Nissan 350Z (2006)

Sportauto voor rookies

Nissan 350Z

Met meer dan 300 pk en achterwielaandrijving is de pas vernieuwde Nissan 350Z eigenlijk een koopje. Want vind voor dezelfde prijs maar eens een auto die zoveel kracht en uitstraling biedt!

De voornaamste reden dat we de Nissan 350Z weer in een test hebben, is de recente upgrade. De Nissan heeft een 3,5-liter V6 met 301 pk, 21 meer dan voorheen. De machine wordt ook in andere modellen van Renault-Nissan geleverd, maar nergens komt hij zo tot zijn recht als in de 350Z. De vermogenswinst
is het resultaat van technische veranderingen aan het blok. Nokkenassen met een ander profiel, gewijzigde zuigers en een geoptimaliseerd inlaattraject laten de V6 vrijer ademen. Hij draait nu maximaal 7.000 toeren. Bovendien piekt de krachtbron nu bij 6.400 tpm, dus 200 toeren later dan de 280 pk-versie. Het vermogen steeg, maar het koppel ligt nu iets lager met 353 Nm. Nissan meldt dat de trekkracht wel over een groter toerenbereik wordt uitgesmeerd.
Toch moet je de V6 behoorlijk op de huid zitten. Dat harde werken met de voeten en de rechterhand wordt wel beloond met het fantastische geluid dat de 350Z laat horen. Het gebulder bij lage toeren gaat over in een venijnig gesnerp in de hogere toerenregionen. Elke versnelling van de zesbak levert weer een orkestraal genoegen op. De Nissan vermoeit zijn inzittenden echter niet als een spartaanse sportieveling. Daarvoor is het geluid te veel gedempt. Bij een koude start komt de Nissan wat nukkig over, maar dat uit zich alleen in een moeilijk in te leggen tweede versnelling.

Voor rookies
Met de 350Z durf je ook zonder al te veel ervaring met achterwielaandrijvers hard te gaan. Je voelt precies wanneer de achterkant omkomt, al grijpt het ESP wel erg snel in. In eerste instantie is de Nissan licht onderstuurd, maar dat corrigeer je met het gaspedaal. Het ESP kan ook uit en in dat geval laat de 350Z zich tot fijne driftpartijen verleiden. Je moet het wel heel bont maken om achterstevoren te komen staan. Driften voor rookies, het kan met de 350Z.
Dat de 350Z niet te extreem is, blijkt uit de lange slag van de veerwegen. Het is 'n redelijk compromis; je kunt er op het circuit geweldig mee boenderen, maar een ritje Parijs gaat net zo gemakkelijk.

Luxe en comfort
In de 350Z zit je zo laag, dat je vreest voor schaafplekken op je achterwerk. De oranje kuipjes omklemmen je innig, maar de zitting is wat kort. De cockpit zorgt voor het sportautogevoel. Het instrumentarium beweegt mee als je het stuur in de hoogte verstelt. Vernieuwd is het navigatiesysteem, dat centraal boven aan het dashboard een kaart en de te rijden route projecteert op een helder scherm. Aan luxe en comfort geen gebrek; zo is de Nissan voorzien van cruise control. De middenconsole met daarop de korte pook staat hoog tussen de voorstoelen, waardoor je lekker ingesloten zit tussen het portier en de console. Achter je zijn verschillende afsluitbare bergvakken en uiteraard staat er achterin geen bankje. Tussen de veerpoten loopt een brede brug, die met kunststof is afgewerkt en waarop de letter Z staat. Je ziet 'm zelfs in de ventilatieroosters. De Nissan 350Z zoals wij 'm reden staat op 18-inchwielen die we al van de 350Z GT4 kennen, de speciale versie van de coupé die al 300 pk had. Standaard heeft de auto andere wielen in dezelfde maat. Voor het oranje interieur betaal je ook extra, net als voor het navigatiesysteem

  • +Motor
  • +Geluid
  • +Interieur
  • -Nukkige koude start
  • -Zittingen wat kort

Signalement

Merk Nissan
Model 350Z
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 53.545

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 353 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.815 mm / 1.325 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.534 kg
Laadvermogen 286 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s (fabrieksopgave: 5,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 7,0 s
Brandstofverbruik 14,9 l/100km (fabrieksopgave: 11,7 l/100km)
CO2-uitstoot 280 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum