Test: Mitsubishi Grandis 2.4 Intense (2004)

Gewaagde ruimtewagen

Mitsubishi Grandis
AutoWeek 35 2004
AutoWeek 35 2004

Je leest het in AutoWeek 35 2004

Mitsubishi was één van eerste merken met een ruimtewagen. Inmiddels staat de vierde generatie paraat, onder de naam Grandis. Mitsubishi heeft van zijn nieuwe MPV een zeer aantrekkelijke auto gemaakt, die acceptabele prestaties levert.

Aan de top van het MPV-segment heeft de Mitsubishi Grandis zich gemeld. Hij wordt gebouwd op een compleet nieuw platform en is zo'n 10 cm lager dan gebruikelijk in deze klasse. Zijn  lengte van 4,77 m lijkt nog groter door de  vloeiend gelijnde zijkanten en doordat de B- en C-stijlen wegvallen in het donkergetinte glas.

Wij reden met de Intense, die niet met zeven zitplaatsen is uitgerust, maar met zes. Aan hoofdruimte is geen gebrek, toch zit je behoorlijk hoog in de Grandis. De tweede zitrij is niet verschuifbaar, maar wel neerklapbaar en uiteraard voorzien van een walk-in-systeem voor de achterste  twee zitplaatsen. Samen met de neergeklapte derde rij ontstaat een groot – wat hobbelig – bed. Je kunt de tweede rij ook tegen de voorstoelen opklappen en de derde in de vloer opbergen. Dan groeit de inhoud van de bagageruimte tot 1.545 liter. De twee achterstoelen zijn tot  slot ook nog 'omkeerbaar', om bijvoorbeeld gezeten onder de grote achterklep te gaan vissen. Het neerklappen van het zitmeubilair gaat simpel en licht. Je trekt aan de lussen en de stoelen verdwijnen in de bodem. Mitsubishi noemt het systeem Hide & Seat.

Het lijkt erop dat Mitsubishi behoorlijk heeft bespaard op isolatiemateriaal. Behalve het motorgeluid dringen ook  banden- en weggeluiden door in het interieur. Al geeft de decibelmeter bij 100 en 120 km/h slechts 66,3 en 68,9 dB aan, het klinkt nogal vermoeiend.

Verwachtingen
De positie achter het stuur is prima instelbaar. De zittingen van de voorstoelen hebben een behoorlijke lengte, maar de zijdelingse steun van de rugleuningen is niet optimaal. De tweede zitrij biedt uitstekende beenruimte. Ook op de derde rij is die niet bekrompen, maar langere passagiers zullen last hebben van het aflopende dak. De uitrusting van de Intense-versie is normaal voor deze klasse, maar het is jammer dat Mitsubishi niet meer werk heeft gemaakt van  opbergvakken. Jammer ook dat het op zichzelf aardige ontwerp van het dashboard er door de gebruikte materialen wat goedkoop uitziet. Het opvallende en  chique uiterlijk van de Grandis schept nu eenmaal verwachtingen.

In het verkeer slaat de Grandis absoluut geen gek figuur. Zijn 2,4-litermotor reageert vlot; de sprint van 0-100 km/h doet hij binnen tien seconden en hij haalt volgens de fabriek een top van 200 km/h. Daarbij gaat het schakelen met de vijfbak snel en doeltreffend. De viercilinder produceert 165 pk, maar hij is niet bepaald zuinig of stil. Ons testverbruik van 1:9,2 is niet helemaal representatief, maar 1:10 zul je niet gemakkelijk halen.

Indirecte besturing
Rechtuit is de Grandis nogal instabiel door de indirecte besturing. Je moet goed bij de les blijven, anders zit je zomaar naast je rijstrook. Insturen doet hij wél gehoorzaam, maar je krijgt te weinig informatie. In bochten blijft de Grandis dankzij z'n onafhankelijke wielophanging rondom strak op koers. Je kunt de Grandis echt heel snel blijven rijden in lange bochten, terwijl hij in korte curves niet overmatig helt en keurig op koers blijft. Mitsubishi gebruikt geen ESP of tractioncontrol, maar gezien zijn bochtengedrag en de geringe neiging tot overhellen is de afwezigheid van ESP geen gemis.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Opvallend fraai ontwerp
  • +Uitstekende rijkwaliteit
  • +Flexibele stoelopstelling
  • -Lawaaiig
  • -Niet zuinig
  • -Wat zachte stoelen

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Grandis 2.4 Intense
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.099

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.378 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 217 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.795 mm / 1.655 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 570 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 7,5 s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km (fabrieksopgave: 9,4 l/100km)
CO2-uitstoot 223 g/km