussensprints
doet-ie verdienstelijk; je komt goed mee met het verkeer. Door het hoge gewicht en de stroomlijn van een container noteren we een brandstof-verbruik van meer dan 1 op 8.
Terreinstanden
De Nissan-aandrijflijn biedt vier aandrijfmogelijkheden. In 2WD rijd je alleen met achterwielaandrijving; zet je de draaiknop op 'auto', dan springen zo nodig de voorwielen bij, waarna de verdeling van het koppel tussen voor- en achterwielen maximaal 50:50 is. Dan is er ook nog de stand 4H, waarbij het differentieel vergrendeld staat en continu de helft van de trekkracht gelijk verdeelt. Worden de omstandigheden echt zwaar, dan is er nog de stand 4L, vierwiel-aandrijving met lage gearing, dus.
Als je een derde zitrij wilt opstellen of juist neerleggen, kun je het best aan de zijkant blijven staan, want staand achter de auto kun je de in de bodem
verzonken stoelleuningen niet omhoog krijgen. Voor toegang tot de derde rij moet bij de tweede zitrij eerst de zitting naar voren en daarna de leuning.
De Pathfinder is voorzien van stoelen met korte zittingen en ook het stuur is niet axiaal verstelbaar. Het dashboard is identiek aan dat van de Navara; de verwantschap met dit werkpaard komt vooral tot uitdrukking in de goedkope kunststoffen. Bovendien sluiten de naden rond het dashboardkastje niet mooi aan. Rond het stuur zitten bedieningshendels die we kennen van andere Nissans.
De Nissan Pathfinder maakt wel kabaal met zijn diesel in combinatie met
automaat.
Qua onderstel doet de Nissan minder verfijnd aan. Vooral de achteras verwerkt oneffenheden nogal ruw en in bochten gaat de Nissan op één oor hangen. Bij hobbels deint de Pathfinder door zijn zachte vering even na.
We gingen met de meest luxueus uitgeruste versie op pad. De Nissan Pathfinder 2.5 dCi LE Premium beschikt in combinatie met het IT-pakket over 'n achteruitrijhulp. Handig is dat, als je de automaat in R zet, de achteruitkijkspiegels naar beneden 'kijken'. Verder heeft de LE Premium als topversie leren bekleding, elektrische stoelverstelling en -verwarming, airco achter en bixenonlampen.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Pathfinder 2.5 dCi LE Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.346 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 126 kW / 171 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 403 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.850 mm / 1.780 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 2.081 kg |
Laadvermogen | 799 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.000 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,3s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 283 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.