AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan Juke 1.6 DIG-T Acenta (2010)

Als in een indianenpak

Nissan Juke 1.6 DIG-T
Je kunt Nissan niet betichten van gebrek aan lef, want met de Juke heeft het merk na de Cube weer een aandachtstrekker van jewelste neergezet. Rijden in deze cross-over voelt alsof je in een indianenpak door een drukke winkelstraat loopt.

De Juke is een alternatief voor de 'gewone' hatchbacks uit het B-segment (zoals Clio en Polo), maar dan met een hogere zitpositie en een wat dikker uiterlijk dan z'n concurrenten. Ten opzichte van de verstandige Note en de comfortabele Cube moet de Juke het sportieve alternatief zijn. Nissan mikt ook op kopers van auto's als de Citroën DS3 en de Alfa Romeo Mito.
Mensen die wel eens wat anders willen, dus. De Juke past in dat plaatje. Heel verfrissend in een tijd dat fabrikanten steeds meer samenwerken, wat resulteert in modellen die alleen van elkaar verschillen door de logo's op neus en kont. Nee, dan de Juke. De snoet van de compacte cross-over is niets minder dan spraakmakend; bovenop trekken puntige lichtunits de aandacht. Daarin vind je de stadlichten terug, terwijl de dimlichten een plekje hebben gekregen in de grote ronde units naast de grille, die volgens Nissan zijn geïnspireerd op de extra koplampen van (klassieke) rallyauto's. Opvallend is ook de bumper, met onder de kentekenplaat drie grote ronde gaten die de radiateur van lucht voorzien. Vanaf de zijkant bezien vallen vooral de enorme wielkasten op, die minimaal 16-inch wielen herbergen en optisch doorlopen in het plaatwerk. Daarnaast is de scherp aflopende daklijn, die net als bij de 370 Z en GT-R vlak boven de voorruit knikt, essentieel voor z'n herkenbaarheid. Eenmaal binnen valt vooral de brede middenconsole op en de tunnelconsole, die je in allerlei kleuren kunt bestellen. Verder herkennen we een hoop knoppen en vormen uit andere Nissans. De ergonomie is dan ook prima.

Leuke vondst
De Juke herbergt trouwens een vondst in de vorm van het Dynamic Control System. In de basis zie je knoppen om de airco en ventilatie mee te bedienen. Met één druk op de D-Mode knop verandert het aircocluster echter in een paneel om de instellingen van de auto mee aan te passen. De icoontjes van de airco maken plaats voor toetsen met 'Sport', 'Normal' en 'Eco', waarmee je vervolgens de gasrespons en directheid van de stuurbekrachtiging kunt aanpassen. Dat scheelt een hoop knoppen en komt de overzichtelijkheid enorm ten goede. De ruimte op de bestuurdersstoel is voldoende, jammer dat je het stuurwiel alleen in hoogte kunt verstellen. De zitpositie is acceptabel, met leuk uitzicht op de twee stadslichtbobbels. Achterin en in de bagageruimte valt de Juke tegen.

Eenmaal onderweg laat de auto zich eenvoudig en helder besturen, met een lineair werkende stuurbekrachtiging en een strakke zesversnellingsbak. Wij reden met de 1.6 DIG-T-krachtbron, die debuteert in de Juke. Die letters staan voor Direct Injection Gasoline Turbo, ofwel een compacte turbomotor met directe inspuiting en continu variabele nokkenastiming, die een vermogen van maar liefst 190 pk op straat legt. Het is geen verrassing dat de DIG-T sterk genoeg is, al gebeurt er onder de 2.000 tpm niet zo gek veel, maar eenmaal op stoom knalt de turbo erin en raast de compacte cross-over ervandoor. De krachtsopbouw had dus wat fraaier gekund, maar wie de toeren een beetje op niveau houdt, heeft aan de Nissan Juke 1.6 DIG-T beslist een lekker autootje.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Signalement

Merk Nissan
Model Juke 1.6 DIG-T Acenta
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.020

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.618 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.135 mm / 1.765 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.530 mm
Massa leeg 1.286 kg
Laadvermogen 449 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 663 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 g.o. s / g.o. s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 g.o. s / g.o. s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ontbeerd? Even terug naar de schoolbanken, Autoweek!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, je kunt het verfrissend noemen. Ik noem het toch wel wat anders.
Anoniem
Anoniem
  • 0
"Nieuwprijs: € 25"

