Nissan Leaf 40 kWh - 2019 - 181.000 kilometer - Accudegradatietest

Zwakke cellen ontdekt dus werk aan de winkel

310 reacties

Video

Ere wie ere toekomt: Nissan was er met de Leaf vroeg bij met een bruikbare, volledig elektrische auto die als gezinsauto kon fungeren. Maar de eerste zijn is weliswaar leuk, je kunt daarna alleen maar worden ingehaald. En dat gebeurde ook. De actieradius en het verbruik van de Leafs zijn op de EV-occasionmarkt van tegenwoordig al ‘matig’ te noemen. Verder is de conditionering van het accupakket niet geavanceerd, want er is geen koeling. Toch is er ook een groot voordeel: de Leaf is al een poos verkrijgbaar op de tweedehands EV-markt en zodoende is de Japanner voor veel mensen betaalbaar.

Wesley Velroij besloot de wereld van de EV in te stappen, nu een half jaar geleden. “Ik heb een berekening gemaakt van kosten van een gebruikte EV en mijn toenmalige auto, een Suzuki Celerio, en dat kantelde in het voordeel van de elektrische auto.” Wesley ging op zoek en kwam uit bij de Nissan-dealer, voor een gebruikte Leaf met een jaar garantie. “We hebben één dochter dus ik wilde een gezinsauto met wat ruimte. De actieradius van 230 kilometer moet in principe voldoende zijn voor mijn dagelijkse autogebruik. “ Wesley werkt bij Plus in Heerlen en woont ook in die Zuid-Limburgse plaats. Maar een ritje van Heerlen naar Terschuur, onder de rook van Amersfoort, dat is andere koek. Zeker in de winter, wanneer de actieradius slechts een schamele 150 kilometer bedraagt. Het betekent hoe dan ook opladen in Terschuur voordat de terugrit naar Zuid-Limburg kan beginnen.

Drie verschillende laadpassen

Wesley is inmiddels expert van stroomtarieven en laadpasjes om de Leaf op te laden. “Ik schrok van de grote verschillen in kosten per kilowattuur bij laadpalen. Ik liep op enig moment met drie verschillende laadpassen in mijn broekzak. Ik doe nu voornamelijk zaken met Vattenfall.” Met als gevolg dat we de Leaf twee straten verderop eerst moeten ophalen, voordat we hem op de foto kunnen zetten. Het zijn van die kleine dingen die horen bij elektrisch rijden en die Wesley voor lief neemt.

Zwakte in onderste bereik van accucellen

Maar Wesley heeft zich ook in de techniek verdiept en meldt zich vervolgens bij ons voor een accudegradatietest. “Ik ontdekte dat de accu in het onderste bereik de symptomen van zwakke accucellen vertoont. In de Leaf-community is het programma Leafspy ontwikkeld, daarmee kun je de status van de accu uitlezen, maar die 85 procent die dat aangaf houdt geen rekening met het niet volledig kunnen benutten van de accucapaciteit.” Omdat Wesley één jaar garantie heeft, wil hij voordat die termijn afloopt weten hoe het precies zit. “Bij de Nissan-dealer deden ze een statische test en die gaf aan een SoH van 86 procent maar een statische test vertelt volgens mij niet het volledige verhaal.”

Marcel van Renselaar, manager business development van Aviloo, voelt de bui al hangen. Hier is iets niet in orde. “Dit zijn vaker voorkomende symptomen die niet veel goeds beloven en duiden op enkele versleten accu-cellen.” Wesleys bangen vermoedens komen uit: een paar cellen zijn niet goed. Die moeten worden vervangen, maar dan nog ben je er niet. Marcel: “Want dat zit je met de overgebleven cellen die ook niet meer 100 procent zijn, dus linksom of rechtsom kom je capaciteit te kort en dat wordt alleen maar erger.” De volgende stap kan, volgens Marcel zijn, dat die auto op enig moment stilvalt met een accu die er opeens mee stopt.

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (310) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum