Nissan Juke 1.6 DIG-T Acenta (2010)
Als in een indianenpak
De Juke is een alternatief voor de 'gewone' hatchbacks uit het B-segment (zoals Clio en Polo), maar dan met een hogere zitpositie en een wat dikker uiterlijk dan z'n concurrenten. Ten opzichte van de verstandige Note en de comfortabele Cube moet de Juke het sportieve alternatief zijn. Nissan mikt ook op kopers van auto's als de Citroën DS3 en de Alfa Romeo Mito.
Mensen die wel eens wat anders willen, dus. De Juke past in dat plaatje. Heel verfrissend in een tijd dat fabrikanten steeds meer samenwerken, wat resulteert in modellen die alleen van elkaar verschillen door de logo's op neus en kont. Nee, dan de Juke. De snoet van de compacte cross-over is niets minder dan spraakmakend; bovenop trekken puntige lichtunits de aandacht. Daarin vind je de stadlichten terug, terwijl de dimlichten een plekje hebben gekregen in de grote ronde units naast de grille, die volgens Nissan zijn geïnspireerd op de extra koplampen van (klassieke) rallyauto's. Opvallend is ook de bumper, met onder de kentekenplaat drie grote ronde gaten die de radiateur van lucht voorzien. Vanaf de zijkant bezien vallen vooral de enorme wielkasten op, die minimaal 16-inch wielen herbergen en optisch doorlopen in het plaatwerk. Daarnaast is de scherp aflopende daklijn, die net als bij de 370 Z en GT-R vlak boven de voorruit knikt, essentieel voor z'n herkenbaarheid. Eenmaal binnen valt vooral de brede middenconsole op en de tunnelconsole, die je in allerlei kleuren kunt bestellen. Verder herkennen we een hoop knoppen en vormen uit andere Nissans. De ergonomie is dan ook prima.
Leuke vondst
De Juke herbergt trouwens een vondst in de vorm van het Dynamic Control System. In de basis zie je knoppen om de airco en ventilatie mee te bedienen. Met één druk op de D-Mode knop verandert het aircocluster echter in een paneel om de instellingen van de auto mee aan te passen. De icoontjes van de airco maken plaats voor toetsen met 'Sport', 'Normal' en 'Eco', waarmee je vervolgens de gasrespons en directheid van de stuurbekrachtiging kunt aanpassen. Dat scheelt een hoop knoppen en komt de overzichtelijkheid enorm ten goede. De ruimte op de bestuurdersstoel is voldoende, jammer dat je het stuurwiel alleen in hoogte kunt verstellen. De zitpositie is acceptabel, met leuk uitzicht op de twee stadslichtbobbels. Achterin en in de bagageruimte valt de Juke tegen.
Eenmaal onderweg laat de auto zich eenvoudig en helder besturen, met een lineair werkende stuurbekrachtiging en een strakke zesversnellingsbak. Wij reden met de 1.6 DIG-T-krachtbron, die debuteert in de Juke. Die letters staan voor Direct Injection Gasoline Turbo, ofwel een compacte turbomotor met directe inspuiting en continu variabele nokkenastiming, die een vermogen van maar liefst 190 pk op straat legt. Het is geen verrassing dat de DIG-T sterk genoeg is, al gebeurt er onder de 2.000 tpm niet zo gek veel, maar eenmaal op stoom knalt de turbo erin en raast de compacte cross-over ervandoor. De krachtsopbouw had dus wat fraaier gekund, maar wie de toeren een beetje op niveau houdt, heeft aan de Nissan Juke 1.6 DIG-T beslist een lekker autootje.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Juke 1.6 DIG-T Acenta |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.618 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.765 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.530 mm |
Massa leeg | 1.286 kg |
Laadvermogen | 449 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 663 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | g.o. s / g.o. s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | g.o. s / g.o. s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan Juke

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (41) (gesloten)



En 't staat niet eens bij de pluspunten...


In een Dacia van 7.000 euro kan je zoiets verwachten, maar hier wordt een auto getest van 25.000 euro.... Waarbij je het stuur nog niet eens redelijk kan instellen. Dan maar drie Dacia's en een vakantie

Kennelijk nog wat programmeren aan die ECU om wat meer soeplesse te bereiken of misschien wat aan de overbrengingsverhoudingen veranderen.
Die stuurafstelling in misschien niet zo belangrijk, ik zet een stuur altijd zo ver mogelijk naar binnen/voren, dus een "uittrekbaar" stuur hoeft voor mij niet.









Wat mij betreft een leuk autootje. Ik zou hem er wel bij willen hebben.

"Die stuurafstelling in misschien niet zo belangrijk, ik zet een stuur altijd zo ver mogelijk naar binnen/voren, dus een "uittrekbaar" stuur hoeft voor mij niet."
Dus iemand die een paar centimeter langer is dan jij, zet zijn/haar stoel één tandje verder naar achteren. En moet vervolgens verder voorover hangen om bij het stuur te kunnen. En iemand die weer een paar centimeter langer is, etc.etc. Da's gezond.... Rug naar de knoppen voor 25 mille. Gewoonweg achterlijk om met zoiets te komen. Maar ja, die Japanners houden per auto weer een tientje of wat in de zak, de Europeanen kopen het wel.


Renault - Nissan samenwerking?



Voilà , de Juke.

Veel succes in jullie golfjes en astra's.
Wees eens blij dat er weer eens iets "anders" te zien is op de weg.


Helemaal mee eens, en maar zeuren over eenheidsworsten en alles is gejat van andere modellen, maar wee degene die eens met iets heel nieuws komt. Dan word je gelijk met de grond gelijk gemaakt.


Je schrijft: "Dus iemand die een paar centimeter langer is dan jij, zet zijn/haar stoel één tandje verder naar achteren. En moet vervolgens verder voorover hangen om bij het stuur te kunnen. En iemand die weer een paar centimeter langer is, etc.etc. Da's gezond.... Rug naar de knoppen voor 25 mille. Gewoonweg achterlijk om met zoiets te komen. Maar ja, die Japanners houden per auto weer een tientje of wat in de zak, de Europeanen kopen het wel."
Ik weet niet of je in Nederland ook biologie krijgt op school, maar meestal als iemand wat groter is dan een ander, zijn z'n armen ook ietsje langer. Mensen groeien over het algemeen nogal goed in verhouding. Een stuur dat je naar je kan toetrekken is dus wel een leuke optie, maar is niet echt nodig. Tenslotte reden we vroeger allemaal met 'vast' stuur, en dan zette je inderdaad de zetel wat dichter of verder en dat ging prima; net omdat kortere mensen kortere armen hebben en langere mensen langere armen.


Greetz.


Dus niet meer kletsen over het verstelbaar stuur in de diepte, zeurkousen.





"Ik weet niet of je in Nederland ook biologie krijgt op school, maar meestal als iemand wat groter is dan een ander, zijn z'n armen ook ietsje langer. Mensen groeien over het algemeen nogal goed in verhouding. Een stuur dat je naar je kan toetrekken is dus wel een leuke optie, maar is niet echt nodig"
Ik weet niet op welke school jij biologie hebt gehad, maar mensen groeien echt niet in verhouding gebaseerd op de zit van een Japanse auto.... Daarnaast, als het niet nodig is, waarom vind je het dan een leuke optie? Zelden zo'n domme redenering gehoord, behalve dan je volgende opmerking waarin je stelt dat het onzin is omdat het er vroeger ook niet was. Vroeger was er ook geen internet, geen computers, geen telefoons, geen fietsen, geen dakpannen, GEEN AUTO'S.........

Ha die Ron: blijf lekker genieten van je fijne Nissan met dat lekkere motortje!! De meesten hier snappen er toch niets van. Nu hopen dat die DIG-T ooit in de QQ wordt geplaatst tegen een redelijke meer-prijs. Ik ben al aan het sparen


maar ook het rijden in deze auto is geen pretje, de motor maar zoveel lawaai,
tis geen pretje om te rijden. toe ik daarna weer in mn Ceed stapte merkte ik pas hoe stil die auto is tegenover dit geval



Zie hem als Crossover, geen SUV of Off-the-Road om de modder in te gaan tenzij je een lier op een bullbar monteert om je zelf er weer uit te halen. Hoge instap wie dat prettig vind, rijk uitgeruste opties vanaf basis model. En voor wie dat snelle optrekken, niet zo belangrijk vindt, kan zich prettig in de portomonee voelen met de 1.6 Acenta, die in de Eco stand mooie waarden halen van 1:17 op snelwegen en 1:14.6 provinciaal, tegen nog geen 40 euro MRB in de maand.
Achterbank is puur voor kinderen of volwassen Chinezen/Japanners, het houdt niet over. Kofferruimte prima! Onder deksel zitten nog 2 lagen: reservewiel en opbergvak voor gereedschap etc.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.