En 't staat niet eens bij de pluspunten...
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Stuurwiel is enkel in hoogte verstelbaar. Zet er dan ook even bij voor welk lengte mens de auto geschikt is. Want als we weten dat het enkel voor mensen bestemd is tussen, bijvoorbeeld, 1,67m en 1,69m, dan hoeft de rest er niet naar te kijken.
In een Dacia van 7.000 euro kan je zoiets verwachten, maar hier wordt een auto getest van 25.000 euro.... Waarbij je het stuur nog niet eens redelijk kan instellen. Dan maar drie Dacia's en een vakantie
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die auto lijkt wat op een rijdende kikker.
Kennelijk nog wat programmeren aan die ECU om wat meer soeplesse te bereiken of misschien wat aan de overbrengingsverhoudingen veranderen.
Die stuurafstelling in misschien niet zo belangrijk, ik zet een stuur altijd zo ver mogelijk naar binnen/voren, dus een "uittrekbaar" stuur hoeft voor mij niet.
zootje
zootje
  • 0
Hoort qua lelijkheid thuis in het rijtje SSANGYONG RODIUS etc. Brrrrrrrr.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het toch wel een leuk autotje
Anoniem
Anoniem
  • 0
1.6 190 pk motor is een juweeltje, jammer dat de auto er niet uit ziet!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het uiterlijk is wel geneig, en de rijvaardigheden kan ik niet beoordelen, maar wat een goedkope auto 25 eurotjes.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gelukkig dat smaken verschillen, maar mijn smaak is het niet. Kan die wel een bere goede motor hebben, maar het ziet er echt niet uit. Zonde!!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stom ding.
EnzoNL
EnzoNL
  • 0
Betaalbaar! Echt hoor AW, doet de eindredactie het niet in het weekend ofzo?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke auto, één van de laatste die nog afwijkt van de massa. Voor mij te klein, maar ga zo door Nissan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom moet een auto er als eenheidsworst uitzien, zoals een Renault of een Peugeot of een andere volkswagen om er leuk uit te zien? Ieder zijn smaak. Maar als alleen leuk is wat de grijze massa waardeert wordt het wel erg saai op de weg.
Wat mij betreft een leuk autootje. Ik zou hem er wel bij willen hebben.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@ Trollhättan
"Die stuurafstelling in misschien niet zo belangrijk, ik zet een stuur altijd zo ver mogelijk naar binnen/voren, dus een "uittrekbaar" stuur hoeft voor mij niet."

Dus iemand die een paar centimeter langer is dan jij, zet zijn/haar stoel één tandje verder naar achteren. En moet vervolgens verder voorover hangen om bij het stuur te kunnen. En iemand die weer een paar centimeter langer is, etc.etc. Da's gezond.... Rug naar de knoppen voor 25 mille. Gewoonweg achterlijk om met zoiets te komen. Maar ja, die Japanners houden per auto weer een tientje of wat in de zak, de Europeanen kopen het wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Welke auto's van 25k hebben tweevoudig verstelbaar stuur?
Anoniem
Anoniem
  • 0
De geboggelde van de notredame. Kwasimoto. Juke klant eerste klasse.

Renault - Nissan samenwerking?
Anoniem
Anoniem
  • 0
25 duizende voor zo'n mislukte auto! ga toch weg man, dan ben je beter af met een Kia Picanto voor 7100 euro.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een lelijk hok zeg. Ik snap niet waarom nissan wel een dikke wagen zoals de skyline kan neerzetten, en daar ook erg succesvol mee is, maar vervolgens falen ze met al hun andere modellen. Hoe moeilijk kan het zijn om een sportieve suv of hatchback te maken, als ze ook een dikke porsche killer kunnen ontwerpen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je in een indianenpak door een drukke winkelstraat loopt ben je de dorpsgek, een idioot, iemand die niet spoort. Wie wil dat nou?
Voilà, de Juke.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zielige burgermannetjes-reacties door sommigen. En maar klagen dat auto's zo saai zijn tegenwoordig....
Veel succes in jullie golfjes en astra's.
Wees eens blij dat er weer eens iets "anders" te zien is op de weg.
Beertje
Beertje
  • 0
Toch maar liever een saaie Golf of Astra dat dit onwijs lelijke misbaksel! Ik kan me echt niet voorstellen dat potentiële kopers van een DS3 of Mito deze draak zelfs zouden overwegen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Josf
Helemaal mee eens, en maar zeuren over eenheidsworsten en alles is gejat van andere modellen, maar wee degene die eens met iets heel nieuws komt. Dan word je gelijk met de grond gelijk gemaakt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vanwege de motor zou ik hem nog wel een kans hebben gegeven maar de buitenkant is niet om aan te zien. Alleen in het zwart is er nog iets van te maken. Waarom deze motor niet de de QashQuai hangen, dan heb je een mooiere auto met een dijk van een motor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Koop niet blind:

Je schrijft: "Dus iemand die een paar centimeter langer is dan jij, zet zijn/haar stoel één tandje verder naar achteren. En moet vervolgens verder voorover hangen om bij het stuur te kunnen. En iemand die weer een paar centimeter langer is, etc.etc. Da's gezond.... Rug naar de knoppen voor 25 mille. Gewoonweg achterlijk om met zoiets te komen. Maar ja, die Japanners houden per auto weer een tientje of wat in de zak, de Europeanen kopen het wel."

Ik weet niet of je in Nederland ook biologie krijgt op school, maar meestal als iemand wat groter is dan een ander, zijn z'n armen ook ietsje langer. Mensen groeien over het algemeen nogal goed in verhouding. Een stuur dat je naar je kan toetrekken is dus wel een leuke optie, maar is niet echt nodig. Tenslotte reden we vroeger allemaal met 'vast' stuur, en dan zette je inderdaad de zetel wat dichter of verder en dat ging prima; net omdat kortere mensen kortere armen hebben en langere mensen langere armen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heb het vanaf het begin een geinig ding gevonden, en de motor lijkt me allerminst een straf.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hulde voor Nissan, dat ze dit zeer gewaagde ontwerp ook werkelijk durft uit te brengen. Mooi of niet, dat moet iedereen zelf maar vinden, feit is dat het Nederlandse autopark hiermee wordt opgefleurd.

Greetz.
Richie
Richie
  • 0
Ik snap al die negatieve reacties niet omtrent het uiterlijk. Geeft toch al aan wat voor saai autovolk dit land heeft. Het is zeker niet moeders mooiste. Maar wel appart, grappig en stoer tegelijk. Eens wat anders dan die saaie blikken. Als ik moet kiezen tussen een polo, clio, fiesta of wat dan ook en een Juke, doe mij dan maar een Juke. Het oog (althans die van mij) wil ook wat! Het is dat ik et geld niet maar anders stond er wel een 1.6 DIG-T op de stoep
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er is kennelijk niemand die het antwoord op de vraag: "Welke auto van 25 mille heeft 2-voudig verstebaar stuur?" kan beantwoorden.

Dus niet meer kletsen over het verstelbaar stuur in de diepte, zeurkousen.
Elco
Elco
  • 0
Wel het lef hebben om hier anoniem gal te spuwen, maar in een bijzondere auto rondrijden is voor de meesten toch echt een stap te ver. Allemaal helden, maar alleen online. Toch zonde!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een walgelijk design...
KscW
KscW
  • 0
Iedereen is druk bezig om zichzelf te individualiseren door te zeggen dat hij apart en mooi is maar 1387 op kenteken is niet geweldig... Je hebt mooi en je hebt apart.. Mensen met smaak hebben een oude E-type in de garage.. Mensen die willen opvallen een Juke
x trailrijder
x trailrijder
  • 0
Hier een trotse Juke rijder! En na deze reacties ben ik er nog steeds even blij mee! En mensen die de neus niet mooi vinden, die zie je toch enkel kort in je binnenspiegel ;-)
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@RVT
"Ik weet niet of je in Nederland ook biologie krijgt op school, maar meestal als iemand wat groter is dan een ander, zijn z'n armen ook ietsje langer. Mensen groeien over het algemeen nogal goed in verhouding. Een stuur dat je naar je kan toetrekken is dus wel een leuke optie, maar is niet echt nodig"

Ik weet niet op welke school jij biologie hebt gehad, maar mensen groeien echt niet in verhouding gebaseerd op de zit van een Japanse auto.... Daarnaast, als het niet nodig is, waarom vind je het dan een leuke optie? Zelden zo'n domme redenering gehoord, behalve dan je volgende opmerking waarin je stelt dat het onzin is omdat het er vroeger ook niet was. Vroeger was er ook geen internet, geen computers, geen telefoons, geen fietsen, geen dakpannen, GEEN AUTO'S.........
Anoniem
Anoniem
  • 0
@X-trailrijder
Ha die Ron: blijf lekker genieten van je fijne Nissan met dat lekkere motortje!! De meesten hier snappen er toch niets van. Nu hopen dat die DIG-T ooit in de QQ wordt geplaatst tegen een redelijke meer-prijs. Ik ben al aan het sparen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een mooie auto.De duitse merken durven geen auto te bouwen als de nissan juke.Ze zijn bang om af te gaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik heb ook al eens gereden in deze auto, qau uiterlijk is er natuurlijk over te twisten,
maar ook het rijden in deze auto is geen pretje, de motor maar zoveel lawaai,
tis geen pretje om te rijden. toe ik daarna weer in mn Ceed stapte merkte ik pas hoe stil die auto is tegenover dit geval
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een druk design! teveel lijnen. Al met al is dit een spuuglelijke auto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb er geen probleem mee om in deze auto te rijden! Dus Nissan als je er toevallig nog één over hebt?? :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Met de 1.6 basis motor, 117 pk, 1115 kg gewicht v.a. nog geen 20K euro's heb je een prima betaalbare crossover, die bij normaal gebruik (non-AW) 1:14 gemiddeld makkelijk haalt. Versies met NAV, zou ik niet nemen, hoewel de ingebouwde achteruitrij camera daarvan wel een plus is, is de NAV niet up to date en een losse NAV goedkoper.

Zie hem als Crossover, geen SUV of Off-the-Road om de modder in te gaan tenzij je een lier op een bullbar monteert om je zelf er weer uit te halen. Hoge instap wie dat prettig vind, rijk uitgeruste opties vanaf basis model. En voor wie dat snelle optrekken, niet zo belangrijk vindt, kan zich prettig in de portomonee voelen met de 1.6 Acenta, die in de Eco stand mooie waarden halen van 1:17 op snelwegen en 1:14.6 provinciaal, tegen nog geen 40 euro MRB in de maand.

Achterbank is puur voor kinderen of volwassen Chinezen/Japanners, het houdt niet over. Kofferruimte prima! Onder deksel zitten nog 2 lagen: reservewiel en opbergvak voor gereedschap etc.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum