Nissan 350Z (2007)

Power en passie

Nissan 350Z
Je kunt zeggen wat je wilt, maar Nissan krijgt 't telkens voor elkaar om de 350Z in de schijnwerpers te zetten. De Japanse sportieveling gaat al vier jaar mee, toch komt-ie allesbehalve verouderd over, dankzij het tijdloze design.

Nissan presenteerde weer een 'nieuwe' 350Z, nu met 313 pk. Uiterlijk te herkennen aan de bult op de motorkap, een gevolg van de aanpassingen aan de 3,5-liter V6. Wij dachten aanvankelijk dat die bult op de motorkap van de 350Z pure stoerdoenerij was, maar bij nadere inspectie blijkt die wel degelijk functioneel. Zat-ie er niet en zou je de motorkap laten dichtvallen, dan zou die eerder de bovenkant van het motorblok raken dan in het slot vallen. Om die extra 13 pk en 5 Nm eruit te halen heeft Nissan aanpassingen aan het motormanagement en het luchtinlaattraject gedaan, een nieuwe krukas ontworpen en de compressieverhouding verhoogd. Bijkomend voordeel is dat het zwaartepunt van de 3,5-liter V6 nu lager ligt dan voorheen. Of je die anderhalve centimeter werkelijk merkt, is een tweede, maar het is mooi meegenomen.

Ondanks dat we het donkere, onheilspellende geluid van deze motor en het holle geblaf en gegorgel van de uitlaten ondertussen bijna kunnen dromen, is het toch elke keer weer een groot feest om de 350Z aan te slingeren. Beetje spelen met het gaspedaal – de soundtrack van deze Nissan verdient een plaatsje in de top 10 van gaafste hedendaagse car sounds.

Driften
Waar 13 pk en 5 Nm al niet goed voor kunnen zijn. Iets van de 0-100-tijd afsnoepen, bijvoorbeeld. Onze meetapparatuur wijst zes seconden rond aan, daar kun je uitstekend mee thuiskomen. Na 6,4 tellen is de 100 km/h een feit. De topsnelheid is 250 km/h. Op de tussensprints merk je ook het voordeel van het extra koppel, vooral die van 80 naar 120 km/h. Omdat er een dikke V6 op de voorwielen van de Nissan drukt, heb je te maken met onderstuur, over de voorwielen wegschuiven als je onbeheerst instuurt. Dat kun je oplossen door het gaspedaal te vieren, waardoor de voorkant weer in 't gareel komt, óf je trapt het pedaal verder in om de achterkant om te gooien, waardoor je driftend de curve rondt.


Spierballen
De spierballen van de 350Z komen ook van pas wanneer je 'n keer lekker dwars wilt gaan. Bij dit soort auto's komt passie kijken, vaak de hoofdreden voor aanschaf. De besturing heeft wat last van 'ruis op de lijn' en bij lastwisselingen, zoals bij snelle links-rechtsbochten, helt de 350Z over. Op korte oneffenheden is het onderstel behoorlijk hard, maar in lange doordraaiers blijken de dempers soepeler. Hierbij speelt het gewicht ook een rol. De goudkleurige remknijpers mogen dan wel de naam van de gerenommeerde Italiaanse fi rma Brembo dragen, dat is geen garantie voor optimaal stopresultaat. Het pedaal voelt enigszins zompig aan en omdat er veel gewicht in de neus zit, komt ook het ABS er snel in. De koppeling van de 350Z is vanwege 't hoge vermogen en koppel nogal zwaar en laat zich wat minder makkelijk doseren.

Het stuurwiel is dik en klein en de stoelen in de 350Z zijn standaard bekleed met leer. Ze bieden goede steun, maar ze hadden nog wel wat lager gemogen. Het vinden van een écht goede zitpositie wordt enigszins belemmerd doordat het stuurwiel niet in lengte verstelbaar is. Het dashboard is speels, met drie metertjes midden boven op het dashboard voor oliedruk, accuspanning en boord computer. Het belangrijkste instrument, de toerenteller, staat in het midden en je kunt nu 500 toeren verder doortrekken dan voorheen, voordat er een lampje oplicht dat de begrenzer op het punt staat in te grijpen.

Signalement

Merk Nissan
Model 350Z
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 59.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 358 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.815 mm / 1.325 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.534 kg
Laadvermogen 286 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 5,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 3,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,4 s / 7,0 s
Brandstofverbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum