Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two (2011)
Prijsvechter
De Mitsubishi Lancer kwam begin 2008 op de Nederlandse markt als sedan, wat later volgde een vijfdeursvariant met de naam Sportback. Echt denderend heeft de auto het in ons land nooit gedaan, maar de importeur heeft de prijzen inmiddels flink laten zakken, zodat je voor erg weinig geld een compacte middenklasser voor de deur hebt staan. Wat heet: de Mitsubishi is ondanks zijn rijke uitrusting een concurrerende aanbieding. Omdat het model over een gloednieuwe 1.6 Cleartec-motor beschikt, nemen we die variant vandaag mee.
Agressieve look
Zeker van voren oogt de Lancer gewoon erg agressief. Wat meespeelt, is dat de uiterlijke verschillen ten opzichte van een heftige Evolution-variant niet heel groot zijn. De priemende koplampen met booskijkers en de jetfighter-grille zorgen her en der voor verwarring. Mensen denken toch gauw dat je 200 tot 300 pk aan boord hebt en reageren soms nogal, eh … competitief.
Tja, maar meespelen kun je dan vergeten, want de nieuwe 1,6-liter komt helaas niet verder dan 117 pk. De achterkant van de Mitsubishi is een stuk braver, maar zeker netjes. En profil draagt het dakspoilertje bij aan een sportieve look. Binnen in de Lancer is het allemaal wel erg grijs en grauw. We waren drie jaar geleden al niet onder de indruk van het interieur, en dat is nog altijd niet het geval. Een nieuwe Kia Picanto is al fleuriger dan deze Mitsubishi. Het enige wat wel grappig is, is dat het instrumentarium zo lijkt op dat van de Evolution. Je krijgt een vaag déjà-vugevoel bij het starten, dat echter compleet om zeep wordt geholpen zodra je tien meter met de auto hebt gereden. Eerst door naar de achterbank, waar de Lancer voldoende ruimte aan de inzittenden biedt, maar de hoofdruimte is dan weer even minder royaal. Ook is de kwaliteitsbeleving aan boord ver te zoeken; de deuren voelen wat week aan. De kofferbak is met 276 liter aan de krappe kant voor een dergelijke auto.
Onder de motorkap zit zoals gezegd de nieuwe 1,6-liter Cleartec-krachtbron. Het blijkt in de praktijk een prettige motor, terwijl die niet eens zo veel pk's heeft. Belangrijker dan de hoeveelheid vermogen is hoe dat tot stand komt. De 1,6-liter Cleartec heeft een goede vermogensopbouw met een vloeiende opwaartse beweging. Daarbij is hij ook nog redelijk zuinig met brandstof.
Hard gedempt
Helaas is de motor meteen één van de weinige pluspunten van de auto. Het sturen gaat relatief zwaar, maar erger is het onderstel, dat nogal hard gedempt is. Stuur je vervolgens in, dan heeft de auto ook niet de balans waarop je hoopt. Er is te veel beweging in de koets. Het voelt allemaal aan als een auto op leeftijd. Het schakelen gaat zwaar, maar trefzeker. De Lancer is wat lawaaiig en hij heeft geen zesbak om de pijn te verzachten.
De Lancer Edition Two is voor een nette prijs erg riant uitgerust. Denk aan leren bekleding, stoelverwarming, klimaatregeling (hoewel die meer wegheeft van luxe handbediende airco) en een keyless start-entrysysteem. Navigatie ontbreekt helaas.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 86 kW / 117 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.585 mm / 1.760 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 550 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 9,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 128 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.